Få windows att 'glömma' programm som var på vid avstängning

Permalänk

Få windows att 'glömma' programm som var på vid avstängning

Hej,

Har precis installerat windows 10 (pro), och en 'feature' som irriterar mig är att alla program som är på när jag stänger av datorn startar igen när jag sätter på den igen. Jag har försökt att ändra i registry keys och i inställningarna, men har inty lyckats hitta rätt än.

Några tips?

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Hmm, hur menar du? Jag har aldrig råkat ut för att program som var igång vid avstängning startar av sig själva efter uppstart. Undantaget då de program som är inställda att autostarta vid uppstart, men den inställningen utgår jag från att du hittat till. Och det är ju alltid samma program i så fall, oberoende av vilka som var igång när du stängde av.

Eller menar du inte omstart, utan bara utloggning eller viloläge?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om du går in på aktivitetshanteraren, sen fliken "startup"eller vad den heter, så kanske det finns där?
Vilka program är det som har dessa symptom?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Min startar bara upp sådant skit efter en uppdatering, kan tänka mig att det slutar om man dödar hibernation, och så får man en mer clean boot ifall saker beter sig konstigt.

1. command prompt i adminläge

2. skriv "powercfg.exe /h off" utan quotes och tryck enter

3. reboot

Man kan också välja vad olika knappar gör i energialternativ, strömsparläge är rätt värdelöst och det är bättre att stänga av riktigt eller inte göra något. Möjligen deaktiveras strömsparläge när man deaktiverar hibernation.

Permalänk

stäng av datorn normalt ej med att trycka på knappen så ska de väl funka