Permalänk
Medlem

SAS hårddisk

Hej,

Lyckades att köpa en SAS hårddisk utan att förstå vad SAS är för något 🤔
Men men, man lär sig alltid något nytt. 😂

Nu behöver jag hjälp efter en massa googlande utan att bli klokare.

Vad behöver jag för komponenter för att kunna använda denna hårddisk?
Självklart billigast möjligt 🙄

Mitt moderkort: ASUS Z97 Pro 1150

Eller ska jag helt enkelt sälja/byta hårddisken?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Edit * Missade skriva att hårddisken är köpt på Tradera *

Köpt på Tradera
Permalänk
Medlem

* Ett LSI 9211-4i eller 8i PCI-e kort, den som är billigast.
* Och en 8087 ---> SATA kabel(du får 4 SATA kontakter ut ur denna). Exempel: http://www.mullet.se/product.html?product_id=331832
Tänk på att det är inget krav att ha en kabel med SB(Sideband) i ditt aktuella fall. Och kolla att längden passar dig. Och om Du vill ha med vinklade kontakter.

Eller skicka tillbaks hårddisken och köp en SATA.

Uppdatering:
För dom som kör SAS enheter i konsumentprodukter så duger inte ovanstående kabel. Den är till för dom som antingen kör SATA enheter direkt till 8087 eller som har ett bakplan med SATA kabelanslutning och sedan SAS mot lagringsenheten.

Den som gäller för dom som saknar ett bakplan med SAS portar är följande:

http://www.mullet.se/product.html?product_id=344335

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni: missade skriva att hårddisken är köpt på Tradera.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

* Ett LSI 9211-4i eller 8i PCI-e kort, den som är billigast.
* Och en 8087 ---> SATA kabel(du får 4 SATA kontakter ut ur denna). Exempel: http://www.mullet.se/product.html?product_id=331832
Tänk på att det är inget krav att ha en kabel med SB(Sideband) i ditt aktuella fall. Och kolla att längden passar dig. Och om Du vill ha med vinklade kontakter.
http://www.mullet.se/PICTURE/149159-3-cbl-287l.jpg

Eller skicka tillbaks hårddisken och köp en SATA.

Vad ska han med SATA kontakter till om han har en SAS disk? Eller är de samma kontakter på SAS diskar men annan kontroller?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

nej, det är inte samma kontakter - det behövs liknande http://www.mullet.se/product.html?product_id=344335 om det skall kopplas till SAS-diskar utan modifikation på själva kontakterna

Många som missar på det, SAS-anslutning är kompatibel med SATA-diskar men inte SATA-anslutning till SAS-diskar - det går förvisso modifiera att skära/bryta bort lite plastvägg så att man kan få på kontakten - men då förloras styrningen och det sitter osäkert - dock är det samma 2 par lika elektriskt både på SATA och SAS så där är det inte problem, utan det är kontaktutformningen som skiljer sig lite mellan standarderna just för att låsa ut SAS-diskar till SATA-anslutningar.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha disken till och varför föll valet på en SAS disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Vad ska du ha disken till och varför föll valet på en SAS disk?

Jag uppfattar det som ett misstag att det blev en SAS-disk och inte en SATA-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag uppfattar det som ett misstag att det blev en SAS-disk och inte en SATA-disk.

Ja det stämmer! Amatör misstag 🙄😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

nej, det är inte samma kontakter - det behövs liknande http://www.mullet.se/product.html?product_id=344335 om det skall kopplas till SAS-diskar utan modifikation på själva kontakterna

Många som missar på det, SAS-anslutning är kompatibel med SATA-diskar men inte SATA-anslutning till SAS-diskar - det går förvisso modifiera att skära/bryta bort lite plastvägg så att man kan få på kontakten - men då förloras styrningen och det sitter osäkert - dock är det samma 2 par lika elektriskt både på SATA och SAS så där är det inte problem, utan det är kontaktutformningen som skiljer sig lite mellan standarderna just för att låsa ut SAS-diskar till SATA-anslutningar.

Oj, 618 kr 😱 dags att sälja hårddisken till någon som förstår sig på hårddiskar.

Tack för din återkoppling

Permalänk
Medlem

Jo, du behöver kanske inte köpa så dyra saker, men räkna med 500kr för hba-kort och kabel för att få disken att fungera i din dator, så det är nog inte värt att lägga ner det för en 2tb sas disk eller vad du nu fått tag på

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medo71:

Ja det stämmer! Amatör misstag 🙄😂

Shit happens, det är på misstagen man lär sig
Den som begått mest misstag när döden står för dörren är sannolikt den som vet mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Jo, du behöver kanske inte köpa så dyra saker, men räkna med 500kr för hba-kort och kabel för att få disken att fungera i din dator, så det är nog inte värt att lägga ner det för en 2tb sas disk eller vad du nu fått tag på

WD Re SAS WD4001FYYG 32MB 4TB för 500 kr Inkl frakt.
Så glad jag var tills jag fick hem hårddisken 😂

Nej det är inte värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Shit happens, det är på misstagen man lär sig
Den som begått mest misstag när döden står för dörren är sannolikt den som vet mest

Så sant

Permalänk
Medlem

Jag hittade ett äldre moderkort Asus P5Q PRO Turbo Lga775.
Skulle det funka att koppla in SAS-disken?

Jag blir helt snurrig av att läsa något jag inte förstår 😵

Permalänk
Medlem

@Medo71: https://www.asus.com/se/Motherboards/P5Q_PRO_Turbo/specificat...
Står det något som SAS där under Storage? Inte det? Nähä, då kan du med andra ord glömma det. Bara inse att du gjort bort dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medo71:

Jag hittade ett äldre moderkort Asus P5Q PRO Turbo Lga775.
Skulle det funka att koppla in SAS-disken?

Jag blir helt snurrig av att läsa något jag inte förstår 😵

Tänker inte ens kolla vad det dät moderkortet har för anslutningar. Det är en äldre platform med äldre standard. Du behöver köpa ramminne och processor och egentligen bygga ny dator med 10år gamla grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Medo71: https://www.asus.com/se/Motherboards/P5Q_PRO_Turbo/specificat...
Står det något som SAS där under Storage? Inte det? Nähä, då kan du med andra ord glömma det. Bara inse att du gjort bort dig.

Har inte heller sagt något annat! Tanken var god, men vi alla kan göra misstag!

Permalänk
Medlem

Passar SAS-diskar i en HP Gen8 MS ?

Permalänk
Medlem

Härligt med så många som vill hjälpa en!
Tusen tack 🙏😀

Edit: om någon är intresserad av att köpa SAS-disken, så är priset 500 ink frakt. Det var det jag betalade
Hoppas jag inte bryter mot några regler nu!

Ifall någon är intresserad?
Permalänk
Permalänk
Medlem

Misstag händer. Tror du gör bäst i att nyttja ångerrätten om det inte har gått för lång tid.

SAS står för Serial Attached SCSI. Egenskaperna är inte helt olikt SATA men det är ett annat gränssnitt.
SAS är mer avsett för industriellt bruk t.ex. servrar, normalt sett har SAS bättre prestandamöjligheter än i princip allt som finns i SATA-väg för mekaniska diskar.

Om du skulle köpa ett RAID/HBA-kort med flera portar och komplettera med SAS-kabel kan du koppla in en hel drös SAS- eller SATA-diskar, om du har det behovet förstås, annars är det bättre att statsa på en SATA-disk alternativt en SSD(SATA).

T.ex. nedan:

HBA-kort med SFF-8087 kontakter:
https://www.ebay.com/itm/Genuine-LSI-6Gbps-SAS-HBA-LSI-9200-8...

SFF-8087 to 4 SFF-8482 +SATA-power connectors:
https://www.ebay.com/itm/Mini-SAS-36P-SFF-8087-to-4-SFF-8482-...

Fördelen med en SAS RAID/HBA koppling är att den kan köra både SAS- och SATA-diskar.
Men i ditt fall har du enbart en SATA-koppling och den fungerar inte med SAS disken (som du köpt), omvänt fungerar däremot likt ovan mening.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Misstag händer. Tror du gör bäst i att nyttja ångerrätten om det inte har gått för lång tid.

SAS står för Serial Attached SCSI. Egenskaperna är inte helt olikt SATA men det är ett annat gränssnitt.
SAS är mer avsett för industriellt bruk t.ex. servrar, normalt sett har SAS bättre prestandamöjligheter än i princip allt som finns i SATA-väg för mekaniska diskar.

Om du skulle köpa ett RAID/HBA-kort med flera portar och komplettera med SAS-kabel kan du koppla in en hel drös SAS- eller SATA-diskar, om du har det behovet förstås, annars är det bättre att statsa på en SATA-disk alternativt en SSD(SATA).

T.ex. nedan:

HBA-kort med SFF-8087 kontakter:
https://www.ebay.com/itm/Genuine-LSI-6Gbps-SAS-HBA-LSI-9200-8...

SFF-8087 to 4 SFF-8482 +SATA-power connectors:
https://www.ebay.com/itm/Mini-SAS-36P-SFF-8087-to-4-SFF-8482-...

Fördelen med en SAS RAID/HBA koppling är att den kan köra både SAS- och SATA-diskar.
Men i ditt fall har du enbart en SATA-koppling och den fungerar inte med SAS disken (som du köpt), omvänt fungerar däremot likt ovan mening.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.rackopen.com%2FTopPanel%2FSATA-SAS-large.jpg&f=1&nofb=1

Tack för hjälpen

Köpte disken på Tradera för 500 ink frakt, så jag kommer lägga ut disken till försäljning inom kort

Återigen tack 😀🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medo71:

Oj, 618 kr 😱 dags att sälja hårddisken till någon som förstår sig på hårddiskar.

Tack för din återkoppling

Tja det går nog att bryta bort plastbitar så att man kan få på standard SATA-anslutning om man ger sig tusan på det - det är ändå bara en mekanisk hinder, sedan är inte mullet den enda källan att köpa dylika kablar - sedan tycker jag SAS-diskar är lite för bra att avstå ifrån om man ändå gör sig omaket att köpa en LSI SAS-HBA...

Permalänk
Medlem

Hade sålt den och köpt en riktig Sata disk, bara dyrt och besvärligt att få den att funka.

Permalänk
Medlem

SATA _är_ konsumentgränssnitt - man kan sminka denna gris hur mycket man vill, det kommer fortfarande vara en gris.

på privatsidan och moderkortsnivå så kommer NVMe förmodligen dominerande för systemdiskar och SATA-gränssnittet för 'långsam' lagring.

Man har pratat ganska länge om SATA-express (och man använder PCIe-par på motsatt sida av klacken som används av dual-port på SAS-diskar) problemet - Var faen är diskarna?? och då till samma pris som ordinarie SATA-diskarna!?

Idag börja SAS-diskar matcha i pris vad SATA-diskar kostar från vissa - mer server-orienterade leverantörer och har man kostat på infrastruktur med SAS-HBA för att hantera fler diskar än vad moderkortet klarar så finns det ingen anledning att gå vidare med SATA-diskar

En anledning att välja SAS vid snurrdiskar är att SAS-diskar reparerar själv veka sektorer när de upptäcks helt automatiskt vilket gör att kör man en scrub så fräschas alla sämre sektorer upp automatiskt och långt innan de blir oläsbara - det gör _inte_ SATA-snurrdiskar där är allt frid och fröjd (visslar) även om en sektor lyckades läsas efter 99 misslyckade försök och helt utan förvarning sitter man på en oläsbar sektor när det inte lyckas läsa efter ens flera hundra läsförsök...

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback

Ju mer man läser och får information SAS hårddiskens fördelar, hade jag gärna behållit disken ifall jag hade fått tag på ett prisvärt adapter, men just nu så känns det som enklaste att sälja disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vad ska han med SATA kontakter till om han har en SAS disk? Eller är de samma kontakter på SAS diskar men annan kontroller?

Helt rätt. Jag som skrev fel. Jag kör själv just den typen av kabel för 8087-->SAS hårddiskar. Men jag kör via ett bakplan med individuella SATA portar per kabelanslutning och sedan sitter där en SAS port mot lagringsenheten(846TQ från Supermicro).

Jag skall uppdatera inlägget så att det inte blir missvisande för dom som kör SAS enheter i konsumentprodukter och tror att detta fungerar.

Tack för påpekandet!

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medo71:

Tack för all feedback

Ju mer man läser och får information SAS hårddiskens fördelar, hade jag gärna behållit disken ifall jag hade fått tag på ett prisvärt adapter, men just nu så känns det som enklaste att sälja disken.

SAS har sin plats.
Men SAS har t.ex. värdelös S.M.A.R.T information jämfört med S.M.A.R.T ifrån en SATA enhet.
Plus att SAS enheter alltid har sin LED utgång tänd om enheten är påslagen och blinkar vid aktivitet, medan SATA blinkar bara vid aktivitet och är annars inte tänd.
Och SAS kort klarar av både SAS och SATA. Likaså ett SAS bakplan.
Men att få tag på en SAS till USB(för diagnostik vid skrivbord eller simpel kloning) kan man drömma om.
Dom flesta SAS har längre garantitid än SATA, såvida det inte handlar om samma modellgrupp.
Och detta är det ytliga.

I grunden så är SAS gjorda för RAID medan SATA är gjorda för pris.
Allt har sina fördelar samt nackdelar.

I ditt fall så hade jag sålt den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tja det går nog att bryta bort plastbitar så att man kan få på standard SATA-anslutning om man ger sig tusan på det - det är ändå bara en mekanisk hinder, sedan är inte mullet den enda källan att köpa dylika kablar - sedan tycker jag SAS-diskar är lite för bra att avstå ifrån om man ändå gör sig omaket att köpa en LSI SAS-HBA...

Det är inte alls bara ett mekaniskt hinder. Spänningen på datasignalerna är annorlunda på SAS, varför du måste ha ett sas-kort.

Tror TS har väldigt lite nöje i att bara få kontakten att passa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

SAS har sin plats.
Men SAS har t.ex. värdelös S.M.A.R.T information jämfört med S.M.A.R.T ifrån en SATA enhet.
Plus att SAS enheter alltid har sin LED utgång tänd om enheten är påslagen och blinkar vid aktivitet, medan SATA blinkar bara vid aktivitet och är annars inte tänd.
Och SAS kort klarar av både SAS och SATA. Likaså ett SAS bakplan.
Men att få tag på en SAS till USB(för diagnostik vid skrivbord eller simpel kloning) kan man drömma om.
Dom flesta SAS har längre garantitid än SATA, såvida det inte handlar om samma modellgrupp.
Och detta är det ytliga.

I grunden så är SAS gjorda för RAID medan SATA är gjorda för pris.
Allt har sina fördelar samt nackdelar.

I ditt fall så hade jag sålt den.

Skrivet av LemurenSwe:

Det är inte alls bara ett mekaniskt hinder. Spänningen på datasignalerna är annorlunda på SAS, varför du måste ha ett sas-kort.

Tror TS har väldigt lite nöje i att bara få kontakten att passa.

Skickades från m.sweclockers.com

Veni:
Jag har lagt ut disken till försäljning, så hoppas någon har mer nytta av den

LemurenSwe:
Mixtra är inte det bästa, så jag håller med dig

Som jag har redan sagt flera gånger, fantastiska människor som vill hjälpa en

Återigen tusen tack för all hjälp