SweClockers vinterdator 2019

Permalänk
Melding Plague

SweClockers vinterdator 2019

Ta en paus i julmyset för nu är det dags att presentera årets upplaga av SweClockers vinterdator – ett balanserat bygge med en rimlig prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant val av komponenter. Tycker man kunde haft en alternativ setup med en mix av Intel/nVidia också som ni hade förr.
Datorn i delar hos komplett: 11390
Färdigbyggd med OS: 16999

Man tar alltså 5609kr för OS och hopbyggnad. Mycket intressant.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Bra val. Hade inte känts relevant att ha ett Intel-alternativ i år då man i princip måste köpa "gamla" grejer från dem så de som ville ha ett Intel-system kan ju lika gärna kolla tidigare år för det är samma samma liksom, medans AMD gått från klarhet till klarhet de senaste 3 åren, så det är kul att det återspeglas i er byggrekomendation. God jul!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra bygge! (fast hade nog valt Intel cpu, om jag fått välja)! God Jul!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Hur skulle ni förändrat det om man kört m-atx istället?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xcluzive:

Intressant val av komponenter. Tycker man kunde haft en alternativ setup med en mix av Intel/nVidia också som ni hade förr.
Datorn i delar hos komplett: 11390
Färdigbyggd med OS: 16999

Man tar alltså 5609kr för OS och hopbyggnad. Mycket intressant.

Extrapris på datorn i delar, de tar alltså 4000 kr extra.
Väldigt bra val av komponenter, skulle jag bygga, skulle jag nog skaffat mer arbetsminne från början, men 16 GB räcker iofs fint i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av xcluzive:

Intressant val av komponenter. Tycker man kunde haft en alternativ setup med en mix av Intel/nVidia också som ni hade förr.
Datorn i delar hos komplett: 11390
Färdigbyggd med OS: 16999

Man tar alltså 5609kr för OS och hopbyggnad. Mycket intressant.

Skrivet av Ratatosk:

Extrapris på datorn i delar, de tar alltså 4000 kr extra.
Väldigt bra val av komponenter, skulle jag bygga, skulle jag nog skaffat mer minne från början, men 16 GB räcker iofs fint i dag.

Tyvärr har prisjusteringen inte kickat in som det ska på det färdigbyggda paketet. Det korrekta priset är 14990 kronor. Justeringen ska träda i kraft någon gång under dagen, men skulle man ha köpt till det högre priset är det bara att höra av sig till Komplett så får man tillbaka mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Nice! Funderar på en AMD-setup och har läst att 3600 processorn är valet, och att dessa system uppskattar minnespresanta. Klarar detta moderkort 3600Mhz (2x16) minnen?

Hade gärna sett att videon innehöll en uppstart och stresskörning dels för att se dess prestanda och framförallt hört ljudnivån.

Permalänk
Medlem

En perfekt bra allround dator som funkar till allt. Bra val för 2019 SweClockers vinterdator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Jag byggde en liknande dator med ungefär samma komponenter och är mycket nöjd, kostade ungefär 13000 kr!

Permalänk
Medlem

För den som är sugen har Webhallen klart attraktivare alternativ 3k billigare idag.
https://www.webhallen.com/se/product/310336-Webhallen-Config-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Intressant val av komponenter. Tycker man kunde haft en alternativ setup med en mix av Intel/nVidia också som ni hade förr.
Datorn i delar hos komplett: 11390
Färdigbyggd med OS: 16999

Man tar alltså 5609kr för OS och hopbyggnad. Mycket intressant.

Varför göra ett sämre bygge bara för att Intel brukade vara det bättre alternativet?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Intressant val av komponenter. Tycker man kunde haft en alternativ setup med en mix av Intel/nVidia också som ni hade förr.
Datorn i delar hos komplett: 11390
Färdigbyggd med OS: 16999

Man tar alltså 5609kr för OS och hopbyggnad. Mycket intressant.

Intressant iakttagelse. Nu har vi ju fått svar om att det ska justeras ner ett par tusen, samt att delarna just nu är på erbjudande.
Men med det sagt, vill jag inflika med att en färdigbyggd dator innebär inte bara extraarbetet med montering och installation. Det innebär också att garanti ska lämnas på datorn som helhet. Om en komponent krånglar i en hemmabygd dator så får man själv ta reda på vilken komponent och returnera den. I en färdig dator så är det tillverkarens jobb. Du har säkert koll på det och jag förstår ju att din kommentar var på den oskäligt stora prisskillnaden. Men inte alla tänker på den biten med supporten, så tänker att det kan var värt att inflika med det ändå.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Nu har komplett även sänkt priset på det färdiga paketet med OS till 14 999:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tyvärr har prisjusteringen inte kickat in som det ska på det färdigbyggda paketet. Det korrekta priset är 14990 kronor. Justeringen ska träda i kraft någon gång under dagen, men skulle man ha köpt till det högre priset är det bara att höra av sig till Komplett så får man tillbaka mellanskillnaden.

Okej, det lät mer rimligt! God jul

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Intressant iakttagelse. Nu har vi ju fått svar om att det ska justeras ner ett par tusen, samt att delarna just nu är på erbjudande.
Men med det sagt, vill jag inflika med att en färdigbyggd dator innebär inte bara extraarbetet med montering och installation. Det innebär också att garanti ska lämnas på datorn som helhet. Om en komponent krånglar i en hemmabygd dator så får man själv ta reda på vilken komponent och returnera den. I en färdig dator så är det tillverkarens jobb. Du har säkert koll på det och jag förstår ju att din kommentar var på den oskäligt stora prisskillnaden. Men inte alla tänker på den biten med supporten, så tänker att det kan var värt att inflika med det ändå.

Absolut, håller med Jag tänkte typ inet som jämförelse, där tar de 799kr för montering och 2 års garanti om jag inte missminner mig. Men som sagt, nu är ju priset justerat, så sak samma

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Vill man ha en färdigbyggd verkar Webhallen nästan snott komponenterna rakt av till ett liknande pris: https://www.webhallen.com/se/product/310336-Webhallen-Config-...

Edit: Jag var visst inte först

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sienar:

Vill man ha en färdigbyggd verkar Webhallen nästan snott komponenterna rakt av till ett liknande pris: https://www.webhallen.com/se/product/310336-Webhallen-Config-...

Edit: Jag var visst inte först

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre pris, Win10 ingår, undrar också om den är färdigbyggd?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bättre pris, Win10 ingår, undrar också om den är färdigbyggd?

Färdigbyggd, 3 års garanti. Enda skillnaderna jag ser mot SweClockers är chassit, nätaggregat och CPU kylare. Ingen av de som egentligen bör göra så stor skillnad tänker jag. Här är dessutom glas på sidopanelen om man gillar sånt.

Hade jag inte redan byggt ihop en ny dator under BF så hade jag nog slagit till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Överlag en helt okej dator. Dock så är jag lite besviken på att den inte är byggd på ett smart sätt. Dvs: Ingen inbyggd gpu att utnyttja om det nu skulle vara så att Gpun havererar av någon anledning. Detta gör att datorn blir obrukbar ifall oturen inträffar.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Överlag en helt okej dator. Dock så är jag lite besviken på att den inte är byggd på ett smart sätt. Dvs: Ingen inbyggd gpu att utnyttja om det nu skulle vara så att Gpun havererar av någon anledning. Detta gör att datorn blir obrukbar ifall oturen inträffar.

Inget extra ljud- eller nätverkskort heller om de inbyggda går sönder. Och ingen redundans på PSU. Skandal! /s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Intressant bygge. Hjälpte en kollega med val av liknande delar. Där fick vi in R5 3600, 16 gb ram men också 5700 XT (mot vanliga 5700 i swec bygge) samt en 27" gaming monitor för ca 13k med prisoptimering. SSD hade han dock redan och byggde såklart själv

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3954210

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Inget extra ljud- eller nätverkskort heller om de inbyggda går sönder. Och ingen redundans på PSU. Skandal! /s

Skickades från m.sweclockers.com

Ja lyckas du inte starta datorn utan ljud eller nätverk så bör du kanske inte ha en dator.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Ja lyckas du inte starta datorn utan ljud eller nätverk så bör du kanske inte ha en dator.

Kanske du borde lära dig ironi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Ja lyckas du inte starta datorn utan ljud eller nätverk så bör du kanske inte ha en dator.

https://m.imgur.com/t/funny/hNwfAzp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel. Har visserligen redan en PC men tror att många på jobbet kommer uppskatta guiden när jag visar den efter julens lediga dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

pc
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hmm Sade inte Jonas att de ville sikta på ca mer lättsmälta 12k istället för hur det var för nått år sen runt 17k. Så varför kostar datorn så mycket mer färdigbyggd? brukar inte de kosta ca 700 spänn för dem att bygga ihop maskinen? Hoppas inte webbhallen och inet tar efter, mena, de tar ju då 2k för att bara bygga maskinen, okey då 1700sek.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Hoppas inte webbhallen och intet tar efter mena, de tar ju då 2k för att bara bygga maskinen.

Inklusive all inclusive garanti, för Webhallen 3 år och Windows installerat. Inte fy skam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Inklusive all inclusive garanti, för Webhallen 3 år och Windows installerat. Inte fy skam.

Skickades från m.sweclockers.com

öhm... 700 spänn hos de andra bolagen...
edit, haha du menar komplett å inte webhallen antar jag

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Ja lyckas du inte starta datorn utan ljud eller nätverk så bör du kanske inte ha en dator.

Ska vi ner på sådan nivå så bör du kanske se över dina hobbys om du inte kan använda en dator utan grafikkort. PSU bör vara högre prioritet.

OnT:. Välbalanserad dator, hade jag varit på jakt efter nytt så hade det blivit något liknande. 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6