Permalänk
Medlem

Köpa fler fläktar?

Gott nytt år!

Jag har byggt ihop en ny dator och använder chassit:

https://www.inet.se/produkt/6903664/corsair-icue-220t-rgb-air...

Den kommer med tre fläktar fram.
Är det tillräckligt eller ska jag köpa fler?

Tanken är att kanske köpa två 140mm på toppen och en 120 bakåt.

Ska alla fläktar blåsa in eller någon ut?

Tack för er hjälp i förhand!

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt en av dina fläktar längst bak som ett utblås och sen hade jag nöjt mig så. Du tjänar knappt något på att ha fler än tre fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade enbart tagit bort översta fläkten (ett) och lägga in den på utblås bak. Vet inte varför Corsair har gjort sådär.

Permalänk
Medlem

Om du har två fläktar så skall en blåsa in och en suga ut för maximal luftväxling. Se bara till att inte luften vänder tillbaka på utsidan utan att du alltid suger in "färsk" luft till innanmätet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lorault:

Jag hade enbart tagit bort översta fläkten (ett) och lägga in den på utblås bak. Vet inte varför Corsair har gjort sådär.

Fläkten längst ner, inte den översta. Den översta fläkten för sval luft direkt mot processorkylaren och är därmed rätt viktig. Den understa trycker mest in luft under nätaggskåpan mot (eventuella diskar) och nätagget som redan har en egen fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni tycker då det inte behöver fler fläktar?
Vill gärna den håller sig i bra temperatur och inte låter så mycket

Finns det något sätt att kontrollera fläktarnas fart?
Har ett
https://www.inet.se/produkt/1902981/asus-prime-x570-p
Som säger att den kan kontrollera fläktarnas fart...

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Det viktiga är inte fläktarnas fart utan temperaturen och det finns en del bra programvaror för att kolla denna - att temperaturen är OK på moderkort och diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Ni tycker då det inte behöver fler fläktar?
Vill gärna den håller sig i bra temperatur och inte låter så mycket

Finns det något sätt att kontrollera fläktarnas fart?
Har ett
https://www.inet.se/produkt/1902981/asus-prime-x570-p
Som säger att den kan kontrollera fläktarnas fart...

För symmetrins skull, så är det nog snyggare rent visuellt och köpa en fläkt till där bak.

Men mer än så behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag hade nog tagit bort den i botten och satt som utblås bak. Bottenfläkten blåser ju främst på nätagget.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

För symmetrins skull, så är det nog snyggare rent visuellt och köpa en fläkt till där bak.

Men mer än så behövs inte.

Snyggt ska det vara!

Behöver jag köpa en Corsair commander pro eller kan jag använda moderkortet fan xpert 4 att kontrollera fläktar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Snyggt ska det vara!

Behöver jag köpa en Corsair commander pro eller kan jag använda moderkortet fan xpert 4 att kontrollera fläktar?

Du styr fläktarna från bios. De fläktarna du får med är 3 pin men du kan ställa in fläktprofilen i bios.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.