Plocka ut hårddisk ur kraschad laptop och koppla in med USB i ny laptop?

Permalänk
Medlem

Plocka ut hårddisk ur kraschad laptop och koppla in med USB i ny laptop?

Har en kraschad HP Pavilion – 15-au111no (det är inte hårddisken som är paj) där jag behöver komma åt filerna. Vet inte riktigt vad det är för hårddisk på den och undrar om någon kan hjälpa mig få fram information om det och vad jag behöver för att kunna koppla in hårddisken externt till min nya dator genom USB, för att kunna kopiera över filer.

Det enda jag vet i hårdvaruspec. går att hitta här:
https://support.hp.com/se-sv/document/c05323310

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Har du en ny knädator och ingen stationär dator? Det sitter m.2 ssd i din gamla.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Det är inte en hårddisk, det är en SSD Frågan är om det är en SATA eller NVMe SSD, det är en M.2 SSD men alla m.2-USB adaptrar fungerar inte för NVMe SSDer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det är en SSD. Vilken typ av m.2 det är, är dock oklart.
https://en.wikipedia.org/wiki/M.2 kanske kan hjälpa dig mer.
När du vet antingen vilken typ det är eller har tittat upp modellnumret på SSDn, kan nog någon här hjälpa dig mer.

Permalänk
Medlem

OK vad bra! Ska försöka ta det vidare genom HPs support då och återkommer ev. Tack för hjälpen
Ps. Kanske jag egentligen bara kan skruva upp och ta kort på hårddisken och bifoga här? Kan man enkelt se vad det är för modell rent utseendemässigt?

Ps.2 Har ny laptop, ingen stationär

Permalänk
Medlem

Okej, öppnade datorn och fick faktiskt igång den. En kontakt till batteriet hade hoppat ur. Men vet dock inte hur länge den kommer fungera p.g.a. hur materiellt skadad den är, så kan vara bra med en alternativ lösning om jag inte hinner överföra allt. Bifogar bild på hårddisken, är det bara ett chip?? Har inte riktigt hängt med i utvecklingen det senaste århundradet verkar det som

BILD

Permalänk
Medlem

Har ju någon slags utökad garanti genom HP, Service Care. Men gissar att den inte gäller för såna här grova stötskador. Undrar dock om man själv kan reparera det billigt genom att beställa delar? Kruxet är ju att all hårdvara sitter fast på plastdelen som är trasig. Även skärmen hanger ihop där.

Bild på trasig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av calluone:

Bifogar bild på hårddisken, är det bara ett chip??

Ser ut att vara en sån här enligt etiketten, så det är i så fall en M.2 SATA SSD. Nackdelen med dem är att prestandan begränsas av SATA-gränssnittet, fördelen är att det finns gott om USB-kabinett för såna SSDer (se t.ex. prisjakt).

Och ja, SSDn är i form av en "sticka", eller med andra ord formfaktorn M.2 2280 (22mm bred, 80mm lång). SSDer har inga stora snurrande skivor och kan därför göras mindre, vanliga 2.5" SSDer innehåller i själva verket mest luft för det mesta. Så formfaktorn M.2 uppkom för att dra nytta av det.

Permalänk
Medlem

@calluone:
Gammal dator? Dyr? Hemförsäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@calluone:
Gammal dator? Dyr? Hemförsäkring?

mars 2017, ca 6500. tror möjligen inte att hemförsäkringen täcker en så misshandlad dator?

Permalänk
Medlem

Beror nog på om du har drulle eller ej, men det skadar ju inte att höra efter.