Stationärt videoredigering ... ??

Permalänk
Medlem

Stationärt videoredigering ... ??

Hej!

Får jag be någon vänlig själ tipsa och länka till lämplig stationär dator för mitt ändamål...

Behöver byta ut min gamla sömniga stationära dator.

Råkade bli lite intresserad på en hobbynivå av att försöka videoredigera lite material från en Gopro (4K) samt en dashcam (1040p)...
Testade med Openshots gratisversion...
Har aldrig gjort detta förut och jag inser nu efter några försök att min över 10 år gamla dator inte klarar detta.

Behöver därför en ny dator, men min kunskap på datorers prestanda och dylikt är inte den bästa.
Men jag försöker gärna lära mig...

Har googlat runt en del på nätet, men det finns ju så mycket info så man blir bara ännu mer osäker när man läser.

Kontaktade det lokala dataföretaget här på orten och fick förslag på någon
"Dell Workstation Optiplex, Intel Core i7, 16GB DDR4, 256GB SSD för 14.995 kr."

Förutom det här med videoredigering så använder jag ju bara datorn till vardagsmat, man surfar på nätet å kollar lite Youtube och så vidare... Jag spelar inga spel...

Men jag betalar gärna för kvalité som inte behöver uppgraderas om ett år... och det kanske är bättre med för mycket prestanda än för lite... ??

Någon som kan tipsa och länka till något vettigt köp...
Det ska vara något som är färdigt, jag har inga som helst kunskaper att bygga ihop något.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej

Vad kul för dig att du ska skaffa ny dator, i min mening alltid förenat med huvudsakligen nöje och kanske lite ångest, är ju inte direkt billigt. Vore bra om du kunde länka till den dator du blivit tipsad om så vi på forumet kan se vilka specs den har för att bättre kunna komma med åsikter. Det man generellt kan tänka på när det gäller datorer av större tillverkare som Dell är att vissa delar kan vara proprietära vilket kan göra uppdateringar av hårdvara till ett litet helvete om man vill köpa annan hårdvara än den som erbjuds av tillverkaren, dessutom ofta till ett något saltat pris. Kom med en länk så är jag säker på at du kommer att få många fina alternativ presenterade av Sweclockers kunniga publik.

GLHF!

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF:

Tack för ditt svar!

Fick aldrig någon länk av säljaren där... men jag tror att det är denna...
(Fast priset är är bara 13336 kr (10669 + moms) där på Dells Hemsida).
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/station%C3%A4ra-datorer-...

Permalänk
Medlem

@Ormbiten: här är ett litet förslag, lite dyrare men slängde ihop det snabbt, mn kan välja betydligt billigare grafikkort osv. Fler kommer säkert att stämma in

https://komponentkoll.se/bygg/TizHq

Permalänk
Medlem

Jag tycker den BMF länkade är bra.
Här har du en jämförelse på processorerna.
https://ownsnap.com/amd-ryzen-7-3700x-vs-intel-core-i7-9700k-...

Det är svårt att klå AMD gällade pris kontra flertrådig prestanda.

3700 eller 3700x är en jäkligt bra val.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Det är svårt att hitta en färdigbyggd dator som är enkel att uppgradera.
Såg att denna fanns också.

Du kommer säkert klara dig på en sån men du kommer såklart tjäna i form av tid om du går upp till en processor med fler kärnor.

Edit: Jag skulle personligen inte vilja redigera video på denna (ovan) eller den där Dell-burken du fick rekommenderad

Det finns ju företag som sätter ihop burken åt dig (typ Inet, Komplett osv).

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormbiten:

@[SmR]BMF:

Tack för ditt svar!

Fick aldrig någon länk av säljaren där... men jag tror att det är denna...
(Fast priset är är bara 13336 kr (10669 + moms) där på Dells Hemsida).
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/station%C3%A4ra-datorer-...

Den där är inget bra köp alls.
Går att få bättre.

Skall du köra seriös 4K-redigering skulle jag gå på Ryzen med 32GB RAM.
Men det beror på din maxbudget.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Runt 15000 kr låter som en ganska rimlig budget.

Hade väl mina misstankar att det som datafirman rekommenderade kanske inte var så perfekt... Dom vill ju så klart tjäna så mycket pengar som möjligt.

Jag har ju absolut INGEN kunskap för att sätta ihop själv...!
Det måste absolut bara vara att trycka på "Köp" och så levereras det färdigt och klart för användning.

Tyvärr så är det ju så att en datafirma kan lura mig rätt så enkelt.
Jag har ganska svårt att förstå skillnaden på komponenter...

Nu är jag ju inte typ ute efter att köpa en BMW 550, jag klarar mig nog med en BMW 530... Om ni förstår vad jag menar...

Permalänk
Medlem

@Ormbiten: Släng ihop något vi har rekommenderat och lägg till artikeln "montering"
Inet tar 800 SEK för att bygga ihop och testa datorn åt dig.
Då behöver du inte göra något själv.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

@martak:

Aha... Okej... Ingen risk att dom kommer med följdfrågor som jag inte kan svara på... ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@Ormbiten: här är ett litet förslag, lite dyrare men slängde ihop det snabbt, mn kan välja betydligt billigare grafikkort osv. Fler kommer säkert att stämma in

https://komponentkoll.se/bygg/TizHq

Så alltså... Jag går du alltså ut på Inets hemsida och plockar ihop dessa artiklar... men hur funkar det då om INET inte har alla artiklarna...?

"Köp från så få butiker så möjligt" står det där och när man då klickar på INET så står det 75%. (16032 kr + 602 kr.)

Så det är då alltså 16634 kr + montering. Ingår det då operativsystem i detta, eller väljer man det separat?

Hoppas att jag inte kommer med korkade frågor...

Permalänk
Medlem

Hej igen,

här har du en dator som krossar den som Dell hade
Borde fungerar mer än väl till det du vill göra.
Om du vill spela något spel så ska det inte heller vara några problem.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13272969

Färdigmonterad.
DVS Du behöver inte göra någonting själv.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Just det, operativsystem får du lägga till separat.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

@Mattias10: Den ska vara färdigbyggd

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Just det, operativsystem får du lägga till separat.

Tack!

Så om jag skulle beställa det upplägget du länkade så behöver jag bara välja till operativsystem?

Vad är det egentligen för skillnad på Windows 10 Home och Windows 10 Pro.

Och det räcker alltså med 16GB RAM... ??

Permalänk
Medlem

@Ormbiten: Ja exakt.

Du klarar dig på 16GB.

Här har du en bra jämförelse: https://www.microsoft.com/sv-se/windows/compare-windows-10-ho...

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormbiten:

Och det räcker alltså med 16GB RAM... ??

Skulle definitivt rekommendera mer än 16GB för videoredigering.
Speciellt nu med tanke på hur billigt minne är för tillfället.
Finns ingen anledning att snåla och välja mindre än 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Skulle definitivt rekommendera mer än 16GB för videoredigering.
Speciellt nu med tanke på hur billigt minne är för tillfället.
Finns ingen anledning att snåla och välja mindre än 32GB.

Tack för ditt svar!

Så om jag skulle välja 32GB då istället till den här uppsättningen som MARTAK har plockat ihop ovan...
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13272969

Vad väljer jag då av det som INET har på lager?

Svårt det här... Men spännande... HaHaHa... Önskar verkligen att jag hade mer koll i ämnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormbiten:

Vad väljer jag då av det som INET har på lager?

Finns t.ex. klassikern från Corsair: https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Okidoki ...👍

Återstår väl bara att lägga beställningen då...

Väntar väl till måndag... Ifall någon annan har mer att tillägga .

Tack för eran hjälp !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Där ser du, forumet har många hjälpsamla individer. En fråga till andra på forumet, är TS betjänt av ett nVidia kort (cuda) vid hans specifika last eller spelar det ingen roll? Vad gäller operativsystem hade jag gått för W10 Pro och köpt licensen för 5-10 euro på ebay för att kunna lägga lite mer på hårdvara. Och som alltid:

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Hej igen,

här har du en dator som krossar den som Dell hade
Borde fungerar mer än väl till det du vill göra.
Om du vill spela något spel så ska det inte heller vara några problem.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13272969https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13272969
Färdigmonterad.
DVS Du behöver inte göra någonting själv.

Vill han spara nån krona skippa cpu kylaren då 3700x har en kompetent kylare som ingår.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Sweclockers-vinterdator
https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...
11390kr

Rätt vettigt pris. Det känns dock lite overkill med ett RX 5700 för videoredigering.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Vill han spara nån krona skippa cpu kylaren då 3700x har en kompetent kylare som ingår.

Alltså att jag tar bort "NOCTUA NH-U12A"....??

Å sen byter jag till 32 GB RAM istället för 16... Å så Windows 10 Pro...

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING 1389 kr
CORSAIR 32GB (2x16GB) DDR4 1779 kr
SAMSUNG 860 EVO 1TB M.2 1890 kr
FRACTAL DESIGN DEFINE C SVART 999 kr
CORSAIR RM750X 750W V2 1289 kr
BYGGNATION 799 kr
AMD RYZEN 7 3700X 3,6 GHz 36MB 3890 kr
MSI RADEON RX 5500 XT 8GB GAMING X 2990 kr
WINDOWS 10 PRO 1749 kr

Summa summarum = 16774 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormbiten:

Alltså att jag tar bort "NOCTUA NH-U12A"....??

Å sen byter jag till 32 GB RAM istället för 16... Å så Windows 10 Pro...

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING 1389 kr
CORSAIR 32GB (2x16GB) DDR4 1779 kr
SAMSUNG 860 EVO 1TB M.2 1890 kr
FRACTAL DESIGN DEFINE C SVART 999 kr
CORSAIR RM750X 750W V2 1289 kr
BYGGNATION 799 kr
AMD RYZEN 7 3700X 3,6 GHz 36MB 3890 kr
MSI RADEON RX 5500 XT 8GB GAMING X 2990 kr
WINDOWS 10 PRO 1749 kr

Summa summarum = 16774 kr.

Japp det sparar du nån krona på då originalkylaren är helt ok , sonen har samma på sin 2700x som är varmare än 3700x och den kyler ok och är ganska tyst, xtra minne är aldrig dumt vi videoredigering, jag har samma cpu som du och den är kalas, windows 10 pro kan du få tag på billigare på nätet tex kinguin .

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Japp det sparar du nån krona på då originalkylaren är helt ok , sonen har samma på sin 2700x som är varmare än 3700x och den kyler ok och är ganska tyst, xtra minne är aldrig dumt vi videoredigering, jag har samma cpu som du och den är kalas, windows 10 pro kan du få tag på billigare på nätet tex kinguin .

Lysande!

Angående Windows så känns det för min del bättre om det redan är installerat när jag får datorn... Så slipper jag fippla med det.

Fast å andra sidan så kanske det inte är så svårt att installera...?? Har aldrig provat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ormbiten:

Lysande!

Angående Windows så känns det för min del bättre om det redan är installerat när jag får datorn... Så slipper jag fippla med det.

Fast å andra sidan så kanske det inte är så svårt att installera...?? Har aldrig provat...

Inte svårt alls att installera, men du kan spara en hel del på det

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

La beställningen igår....

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING..................1389 kr
CORSAIR 32GB (2x16GB) DDR4.......................1779 kr
SAMSUNG 860 EVO 1TB M.2 ..........................1890 kr
FRACTAL DESIGN DEFINE C SVART...................999 kr
CORSAIR RM750X 750W V2.............................1289 kr
BYGGNATION….........….........................................799 kr
AMD RYZEN 7 3700X 3,6 GHz 36MB................3890 kr
MSI RADEON RX 5500 XT 8GB GAMING X...... 2990 kr
WINDOWS 10 PRO..............................................1779 kr

Idag ringde man från Inet och nämnde något om hastigheter och minnen och kompatibilitet mellan RAM minnet och processorn...
Jag förstod ju tyvärr inte vad han pratade om ...Men han nämnde något om att jag skulle bli tvungen att justera ner något med hastighet ...bla bla bla ...

Var tvungen att välja annat RAM minne ... Frågade vad dom rekommenderade ...billigaste alternativet blev då ...
HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Predator. 2290 kr

Andra alternativ var flera tusen kronor dyrare...

Totalsumman hamnade nu på 17315 kr...

Nåja...hoppas det blir bra i slutändan . 👍

Svårt när man har dålig koll . 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en bra config.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart