Uppgradera grafikkort eller processor?

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort eller processor?

Hej!
Är sugen av att få ut lite mer av det jag spelar rent grafikmässigt. Spelar mestadels simulatorer som X-plane och Train Simulator.
Så är nu i tankarna på att köpa nytt grafikkort eller processor. Vilket ska jag sikta på? En budget runt 3-5000. Är det för lågt?

Detta är min dator:
https://support.hp.com/ro-en/document/c06001982

Jag vet att det är en budgetvariant men kan jag uppgradera med denna?
Det jag gjort är att jag lagt till ett nytt RAM-minne så det är 16 GB just nu samt en extra hårddisk är installerad.

/MVH Jonas

Permalänk
Medlem

@slizy: Sitter det verkligen bara 180w PSU i datorn?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett nätaggregat på 600W och kanske ett GTX 2060.
Lite vanskligt att ge råd när det kommer till OEM datorer, man vet inte om det är kompatibelt fullt ut med storlekar, anslutningar, styrkretsar mm.
Men det borde gå

Permalänk
Medlem

Processor är tveksamt vad som går att stoppa i eftersom det kan vara svårt att hitta bios på oem datorer

Moderkortet kommer troligen inte stödja överlklockning oavsett då bios brukar vara låsta

Dessutom är din cpu redan snabb nog för de allra flesta scenarios jag kan tänka mig, 6 snabba trådar räcker fint än så länge även i de senaste spelen.

Bättre nätaggregat definitivt (måste dock trippelkolla att moderkortet har vanlig 24-pin ATX-kontakt)

Sedan är det väl någonstans mellan 2060 - 2070 super eller 5600XT - 5700XT beroende på vad som är billigast för dagen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Hej!
Är sugen av att få ut lite mer av det jag spelar rent grafikmässigt. Spelar mestadels simulatorer som X-plane och Train Simulator.
Så är nu i tankarna på att köpa nytt grafikkort eller processor. Vilket ska jag sikta på? En budget runt 3-5000. Är det för lågt?

Detta är min dator:
https://support.hp.com/ro-en/document/c06001982

Jag vet att det är en budgetvariant men kan jag uppgradera med denna?
Det jag gjort är att jag lagt till ett nytt RAM-minne så det är 16 GB just nu samt en extra hårddisk är installerad.

/MVH Jonas

Det brukar inte gå att byta nätaggregat i de där byggena.

Du behöver ett nytt chassi, nätagg och grafikkort skulle jag gissa. Inte säkert att ditt moderkort funkar med ett annat nätagg heller. Mycket möjligt att det går bra, men absolut inte 100 procent säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Hittade denna bild på moderkortet.
https://images.app.goo.gl/9jscT7mWuKoD5jae6

Är det helt kört med nytt nätaggregat då om det står att det är "4-pin main-power"?
Verkar ju inte finnas något 24-pin som ni rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Tack för era svar.

Hittade denna bild på moderkortet.
https://images.app.goo.gl/9jscT7mWuKoD5jae6

Är det helt kört med nytt nätaggregat då om det står att det är "4-pin main-power"?
Verkar ju inte finnas något 24-pin som ni rekommenderar?

Nej det där går inte att uppgradera på ett vettigt sätt. Det enda möjliga är ett GTX 1650 utan 6 pin-kontakt. Men det är ett riktigt skräpgrafikkort för så mycket pengar som 2000:-.

Jag hade övervägt att bygga ett helt nytt system om jag var du.

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva byta moderkort

Ram och processorn kan du behålla om du vill spara pengar, annars blir det helt nytt bygge.

Från bilden ser det inte ut som ett vanligt moderkort alls, så chassit går kanske inte att återanvända heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något i stil med detta är nog det bästa alternativet, behåll cpu och RAM. Skulle dock rekommendera 16gb RAM, så försök hitta en likadan 8gb sticka till eller köp ett 16gb kit för 7-900:-.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Om ett GTX 1650 räcker prestandamässigt skulle jag rekommendera det. Annars får du byta hela datorn minus processor och minne vilket inte låter så roligt. För referens är 1650 ungefär 50% snabbare än ditt nuvarande GTX 1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

https://komponentkoll.se/bild/nDlbF.png
Något i stil med detta är nog det bästa alternativet, behåll cpu och RAM. Skulle dock rekommendera 16gb RAM, så försök hitta en likadan 8gb sticka till eller köp ett 16gb kit för 7-900:-.

Första posten säger han att han har 16gb redan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som folk säger så är ju typ halva burken obrukbar vid en uppgradering. Jag skulle nog sälja burken och satsa på att bygga ihop en ny burk. Du kan ju absolut lägga 2k på ett gtx 1650, men du skjuter bara upp problemet. Det går nog att hitta nån som är villig att köpa din dator för ett antal tusenlappar, ta sen de pengarna du tänkt lägga på en uppgradering också och sen bygger du en ny burk. Eller kanske köper en beggad här på forumet, de går ofta till rätt hyggliga priser för bra prestanda.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Ja, nu blir jag ju lite tveksam här.
Detta grafikkort ni tipsar om verkar kanske inte höja spelupplevelsen mycket från hur det är med mitt nuvarande?

Sedan är jag lite "rädd" för att köpa dator i delar för att montera ihop själv. Tänkte på det här kittet som xooz tipsar om; hårddiskarna flyttar jag också över då? Och i sådana fall; behöver jag installera om Windows och så eller följer det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Ja, nu blir jag ju lite tveksam här.
Detta grafikkort ni tipsar om verkar kanske inte höja spelupplevelsen mycket från hur det är med mitt nuvarande?

Sedan är jag lite "rädd" för att köpa dator i delar för att montera ihop själv. Tänkte på det här kittet som xooz tipsar om; hårddiskarna flyttar jag också över då? Och i sådana fall; behöver jag installera om Windows och så eller följer det med?

Ett tips om du vill ta reda på prestanda är att söka på "[spelets namn] [grafikkortet]" (till exempel "GTA 5 GTX 1060"). Det brukar finnas gott om videor där andra kör spelet med grafikkortet i fråga om du vill bilda dig en uppfattning av vilken grafik och prestanda som är rimlig.

Du kan flytta över dina diskar. Det är inte absolut nödvändigt att ominstallera Windows men jag skulle starkt rekommendera det om du byter platform för att få alla drivrutiner korrekt installerade.

För övrig håller jag med @JohanFlodqvist om att det är bättre att sälja den nuvarande datorn (kanske minus diskar) och skaffa en ny än att plocka några delar och skrota resten.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av slizy:

Ja, nu blir jag ju lite tveksam här.
Detta grafikkort ni tipsar om verkar kanske inte höja spelupplevelsen mycket från hur det är med mitt nuvarande?

Sedan är jag lite "rädd" för att köpa dator i delar för att montera ihop själv. Tänkte på det här kittet som xooz tipsar om; hårddiskarna flyttar jag också över då? Och i sådana fall; behöver jag installera om Windows och så eller följer det med?

Kommer bli en kraftig ökning i prestanda med 1660 super.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Dessvärre finns ju inte 1660 super utan 6-pin.. kommer således inte gå att sätta in annat än ett 1650.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@Vzano: Kan jag ha 1660 Super?
Okej, det kunde jag inte.
Men 1650 Super? Finns ju så många olika varianter på varje grafikkort.

Permalänk
Medlem

@slizy:

Nej endast ett 1650 går. Dessutom en modell som inte har en 6-pin, vilket är ett fåtal modeller.

Och än en gång, GTX 1650 är ett klappuselt grafikkort för 2000 kronor. En horribel uppgradering helt enkelt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@slizy:

Nej endast ett 1650 går. Dessutom en modell som inte har en 6-pin, vilket är ett fåtal modeller.

Och än en gång, GTX 1650 är ett klappuselt grafikkort för 2000 kronor. En horribel uppgradering helt enkelt för dig.

Det må vara så att det inte är prisvärt, men det är ändå en 40-50% ökning i GPU-prestanda vilket är mer än man får för 2000 kronor i mellanskillnad mellan 2070S och 2080S.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Det må vara så att det inte är prisvärt, men det är ändå en 40-50% ökning i GPU-prestanda vilket är mer än man får för 2000 kronor i mellanskillnad mellan 2070S och 2080S.

Det är inte troligt att någon uppgraderar från ett 2070S till ett 2080S eller 2080Ti.

Oavsett jämförelser i övrigt så är ett 1650 på i princip alla sätt pengar i sjön. Ett uselt köp.

Då är det mycket vettigare att investera i ett antal komponenter till och få en ordentlig uppgradering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Känns ju lite dumt nu att man snålade i somras för att köpa denna burk när jag nu förstår att den inte går att uppdatera på något bra vis.

Får se hur jag gör i framtiden. Sparar kanske ihop för att sätta ihop en egen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slizy:

Tack för era svar.

Känns ju lite dumt nu att man snålade i somras för att köpa denna burk när jag nu förstår att den inte går att uppdatera på något bra vis.

Får se hur jag gör i framtiden. Sparar kanske ihop för att sätta ihop en egen då.

Man behöver ju inte bygga ihop dator själv för att man köper den i delar. Webhallen/netonnet/inet med flera har ju det som tjänst att de bygger ihop den ifall du köper alla delar från dem. Ett par gånger om året brukar de även köra att man får den tjänsten på köpet som kampanj.

Ta det inte för hårt att du köpte en dator som inte går att uppgradera, tror detta händer hela tiden när folk skaffar sig en hobby. Hobbysnickare som köper en såg som fungerar idag, 6 månader senare är den för liten för nästa projekt. Live and learn and stuff ^^

Vet inte hur din ekonomi ser ut, men känner du att sälja denna dator, och köpa/bygga en helt ny är ett alternativ så hojta till med vad du tror dig ha för ungefärlig budget och när du tror det är rimligt att uppgradera så hjälper ju forumet dig med ett förslag på vad som skulle kunna passa

Sitter själv och kliar mig i huvudet hur jag ska lyckas spara pengar till att uppgradera till hösten dock, ibland är det lättare sagt än gjort att spara undan någon tusenlapp i månaden.

Permalänk
Medlem

@slizy: Det är det största problemet med att köpa färdiga datorer från en tillverkare att de ofta inte går att uppgradera. Men å andra sidan brukar de vara ganska eftertraktade på den begagnade marknaden. Om du köpten den i somras kan du testa att sälja den typ 30% billigare än du köpte den för på blocket. Sen är det bara slicka såren och be om hjälp här när du vet vad du har för budget så får du hjälp att plocka ihop shyssta delar till en ny burk

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Känns inte omöjligt i min värld att om man köper alla nya komponenter på samma ställe och lämnar in datorn att de skulle kunna plocka över och bygga ihop liknande deras vanliga bygg-service, det kräver dock att man bor på släpavstånd från lämplig verkstad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av JohanFlodqvist:

Dessvärre finns ju inte 1660 super utan 6-pin.. kommer således inte gå att sätta in annat än ett 1650.

Skrivet av slizy:

@Vzano: Kan jag ha 1660 Super?
Okej, det kunde jag inte.
Men 1650 Super? Finns ju så många olika varianter på varje grafikkort.

Mitt svar baserades på xoozs lista, utan att byta ut moderkort och nättagg finns det inte mycket att göra.

1650 super drar ca 100W och med 180W agg så kan det bli lite tajt i värsta fall. 1650 är det mest säkra valet men prestandan är inte värt priset imo.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Mitt svar baserades på xoozs lista, utan att byta ut moderkort och nättagg finns det inte mycket att göra.

1650 super drar ca 100W och med 180W agg så kan det bli lite tajt i värsta fall. 1650 är det mest säkra valet men prestandan är inte värt priset imo.

Kruxet är ju att kortet behöver en 6-pin, eller tänker du atg man helt enkelt bara inte skulle koppla in den och hoppas att strömmen räcker ändå? Skulle förvisso kanske funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

180W är ju väldigt tajt, jag skulle nog inte ens försökt stoppa i ngt som drar mer än 1050 kortet.

Men sälj den och köp nya grejor, den där borde man ju kunna få en hyfsad slant för.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vilken dator du har nu så kommer din budget inte räcka så långt (eftersom många delar behöver bytas för att få en uppgradering)

Om du lyckas sälja datorn återstår ju ändå att köpa en helt ny dator och för den potentiella budget jag kan se att du har då kommer inte det heller räcka så himla långt tyvärr.

Problemet är att behöva lägga över 2000kr (nätagg, moderkort, chassi) som inte alls kommer hjälpa prestandan. När detta är gjort dock kan du sätta i vilket grafikkort du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av JohanFlodqvist:

Kruxet är ju att kortet behöver en 6-pin, eller tänker du atg man helt enkelt bara inte skulle koppla in den och hoppas att strömmen räcker ändå? Skulle förvisso kanske funka.

Grafikkortet kommer inte starta utan 6-pin.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Om han har en budgett på 4000-5000kr och säljer den dator han har så borde han ju kunna köpa ihop ngt helt okej. Han kanske kan lyckas få 5k för nuvarande, eller om vi räknar med 4k och max budget på 5k så är vi ju uppe i 9k vilket borde räcka till en ny burk om man inte går på de dyraste grejorna.

Ryzen 3600, 16GB ram, 500GB nvme disk, 1660 super borde kunna tryckas in under 9k, utan windows då.