Rocket League stryker onlinespelande för Mac och Linux

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Rocket League stryker onlinespelande för Mac och Linux

I en kommande uppdatering försvinner onlinestöd för Mac och Linux i Rocket League, och spelare uppmanas söka sig till Windows-versionen.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

But why? Är det inte samma backend? Gissar att de inte ser det som ekonomiskt försvarbart att fortsätta underhålla klientkoden för dessa plattformar då.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Jag kan ändå första beslutet, det är troligen inte lönsamt att lägga ner extra utveckling för plattformar med försumbara mängder spelare

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004

Pissigt, men har de inte råd så har de inte råd. Kan man få pengar tillbaka för det som man lagt på spelet då? Det känns som man borde ha rätt att få det då när de tar bort något så centralt från spelet. Online är väl det bästa med det. Annars spelar man bara mot en massa bottar.

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av kelthar:

Pissigt, men har de inte råd så har de inte råd. Kan man få pengar tillbaka för det som man lagt på spelet då? Det känns som man borde ha rätt att få det då när de tar bort något så centralt från spelet. Online är väl det bästa med det. Annars spelar man bara mot en massa bottar.

Många spel man skulle få tillbaka pengar för då när servrarna läggs ned.

Det kommer ju fortfarande fungera lokalt dessutom.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jan 2004

Jag är mest imponerad av att de under alla dessa år inte lyckats fixa in-game VoIP funktionen. Går ju knappt att höra vad andra säger. Spelar man med kompisar är det ju inga problem, då använder man ju Discord eller något annat.

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Fast Psyonix köptes väl upp av Epic Games och de har väl hur mycket pengar som helst att dumpa på studios?

Skämt åsido...

Går ju att se det på flera sätt, givetvis är andelen Mac och Linux spelare färre än Windows då det är en avsevärt större desktop plattform. Så ja, det innefattar mer kostnader om dessa övriga plattformar skall supportas med stöd för nya funktioner.

Ett annat sätt att se på det är att man med alla medel vill sabotera för Steam som, mig veterligen, varit den enda plattform Psyonix valt att marknadsföra spelet på fram tills dess att Epic Games köpte upp dem. Och då riktar man in sig på några av de punkter som Valve/Steam är mest omtyckta för, nämligen att de satsar på fler än en plattform.

Oavsett lär Windows versionen (inkl. Online-läget) gå att spela både på Linux och Mac via Wine/Proton (tacka gudarna för det!) men det kommer givetvis även i fortsättningen att vara helt osupporterat från tillverkaren, vilket är helt normalt för Proton och Wine i allmänhet.

Frågan man ställer sig i det här läget är om det inte vore bättre att låta nuvarande spel avsluta här, på topp, med 3x plattformsstöd och istället börja utveckla ett "Rocket League 2" med nya tekniker som gör det enklare att supporta?

-Men nejdå, jag tror personligen mer på att detta har något att göra med EGS-kriget mot alla andra digitala plattformar...

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Inte för att jag spelar just detta, men är inte Steam Proton Väldigt duglig numera på väldigt många titlar och antagligen detta med om inte nu så, snart?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av kelthar:

Pissigt, men har de inte råd så har de inte råd. Kan man få pengar tillbaka för det som man lagt på spelet då? Det känns som man borde ha rätt att få det då när de tar bort något så centralt från spelet. Online är väl det bästa med det. Annars spelar man bara mot en massa bottar.

Råd har de ju såklart med tanke på spelets framgångar + Epics uppköp. Men man förstår ju ändå beslutet om det är väldigt få som spelar på Linux och mac. Men känns lite snålt ändå.

Devin på Psyonix skrev faktiskt på reddit att man kunde skapa en ticket för att försöka få refund. (vet inte om folk lyckats få refund dock)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Nioreh83:

But why? Är det inte samma backend? Gissar att de inte ser det som ekonomiskt försvarbart att fortsätta underhålla klientkoden för dessa plattformar då.

Anledningen skulle vara nya features som skulle vara för svårt eller ta för mycket tid med tanke på lågt spelarantal för att det skulle vara rimligt. Så enklaste lösningen var att bara stänga av online för dessa platformar istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Linux och Mac är inte ekonomiskt hållbart att porta spel till som är gjorda för pc i botten då marknaden är så liten.

CPU: 3600 / NH-U12A
GPU: 2070s ~2050Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013

Det hade väl kanske gått att spela på Tunngle, men såg att Tunngle är nedlagt också

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av hakd:

Linux och Mac är inte ekonomiskt hållbart att porta spel till som är gjorda för pc i botten då marknaden är så liten.

Linux och Mac är också PC, och nu finns ju spelet redan på Linux och Mac. Psyonix ursäkter är bara ren och skär bullshit. Varför skulle de liksom inte ha råd nu helt plöstsligt, när de har en av världens rikaste spelbolag bakom ryggen? De hade ju råd när de var en liten indie-studio. Det är ganska så uppenbart varför de dumpar stödet nu.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 32 GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Gender Bender:

Linux och Mac är också PC, och nu finns ju spelet redan på Linux och Mac. Psyonix ursäkter är bara ren och skär bullshit. Varför skulle de liksom inte ha råd nu helt plöstsligt, när de har en av världens rikaste spelbolag bakom ryggen? De hade ju råd när de var en liten indie-studio. Det är ganska så uppenbart varför de dumpar stödet nu.

De har säkert råd men att elda för kråkor är slöseri med pengar.
Läs: För få användare på de plattformarna för att det ska löna sig.
Anledningen till att de är ett av världens rikaste spelbolag är att de inte slösar med pengar.

Rimligt affärsbeslut tycker jag även om jag gärna hade sett att man kunde spela på andra plattformar än Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Jag är en av dem som spelar Rocket League på Linux. (och mac och switch).

Istället för att spekulera kan jag säga att framtida linuxstöd hängde löst i den stund som Epic köpte upp RL.

Varför? Eftersom Epic store inte finns till Linux, så några nya användare av Linux-versionen skulle det inte bli, samtidigt som befintlig spelarbas minskar. Det har varit ett antal Q&A om Epics uppköp där Psyonix inte velat/kunnat besvara framtiden för Linux-användare.

Som tur är ska Proton-stödet för Rocket League vara riktigt bra.
Trist att Epics jakt på marknadsandelar än en gång går ut över slutkonsumenten.

På Mac-sidan av saker tror jag det är MacOS Catalina och kravet på 64-bitars-binärer som avgjort det beslutet. Mac-porten är den som jag uppfattat ha sämst kvalitet och prestanda av alla jag prövat. Kanske är det så att patchningen hade blivit komplicerad och det bästa tillfället att bli av med porten var samtidigt som Linux-porten.

Skrivet av Yomster:

Rimligt affärsbeslut tycker jag även om jag gärna hade sett att man kunde spela på andra plattformar än Windows.

Backenden stödjer det alldeles utmärkt. För närvarande är det crossplay mellan windows, mac, linux och konsolerna. Så flera plattformar kommer det att fortsätta vara, även om några försvinner.

Skrivet av Gender Bender:

Linux och Mac är också PC, och nu finns ju spelet redan på Linux och Mac. Psyonix ursäkter är bara ren och skär bullshit. Varför skulle de liksom inte ha råd nu helt plöstsligt, när de har en av världens rikaste spelbolag bakom ryggen? De hade ju råd när de var en liten indie-studio. Det är ganska så uppenbart varför de dumpar stödet nu.

Ja, särskilt om man varit med sen uppköpstillfället och att det var där tveksamheterna började.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB
MBP 13" Retina 2014 | iPhone 7+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

"Stöd?" Ännu en spik i kistan v.g. att betala för något man inte äger.

Hur har vi kommit hit, ifrån 1999 när multiplayerspel var server/client och vem som helst kunde hosta upp en match genom att öppna några portar?

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Yomster:

De har säkert råd men att elda för kråkor är slöseri med pengar.
Läs: För få användare på de plattformarna för att det ska löna sig.
Anledningen till att de är ett av världens rikaste spelbolag är att de inte slösar med pengar.

Rimligt affärsbeslut tycker jag även om jag gärna hade sett att man kunde spela på andra plattformar än Windows.

Att de vill få över folk till Windows är ju enbart för att deras spyware inte biter på Linux och Mac OS.

Sweeney har alltid varit en förespråkare för öppna plattformar, vilket är anledningen till att Unreal Engine har stöd för OpenGL, och Sweeney talade så gott om Steambox och SteamOS. Men denna inställning ändrades snabbt när Tencent köpte in sig i Epic.

Och om det är något som Epic har gjort på sistone så är det ju att slösa pengar. Man har tagit pengar från kassakon Fortnite och lagt dem på att köpa exklusiva rättigheter som inte genererar tillräckliga intäkter. Så fort Fortnite-trenden dör ut, vilket kommer ske när barnen som spelar spelet har växt upp, så kommer Epic få det jävligt tungt. Deras dåliga rykte kommer finnas kvar, men intäkterna kommer att minska drastiskt, och med de ekonomiska problem som Tencent har brottats med på sistone lär de knappast finnas där för att rädda Epic den dagen som Fortnite är passé.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 32 GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Riktigt dåligt. Spelar inte på Linux eller MacOS, men älskar att spela Rocket League så tråkigt för dom.

Undrar vad de kommer göra härnäst..

MB: Asus X470-f |CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: MSI 1070 Gaming X
PSU: Rm750x v2
Ram: G.skill Trident Z 14-14-14-34 3200 Mhz 2x 8gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Blir man ens förvånad? Det är ju Epic vi pratar om. Självklart skiter de i Linux och Mac.

Tackar vet jag Steam!

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Känns som det vore läge för nån form av reglering här.
Vad ska anses okej? Släppa en produkt, håva in cahsen och sen fimpa servrarna/infrastruktur 6 månader senare? 2 år? 5 år?

Var går gränsen? Hur ska man som konsument förstå vad en rimlig tid är?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av BasseBaba:

Känns som det vore läge för nån form av reglering här.
Vad ska anses okej? Släppa en produkt, håva in cahsen och sen fimpa servrarna/infrastruktur 6 månader senare? 2 år? 5 år?

Var går gränsen? Hur ska man som konsument förstå vad en rimlig tid är?

Förstår din poäng, 5 år sedan spelet släpptes och det är väl en acceptabel gräns. Men en Mac-användare som kanske köpte spelet förra månaden borde få pengarna tillbaka om den vill.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

@kelthar: Det är inte helt omöjligt att du kan få det, om du inhandlat spelet inom reklamationsgränsen på 3 år. Produkten blir ju västligt förändrar emot den du införskaffade, vilket är en orsak till att du kan reklamera en vara.

Lättast att få ett svar på detta är att göra en reklamation till Valve och kräva att få pengarna tillbaka om de vägrar att göra det kan du i steg nummer två anmäla detta till konsumentverket så att de tar sig en titt på det.

Mig veterligen är det ingen som gjort en sådan anmälan ännu när det kommer till spel, men det finns många sätt att tolka gällande lag till att du har rätt till en reklamation och då får tillbaka pengar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Json_81:

Många spel man skulle få tillbaka pengar för då när servrarna läggs ned.

Det kommer ju fortfarande fungera lokalt dessutom.

Jo, det har du rätt i, men då är det så att servrarna för alla plattformar läggs ner. Inte bara för en viss delmängd. Jag tycker att det är en skillnad eftersom det diskriminerar mot vissa plattformar. Men det är ungefär samma sak som det du säger.

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av BasseBaba:

Känns som det vore läge för nån form av reglering här.
Vad ska anses okej? Släppa en produkt, håva in cahsen och sen fimpa servrarna/infrastruktur 6 månader senare? 2 år? 5 år?

Var går gränsen? Hur ska man som konsument förstå vad en rimlig tid är?

Om den slutar fungera inom mindre än tre år så borde man väl få reklamera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Gender Bender:

Linux och Mac är också PC, och nu finns ju spelet redan på Linux och Mac. Psyonix ursäkter är bara ren och skär bullshit. Varför skulle de liksom inte ha råd nu helt plöstsligt, när de har en av världens rikaste spelbolag bakom ryggen? De hade ju råd när de var en liten indie-studio. Det är ganska så uppenbart varför de dumpar stödet nu.

Det kostar att porta/optimera/omkoda spel att fungera på flera plattformar.
Väger inte vinsterna in kostnaden med bra marginal så är det inget företag med förnuft som kommer göra det.

Du blir inte heller "världens rikaste spelbolag bakom ryggen" genom minimala vinster eller kanske till och med förluster.
Precis som alla så handlar det om minimera kostnader och maximera vinster, gäller alla bolag oavsett vad dom påstår utåt.

CPU: 3600 / NH-U12A
GPU: 2070s ~2050Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Detta är priset linuxanvändare får betala för att wine och proton fungerar så bra.
Utvecklare anser att de kan bespara kostnaden för en port oavsedd om en port i sig vore lönsam så är ingen port mer lönsam.
Jag är tveksam till påståenden om att det kostar för mycket då det finns företag som lever på att sälja portade spel som t.ex feral och de har troligtvis ännu sämre marginaler.
https://www.feralinteractive.com/en/linux-games/
Jag ser det snarare som ekonomer som drar ner på utgifter eller generella riktlinjer hos utgivaren.
Epic är inte direkt kända för att stödja andra plattformar än windows och konsoler.
Går man tillbaka några år så förekom det att spel som var utvecklade för win/linux/mac ofta endast släpptes på windows i slutändan då utgivarna (publishers) hade beslut om att endast stödja den plattformen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av kelthar:

Jo, det har du rätt i, men då är det så att servrarna för alla plattformar läggs ner. Inte bara för en viss delmängd. Jag tycker att det är en skillnad eftersom det diskriminerar mot vissa plattformar. Men det är ungefär samma sak som det du säger.

I det här fallet kan de som köpt spelet dessutom fortsätta köra det, via bootcamp eller på en annan dator.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tråkigt för dom som spelar på Linux eller Mac. Dock så är det här ju inte i närheten av att vara lika illa som när man köper en androidlur för 10 000 och i bästa fall får operativ samt säkerhetsuppdateringar i endast 2 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Nioreh83:

But why? Är det inte samma backend? Gissar att de inte ser det som ekonomiskt försvarbart att fortsätta underhålla klientkoden för dessa plattformar då.

Iaf för Linux kan det kanske vara så att folk kan spela det helt ok med "Steam Play"? Men kan iofs strula med anti cheat har jag för mig.

Gigabyte Aorus Master | 32gb DDR4 3466MHZ CL14 | Ryzen 3950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Gender Bender:

Linux och Mac är också PC, och nu finns ju spelet redan på Linux och Mac. Psyonix ursäkter är bara ren och skär bullshit. Varför skulle de liksom inte ha råd nu helt plöstsligt, när de har en av världens rikaste spelbolag bakom ryggen? De hade ju råd när de var en liten indie-studio. Det är ganska så uppenbart varför de dumpar stödet nu.

Att Porta och maintaina ett spel till mer plattformar är inte bara att fixa så det funkar och sen bara pusha patcher. Varje plattform man lägger till så måste man ha någon eller några som maintainar det (community manager, QA, developers, etc) som kostar massa pengar,. Jag säger inte att de inte har råd, men maintenance är dyrt och onödigt om ingen ändå spelar på de plattformarna.