Vad vill jag ha? *Hjälp sökes*

Permalänk
Medlem

Vad vill jag ha? *Hjälp sökes*

Hej kära 'Clockers!

Lång historia kort; har kommit över ett Mini-ITX chassi med följande komponenter:

MoBo: Asus P8H67-I

CPU: i-3 2100

RAM: Crucial DDR3 1066MHz

PSU: Fractal 300W

Och detta skulle jag nu vilja göra om till någonting användbart.

Har i nuläget W10 Pro installerat på en WD Blue HDD, och allting fungerar som det ska förutom att jag inte får någon signal när jag vill använda HDMI.

Frugan vill kunna ha en lagringsenhet till vilken hon kan flytta över sina bilder och lagra sina recept.

Jag vill kunna använda enheten som en PLEX-server, samtidigt som ovannämnda fungerar utan problem.

Det jag vill är att den ska kunna stå på dygnet, dra lite ström, och kunna spela upp filmer både lokalt via HDMI och över nätet.

Nu till mina frågor och tankar:

- Vilket OS skall jag använda mig av? Är oerhört bekväm med Windows, Knappt något med Ubuntu eller Linux, och macOS är givetvis uteslutet.

- Har i dagsläget en extern Seagate 4TB HDD där allt PLEX-material, recept, och bilder ligger. Funderar på att ta ur den ur inkapslingen och sätta i den i datorn istället, tillsammans med en SSD med operativsystemet på. Eller är det bättre att köpa en NAS HDD, typ en IronWolf, och föra över från den externa till den interna?

- Har funderingar på att sätta i ett "ASUS GeForce GT 710 2GB Silent" för bättre grafik än vad iGPUn ger.

Vad är det jag vill egentligen? Jag är otroligt rörig när det kommer till såna här grejer, för jag vill så mycket men vet inte vad.

All hjälp tas tacksamt emot och alla förslag är välkommna!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Installera OS och Plex på en SSD, se till att Plex använder RAM för transkodning om sådan kommer att behövas.
Windows duger utmärkt men Linux är gratis.

Oavsett vad du väljer: Du måste ha extern backup på allt viktiga; En i datorn och en utanför.
Vad gäller grafikkortet tror jag inte att du får bättre bild.