Vmware på fysiska diskar

Permalänk
Medlem

Vmware på fysiska diskar

Blivit lite sugen på att köra igång en gammal burk som server.
En Intel 4770 med 32gb ram.

Kör win10 som host OS på en 250gb ssd. Vill nog gärna fortsätta med win10 som host ifall jag ändrar mig framöver Eller så. Har installerat vmware workstation.
Har även 3st "vanliga" 3.5" WD sata.

Min tanke var att använda dessa tre diskar till mina olika vm. Men verkar inte direkt upplagt för att lätt kunna välja dessa. Det är mer inriktat på virtuell plats där man lägger sina VM. I mitt fall på host ssd?

Tanken är att köra iaf en Ubuntu server med kameraövervakning (unifi video) som jag idag kör på en annan mindre burk.

Sedan ska jag troligen köra en till Ubuntu för plex server och även torrent. Med typ deluge eller transmission med webui. Läste även nåt om rar2fs för att slippa packa upp rar för plex.

Finns det något bra sätt att göra som jag vill? Eller är det rent ut sagt dåligt...?

Permalänk
Vila i frid

Ska du bara labba lite är nog VirtualBox ett enklare och smidigare alternativ. Du kan lägga VM'arnas vmdk/vdi/whatever på vilken disk du vill. Mickla lite så hittar du på hur man gör.

Permalänk
Medlem

Så länge du formaterar alla diskarna med VMFS och skapar ett datastore kan du lägga de virtuella maskinerna på diskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ska du bara labba lite är nog VirtualBox ett enklare och smidigare alternativ. Du kan lägga VM'arnas vmdk/vdi/whatever på vilken disk du vill. Mickla lite så hittar du på hur man gör.

tanken är ju egentligen att båda ubuntu-vm ska fortsätta, om jag tycker det fungerar bra med plex osv.
kör ju som sagt redan idag en burk för kameraövervakning.

samtidigt är målet att kunna stänga av min arbetsdator lite oftare. idag snurrar den också 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så länge du formaterar alla diskarna med VMFS och skapar ett datastore kan du lägga de virtuella maskinerna på diskarna

är detta något som kan göras i "workstation" eller bara esxi och vsphere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

är detta något som kan göras i "workstation" eller bara esxi och vsphere?

Jag tänkte mer på esxi. Tänkte inte på workstation. Var länge sedan jag använde det. I virtualbox går det att spara hårddiskfiler var man vill så det borde gå att göra i workstation tycker man