M.2 i min gamla N-1996 ?

Permalänk

M.2 i min gamla N-1996 ?

Så min dators main ssd med windows på är ecrypted med full disk encryption men windows bestämde sig för att sluta funka och sa nej till att jag fick starta den och på grind av det så måste jag koppla upp min m.2 ssd till en annan dator flr stt decrypta den där efter som windows inte låter mej boota på min main dator så då kom jag till frågan kan jag på nåty sätt få in min m.2 i en ett gsmskt moderkort som heter msi N-1996 för om inte de så vet e skuton hur jag ska decrypta den och sånt där för så klart så var jag så dum i huvudet och fixa ingen backup disk :/

Permalänk
Medlem

@Helpmeplzthxokby:
Har ingen koll på Windows men på Linux kan man montera krypterade diskar i andra system.
Man måste förståss ha lösenord för detta.

Det borde inte vara någon skillnad med Windows.
Om hårdvaran är hel i systemet som disken satt i skulle jag försöka starta det med ett installations-system på en USB eller CD.

Om Microsofts system har krypterat disken måste också servicesystemet kunna ta hand om detta och erbjuda
upplåsning och räddningsfunktioner när disken ska monteras.
Kolla detta!

Permalänk
Medlem

Hej!
Verkar som N-1996 är inte ett modellnummer på MSI eller andra moderkorten, se här: https://soggi.org/misc/articles/MSI-N1996-motherboard-video-c...
Så om du behöver modellspecifiska tipps så förklarar artikeln bakom länken hur man kan hitta det riktiga modellnumret.

Oavsett detta så är mitt tipps att skaffa en adapter för din M.2 SSD. Om du inte heller är säker om det är SATA eller NVMe disk, rekommenderar jag det här adapterkortet som jag själv beställde i förgår: https://noerdic.se/products/maiwo-m2-pcie-card-kt015?_pos=6&_...
som har en slot var för M.2(SATA)-till-SATA såsom NVME-till-PCIe. Om ditt moderkort ens har PCIe portar ifall ditt M.2 är NVMe, annars är svaret ett klar "nej, det funkar inte".

Sen så gäller det bara att sätter dig i ett hörn och repeterar ett par hundra gånger:
"Jag ska göra regelbundna backups. Jag ska..."

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk
Avstängd