Uppgradera: Gtx 970 till 2060 Super?

Permalänk
Medlem

Uppgradera: Gtx 970 till 2060 Super?

Känner att detta kort har gjort sitt för det mesta då man sitter på en 1440p skärm Är detta något jag bör göra när jag ligger på en budget på cirka 4000 - 5000kr?

Eller är det värt att vänta kanske?

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk

Ställ dig själv frågan vilket spel som du spelar idag kräver att du gör en uppgradering? Om svaret är ett eller mindre som du inte kör hela tiden, vänta ca 4-5 månader då ryktet säger att det kommer nya kort då.

Även om prestanda korten släpps först, så brukar det också göra att nuvarande kort sänk i pris för att bli av med dessa. Dessutom om jag skulle välja i den prisklassen skulle jag gå för 5700 xt istället vilket ger lite mer fps i de flesta fallen.

Permalänk
Medlem

Alltid bra att vänta, men inte speciellt kul. Ett 2060 super kommer ge rejält upplyft, men du kanske vill satsa på ett 5700xt istället. För 1440p så är extra v-ram värdigt värt det, speciellt om du vill behålla kortet ett tag. Saphire-modellen kan nog få plats i ditt ghost S1, thermals är förstås en annan femma

Permalänk
Medlem
Skrivet av atlantica4ever:

Ställ dig själv frågan vilket spel som du spelar idag kräver att du gör en uppgradering? Om svaret är ett eller mindre som du inte kör hela tiden, vänta ca 4-5 månader då ryktet säger att det kommer nya kort då.

Även om prestanda korten släpps först, så brukar det också göra att nuvarande kort sänk i pris för att bli av med dessa. Dessutom om jag skulle välja i den prisklassen skulle jag gå för 5700 xt istället vilket ger lite mer fps i de flesta fallen.

Mjo man sitter och lirar Monster Hunter World och BF5 rätt mycket och det är svårt för det nuvarande kortet att hänga med i 1440p utan tweaks, så det skulle vara ganska skönt med nytt kort idag.

Det jag undrar mest är om jag gör ett bra köp om jag nu skulle uppgradera mitt grafikkort

Visa signatur

AMD R5 3600 @3.9GHz ~1.35v | Aorus X570 Pro Wifi | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair SF600 v2 | Ghost S1 Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Alltid bra att vänta, men inte speciellt kul. Ett 2060 super kommer ge rejält upplyft, men du kanske vill satsa på ett 5700xt istället. För 1440p så är extra v-ram värdigt värt det, speciellt om du vill behålla kortet ett tag. Saphire-modellen kan nog få plats i ditt ghost S1, thermals är förstås en annan femma

Jo det var ett intressant kort det också! Hur förhåller sig detta kortet jämfört med ett 2060 super?

EDIT: Såg nu att det var cirka 17% mer prestanda för liknande priser, ganska värt pengarna då!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Decatro: typ 15-20% i stunden, men när Vram användningen stiger så blir det förstås mer

Permalänk
Medlem

@Decatro: Kolla om det finns någon som byggt in ett 5700xt i ett ghost så får du detaljerna

Permalänk

@Decatro: Om det är något du idag stör dig på så är det ett bra köp, både 5700 xt och 2060 s är bland de mer prisvärda för prestandan som du får ut. När det kommer till fps kan du ungefär räkna med att det blir en dubblering från vad du har idag i de spelen som du nämnde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

@Decatro: Kolla om det finns någon som byggt in ett 5700xt i ett ghost så får du detaljerna

jag hade definitivt rekomenderat rx 5700 xt, jag köpte mig ett sånt för några veckor sedan. Sen så beror de ju på bad du har för cpu. jag fick byta upp min i5 6500 till en ryzen 5 3600. Å andra sidan så bytte jag moderkort också hehe

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, det sätter allt ett bra perspektiv på situationen. Kommer absolut kika närmare på ett 5700 xt då det ger en märkvärd prestandaskillnad mot 2060 Super.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från och med 4 Februari så bör du få med Monster Hunter-Iceborne och Resident Evil 3 vid köp av 5700XT. Så om du kör monster hunter nu och vill ha ett 5700XT så bör du vänta åtminstone 3 dagar och få lite extra spel på köpet.

Viktigt är dock att välja en version som inte är helt kass för 5700XT. Men det verkar även finnas versioner av 2060 på rea nu också. Jag tror inte direkt något är ett dåligt val för dina ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Från och med 4 Februari så bör du få med Monster Hunter-Iceborne och Resident Evil 3 vid köp av 5700XT. Så om du kör monster hunter nu och vill ha ett 5700XT så bör du vänta åtminstone 3 dagar och få lite extra spel på köpet.

Viktigt är dock att välja en version som inte är helt kass för 5700XT. Men det verkar även finnas versioner av 2060 på rea nu också. Jag tror inte direkt något är ett dåligt val för dina ändamål.

Perfekt Då sparar man pengar på både MHW: Iceborne och RE 3. Bra tips där, tackar!

Visa signatur