Förlåt för långt inlägg. Läs om ni vill. Annars gå vidare.
Denna tråden drog iväg fort och jag skall ärligt säga att jag inte läst alla inlägg.
Däremot en väldigt intressant tråd då jag för några veckor sedan satt och var sugen på just en ny bil.
Nybliven husägare. Köpte en villa i höstas och håller på att renovera en hel del. Har precis spenderat 210,000kr på ett kök bland annat. Renovering av sovrum, badrum, hall, vardagsrum, garderober är eller skall snart göras.
Tak skall bytas och läggas paneler. Garagetaket läcker. Trädgården har vi planer för då 30% just nu bara är mossa.
Pengarna rinner iväg.
Är 30 år. Sambon 28. Vi har inga barn (kanske om 2-3 år när jag dels känner mig mogen och dels när vi känner att vi renoverat "klart...". Barn verkar vara en stor utgift, så det passar inte just nu.
Och så det här med bilar.
Jag börjar med första inlägget och trådskaparen:
Köpa ny bil. Ca 300,000kr. Hur hög månadskostnad har folk på bilen? Hur mycket väljer man att betala av?
En avbetalning på 15 år låter för mig väldigt främmande och om jag skall vara ärlig tror inte det finns (såvida man inte har marginal på sitt bolån där man bakar in bilen). 8 års billån känns spontant som max en bank kan tänkas vara villig att erbjuda (har inte kollat, bara gissar).
Så nej. Tror ingen har ett billån på 15 år.
Att klara en månadskostnad på 3000kr som avbetalning (ränta + amortering). Ja det kan väl verka rimligt. Lite beroende på hur mycket man lägger i kontantinsats såklart.
3-6 år tror jag är ganska vanlig återbetalning på billån.
-----
Så kommer vi till hur jag funderade när jag nu senast var sugen på att köpa bil.
Har idag en Passat från 2010 som har rullat 21,000 mil.
Jag kör 1500 mil/år och har 4 mil t/r till jobbet.
- Köpte den för 65,000kr av en arbetskollega för några år sedan (fick lägre pris eftersom kamrem skulle bytas).
- Förra året (2019) kostade bilen i direkta kostnader 47,469kr - 16,000 bränsle och 31,500 kr övrigt (service, reperationer (bromsar, fjädrar, laddspjäll och insug), besiktning, kamrem, blinkers etc.). Värdeminskning är ej inkluderad i denna kostnad. Detta året hoppas jag kostnaden bli lägre.
Men i vilket fall. Jag gjorde en kalkyl på ny bil kontra behålla nuvarande bil.
Passat 2010:
(60,000kr inköpspris, 3 års ägande och 1581mil/år)
Kostar 26kr/mil exkl värdeminskning (räknat 15,000kr/år i reparationer).
Eller så kostar den 3370kr/månaden.
Passat 2017 (elhybrid)
(260,000kr inköp, 3 ägandeår och 1581mil/år)
Kostar 13kr/mil (exempel är bränslebesparingen 10,000kr/år och lägre reparationskostnader).
Eller så kostar den 1695kr/månad att köra.
En klar fördel till ny bil i körkostnad (under förutsättning att ingenting går sönder).
Kollar man på värdeminskningen däremot så ser det ut som följande:
Passat 2010:
2kr/mil
278 kr/mån
Passat 2017
27kr/mil
3611kr/mån
Räknar vi sen på inköp.
Betalde Passat 2010 kontant. Ingen ränta eller restvärde
Däremot att köpa en nyare bil så finns det många sätt att finanseria idag.
Köpa rakt av. Ta billån från banken. Privatleasing eller köp med restskuld (vilket är det exemplet jag räknar med nedan).
Då köper jag bilen med restskuld på 130,000 kr efter 3 år (3 år en ju en lättelång tid! Oceaner av tid). Vill jag senare behålla bilen får jag ta ett banlån på resterade 130,000 kr (om jag inte sparar under tiden såklart) och betala av det på ytterligare 3 år.
Då ser uträkningen ut såhär:
Passat 2017
Körkostnad: 1695kr/mån
Avbetalning år 1-3: 1870kr/mån
Avbetalning år 4-6: 3814kr/mån
(Värdeförlust för 6 års ägande): 2528kr/mån
Alltså:
Månadskostnad Passat 2017 år 1-3: 3565kr/mån
Min Passat 2010 kostar 3370kr/mån
Det är inte många kronor extra per månad för att få en 7 år nyare bil tycker jag.
Månadskostnad för Passat 2017 år 4-6 är 5684kr. Så när jag om 3 år måste betala restvärdet blir månadskostnaden dyrare.
Jag måste också betala ca. 60,000kr i kontantinsats för den nya bilen - men det täcker min nuvarande bil till stor del som inbytesbil eller sälja på Blocket själv.
Detta är ganska kompicerat att skriva rakt upp och ner och tro att ni skall sätta er in i mina siffror och förstå (så det räknar jag inte med), men om man tänker på att bilen kostar 260,000kr. Jag betalar 60,000 i kontantinsats (200,000 kvar) och efter 3 år har jag ett restvärde på 130,000. Således betalar jag av 70,000kr på 3 år. Därför är månadskostnaden så låg och kan konkurera med min bil från 2010. Smällen kommer om 3 år kan man säga - men då kan jag ju köpa en ny bil igen (bara det att då har jag ingen kontantinsats för en ny bil på ca. 60,000kr).
Och värdeminskningen har jag inte heller räkna med. Den var ju 27kr/mil.
Slutsats (om ni fortfarande läser).
Passat 2010: Kostnad 28kr/mil (allt inräknat)
Passat 2017: Kostnad 55kr/mil (de 3 första åren, allt inräknat (inkl värdeminskning).
Eller
Passat 2010: Kostnad 3370kr/mån
Passat 2017: 3565 kr/mån (eller om man räknar med värdeminskning 5684kr/mån de 3 första åren och 8037kr år 4-6)
Och just nu när jag håller på att renovera för fullt och funderar på barn tids nog så fick det bli att jag väntar med att köpa en nyare bil. Jag har nog med utgifter som det är just nu.
Men att låna till en ny bil, det gör nog de flesta. I alla fall de som kör med nyare bilar.
Sedan finns det många företagsbilar också såklart eller privatleasade bilar.
Det är väl okej - så länge som man har koll på kostnaderna och gör ett väl avvägt privatekonomiskt beslut. Själv reser jag mycket sällan och har inga större laster.
Att betala 6000kr/mån för en bil med vår ekonomi finns där utrymme till just nu om vi så bara skulle prioritera. Men nu har min sambo en häst (det är lika dyrt som en nyare bil.....) och jag lägger mina pengar på huset.