Permalänk
Medlem

E-ink-platta för noter

Jag sjunger i kör och behöver kunna ha noter med på övningar och konserter. Jag tycker dock att det är en smula osmidigt att hålla på med papper och olika pärmar osv, så jag har testat att köra på en vanligt 10" androidplatta men faller ofta tillbaka på papper ändå, pga att det dels är en smula jobbigt att använda en vanlig LCD-skärm långa tider plus att det inte alltid är optimalt med en bakbelyst skärm på konserter.

Eftersom man håller noterna längre bort när man sjunger (eller för den delen spelar instrument) än när man läser en bok så känns 6-7" lite litet.
Det finns ju plattor särskilt för musiker, som är i A4-format, som gvido eller padmu men dessa kostar typ en arm och ett ben och då det bara är en hobby har jag lite svårt att motivera inköp av en sådan.

Jag tycker dock att det inte har gett så mycket att googla. Om det är mina skills eller om det helt enkelt inte finns så mycket dylika produkter vet jag inte.

Så, jag skulle vilja veta om det finns någon produkt som uppfyller dessa kriterier:

* E-ink
* 10" (absolut minst 8")
* Touchscreen
* Smärtfritt att importera och visa PDF-filer
* Gärna Android så att det går att köra appar för noter
* Går att köpa inom EU

Om den har blåtand är det ett plus, för då går den att använda även för intrumentalister (vända blad via pedal), men det är inte nödvändigt.

Jag nämer ingen budget, då detta mest är en efterlysning av produkter som uppfyller kriterierna ovan, sedan får jag väl ta ställning till om det är rimliga pengar att lägga...

Permalänk
Medlem

Det är bara att bita i det sura och köpa, betala och se glad ut - det du frågare efter är yta och det är just det som kostar i form av dyrare tillverkning, lägre yeld och lika fort minskad potentiell marknad - så styckkostnaden blir hög för varje enhet.

Det krävs väldigt stora serier om man skall kunna ha låga priser...

Permalänk
Medlem

Den bästa jag testat är reMarkable. Responsiv när man skriver och bra funktioner. Kör inte android dock men hade jag köpt en nu så är det den.
Sony har någon också, inte lika bra att skriva på men bättre att läsa på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Den bästa jag testat är reMarkable. Responsiv när man skriver och bra funktioner. Kör inte android dock men hade jag köpt en nu så är det den.
Sony har någon också, inte lika bra att skriva på men bättre att läsa på.

Tänker du på något i PRS-serien? Åtminstone de senare kör förvisso Android, och det går att roota åtminstone några modeller och köra i princip vilka appar man vill på dem, men de faller nog på sin storlek. De är 6-7" eller nåt i den stilen. reMarkable är garanterat det bättre valet om man vill ha den på normalt notställsavstånd.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tänker du på något i PRS-serien? Åtminstone de senare kör förvisso Android, och det går att roota åtminstone några modeller och köra i princip vilka appar man vill på dem, men de faller nog på sin storlek. De är 6-7" eller nåt i den stilen. reMarkable är garanterat det bättre valet om man vill ha den på normalt notställsavstånd.

https://www.sony.com/electronics/digital-paper-notepads/dpt-s...
DPT heter de tydligen.
Men hade nog fortfarande kört reMarkable

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är bara att bita i det sura och köpa, betala och se glad ut - det du frågare efter är yta och det är just det som kostar i form av dyrare tillverkning, lägre yeld och lika fort minskad potentiell marknad - så styckkostnaden blir hög för varje enhet.

Det krävs väldigt stora serier om man skall kunna ha låga priser...

Jo, jag vet hur det funkar och min fråga var ju om det finns 10" plattor som har funktionalitet som gör dem användbara för ändamålet, eftersom jag tycker att 13"-plattorna är lite väl dyra.
Sedan inser jag att man inte kan räkna med lika låga priser som för en 10" "vanlig" platta. Det var mest att jag inte hittade så mycket alls som verkade vettigt på ca 10"och ville ha en knuff i rätt riktning.