Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Plastskivor för att läsa in data, används det verkligen i datorer numera? Hur ligger det till bland SweClockers medlemmar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har en installerad som alltid har följt med vid uppgraderingar. Om jag använder den... Typ aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Började rippa DVDerna i vintras, så jo. Lite sent ute kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använde en senast igår för att installera ett gammalt spel. Den är än så länge en 5.25" intern, men kommer att skaffa en extern ifall den rasar.

Permalänk
Medlem

Slängde min gamla DVD-brännare år 2015 eller så, sist jag använde var nog 2013 eller så till Windows 7 installation skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

Inte haft någon intern optisk läsare sedan 2013, äger dock en extern optisk läsare men den har inte använts på flera år så svarade nej på frågan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Skaffade en BluRaybrännare för att kunna skapa hållbara och flyttbara backuper.

Permalänk
Medlem

Yep! Använder den inte så ofta men glad att jag har en. Ibland blir det något spel som inte finns tillgängligt digitalt, ibland en cd skiva med musik som heller inte finns tillgänglig på typ spotify eller liknande.

Permalänk

Givet att den finns kvar.
vågar man skriva att jag fortfarande ibland bränner musik cd

Permalänk
Skrivet av swedishnightmare:

Givet att den finns kvar.
vågar man skriva att jag fortfarande ibland bränner musik cd

Haha, Jag är inte ensam!!

Tack @swedishnightmare

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Yes det sitter en i varje dator(3) men använder dem typ aldrig....sist var väl för två år sedan när jag skulle testa ett gammalt spel.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Hade under många år ingen alls. Men så köpte jag en makapär som kom med en liten cd-skiva. Var omöjligt att hitta drivrutiner på nätet. Köpte då en extern spelare på fyndhyllan hos NetonNet. Detta gjorde att jag började grotta ner mig i gamla rippade dvd-filmer jag hade liggandes i pärmar. Kalas så kunde med gott samvete slänga och få plats för annat jox. Det senaste året har den dock bara samlat damm. Men kanske kan vara bra att ha så den får vara kvar ett tag till

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Har ingen i senaste datorbygget, men vi behov så finns det äldre datorer som kan läsa eller skriva skivor.

Använder det en del i retro-burkarna, men för det mesta går det smidigare att dra saker över nätverket istället.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en extern liggande i fall att, men det är extremt sällan den kommer fram.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Absolut, man har ju en del nostalgiska spel m.m. som kräver detta. Däremot blir det snart att gå över till en extern då jag kommer köpa ett meshify case som det ser ut för att slippa ha en lucka i fronten och ventiler på sidorna.

Permalänk
Medlem

Har inte använt en optisk skivläsare på typ 4-5 år tror jag, så svarade nej på frågan

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Använder dvd spelare till gamla spel/film när man inte orkar starta tvn
DvD spelaren åker ut den dagen jag hittar ett chassi jag blir såld på, tills dess lär jag köra med mina gamla.

Permalänk
Medlem

Har en men använder den väldigt sällan, nära nog det enda den använts till de senaste åren är att läsa mina gamla ps2-spel när jag kör dem via emulator.

Permalänk
Medlem

Har inte använt en skiva på väldigt, väldigt länge. Har ingen optisk läsare i datorn, men funderar på att bygga in en extern läsare i skrivbordet så att jag kan rippa in 3 lådor DVD filmer som ligger i förrådet. Om det ens känns lönt....

Permalänk
Medlem

Inte använt det på närmare 10 år.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Absolut, brände en skiva för någon vecka sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Oj vad det känns gammalt med optisk media

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har två gamla jag använder att föra över gamla retro spel med, när ni säger det har jag faktiskt inte använt dem till någonting annat de senaste tio åren...

Edit, jo jag har faktiskt bränt ett par plattor jag skulle skicka när jag tänker efter..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Självklart!

Jag både läser, skriver och processar plastdiskar i alla dess former: CD, DVD, Blu-ray, SACD osv. Stor musik- och filmnörd sedan barnsben och det visar inga tecken på att sakta ned - tvärtom.

Har väl ett tiotal optiska läsare i olika varianter, mestadels externa DVD och Blu-ray för att rippa filmer, men även ett par gamla Plextor CD-brännare i magnifikt plåtchassi modell gammal, extern SCSI. Toppen att rippa musik med.

Köper det mesta på fysisk skiva om möjligt, även om det blivit betydligt svårare de senaste åren. Dels för att jag gillar skivor, dels för att det är skönt att ha en fysisk backup om nånting skulle gå helt åt skogen.

Utöver film och musik är jag stor spelnörd också, och har hyllkilometrar med gamla spel på CD och DVD. Det är något speciellt med spel i stora fina boxar, helt klart.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Har faktiskt alldeles nyligen monterat en intern BD-brännare som klarar M-Disc i min server, för att kunna göra rejält arkivbeständig backup (på exempelvis foton).

När det gäller övriga datorer i hemmet så har jag länge haft ett par externa usb-enheter för optisk media, men det är extremt sällan de brukas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det var väl kanske 10 år sen sist.

Permalänk
Avstängd

Nej och har nog inte ens haft ett chassi de senaste 5 åren som haft plats för något så pass onödigt.

Permalänk
Medlem

Sista optiska läsaren som jag har kvar är i min gamla HTPC som samlar damm.

Bluray-spelare, har stått i senaste 5 åren, prylarna är säkert 10 år gamla.

Finns för övrigt ingen plats för en sådan i chassit heller.

Permalänk
Medlem

Jag har en DVD-brännare men länge sen jag använde den sist. Senast jag brände en DVD eller CD var nog för 8-9 år sen men efter det har jag väl använt den till att installera ett par spel. Sen använder jag den för att se musik-DVDn då jag föredrar datorljudet framom det tv-ljud jag har men det var länge sen sist nu. Men kommer nog att behålla den länge än.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köpte en extern för några år sen för att kunna rippa några CD-skivor jag köpte i Japan.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10