Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Just nu är det väl ca 7,37% som gått bort om man tar antal döda delat på tillfrisknade. 2933/39781=0,0737=7,37%. Nu är det väl inte så man räknar ut dödligheten, men ändå.

Det blir missvisande. Först när utbrottet klingat av går att få en rättvisande siffra. Det är som om en person blivit smittad bara och dött. Då är ju dödligheten 100% Det blir fel att räkna så.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Privata företag ska hålla anställda i karantän 2 veckor som besökt riskområden men detta gäller inte skolor etc....

Mycket märkligt!!

Nu har jag inte följt allt så noga, men just den där delen är väl inte så märklig? Där är väl på eget initiativ som privata företag gör åtgärder och de får väl sätta upp vilka regler de vill om hur återgång till arbetet ska se ut efter en resa eller annat. Privata företags agerande är inte direkt jämförbart med skolor.

Permalänk
Medlem

Det här att se Coronan på Aftonbladets startsida hela tiden börjar bli oroväckande, hoppas bara att det är överdrivet att jag ska skrämmas just för att det är hela 24/7 på förstasidan.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Just nu är det väl ca 7,37% som gått bort om man tar antal döda delat på tillfrisknade. 2933/39781=0,0737=7,37%. Nu är det väl inte så man räknar ut dödligheten, men ändå.

Skrivet av Dockland:

Det blir missvisande. Först när utbrottet klingat av går att få en rättvisande siffra. Det är som om en person blivit smittad bara och dött. Då är ju dödligheten 100% Det blir fel att räkna så.

Fast om bara en smittats och sedan dött så är ju dödligheten 100%. Men jag håller med, det är missvisande. Om man istället säger att det är 10 smittade. 1 av dessa har tillfrisknat och 1 har dött. Räknar man då bara den som tillfrisknat mot den som dött blir dödligheten 50%, vilket är fel eftersom man inte vet vad som händer med de andra 8 som fortfarande är sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Fast om bara en smittats och sedan dött så är ju dödligheten 100%. Men jag håller med, det är missvisande. Om man istället säger att det är 10 smittade. 1 av dessa har tillfrisknat och 1 har dött. Räknar man då bara den som tillfrisknat mot den som dött blir dödligheten 50%, vilket är fel eftersom man inte vet vad som händer med de andra 8 som fortfarande är sjuka.

Ja, precis så. Bättre förklaring än min.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Hade inte förvånat mig om du arbetade på Folkhälsomyndigheten

Tyvärr så behöver du knappt ha Biologi A från gymnasiet för att få arbeta som epidemiolog eller folkhälsovetare.

Visst, du lär dig statistik för att kunna följa och kartlägga sjukdomar över tid, och de olika folkhälsomålen.

Samtidigt riskerar du att bli okunnig översittare som tros veta mer om människokroppen än smittskydds- eller infektionsläkare. *facepalm*

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag tippar på en mortalitet på runt 1% och några miljoner smittade om några veckor. Så kanske 20.000-40.000 döda. Ungefär lika många som dör av rökning på en månad.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

@Vangen: Får jag fråga varför du överhuvudtaget läser Aftonbladet om inte endast deras Sportblad? Du slänger bort ditt liv käre medborgare!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av anon301768:

Munskydd hjälper inte, är helt bortkastat att använda.

https://www.doktorn.com/artikel/fr%C3%A5gor-och-svar-om-coron...

Munskydd likt det tandläkare/sjuksköterskor etc brukar ha skyddar andra personer mot dina vätskor men filtrerar inte luften så dom skyddar dig inte speciellt mycket. Men det finns munskydd som filtrerar inkommande luft och dom ger ett skydd även mot virus.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Skrivet av jawik:

Titta 50 sekunder in så får ni exempel på hur man kan räkna på dödlighet beroende på fördröjning av dagar:

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Hitman:

Munskydd likt det tandläkare/sjuksköterskor etc brukar ha skyddar andra personer mot dina vätskor men filtrerar inte luften så dom skyddar dig inte speciellt mycket. Men det finns munskydd som filtrerar inkommande luft och dom ger ett skydd även mot virus.

Samtidigt kan det komma in om det rinner ned från dina ögon eller in via dina ögon eftersom det går ned till halsen och varav lungorna. Heltäckande för ansiktet behövs för garanterat skydd där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Med den taktiken så är nog saker och ting kört för många äldre, typ 40+ då det verkar som man kan få sjukdomen flertalet gånger. Dvs du blir inte immun mot den om du haft den en gång. Då blir det en meatgrinder, fler och fler kommer att dö beroende på hur många gånger du får skiten.

Sätt folk i karantän som fått skiten, be folk stanna hemma, iaf de som kan jobba hemmifrån bör rekommenderas att göra det och säg åt folk att endast gå ut för att handla/hämta mat. Förse befolkningen med billig men närorik mat som levereras ut.

"Med den taktiken så är nog saker och ting kört för många äldre, typ 40+ då det verkar som man kan få sjukdomen flertalet gånger. Dvs du blir inte immun mot den om du haft den en gång. Då blir det en meatgrinder, fler och fler kommer att dö beroende på hur många gånger du får skiten."
- Precis som vanlig säsongsinfluensa ungefär alltså

"Sätt folk i karantän som fått skiten, be folk stanna hemma, iaf de som kan jobba hemmifrån bör rekommenderas att göra det och säg åt folk att endast gå ut för att handla/hämta mat. Förse befolkningen med billig men närorik mat som levereras ut."
- Om du blir sjuk stanna hemma precis som om du har vanlig influensa eller magsjuka m.m. ska väl inte behöva säga detta till en vuxen människa men tvätta händerna efter toa besök, innan mathantering m.m

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

haha absolut:P

Men vad tror du dom ska göra när viruset kommit hit på allvar? kanske insjuknar 5000 personer per dag, knappast så att vi kan sätta alla i karantän eller hur? Dom har antagligen gjort bedömningen att det inte går att stoppa smittan från att komma hit och lägger därför krafter på att samla in data från dom smittade i nuläget, där av karantän. När sen den stora smällen kommer så kommer dom endast behandla de som har allvarliga symtom (precis som vid vanlig säsongsinfluensa, som för övrigt är dödligare än vad det nya coronaviruset ser ut att vara) medans de som bara har lindriga symtom får gå hem och ta alvedon och nässpray och sjukskriva sig fram till dom är friska igen.

Vart ska dom allvarliga sjuka och äldre behandlas? sjukhusen är redan väldigt pressade utan smitta. I värsta fall så lämnas dom äldre bara i sticket för vi har inte resurser.

edit: Jag hoppas Staten kan undvara ett brev till dom äldre som inte får vård och tacka för deras skattepengar i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Skolor & Dagis måste stängas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag tippar på en mortalitet på runt 1% och några miljoner smittade om några veckor. Så kanske 20.000-40.000 döda. Ungefär lika många som dör av rökning på en månad.

Det är många som nonchalerar bort viruset och säger saker i stil med "Äsch det dör fler i vanlig influensa varje år". etc etc.
Även om det stämmer för nuvarande så vet vi inte särskilt mycket om viruset. Många som varit äldre och haft tidigare sjukdomar har dött ja, men även helt friska och unga personer. Så får man viruset känns det som en gamble. Vilket inte känns särskilt tryggt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Nu har jag inte följt allt så noga, men just den där delen är väl inte så märklig? Där är väl på eget initiativ som privata företag gör åtgärder och de får väl sätta upp vilka regler de vill om hur återgång till arbetet ska se ut efter en resa eller annat. Privata företags agerande är inte direkt jämförbart med skolor.

Jo... vi får väl se när hemvändande Tokholmare inkl kids från sportlovet ska skapa oreda.

Exempel:
https://www.dn.se/sthlm/barn-kom-hem-fran-italien-med-feber-o...

Jag kan själv inte se skillnaden på företags åtgärder och en skola.

Det kostar ju pengar....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

I hela Sverige? Tycker du på riktigt inte att det är överdrivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Problemet är att folk blandar ihop munskydd med andningsskydd. Vilket man väl till viss del kan ha förståelse för.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?time_continue=87&v=5rOTz9duXwo&...

en läkare som berättar lite.
Skolor stängda i Vietnam, Kina, Japan Iran.

Han har fått rapporter om befolkningen i Iran går till något böneställe? (shrine.. vet ej vad det är) där de gnuggar händerna mot en vägg och sedan i ansiktet för att bli friska, vilket troligen gör att man smetar in corona-viruset i ansiktet och smittas.
Nog bra om vi funderar på att stänga av flyget ifrån Iran alternativt sätter alla som kommer in i karantän.

Om det fortsätter i samma spridning som idag så kommer 30% av jordens befolkning vara smittade vid årets slut.
Inga vaccin kommer att finnas förrens 2021 gissar han på.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Sätt folk i karantän som fått skiten, be folk stanna hemma, iaf de som kan jobba hemmifrån bör rekommenderas att göra det och säg åt folk att endast gå ut för att handla/hämta mat. Förse befolkningen med billig men närorik mat som levereras ut.

Vilket leder till en finanskris vilket kommer drabba fattiga. Och frågan jag ställer är om fler människor kan dö av politikernas överreaktion av viruset som leder till finanskris än att enbart låta viruset ha sin gång?
Nu tänker jag att gator och annat blir lika tomma som i vissa ställen i kina för att ingen vågar gå ut.

Permalänk
Medlem

Jag är övertygad om att Folkhälsomyndigheten, Smittskyddsinstitutet och andra är klart mer kunniga än vi som hänger här inne i genomsnitt. Något som dom dock sällan är bra på är ju information, vilket som bekant alltid sker på mottagarens villkor. Påminner lite om Göran Lambertz som om jag minns korrekt egentligen hade helt rätt rent juridiskt i det han sa, problemet var bara at ingen förstod vad han egentligen menade och så blev det som det blev. Sen ska man så klart inte bortse från att det finns en stor del av osäkerhet ockås kring detta överlag, det finns helt enkelt ingen som riktigt vet hur det kommer att bli och dom som säger sig veta det är förmodligen dom vars åsikter man verkligen ska ta med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I hela Sverige? Tycker du på riktigt inte att det är överdrivet?

Sverige ska ju tydligen ta strid för alla sugrör och koldioxidutsläpp i världen, så varför kan man då inte stänga skolor och dagis?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Varför det? Vilket syfte är du vill uppnå med det? Är det en lämplig insats för att uppnå det du vill?

Skrivet av TimeCommando:

Det är många som nonchalerar bort viruset och säger saker i stil med "Äsch det dör fler i vanlig influensa varje år". etc etc.
Även om det stämmer för nuvarande så vet vi inte särskilt mycket om viruset. Många som varit äldre och haft tidigare sjukdomar har dött ja, men även helt friska och unga personer. Så får man viruset känns det som en gamble. Vilket inte känns särskilt tryggt.

Och helt friska människor dör även av vanlig influensa. Största problemet med corona är nog egentligen att det är fler som riskerar att bli sjuka då det varken finns tidigare immunitet eller vaccin. Om viruset sprids ohämmat så kommer många att bli sjuka samtidigt vilket riskerar att överbelasta sjukvården. Det är nog egentligen där skon klämmer som mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket leder till en finanskris vilket kommer drabba fattiga. Och frågan jag ställer är om fler människor kan dö av politikernas överreaktion av viruset som leder till finanskris än att enbart låta viruset ha sin gång?
Nu tänker jag att gator och annat blir lika tomma som i vissa ställen i kina för att ingen vågar gå ut.

Finanskrisen kommer om vi inte gör något. Gör vi något så kan vi hindra spridningen.
Börsen gick ner 5 trillioner USD förra veckan på grund av Corona.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Sverige ska ju tydligen ta strid för alla sugrör och koldioxidutsläpp i världen, så varför kan man då inte stänga skolor och dagis?

Stänga dagis, vart ska barnen ta vägen? Samla dem på ett ställe så kallad dagis?
Nej det blir föräldrar får vara hemma och det blir den största finansris i sverige sedan 1867-1869(missväxtåren). Och vi lär se många människor dö i världen p.g.a detta.

Skrivet av CubaCola:

Finanskrisen kommer om vi inte gör något. Gör vi något så kan vi hindra spridningen.
Börsen gick ner 5 trillioner USD förra veckan på grund av Corona.

Såklart vi ka agera emot finanskris, då en finanskris innebär att många människor dör. Visst den lilla finnanskris vi hade i sverige 2008, dog kanske inte så många svenskar, men andra dog. Och nu pratar folk på åtgärder som leder till extremt mycket mer än lilla finanskrisen 2008.

Permalänk
Medlem

Stänga dagis, vart ska barnen ta vägen? Samla dem på ett ställe så kallad dagis?
Nej det blir föräldrar får vara hemma och det blir den största finansris i sverige sedan 1867-1869(missväxtåren). Och vi lär se många människor dö i världen p.g.a detta.

Så du tycker det är bättre att många går till jobbet och blir sjuka, och kan inte gå till jobbet.. sjukhusen blir överbelagda och alla kan inte få hjälpen som krävs och företagen krisar ekonomiskt.

Eller att låta alla vara i lockdown i 2 veckor för att hindra vidare spridning, alla som är sjuka fångas in och isoleras... efter 2 veckor kan livet fortsätta som vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Drog igång det igen här efter några års paus. Bra att det uppmärksammas!

Kan man bidra på något sätt så är det bra. Varje liten sak som kan hjälpa till i jakten på vaccin och botemedel kan ha stor betydelse i längden.

Bra inlägg. Det motiverade mig sista biten. Jag tog tag i det och statade också folda idag igen.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Varför det? Vilket syfte är du vill uppnå med det? Är det en lämplig insats för att uppnå det du vill?

För att förhindra spridning av Viruset.

Permalänk
Avstängd

Du sätter ekonomiska intressen framför folks liv.

Permalänk
Inaktiv

Tvivlar ändå på att folk kommer lära sig att hosta i armvecket eller att stanna hemma från jobb när de smittar som värst. Sverige hade chansen att stoppa viruset från att komma hit, men kontroller på flygplatser infördes aldrig. Naiva är ett återkommande ord som beskriver vår s.k. regering. Nu kommer det spridas och det är ärligt talat inget man kan göra åt saken, annat än att undvika att föra smittan vidare om man blir sjuk.