Youtube sänker videokvaliteten i Europa

Permalänk
Melding Plague

Youtube sänker videokvaliteten i Europa

Efter Netflix följer Youtube EU:s uppmaning och sänker förvald upplösning från High Definition till Standard Definition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var väl ganska väntat att Youtube skulle följa efter. Inget företag vill vara "de som inte verkat bry sig" när det finns andra som tar täten och föregår med gott exempel. Det skulle nog straffa sig i längden och få obehagliga efterverkningar för de som bara låtsades att inget hade hänt, så detta är ett helt rätt och förståeligt beslut tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det här vi ska rage:a och skriva hur stor tv vi har samt vilken uppkoppling vi minsann sitter på och hur mycket allt kostat? 😉

On topic: Tycker det är vettigt att en prioritering av trafik görs om det finns ett behov. Jag utgår från att det mesta av materialet jag vill stream:a finns kvar om några månader...

Permalänk
Medlem

Först tio tusentals döda, och sen det här!?

Permalänk
Medlem

Det är väl bra för Europa, men onödigt för Sverige. Hur är det i resten av världen?

Permalänk

det är såklart det sänker. det är ju vinst för bandbredden. pengar att få in. hadde dom blivit förfrågade att höja kvaliten så hadde vi inte hört ett pys. det råkar vara vin vin för dom denna gången.

Permalänk
Medlem

Laddade hem Assassins Creed: Origins igår på kvällen, maxade min lina på 1Gbit. Nu betyder det så klart inget i sammanhanget, men det skulle vara roligt att se statistik från svenska ISP, hur det ser ut inom Sverige.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Gratis PR samt sänkta kostnader. Netflix och Youtube tackar och tar emot, såklart.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mel:

Först tio tusentals döda, och sen det här!?

Ja nu drabbas bitraten också. Det blir visst bara värre och värre. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Gratis PR samt sänkta kostnader. Netflix och Youtube tackar och tar emot, såklart.

Japp de firar med champagne. Och så kan ingen skylla på dom de bara hänvisar EU sa till oss och vi kan inte göra något.

Permalänk
Medlem

Vart är själva flaskhalsen egentligen?
EU har väl generellt sett bättre linor än USA?

Det mer logiska vore väl att sätta upp servrar i fler länder så att trafiken inte behöver gå lika långt och belasta lika hårt 🤔

Permalänk
Medlem

Resonligt antar jag, har ju ändå addon som ändrar till den kvalitet jag vill ha direkt ändå så spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

Kan inte YouTube bara slopa all reklam, tillfälligt, det borde ju i princip minska 1/3 av bandbredden som används!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Positivt att valet för HD finns kvar, jämfört med Netflix som stryper.
Så svårt är det inte att ändra i YouTube

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå YouTube gör bättre än Netflix, för hos Youtube kan du själv välja HD men att videorna startas i SD till skillnad från Netflix. Det innebär ju att man kan få HD hos YouTube, men att man själv måste aktivera det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Gratis PR samt sänkta kostnader. Netflix och Youtube tackar och tar emot, såklart.

Exakt, och vi ska betala samma såklart. Briljant, Netflix lär ha en fin q1 rapport där dom sänkt kostnader och ökad mängden subscribers

Permalänk
Medlem

Det är ju helt OK om de sänker kvalitén när det är kunden som får betala. Hade varit Youtube/netflix som fått stå för kostnaden hade det aldrig hänt!

Det fina är ju att det är bra reklam för Youtube/Netflix för de ser ut som the "Good Guys" när de faktiskt inte är de i detta fallet.

Jag kan ju också vara generös med att dela ut dina pengar.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hedersmedlem

Varför gör regeringen ingenting??

Alla ska ha rätt till massproducerad förströelse i hög upplösning. Tillsätt en haverikommision, direktsänd en svekdebatt och lagstifta därefter om grundläggande dataflödeshastighet för digitala videodistributionstjänster.

Mitt europa bygger inga bandbreddsbegränsningar!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Musikälskare

Betvivlar på att dom behöver sänka men grymt smart av dom, mindre kostnader och dom behöver inte smyga med det

För övrigt så kommer dom nog inte höja igen även när krisen är över, gjort är gjort imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag hajar inte riktigt, menar de att alla som har möjligheten att jobba hemifrån istället sitter på Netflix och YouTube hela dagarna?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om dom ändå kunde sänka takten på min arbetsplats nu när alla är hemma och fejkar en sjukdom i rädsla 😔

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

De flesta ser väl Youtube på mobil, platta eller möjligen dator. Det går nog bra med SD, även om det på min stationära dators 4K-skärm ser rätt dassigt ut. Få som ser youtube på 60-tummaren i vardagsrummet antar jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag hajar inte riktigt, menar de att alla som har möjligheten att jobba hemifrån istället sitter på Netflix och YouTube hela dagarna?

Nej, men vi som jobbar/går i skola hemifrån måste kunna jobba med våra kollegor via Teams, Zoom, Slack etc etc. Det bereds bandbredd för att dessa kanaler, som är viktigare än nöjessurf (enligt EU:s ledning), ska fungerar optimalt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag hajar inte riktigt, menar de att alla som har möjligheten att jobba hemifrån istället sitter på Netflix och YouTube hela dagarna?

"Jobbar" hemifrån...

Man undrar om det är för att Youtubes och Netflix egna servers blir överbelastade, eller om de gör det av omtänksamhet för att belastningen på Internet-infrastrukturen allmänt ska bli mindre..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

det är såklart det sänker. det är ju vinst för bandbredden. pengar att få in. hadde dom blivit förfrågade att höja kvaliten så hadde vi inte hört ett pys. det råkar vara vin vin för dom denna gången.

Finns ju ingen ekonomisk vinst i att sänka kvalitén. Allt kostar lika mycket att driva ändå.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag hajar inte riktigt, menar de att alla som har möjligheten att jobba hemifrån istället sitter på Netflix och YouTube hela dagarna?

Har du missat att man stängt skolorna för miljoner barn/ungdomar i EU? Vad tror du dom gör när man är hemma?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hoppas att vi inte får en nyhet om att Twitch sänker kvalitén härnäst

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Skillnaden på youtube och netflex är att det på netflex nästan enbart finns nöje. Man kan argumentera för att det nästan bara är nöje på youtube också, men det finns mycket seriöst som programmeringskurser där det kan vara svårt att läsa vad som står när man sänker kvaliten.
-Bra inspelat i 720p är inga problem, men mycket material är dåligt inspelat rent teknisk för många år sedan, det betyder inte att kurserna är så dåliga utan de kan vara de bästa som finns inom ett visst område.

Skrivet av Implor:

Har du missat att man stängt skolorna för miljoner barn/ungdomar i EU? Vad tror du dom gör när man är hemma?

Pluggar den förbannelse, när de ej pluggar så är de ute och springer minst en maraton om dagen. Förutom detta så sitter de och förbereder sin doktorsavhandling redan nu, aldrig fel att planera för långt fram.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har någon inställning på mitt konto... men jag har fortfarande 1080p eller 1440p som upplösning när jag startar videos på YouTube..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Bara jag som inte märkt någon skillnad? Alla videos laddar in i 1080p som vanligt....

Skrivet av Pirum:

Få som ser youtube på 60-tummaren i vardagsrummet antar jag.

Nej. Chromecast. Mängder med ungdomar ser på YouTube på 60-tummaren i vardagsrummet och ett fåtal på projektorn i biorummet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|