Nvidia: "Inte rätt tid att gå ut med nyheter" – arkitekturen Ampere får vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var bara dina "1-2%" för Covid-19 jag menade, inte de andra. Ber om ursäkt om det blev otydligt.

I skrivande stund ser det ut såhär
Smittade: 198,002
Döda: 7,961
Det ger en dödlighet för samtliga hittils bekräftade fall på 3.88% (dela antalet smittade med antalet döda) Källa för siffrorna: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Att då påstå att dödligheten är 1-2% är ju ren spekulation och inget annat. Det går inte veta exakt dödlighet innan utbrottet är över som sagt, men att säga att det ligger på "1-2%" är fel ovsett hur man vänder och vrider på det.

Enligt din egen källa är dödligheten bland fall med känt utfall 9%, vilket är lägre än SARS, och mycket lägre än MERS. Så din första kommentar stämmer inte. Även WHO har sagt att covid19 är mindre dödligt än SARS.
Dessutom lär mörkertalet vara stort, då många får lindriga symptom i nivå med vanlig förkylning.

Sedan så kan du inte dra slutsatsen att det inte går att uppskatta bara för att utbrottet inte är över. Det finns garanterat metoder för att ganska noggrant uppskatta den totala dödligheten baserat på vad vi vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Enligt din egen källa är dödligheten bland fall med känt utfall 9%, vilket är lägre än SARS, och mycket lägre än MERS. Så din första kommentar stämmer inte. Även WHO har sagt att covid19 är mindre dödligt än SARS.
Dessutom lär mörkertalet vara stort, då många får lindriga symptom i nivå med vanlig förkylning.

Sedan så kan du inte dra slutsatsen att det inte går att uppskatta bara för att utbrottet inte är över. Det finns garanterat metoder för att ganska noggrant uppskatta den totala dödligheten baserat på vad vi vet.

Du skrev "Har jag missat något eller? De andra sjukdomarna har ju en betydligt högre dödlighet än Covid-19 ≈ 1 - 2%" och det var, återigen, det som jag reagerade på. Jag har inte sagt att Covid19 har eller kommer att ha högre dödlighet än SARS, MERS, Svininfluensan eller vad du vill, men att påstå att man redan nu kan uppskatta en dödlighet på 1-2% är fullständigt nonsens.

Mörkertal är mörkertal, oavsett pandemi. Det finns alltid fall som aldrig rapporteras då dessa personer får så milda symptom att de inte vet att de är sjuka och därför inte uppsöker vård.

Det som är en varningsklocka för just Covid19 är om man har torrhosta och ihållande hög feber, men det finns såklart de som har sjukdomen men inte får de symptomen.

Hur som haver, det enda jag argumenterade emot var att man redan nu kan veta dödligheten för hela utbrottet och att det skulle landa så lågt som "1-2%" som du skrev.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du skrev "Har jag missat något eller? De andra sjukdomarna har ju en betydligt högre dödlighet än Covid-19 ≈ 1 - 2%" och det var, återigen, det som jag reagerade på. Jag har inte sagt att Covid19 har eller kommer att ha högre dödlighet än SARS, MERS, Svininfluensan eller vad du vill, men att påstå att man redan nu kan uppskatta en dödlighet på 1-2% är fullständigt nonsens.

Mörkertal är mörkertal, oavsett pandemi. Det finns alltid fall som aldrig rapporteras då dessa personer får så milda symptom att de inte vet att de är sjuka och därför inte uppsöker vård.

Det som är en varningsklocka för just Covid19 är om man har torrhosta och ihållande hög feber, men det finns såklart de som har sjukdomen men inte får de symptomen.

Hur som haver, det enda jag argumenterade emot var att man redan nu kan veta dödligheten för hela utbrottet och att det skulle landa så lågt som "1-2%" som du skrev.

(min fetning)
Man ska ju inte söka vård om det inte är akut även om man misstänker Corona och är sjuk med feber så kommer inte mörkertalet vara så enormt att det knappt går att föra någon statistik på dödligheten då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av unzane:

Ge mig 3080ti nu, min nya ”monitor” LG CX48” Oled släpps inom någon månad nu och jag behöver HDMI 2.1 tack.

Köp en riktig datorskärm istället för en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du skrev "Har jag missat något eller? De andra sjukdomarna har ju en betydligt högre dödlighet än Covid-19 ≈ 1 - 2%" och det var, återigen, det som jag reagerade på. Jag har inte sagt att Covid19 har eller kommer att ha högre dödlighet än SARS, MERS, Svininfluensan eller vad du vill, men att påstå att man redan nu kan uppskatta en dödlighet på 1-2% är fullständigt nonsens.

Mörkertal är mörkertal, oavsett pandemi. Det finns alltid fall som aldrig rapporteras då dessa personer får så milda symptom att de inte vet att de är sjuka och därför inte uppsöker vård.

Det som är en varningsklocka för just Covid19 är om man har torrhosta och ihållande hög feber, men det finns såklart de som har sjukdomen men inte får de symptomen.

Hur som haver, det enda jag argumenterade emot var att man redan nu kan veta dödligheten för hela utbrottet och att det skulle landa så lågt som "1-2%" som du skrev.

Du citerade fel gubbe där uppe så det tyder ju på att du inte är så noga i dina argument 😉

Du sa rakt upp och ner i ditt första inlägg som jag reagerade på att Covid-19 har en högre dödlighet än dom andra sjukdomarna som SARS och MERS mm och att det sprider orolighet i samhället, det är för att använda dina egna ord "fullständigt nonsens"

Men visst, min 1-2% va lite äldre siffror som jag inte va så noga med då poängen va att du sa att det skulle vara högre än 10% eller 35% och i det fallet gör 1% 2% eller 3% ingen skillnad. Sen är det ju otroligt många som antagligen är smittade men bara stannar hemma så dödligheten i det stora hela är troligtvis betydligt lägre än 3.4%

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köp en riktig datorskärm istället för en TV.

Varför det? Överprisad skit överlag är alla dagens monitorer. Jag har redan en 3440x1440 120 hz monitor, men alla LCD är så kassa i svärta och färger. OLED springer cirklar med dessa skärmar till ett bättre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

(min fetning)
Man ska ju inte söka vård om det inte är akut även om man misstänker Corona och är sjuk med feber så kommer inte mörkertalet vara så enormt att det knappt går att föra någon statistik på dödligheten då?

Det gäller ju i aå fall alla sjukdomar så det blir nog lika i någon mån där. Sen tror jag fler kommer testas när den berömda "kurvan" planar ut och sjukvården inte har fullt upp att behandla akuta fall.

Skrivet av Zibbit:

Du citerade fel gubbe där uppe så det tyder ju på att du inte är så noga i dina argument 😉

Du sa rakt upp och ner i ditt första inlägg som jag reagerade på att Covid-19 har en högre dödlighet än dom andra sjukdomarna som SARS och MERS mm och att det sprider orolighet i samhället, det är för att använda dina egna ord "fullständigt nonsens"

Men visst, min 1-2% va lite äldre siffror som jag inte va så noga med då poängen va att du sa att det skulle vara högre än 10% eller 35% och i det fallet gör 1% 2% eller 3% ingen skillnad. Sen är det ju otroligt många som antagligen är smittade men bara stannar hemma så dödligheten i det stora hela är troligtvis betydligt lägre än 3.4%

Det jag skrev var, och nu citerar jag mitt eget inlägg ordagrant: "Sedan är väl också den konstaterade dödligheten på avslutade fall (dvs de som antingen blivit friskförklarade eller avlidit) högre än både svininfluensar, SARS och MERS och då ökar oron hos allmänheten och åtgärderna från myndigheterna blir mer långtgående. Det tror jag i alla fall förklarar varför det är mer "hysteri" nu."

Jag menade såklart konstaterade fall under pågående utbrott, att en pandemi "kanske får den och den dödligheten när utbrottet är över" är det ju ingen som bryr sig om utan den enda rimliga jämförelsen är under utbrottet.

I vilket fall som helst så har vi dragit det här in absurdum nu och tycker mest vi springer om varandra. Jag tyckwr också att om dödligheten bara hade varit 1-2% så hade reaktionerna varit lätt överilade, men när den nu är såpass hög förstår jag paniken hos folk. Det är som du säger inte lika hög procent som andra pandemier men man är nog rädd för antalet som smittas då det verkar vara fler.

Sedan tycker jag också att det är mer konspirationsteorier och skit kring detta. Allt ifrån att USA planterat viruset för att sabba Kinas ekonomi till att det skulle vara Fridays for Future som ligger bakom fölr att drastiskt minska CO2 eftersom världsledarna inte lyssnar.

Sådanna saker har jag inte riktigt sett med tidigare pandemier.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gäller ju i aå fall alla sjukdomar så det blir nog lika i någon mån där. Sen tror jag fler kommer testas när den berömda "kurvan" planar ut och sjukvården inte har fullt upp att behandla akuta fall.

Det jag skrev var, och nu citerar jag mitt eget inlägg ordagrant: "Sedan är väl också den konstaterade dödligheten på avslutade fall (dvs de som antingen blivit friskförklarade eller avlidit) högre än både svininfluensar, SARS och MERS och då ökar oron hos allmänheten och åtgärderna från myndigheterna blir mer långtgående. Det tror jag i alla fall förklarar varför det är mer "hysteri" nu."

Jag menade såklart konstaterade fall under pågående utbrott, att en pandemi "kanske får den och den dödligheten när utbrottet är över" är det ju ingen som bryr sig om utan den enda rimliga jämförelsen är under utbrottet.

I vilket fall som helst så har vi dragit det här in absurdum nu och tycker mest vi springer om varandra. Jag tyckwr också att om dödligheten bara hade varit 1-2% så hade reaktionerna varit lätt överilade, men när den nu är såpass hög förstår jag paniken hos folk. Det är som du säger inte lika hög procent som andra pandemier men man är nog rädd för antalet som smittas då det verkar vara fler.

Sedan tycker jag också att det är mer konspirationsteorier och skit kring detta. Allt ifrån att USA planterat viruset för att sabba Kinas ekonomi till att det skulle vara Fridays for Future som ligger bakom fölr att drastiskt minska CO2 eftersom världsledarna inte lyssnar.

Sådanna saker har jag inte riktigt sett med tidigare pandemier.

Heh det där med absurdum kan jag hålla med om, det jag egentligen är nyfiken på är var du får dina siffror om ditt påstående om "konstaterade dödligheten på avslutade fall" har nämligen inte läst någonstan att Covid-19 ska va dödligare på något sett, därför jag frågade om man hade missat något.

Så det får du gärna länka 🙂

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Som jag har längtat till detta event!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Heh det där med absurdum kan jag hålla med om, det jag egentligen är nyfiken på är var du får dina siffror om ditt påstående om "konstaterade dödligheten på avslutade fall" har nämligen inte läst någonstan att Covid-19 ska va dödligare på något sett, därför jag frågade om man hade missat något.

Så det får du gärna länka 🙂

Jag har inte lyckats hitta källor på det så i brist på bevis så får jag helt enkelt dra tillbaka mitt påstående. Det är svårt att hitta historiska källor på hur det såg ut under själva utbrotten, då sådanna siffrir uppdateras kontinyerligt, men "känslan" vid både SARS och svinnfluensan tycker jag var att dödligheten var mindre, men det är ju bara anektodiskt så inget jag kan stödja mig på. Att det är mer panik nu kan istället som påpekats ha att göra med totala antalet dödsfall, eller dödsfall på så kort tid, men det kanske inte heller stämmer då Svininfuensautbrottet 2009 verkar ha resulterat i hundratusentals dödsfall.

Kan ju också vara så att svininfluensan höjde medvetandegraden för pandemier och på grund av det höga antalet döda så är folk mer skrämda nu, även om Coronvirus inte är ett influensavirus, samt att det i nuläget inte finns något vaccin.

Sen kanske det blir så att när väl ett vaccin kommer så blir folk tveksamma på grund av Svininfluensavaccinets allvarliga biverkningar i vissa fall, och då vetefan var det slutar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ah mitt favorit ämne!
Bäst är när en "Journalist" intervjuar andra journalister (eller *rys* "bloggare"!) om ämnen där vi har mängder av faktiska experter.
"Ja och här har vi Gunnel som startat en stödgrupp i ämnet, Gunnel vad ser du som det största problemet i ämnet?" HAHAHAHA !

Yep, en del av problemet är väl säkert den volymen och hastigheten som nyheter ska produceras i nu, kommer ju aldrig finnas tid för de som faktiskt förstår sig på ämnet att spendera i den mängd mediatid folk vill konsumera, men det finns oändligt med folk beväpnade med åsikter och dunning-kruger effect som är supervilliga att stå framför kameran alla tider på dygnet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Har jag missat något eller? De andra sjukdomarna har ju en betydligt högre dödlighet än Covid-19 ≈ 1 - 2%
SARS ≈ 10%
MERSs ≈ 35%

Man kan inte räkna på antalet aktiva sjukdomsfall utan måste se till antalet avslutade fall. Alltså när sjukdomsförloppet är klart hur många har då återhämtat sig och hur många har omkommit. Siffran är i dagsläget ungefär 9-11% för SARS-CoV-2 dvs. samma som för SARS.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Som vanlig influensa är såklart ålder och bakomliggande sjukdommar den allra vanligaste anledningen till dödsfall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Man kan inte räkna på antalet aktiva sjukdomsfall utan måste se till antalet avslutade fall. Alltså när sjukdomsförloppet är klart hur många har då återhämtat sig och hur många har omkommit. Siffran är i dagsläget ungefär 9-11% för SARS-CoV-2 dvs. samma som för SARS.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Som vanlig influensa är såklart ålder och bakomliggande sjukdommar den allra vanligaste anledningen till dödsfall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex...

Men orka med alla nykläckta smittskyddsexperter...
"Man kan inte göra si, man kan inte göra så utan måste göra så här" suck...

För tillfället kan man inte gå efter någonting, nackdelen med avslutade fall är att det framhäver en högre dödligheten då sjukdomsförloppet med dödlig utgång är mycket snabbare än dom personer som går igenom en längre period av sjukdom plus tillfrisknande.

Alltså kan man bara spekulera än så länge.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Men orka med alla nykläckta smittskyddsexperter...
"Man kan inte göra si, man kan inte göra så utan måste göra så här" suck...

För tillfället kan man inte gå efter någonting, nackdelen med avslutade fall är att det framhäver en högre dödligheten då sjukdomsförloppet med dödlig utgång är mycket snabbare än dom personer som går igenom en längre period av sjukdom plus tillfrisknande.

Alltså kan man bara spekulera än så länge.

Ja, det är klart att statistiken inte är klar och slutgiltig förrän epidemin är över. Det är inte någon som har sagt något annat heller. Jag visade var man kan hitta data då det verkade vara oklart för de som kommenterat tråden tidigare och skrev ordagrant:

Skrivet av kaptengrek:

Man kan inte räkna på antalet aktiva sjukdomsfall utan måste se till antalet avslutade fall. Alltså när sjukdomsförloppet är klart hur många har då återhämtat sig och hur många har omkommit. Siffran är i dagsläget ungefär 9-11% för SARS-CoV-2 dvs. samma som för SARS.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Som vanlig influensa är såklart ålder och bakomliggande sjukdommar den allra vanligaste anledningen till dödsfall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex...

Det är du och din förmåga till källkritik som avgör om du vill förlita dig på WHO, andra fackorgan, datorforum eller Bert Karlsson som bestämmer vilken åsikt du får. Jag var rent objektiv i min kommentar och kan förtydliga för de som har lässvårigheter att jag på intet sätt kvalificerar för kvällstidningsordet "smittskyddsexpert".

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Ja, det är klart att statistiken inte är klar och slutgiltig förrän epidemin är över. Det är inte någon som har sagt något annat heller. Jag visade var man kan hitta data då det verkade vara oklart för de som kommenterat tråden tidigare och skrev ordagrant:

Det är du och din förmåga till källkritik som avgör om du vill förlita dig på WHO, andra fackorgan, datorforum eller Bert Karlsson som bestämmer vilken åsikt du får. Jag var rent objektiv i min kommentar och kan förtydliga för de som har lässvårigheter att jag på intet sätt kvalificerar för kvällstidningsordet "smittskyddsexpert".

Mvh,

Jo det är exakt din attityd till ämnet som gör att du faller i den kategorin

Skrivet av kaptengrek:

Man kan inte räkna...

Man kan gå efter olika saker för att få ut olika uppgifter, tar du alla över 90 så får du la en dödlighet på 90%...
Min förmåga till källkritik? Vem har sagt att jag inte förlitar mig på WHO?
Snyggt argumenterat 👍

Du måste ju dock själv förstå att dödligheten de facto inte går att utläsa med dom siffrorna, tusentals människor som dessutom inte har testats finns inte i den statistiken.

Men visst dödligheten på avslutade fall är runt 10% vad nu det ska säga...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Jo det är exakt din attityd till ämnet som gör att du faller i den kategorin
Man kan gå efter olika saker för att få ut olika uppgifter, tar du alla över 90 så får du la en dödlighet på 90%...
Min förmåga till källkritik? Vem har sagt att jag inte förlitar mig på WHO?
Snyggt argumenterat 👍

Du måste ju dock själv förstå att dödligheten de facto inte går att utläsa med dom siffrorna, tusentals människor som dessutom inte har testats finns inte i den statistiken.

Men visst dödligheten på avslutade fall är runt 10% vad nu det ska säga...

Jag vet inte ens vem du försöker resonera med längre men det du skriver är inte en motsägelse gentemot vad jag redan har skrivit längre upp. Dessutom försökte jag tidigt påpeka hur bl.a. ålder påverkade så att vi inte behövde ta denna felaktigt placerade diskussion här.

Ta hand om dig och god kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Jag vet inte ens vem du försöker resonera med längre men det du skriver är inte en motsägelse gentemot vad jag redan har skrivit längre upp. Dessutom försökte jag tidigt påpeka hur bl.a. ålder påverkade så att vi inte behövde ta denna felaktigt placerade diskussion här.

Ta hand om dig och god kväll

Det va inte en motsägelse mot dina siffror utan hur du går in för att spela expert med ditt "så som du gör kan man inte gör" å själv inte har något vettigt argument så blir det lite löjligt.

Detsamma 🙂

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Trist!
Vi kan trösta oss med att Bert Karlsson blir ännu rikare, han sålde sina atkier i tid, nu sitter han med en massa pengar, som han kommer att investera när aktierna ligger som lägst.

Bert sålde sina NVIDIA aktier?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av StuntmanMike:

Bert sålde sina NVIDIA aktier?

Han sålde allt, nu sitter han med en hög pengar, som han kommer att köpa med när aktierna ligger som lägst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han sålde allt, nu sitter han med en hög pengar, som han kommer att köpa med när aktierna ligger som lägst.

Men vad är problemet med det och varför tas just han upp i en tråd om Nvidia?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Men vad är problemet med det och varför tas just han upp i en tråd om Nvidia?

Inget problem, skrev ju att det var trösterikt.
Ja det var kanske lite Off-Topic, men eftersom artikeln handlade om Corona slank det iväg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det du missade var förmodligen att jag skrev dödligheten för fall med känd utgång, dvs att patienten antingen friskförklarats eller avlidit. Dödligheten för hela utbrottet går inte fastställa innan utbrottet är över, och även om man tar med pågående fall utan känd utgång så är dödligheten fortfarande 3.4 procent, så de siffrorna du hänvisar till verkar vara rena spekulationer utan vetenskaplig grund.

Tja igen, tänkte inte dra upp stridsyxan här nu 😉 utan är endast nyfiken på hur du ser på dom nuvarande siffrorna eftersom dödligheten på just avslutade fall är för nuvarande 21%
Anser du fortfarande att det är dessa siffror man skall gå efter?
Mvh

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Tja igen, tänkte inte dra upp stridsyxan här nu 😉 utan är endast nyfiken på hur du ser på dom nuvarande siffrorna eftersom dödligheten på just avslutade fall är för nuvarande 21%
Anser du fortfarande att det är dessa siffror man skall gå efter?
Mvh

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag kan konstatera att det nog är bäst för alla att sitta still i båten och helt enkelt vänta med estimeringar, men det går nog att med säkerhet konstatera att de som talade om 1-2% inte var några vidare experter. Sedan kan de ju såklart hävda att de har rätt "för att mörkertal", men någonstans måste man ju utgå från känd data tycker jag. Det går ju alltid att träffa "rätt" i estimeringar om man tillåts justera mörkertalet efter sitt eget godtycke.

Sen vet vi ju också att det definitivt finns ett stort mörkertal då de flesta som smittas tydligen inte ens vet om det, men att använda det för att ha det som ursäkt för att träffa rätt i sin egen statistik blir ju väldigt skevt.

Så jag säger väl som så att det här har utvecklats i en jävligt otäck riktning och det vi kan konstatera med säkerhet, helt avhängt dödsprocent, är att den här pandemin har påverkat de allra flesta mycket mer långtgående än de andra pandemierna i relativ närtid (SARS, MERS, Svininfluensan).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zibbit:

Tja igen, tänkte inte dra upp stridsyxan här nu 😉 utan är endast nyfiken på hur du ser på dom nuvarande siffrorna eftersom dödligheten på just avslutade fall är för nuvarande 21%
Anser du fortfarande att det är dessa siffror man skall gå efter?
Mvh

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Viktigt att ha med i beräkningen är att många länder, Sverige inkluderat, inte rapporterar in alla friskförklarade. Därför blir den där siffran helt missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag kan konstatera att det nog är bäst för alla att sitta still i båten och helt enkelt vänta med estimeringar, men det går nog att med säkerhet konstatera att de som talade om 1-2% inte var några vidare experter. Sedan kan de ju såklart hävda att de har rätt "för att mörkertal", men någonstans måste man ju utgå från känd data tycker jag. Det går ju alltid att träffa "rätt" i estimeringar om man tillåts justera mörkertalet efter sitt eget godtycke.

Sen vet vi ju också att det definitivt finns ett stort mörkertal då de flesta som smittas tydligen inte ens vet om det, men att använda det för att ha det som ursäkt för att träffa rätt i sin egen statistik blir ju väldigt skevt.

Så jag säger väl som så att det här har utvecklats i en jävligt otäck riktning och det vi kan konstatera med säkerhet, helt avhängt dödsprocent, är att den här pandemin har påverkat de allra flesta mycket mer långtgående än de andra pandemierna i relativ närtid (SARS, MERS, Svininfluensan).

Håller med i det mesta där å tackar för svaret 🙂
Anledningen till att jag frågade var för att jag pratat med flera det senaste som hävdar att man endast kan gå efter dessa avslutade fall och när man då tar fram dessa siffror i diskussionen med just en dödlighet på runt 20% så blir det ganska tyst efteråt.
Men ja, 1 - 2 känns lite lågt nu.
Va som sagt mest nyfiken på din syn med tanke på tidigare diskussion.

Skrivet av jawik:

Viktigt att ha med i beräkningen är att många länder, Sverige inkluderat, inte rapporterar in alla friskförklarade. Därför blir den där siffran helt missvisande.

Ja det är lite de som är poängen....

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Håller med i det mesta där å tackar för svaret 🙂
Anledningen till att jag frågade var för att jag pratat med flera det senaste som hävdar att man endast kan gå efter dessa avslutade fall och när man då tar fram dessa siffror i diskussionen med just en dödlighet på runt 20% så blir det ganska tyst efteråt.
Men ja, 1 - 2 känns lite lågt nu.
Va som sagt mest nyfiken på din syn med tanke på tidigare diskussion.

Ja det är lite de som är poängen....

Ja, om man skall använda avslutade fall som ett underlag så krävs det ju att samtliga rapporterade fall så småningom registreras som avslutade och får ett utfall, men så länge pandemin pågår så är det ju inte definitivt utan ger en fingervisning. Sen blir det såklart dumt om vissa stater mest bryr sig i att registrera döda och struntar i friskförklarade.

Dock så skulle väl i så fall reaktionen på pandemin kunna ge en indikator på förväntad dödlighet. Vore ju totalt vansinne att stänga ner hela samhällen om dödligheten var så låg som 1.4%.

Men som sagt... Som det hela har utvecklats så känns det otroligt svårt att sia om något just nu och min personliga åsikt är att om någon, expert eller ej, idag vågar gå ut och vara säker på förväntad dödlighet när det väl är över, så är det en kvackare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan vi istället börjat prata om att vi gärna vill se Nvidia släppa nyheterna snart? Vill gärna uppdatera min 2070S så att jag kan köra Index med mer tryck

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Kan vi istället börjat prata om att vi gärna vill se Nvidia släppa nyheterna snart? Vill gärna uppdatera min 2070S så att jag kan köra Index med mer tryck

I höst verkar tyvärr ryktena peka på. :/