SweClockers Marknad får nya funktioner och priser – firar med gratishelg!

Permalänk
Melding Plague

SweClockers Marknad får nya funktioner och priser – firar med gratishelg!

Vi fortsätter att storinvestera i SweClockers Marknad, som nu får nya funktioner, priser och inte minst – en gratishelg!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter fin fint det här! Priset är absolut inget att snacka om tänker jag. Möjligtvis att en drar sig för att lägga upp bortskänkes grejor.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! En sak är dock att "Senaste privatannonserna"-titeln på sidomenyn inte längre går till marknadssidan.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Står att det fortfarande kostar 15 kr i sista steget. När börjar dessa nya priser gälla?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Väldigt intresserad av hur ni berättigar en 100% höjning av priset, de nya tjänsterna kostar dessutom ytterligare.
Tyvärr börjar detta kännas mer och mer som Blocket och andra siter där förtjänst är största drivkraft. De nya tjänsterna är dessutom en kopia av just dessa siters sätt att kräma extra pengar från kunderna.
Jag är för prishöjningar och att ta rätt betalt för en tjänst men 100% höjning är en överdrift, speciellt för många som lägger ut saker av lite mindre värde.
Kommer sakna den gamla marknaden

Permalänk

Hur blir det med funktionen att inaktivera kommentarer vid köpes-annonser?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jompa79:

Väldigt intresserad av hur ni berättigar en 100% höjning av priset, de nya tjänsterna kostar dessutom ytterligare.
Tyvärr börjar detta kännas mer och mer som Blocket och andra siter där förtjänst är största drivkraft. De nya tjänsterna är dessutom en kopia av just dessa siters sätt att kräma extra pengar från kunderna.
Jag är för prishöjningar och att ta rätt betalt för en tjänst men 100% höjning är en överdrift, speciellt för många som lägger ut saker av lite mindre värde.
Kommer sakna den gamla marknaden

Jag håller med dig. Nu är inte 30kr så mycket men som du själv skriver så är det många som lägger ut mycke småprylar som mer eller mindre saknar värde men vill ändå få några tior för det och inte lägga allt i annonskostnad. Kanske vill Swec få ner antalet annonser?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Väldigt intresserad av hur ni berättigar en 100% höjning av priset, de nya tjänsterna kostar dessutom ytterligare.
Tyvärr börjar detta kännas mer och mer som Blocket och andra siter där förtjänst är största drivkraft. De nya tjänsterna är dessutom en kopia av just dessa siters sätt att kräma extra pengar från kunderna.
Jag är för prishöjningar och att ta rätt betalt för en tjänst men 100% höjning är en överdrift, speciellt för många som lägger ut saker av lite mindre värde.
Kommer sakna den gamla marknaden

Skrivet av Stefflo:

Jag håller med dig. Nu är inte 30kr så mycket men som du själv skriver så är det många som lägger ut mycke småprylar som mer eller mindre saknar värde men vill ändå få några tior för det och inte lägga allt i annonskostnad. Kanske vill Swec få ner antalet annonser?

En idé är ju att ha en lista på sidan där man skapar annonsen där man som säljare fyller i varje objekts namn (och kanske en länk till Prisjakt). Överstiger man ett ex. antal objekt (säg 3-5 st) så betalar man ytterligare 10-15 kr osv osv. Kommer ju att fuskas men det kanske man kan lösa på något smidigt sätt (modereras inte alla annonser innan de läggs upp just nu?).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Prishöjning i all ära, men måste ni slänga upp en rgb-julgran på varje sida? Köpes/bytes/säljes färgerna är ju hemska rent ut sagt. Jag får vibbar av 00-talet.

Permalänk
Medlem

Nice! Bara en grej, snälla. När jag bockar av "köpes", kan ni göra så de alternativet sparas? Ibland har man inget o sälja (oftast) o vill inte att de annonserna syns hos mig, rätt störigt att VARJE gång behöva bocka av den.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Icte:

Står att det fortfarande kostar 15 kr i sista steget. När börjar dessa nya priser gälla?

Nu ska det stå rätt, tack för påpekandet!

Skrivet av Jompa79:

Väldigt intresserad av hur ni berättigar en 100% höjning av priset, de nya tjänsterna kostar dessutom ytterligare.
Tyvärr börjar detta kännas mer och mer som Blocket och andra siter där förtjänst är största drivkraft. De nya tjänsterna är dessutom en kopia av just dessa siters sätt att kräma extra pengar från kunderna.
Jag är för prishöjningar och att ta rätt betalt för en tjänst men 100% höjning är en överdrift, speciellt för många som lägger ut saker av lite mindre värde.
Kommer sakna den gamla marknaden

Vi motiverar det i artikeln. Att det blev en sån stor ökning beror inte enbart på att vi lägger till nya funktioner och att tre personer arbetat flera veckor heltid med Marknad sen början av året. Vi har faktiskt inte rört priset på väldigt, väldigt länge och ska jag vara riktigt krass var det läge att korrigera det nu när vi ändå arbetar med Marknad. Det hade varit bättre om vi under åren ökat priset stegvis, exempelvis 5 kronor åt gången, men det har inte skett. Jag har full förståelse för att 100% låter väldigt mycket, men nu har vi rivit av det plåstret och gör det i samband med andra förbättringar.

De nya tillvalen som nu tillkommit har aldrig funnits tidigare, så det kan jag tycka är en separat diskussion som inte har med prishöjningen av annonser att göra. Det här är också funktioner som vi lagt till efter förslag från våra medlemmar och inget vi kommit på från eget huvud.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

100% höjning för något som kräver ca 4 nya rader med kod.
Men ingen som tvingar mig att annonsera på sweclockers. 🤷‍♂️

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Låter fin fint det här! Priset är absolut inget att snacka om tänker jag. Möjligtvis att en drar sig för att lägga upp bortskänkes grejor.

Skänkes annonser är gratis att lägga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Skänkes annonser är gratis att lägga ut.

Missade det.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi motiverar det i artikeln. Att det blev en sån stor ökning beror inte enbart på att vi lägger till nya funktioner och att tre personer arbetat flera veckor heltid med Marknad sen början av året. Vi har faktiskt inte rört priset på väldigt, väldigt länge och ska jag vara riktigt krass var det läge att korrigera det nu när vi ändå arbetar med Marknad. Det hade varit bättre om vi under åren ökat priset stegvis, exempelvis 5 kronor åt gången, men det har inte skett. Jag har full förståelse för att 100% låter väldigt mycket, men nu har vi rivit av det plåstret och gör det i samband med andra förbättringar.

De nya tillvalen som nu tillkommit har aldrig funnits tidigare, så det kan jag tycka är en separat diskussion som inte har med prishöjningen av annonser att göra. Det här är också funktioner som vi lagt till efter förslag från våra medlemmar och inget vi kommit på från eget huvud.

Tycker det är lite synd bara då swec marknaden alltid varit en uppstickare till de stora sidorna och haft ett skäligt pris.
Trots de nya funktionerna så kan ändå inte marknaden jämföras med Blocket då den når fler människor och har bättre funktionalitet.
Kostar 15:- att lägga upp en annons på en stationär dator där så swec kommer anses vara dyrt nu, speciellt då man kan annonsera gratis på Facebook.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara för förändring, men tycker det blir lite svårare att få översikt över vad som faktiskt säljs och köpes på det här sättet. Det gamla sättet fick dessutom några tomma rader som gjorde det lättare att inte tappa bort sig i raderna.

Det är mina spontana tankar. Ska ge det nya utseendet en chans!

Permalänk
Medlem

Har inget emot att gratisannonser syns sämre, men kan ni lägga in lite färg i knapparna för dem så man kan urskilja mellan köpes/säljes på de som är gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Prishöjning i all ära, men måste ni slänga upp en rgb-julgran på varje sida? Köpes/bytes/säljes färgerna är ju hemska rent ut sagt. Jag får vibbar av 00-talet.

Kan bara hålla med. Nu behövs det mer än någonsin en möjlighet att välja bort privatannonser från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Prishöjning i all ära, men måste ni slänga upp en rgb-julgran på varje sida? Köpes/bytes/säljes färgerna är ju hemska rent ut sagt. Jag får vibbar av 00-talet.

https://i.imgur.com/GGZWV5f.png

Att ha blandat så är inte trevligt.. någon typ av sortering hade varit skönt, känns som det ger ögoncancer med blandfärgerna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av galenmyra:

Hur blir det med funktionen att inaktivera kommentarer vid köpes-annonser?

Det har inte glömts bort, men vi har inte hunnit kika på det till dagens release. Ska se till att det diskuteras på måndag

Skrivet av Icte:

En idé är ju att ha en lista på sidan där man skapar annonsen där man som säljare fyller i varje objekts namn (och kanske en länk till Prisjakt). Överstiger man ett ex. antal objekt (säg 3-5 st) så betalar man ytterligare 10-15 kr osv osv. Kommer ju att fuskas men det kanske man kan lösa på något smidigt sätt (modereras inte alla annonser innan de läggs upp just nu?).

Det är inte en helt dum idé men som du själv nämner så finns det en del problem med det. Vi modererar inte alla annonser innan de läggs upp idag, och att göra det skulle vara enormt tidskrävande för oss och våra moderatorer och skapa en lång väntetid för er som annonserar. Vi har också funderat på att prissätta olika beroende på kategori, det kanske kan vara något till framtiden?

Skrivet av Skrotnisse92:

Prishöjning i all ära, men måste ni slänga upp en rgb-julgran på varje sida? Köpes/bytes/säljes färgerna är ju hemska rent ut sagt. Jag får vibbar av 00-talet.

https://i.imgur.com/GGZWV5f.png

Skrivet av TuHack:

Kan bara hålla med. Nu behövs det mer än någonsin en möjlighet att välja bort privatannonser från sidan.

Skrivet av moonblase:

Att ha blandat så är inte trevligt.. någon typ av sortering hade varit skönt, känns som det ger ögoncancer med blandfärgerna

Är det flera olika färger (rgb-referensen) eller själva färgnyanserna som stör? Tar gärna emot förslag på andra färgval! Gällande blandningen så är det något vi har funderat fram och tillbaka kring, problemet med det gamla systemet var att boxens storlek blev dynamisk eftersom att de senaste annonserna varierade. 1 säljes-, 1 bytes-, 1 köpesannons resulterar i en större box än 3 säljesannonser, pga rubriker som tar plats. En lösning skulle kunna vara att alltid välja 3 annonser från 3 kategorier, men då visas nödvändigtvis inte de allra senaste annonserna. Bara för att ge en bild av hur det ligger till.

Skrivet av Cadzon:

Nice! Bara en grej, snälla. När jag bockar av "köpes", kan ni göra så de alternativet sparas? Ibland har man inget o sälja (oftast) o vill inte att de annonserna syns hos mig, rätt störigt att VARJE gång behöva bocka av den.

Noterat, vi får diskutera om det är något vi kan fixa!

Skrivet av Saddl3r:

Jag brukar vara för förändring, men tycker det blir lite svårare att få översikt över vad som faktiskt säljs och köpes på det här sättet. Det gamla sättet fick dessutom några tomma rader som gjorde det lättare att inte tappa bort sig i raderna.

Det är mina spontana tankar. Ska ge det nya utseendet en chans!

Tack för att du ger det en chans Skaver det fortfarande efter en tid så får du gärna höra av dig med ny feedback!

Skrivet av wargreymon:

Har inget emot att gratisannonser syns sämre, men kan ni lägga in lite färg i knapparna för dem så man kan urskilja mellan köpes/säljes på de som är gratis?

Jag ska kika på om vi kan göra något åt det, förstår problematiken!

Permalänk
Medlem

> Stammisar i Marknad kan notera att vi höjt priserna för att lägga ut en annons från 15 till 30 kronor och att ett lyft går från 10 till 15 kronor. Under år 2020 har vi aktivt valt att satsa på utveckling av Marknad och vi har inte höjt priset för att lägga ut en annons på många år.

Meh. Lite trist tycker jag. En stor grej som gjorde SweC marknad var just att priset var en sjysst slant på 15kr.

Kanske tänkt att det skall bli mindre spam av annonser men... eh. Känns inte direkt som att det varit galet många annonser ändå förutom i vissa vågor när många uppraderat sig.

Skrivet av Jompa79:

Tycker det är lite synd bara då swec marknaden alltid varit en uppstickare till de stora sidorna och haft ett skäligt pris.
Trots de nya funktionerna så kan ändå inte marknaden jämföras med Blocket då den når fler människor och har bättre funktionalitet.
Kostar 15:- att lägga upp en annons på en stationär dator där så swec kommer anses vara dyrt nu, speciellt då man kan annonsera gratis på Facebook.

Personligen har jag gillat SweC marknad just för att det känts mer personligt samt att priset för att lägga upp var en rimlig billig slant. Nu blir det förmodligen mer att man kommer överväga andra ställen istället - Detta då det är även enklare att få bättre priser på andra ställen då SweC brukar ha lite av sin egna ekonomi enligt mig.

Med prisökningen så borde det förmodligen förbättras med omdömen isnf. Just nu måste man själv ge anvisningar till köpare om hur och vart de kan lämna marknadsreferens.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jompa79:

Tycker det är lite synd bara då swec marknaden alltid varit en uppstickare till de stora sidorna och haft ett skäligt pris.
Trots de nya funktionerna så kan ändå inte marknaden jämföras med Blocket då den når fler människor och har bättre funktionalitet.
Kostar 15:- att lägga upp en annons på en stationär dator där så swec kommer anses vara dyrt nu, speciellt då man kan annonsera gratis på Facebook.

Ja, nej, vi förstår invändningarna. Prishöjningar är aldrig roliga och många hade gärna sett att det alltid var gratis att lägga upp annonser. Nu väljer vi att investera i Marknad för att göra det ännu bättre genom nya funktioner och även att titta på hur vi kan öka säkerheten för alla som gör affärer där. I samband med detta var det också läge att göra en priskorrigering.

Det låter mycket med 100%, men i antal kronor handlar det inte om några stora summor per annons och vi var helt enkelt inte marknadsmässiga tidigare. Det vi borde gjort är att ha höjt priset successivt genom åren. Prisökningen sker för att vi tror att allt vi gör kommer ge alla er som använder Marknad en bättre upplevelse och för att det ger oss utrymme att fortsätta förbättra tjänsten.

Den feedback vi fått in är att våra medlemmar föredrar SweClockers Marknad framför Blocket och Facebook, då man hos oss kan köpa, sälja och byta teknikprylar med likasinnade nördar som förestår sakernas värde.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

30 känns för mycket, jag har lagt ut ganska mycket på marknaden här och det har varit högt och lågt.
Allt mellan datorer för 15k till en kylare för 150:-
Med 15:- avgift känns det ok att en kylare för 150 inte blir såld men med 30:- blir det jobbigt om man måste lägga upp den två gånger dvs 60:- innan den blir såld.
Jag är dock en man som tycker att vi ska använda jordens resurser ansvarsfullt och då har marknaden här varit ett bra ställe att fördela hårdvara till dem som behöver den.

Nu kan jag lika gärna annonsera på blocket där jag vet att jag får bättre betalt dessutom när det ändå är lika dyrt.
Surt sa räven.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Sjusovarn

Är det meningen att gratisannonserna inte ska ha några bildikoner? Lite motsägelsefullt mot era rekommendationer i tråden

Permalänk
Medlem

Det är vettiga förändringar men jag har ett spörsmål att lyfta. Nämligen prissättningen. Att lägga en blank summa som 30 kr för alla kategorier kan slå lite snett. Jag tänker att om någon t.ex. vill sälja en simpel processorfläkt för någon hundralapp så kan 30 kr bli en väldigt stor del av utgångspriset i procent medan det är kaffepengar för någon som säljer ett maffigt grafikkort eller en dyr skärm. Vore det inte rimligare att ha en flytande skala beroende på kategori och/eller utgångspris?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av My2nd:

Är det meningen att gratisannonserna inte ska ha några bildikoner? Lite motsägelsefullt mot era rekommendationer i tråden
https://i.imgur.com/TAcBswm.png

Bilderna syns när man klickar sig in på annonsen

Permalänk
Medlem

Samma pris som blocket? Då väljer man blocket alla gånger då man oftast får mer för prylarna där. På Blocket får man dessutom redigera annonsen i 30 dagar.

Permalänk
Medlem

Eh vafan! 15kr är bra kronor för en annons här på Swec. Inte 30 då kan jag annonsera på blocket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

30 känns för mycket, jag har lagt ut ganska mycket på marknaden här och det har varit högt och lågt.
Allt mellan datorer för 15k till en kylare för 150:-
Med 15:- avgift känns det ok att en kylare för 150 inte blir såld men med 30:- blir det jobbigt om man måste lägga upp den två gånger dvs 60:- innan den blir såld.
Jag är dock en man som tycker att vi ska använda jordens resurser ansvarsfullt och då har marknaden här varit ett bra ställe att fördela hårdvara till dem som behöver den.

Nu kan jag lika gärna annonsera på blocket där jag vet att jag får bättre betalt dessutom när det ändå är lika dyrt.
Surt sa räven.

Blocket har dessutom sett över sin prissättning för att tackla konkurrensen från Facebooks gratisannonser. Nästan alla kategorier som tidigare kosta 30:- kostar nu halva priset dvs 15:-
Att Swec går den omvända vägen ser jag lite konstigt på ur ett marknadsperspektiv och det riskerar att döda mycket av aktiviteten, dvs annonser där annonsvärdet är under tusenlappen. Jag har inget emot 30:- för en annons av en dyrare sak men på mindre annonsvärde är det inte värt det.
Ja, vi är trogna medlemmar på denna sida som vill stödja en god sak men vi tolererar inte vad som helst. De nya funktionerna och dess prissättningsmodell är en förolämpning för oss medlemmar som inte hör hemma på ett forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Blocket har dessutom sett över sin prissättning för att tackla konkurrensen från Facebooks gratisannonser. Nästan alla kategorier som tidigare kosta 30:- kostar nu halva priset dvs 15:-
Att Swec går den omvända vägen ser jag lite konstigt på ur ett marknadsperspektiv och det riskerar att döda mycket av aktiviteten, dvs annonser där annonsvärdet är under tusenlappen. Jag har inget emot 30:- för en annons av en dyrare sak men på mindre annonsvärde är det inte värt det.
Ja, vi är trogna medlemmar på denna sida som vill stödja en god sak men vi tolererar inte vad som helst. De nya funktionerna och dess prissättningsmodell är en förolämpning för oss medlemmar som inte hör hemma på ett forum.

Skulle dock vilja säga att om jag läser prislistan på Blocket är det mesta relevanta priserna ca 20-40kr per annons.
Datorer & TV-spel 30 kr tex

Men jag håller med. Priserna på blocket är oftast 5-25% högre än på Swec och om annonspriset är samma så...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.