Minnestesta/hårddisk test program

Permalänk
Medlem

Minnestesta/hårddisk test program

Kan ni ge mig lite tips på bra enkla gratis program som kan testa minnena och systemhårddisken i min dator för att
se att det inte är några fel på dom. Har testat köra windows minnesdiagnostik och även hårddisk kontroll men det händer inget när jag startar om datorn som den säger man skall göra och den skall köra dessa när den startat om men inget händer på nån av dessa.
Tänkte om det finns några bra program istället?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

@Fear Memtest och Crystaldisk är väl dem jag har använt mig av för RAM/SSD/HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fear:

Kan ni ge mig lite tips på bra enkla gratis program som kan testa minnena och systemhårddisken i min dator för att
se att det inte är några fel på dom. Har testat köra windows minnesdiagnostik och även hårddisk kontroll men det händer inget när jag startar om datorn som den säger man skall göra och den skall köra dessa när den startat om men inget händer på nån av dessa.
Tänkte om det finns några bra program istället?

Tycker det mer låter som om du vill tvina igång en checkdisk i win ?
det gör man i kommandotolken med CHKDSK /f

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

@Fear Memtest och Crystaldisk är väl dem jag har använt mig av för RAM/SSD/HDD.

Var hittar jag dom där programmen?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Sedvanlig google sökning?.

memtest86 bruka också ingå i många linux-dist som start-alternativ (linuxdist levereras som en iso.fil som måste brännas och starta på DVD-skiva alternativt läggas och göras bootbart på en USB-sticka med lämplig program som rufus och motsvarande) och om du startar en ubuntu-live så finns också 'disk' som både kan ge SMART-värden och du kan göra läs/skrivtest på mediat och få snabbhet den vägen i en diagram - motsvarande rätt mycket 'hdtune' som man kan ladda ned till i windows (finns en 'free'-version som är rätt stympad och en 'pro-version' som kan lite mer, det sista med prövotid).

memtest och memtest86 är typisk program som laddas ned som iso och sedan bootas från DVD-skiva eller läggs på bootbar USB-sticka på samma sätt som en linuxdist - skall det starta _säkert_ och inte strula mellan olika USB-stickor som vill boota eller inte boota i BIOS beroende på batch och märke så startar man på bränd DVD-skiva och det är OK med USB-ansluten DVD-läsare/brännare också då de hanteras med helt annan del av BIOS än det som hanterar USB-stickor och har en massa dumheter för sig ibland vid boot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Var hittar jag dom där programmen?

MemTest86: https://www.memtest86.com/
CrystalDiskInfo: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/