Permalänk
Medlem

Hifi DAC

Hallå där
Har äntligen satt samman min nya hifi burk och ska nu komplettera med en DAC. De jag tittat på heter NuPrime Evolution och Moon Neo 380 och båda är intressanta men i denna prisklass vill jag gärna se mig om lite. Hade aldrig hört om Moon innan så det var en riktigt rolig överraskning. Tänkte höra om någon här har någon egen erfarenhet av något liknande?

Permalänk
Rekordmedlem

Du är uppe på en så pass hög kvalitetsnivå att de verkliga ljudskillnaderna är så små att det är mer intressant hur annat uppför sig.
Där det ofta brister är ju akustiken så har du inte gjort i ordning den så så ge dig på den innan du letar de microskillnader som kan finnas mellan olika dacar.
Har du ordning på akustiken och placeringen av högtalarna ?
Vad ska du ansluta dacen till för övriga delar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Hallå där
Har äntligen satt samman min nya hifi burk och ska nu komplettera med en DAC. De jag tittat på heter NuPrime Evolution och Moon Neo 380 och båda är intressanta men i denna prisklass vill jag gärna se mig om lite. Hade aldrig hört om Moon innan så det var en riktigt rolig överraskning. Tänkte höra om någon här har någon egen erfarenhet av något liknande?

Den stora frågan är vad du är ute för slags ljud:
1. Kliniskt neutralt ljud som låter som det var avsett att låta av sin skapare?

2. "Skönt ljud" vilket är personligt om du gillar bas, mellanregister, eller diskant mest och vill förstärka det frekvensomfånget i ljudupplevelsen.

Om första alternativet är av högsta vikt så akustiken halva priset att betala för att närma sig. Du behöver inte lägga 65 lax för att hitta en DAC som erfarna ljudingenjörer skulle rekommendera. Jag antar att något i klass med RME för 10-20 lax är något ljudingenjörer skulle rekommendera som början för kliniskt ljud. Sedan behöver du lämpliga "kliniska högtalare" typ i stil med Adam S3V eller något ur Genlec-serien. Även Yamaha och Neumann har lämpliga aktiva midmonitorer för ändamålet.

Om andra alternativet är av högsta vikt så är det bara att tuta och köra med den DAC som tycks förstärka det frekvensomfång som du vill få ut mest av (bas, mellanregister eller diskant) och sedan planera akustiken utifrån det. Beträffande "sköna högtalare" så är jag inte insatt där då jag tycker om "som det var tänkt att låta som" istället för "högljudda högtalare som låter skönt" (=förvrängda i något utvalt frekvensomfång).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du är uppe på en så pass hög kvalitetsnivå att de verkliga ljudskillnaderna är så små att det är mer intressant hur annat uppför sig.
Där det ofta brister är ju akustiken så har du inte gjort i ordning den så så ge dig på den innan du letar de microskillnader som kan finnas mellan olika dacar.
Har du ordning på akustiken och placeringen av högtalarna ?
Vad ska du ansluta dacen till för övriga delar ?

Man ska kunna leva i hemmet också så ur ett ljudperspektiv finns det alltid att förbättra förstås men tycker att avvägningen är ganska bra. Har köpt ett par Focal Maestro Utopia Evo och två Emotiva DR1 block. Övriga delar som nätfilter och kablage tar jag från den gamla anläggningen. Ljudet kommer från dator på något vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Den stora frågan är vad du är ute för slags ljud:
1. Kliniskt neutralt ljud som låter som det var avsett att låta av sin skapare?

2. "Skönt ljud" vilket är personligt om du gillar bas, mellanregister, eller diskant mest och vill förstärka det frekvensomfånget i ljudupplevelsen.

Om första alternativet är av högsta vikt så akustiken halva priset att betala för att närma sig. Du behöver inte lägga 65 lax för att hitta en DAC som erfarna ljudingenjörer skulle rekommendera. Jag antar att något i klass med RME för 10-20 lax är något ljudingenjörer skulle rekommendera som början för kliniskt ljud. Sedan behöver du lämpliga "kliniska högtalare" typ i stil med Adam S3V eller något ur Genlec-serien. Även Yamaha och Neumann har lämpliga aktiva midmonitorer för ändamålet.

Om andra alternativet är av högsta vikt så är det bara att tuta och köra med den DAC som tycks förstärka det frekvensomfång som du vill få ut mest av (bas, mellanregister eller diskant) och sedan planera akustiken utifrån det. Beträffande "sköna högtalare" så är jag inte insatt där då jag tycker om "som det var tänkt att låta som" istället för "högljudda högtalare som låter skönt" (=förvrängda i något utvalt frekvensomfång).

Jag var som du tidigare, det ska låta som artisten har tänkt att det ska låta, men har med åren svängt mot att jag vill bli lite underhållen också. Gillar Focal för dess öppenhet genom beryllium diskanten men även Marantz och Yamahas känsla. Har inga problem med att musiken tolkas eller får en karaktär så länge inte Celine Dion och Rammstein låter likadant 😁

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Man ska kunna leva i hemmet också så ur ett ljudperspektiv finns det alltid att förbättra förstås men tycker att avvägningen är ganska bra. Har köpt ett par Focal Maestro Utopia Evo och två Emotiva DR1 block. Övriga delar som nätfilter och kablage tar jag från den gamla anläggningen. Ljudet kommer från dator på något vis

Jadu, jag tror att akustiken verkligen är det överlägset viktigaste i ditt fall och inte vilken dac du väljer för det är så små nyansskillnader det handlar om medans akustiken kan ge enorma skillnader, välj den dac som ger dig rätt funktioner och anslutningar och skaffa ett mätsystem och en eq/dsp för att kompensera för brister i akustiken så gott det går.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag var som du tidigare, det ska låta som artisten har tänkt att det ska låta, men har med åren svängt mot att jag vill bli lite underhållen också. Gillar Focal för dess öppenhet genom beryllium diskanten men även Marantz och Yamahas känsla. Har inga problem med att musiken tolkas eller får en karaktär så länge inte Celine Dion och Rammstein låter likadant 😁

Som tidigare tipsat, köp en RME ADI2 och lägg resterande pengar på akustik.

Permalänk
Medlem

vissa älskar chord Dave, samt deras enklare modeller,

skulle nog lånat hem ett par i den prisklassen som är intressant, men misstänker att med med ovan förslag RMEadi2dac fs "pro??" för 10-20k faktiskt kommer 99% av vägen, dvs allt utom estetiskt..

jag hade gärna testat utopia med devialet, och naim statement.. men det beror såklart på budget och eftersökt design.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv

Kolla på Hegels DAC, har en kompis som har den, otroligt bra men de har så klart stor betydelse på vilken kring utrustning du har, lägger man +30k på en DAC då måste man nog ha så pass bra grejer så man kan höra skillnaden.

Han har sakta klättrat uppåt och bytt eftersom och jag har följt med på resan och varit och lyssnat många gånger och de blir svårare och svårare att höra skillnad när de börjar dra iväg i pris, i början hörde man stor skillnad då de handlade om högtalare och förstärkare runt 20-30k och då han tog steget till grejer som kostade de dubbla så blev de otroligt stor skillnad.

Han har högtalare som kostar runt 60k och Hegels största förstärkare, just nu laborerar han med olika kablar och de är otroligt svårt att höra nån skillnad för mig, tycker allt låter bra oavsett.

Har själv Hegels billigaste förstärkare med högtalare som kostar runt 25k och jag tycker min anläggning låter otroligt bra men helt klart så är de ett ganska stort hopp till min polares anläggning som kostar typ 3 gånger så mycket men frågan är om de är värt de, han bor i en liten hyres lägenhet och kan inte nyttja ens 10% av vad hans grejer klarar.

De jag har är fullt tillräckligt för min lilla lägenhet på 48 kvm, jag har aldrig spelat max vad mina grejer klarar, ibland kan jag kortare stunder dra på men man måste ju tänka på sina grannar.

Jag har anpassat min lägenhet efter min Stereo för att få ut de bästa ljudet och de är nog otroligt viktigt.

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.com/itm/143469488515

Mycket billigare men låter bra, har stöd för både PCM och DSD

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

vissa älskar chord Dave, samt deras enklare modeller,

skulle nog lånat hem ett par i den prisklassen som är intressant, men misstänker att med med ovan förslag RMEadi2dac fs "pro??" för 10-20k faktiskt kommer 99% av vägen, dvs allt utom estetiskt..

jag hade gärna testat utopia med devialet, och naim statement.. men det beror såklart på budget och eftersökt design.

Tack! Ytterligare ett märke jag har missat Ska definitivt titta på Chord Dave, förhoppningsvis är den bättre än den ser ut.
Det blir nog lite testande men känner jag mig själv rätt så kommer jag också tröttna och till slut gå för den som är inkopplad mest för att jag inte orkar lämna tillbaka den... Den där RME adi2 ser lite plastig ut men det gör alla de här tycker jag. Hegel som nämns nedan och den du länkar verkar dock vara ok. Hegel (modell 160 tror jag) har några vänner så den är jag bekant med.

Skrivet av anon301768:

Kolla på Hegels DAC, har en kompis som har den, otroligt bra men de har så klart stor betydelse på vilken kring utrustning du har, lägger man +30k på en DAC då måste man nog ha så pass bra grejer så man kan höra skillnaden.

Han har sakta klättrat uppåt och bytt eftersom och jag har följt med på resan och varit och lyssnat många gånger och de blir svårare och svårare att höra skillnad när de börjar dra iväg i pris, i början hörde man stor skillnad då de handlade om högtalare och förstärkare runt 20-30k och då han tog steget till grejer som kostade de dubbla så blev de otroligt stor skillnad.

Han har högtalare som kostar runt 60k och Hegels största förstärkare, just nu laborerar han med olika kablar och de är otroligt svårt att höra nån skillnad för mig, tycker allt låter bra oavsett.

Har själv Hegels billigaste förstärkare med högtalare som kostar runt 25k och jag tycker min anläggning låter otroligt bra men helt klart så är de ett ganska stort hopp till min polares anläggning som kostar typ 3 gånger så mycket men frågan är om de är värt de, han bor i en liten hyres lägenhet och kan inte nyttja ens 10% av vad hans grejer klarar.

De jag har är fullt tillräckligt för min lilla lägenhet på 48 kvm, jag har aldrig spelat max vad mina grejer klarar, ibland kan jag kortare stunder dra på men man måste ju tänka på sina grannar.

Jag har anpassat min lägenhet efter min Stereo för att få ut de bästa ljudet och de är nog otroligt viktigt.

Folk här pratar om uppgraderingsdjävulen när det gäller processorer och grafikkort Det här är en dyr hobby på riktigt. Är det Hegel 160 du har? Visst är akustiken viktig men den är inte så viktig för mig att det får gå ut över övriga funktioner i huset. Sitter sällan och "finlyssnar" utan det kommer vara allt från underhållning på fredagskvällen till att spela Fifa och kommer nog förnedra min stackars anläggning med komprimerad musik också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

https://www.ebay.com/itm/143469488515

Mycket billigare men låter bra, har stöd för både PCM och DSD

Intressant, har du hört den och kan jämföra med andra alternativ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Tack! Ytterligare ett märke jag har missat Ska definitivt titta på Chord Dave, förhoppningsvis är den bättre än den ser ut.
Det blir nog lite testande men känner jag mig själv rätt så kommer jag också tröttna och till slut gå för den som är inkopplad mest för att jag inte orkar lämna tillbaka den... Den där RME adi2 ser lite plastig ut men det gör alla de här tycker jag. Hegel som nämns nedan och den du länkar verkar dock vara ok. Hegel (modell 160 tror jag) har några vänner så den är jag bekant med.

Folk här pratar om uppgraderingsdjävulen när det gäller processorer och grafikkort Det här är en dyr hobby på riktigt. Är det Hegel 160 du har? Visst är akustiken viktig men den är inte så viktig för mig att det får gå ut över övriga funktioner i huset. Sitter sällan och "finlyssnar" utan det kommer vara allt från underhållning på fredagskvällen till att spela Fifa och kommer nog förnedra min stackars anläggning med komprimerad musik också.

Jag har en Chord dsc 1600e, det är min enhet som är med i deras broschyr från tiden den fanns i produktion. de hade ingen svart dac färdigbyggd så jag fick låna ut min och skicka den till London för fotografering så alla officiella bilder på den svarta är på min dac.
Hursomhelst så kom ju dac 64 lite senare och som ren dac var den likvärdig och 100 000 kr billigare men 1600an var ju ett digitalt försteg och kunde även klocksynkroniseras externt.
Chord är välbyggda och snygga om man väljer annat än studioserierna och låter mycket bra men kanske inte absolut mest neutralt för pengarna. Studioserierna låter däremot mer korrekt men har inte samma skulpturala design utan är 100 % funktion och normal byggkvalitet vilket ger typ 20 -30 000 kr billigare lådor per enhet. slutstegen har också fläktkylning i studioversion, den är mycket tyst men har man stegen öppet placerade märker man ju ett litet rassel från lagren när man spelar svagt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag låter negativ men vad rättfärdigar att lägga 7k+ på en dac när det finns alternativ som är tekniskt transparenta för 1-2k ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Försökte googla på den men finner inte mycket jag förstår (asiatiska tecken mestadels). Vad driver du för högtalare och vad har du för ljudkällor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Ledsen om jag låter negativ men vad rättfärdigar att lägga 7k+ på en dac när det finns alternativ som är tekniskt transparenta för 1-2k ?

Är väl en berättigad fråga, kan jag tycka. Vet dock inte vad som menas med tekniskt transparent, utveckla så ska jag svara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är väl en berättigad fråga, kan jag tycka. Vet dock inte vad som menas med tekniskt transparent, utveckla så ska jag svara

Att den presterar såpass bra så att man inte praktiskt sett kan höra skillnad på en som tekniskt sett presterar bättre om man mäter den med mätinstrument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Varför köpa högtalare för 660k och förstärkare för endast 40k? Jag hade nog köpt ett par Mcintosh monoblock för totalt 120k istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av reaperishere:

Ledsen om jag låter negativ men vad rättfärdigar att lägga 7k+ på en dac när det finns alternativ som är tekniskt transparenta för 1-2k ?

Funktioner och design förutom det rent ljudliga, dessutom fanns det inte så billiga prylar när jag var helt inne i cd och dacvalen men det har ju utvecklats ic kretsar nu som presterar som de diskreta lösningar som kom först.
Det är tex så att Pulse array modulen i Chord 1600 gjordes med FPGA och dsp kretsar för det existerade inga färdiga ic med motsvarande prestanda, 1600 innehåller dessutom 3 olika dacar som man kan växla mellan eftersom de inte kunde bestämma sig för vad som lät bäst och det inte heller fanns nån som konsekvent "mätte bäst" så de kunde helt enkelt inte bestämma sig för hur de skulle bygga 15-1600 dacarna så de stoppade in 3 dackretsar så får man välja själv vad man vill lyssna på beroende på egen smak, alla 3 låter mycket bra men med lite olika nyanskarraktär.
Dessutom är som sagt lådan svindyr, jag hade från början en 1500 men uppgraderade den till 1600 och bara locket på lådan kostade 12000 kr i tillverkning, locket är den detalj som påtagligt skiljer i designen, det är cm tjock aluminiumplåt med frästa öppningar och så är det galler och belysning i det.
Och allt som ser ut som guld är bladguld och fjärren är en "aluminimtacka" som gröpts ut och fyllts med det som behövs, flera cm tjock och inte nåt sladdrigt som Apples "unibody"
Nej det låter inte bättre av det men det kostar, Burrmester har dock gått att få med fronter i 2cm tjockt guld, materialet kostade nånstans runt 17 miljoner kr per front men de gick att sälja.
Där har man kanske passerat gränsen för vad som är vettigt.
Prylarna är brukskonst, det är skulpturer som även kan användas för musikåtergivning, de är inte byggda för att vara små och osynliga utan för att visas upp som andra skulpturer.

Det är ju också ganska svårt att dölja en del högtalare även om man har en lite mindre modell så är det ju saker som tar plats i rummet.

Elektrostater är heller nått att ha på skrivbordet, mina slog i taket så jag fick inte plats med dem när de stod på basmodulerna när jag skaffade huset, inte Pristine utan A1 som är rätt storlek och design >

Allt handlar alltså inte bara om ljudet utan är det på plats så får prylarna gärna sväva iväg lite i design också men gärna ha odesignade alternativ så man kan välja om man vill betala för det konstnärliga.

Skrivet av MsSmith:

@mrqaffe: Försökte googla på den men finner inte mycket jag förstår (asiatiska tecken mestadels). Vad driver du för högtalare och vad har du för ljudkällor?

Jag har flera högtalare, B&W 801, Sondlab Pristine och ett par bastarder, Mårten design Miles 2 med "fel" elelemtent, hela högtalaren är ett "experiment" med Seas Excel och inte Thiel element

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Att den presterar såpass bra så att man inte praktiskt sett kan höra skillnad på en som tekniskt sett presterar bättre om man mäter den med mätinstrument.

Jag skulle säga att hör man inte skillnad på en enhet för säg 1 000kr och 20 000+ så är det nog inte enheten det är fel på. Därmed inte sagt att den dyrare är bättre utan det man får är en annan karaktär, mer av något, osv osv. När man pratar om bra ljud och hifi generellt så målas det ofta upp som enorma skillnader, natt och dag osv men i själva verket handlar det om nyanser. Ska villigt erkänna att jag kan uppskatta en Logitech Z-5500 och braket som en sådan ger ifrån sig också.

Nu pratar vi om en anläggning på andra sidan halvmiljonstrecket och då blir det plötsligt tydligt att en billigare DAC är billigare av en anledning. Det ska också sägas att jag har ett väldigt skarpt gehör, luktsinne och smaksinne och är där med väldigt petig i väldigt mycket. En medioker stereo kommer jag aldrig vara nöjd med för jag kommer sitta och leta fel tills sambon vägrar sova med mig, och det ska då sägas att jag uppgraderar från en anläggning för ungefär 180 000kr i nypris (annonsen finns här på Swec i min profil) och jag var inte nöjd utan det fanns mer att hämta.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Du får sätta 18-års gräns när du lägger upp sånt där!
Är du nöjd med dina B&W 801? Lyssnade på nautilus 802or när jag skulle göra min första större investering (om man får kalla det för det) men på Hifibutiken i Stockholm så lät dem aldrig särskilt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Intressant, har du hört den och kan jämföra med andra alternativ?

Jag har en billigare Amanero DAC som kostar ca 1200 kr. Den låter mycket bra jämfört med mitt ljudkorts inbyggda DAC med preamp.

Jag har inte så mycket andra DACar att jämföra med. Tycker den låter bra med min hembyggda tetrodekopplade push pull rörförstärkare EL84 slutrör 2x15 watt. Canton LE109 högtalare. Det blir ett krispigt och tydligt ljud. Svårt att beskriva men jag är väldigt nöjd.

Den jag skickade som ebaylänk här har jag hört av andra att den ska prestera väldigt bra. Den har stöd för det man vill ha oxå. Till och med Bluetooth om man så vill.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Inaktiv

Kan bara jämföra skillnaden på min Hegel 11 Dac som är inbyggd i min förstärkare (H80) och min Oppo BDP-95 och de är extremt stor skillnad ljudmässigt.

Kör jag musik direkt via förstärkaren från min dator så låter de helt ok byter jag däremot till min Oppo och kör via den och sen till min förstärkare så är de en otroligt stor skillnad, ljudet är mer öppet och mer rymd i, mer bas och renare diskant.

Är 24Bit i Hegel H80 och i Oppon är de 32Bit och prismässigt så kostar dom ganska exakt lika dant fast de är så klart olika produkter och som sagt de är stor skillnad mellan dom så visst kan man höra skillnad på olika DAC helt klart.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

@mrqaffe: Du får sätta 18-års gräns när du lägger upp sånt där!
Är du nöjd med dina B&W 801? Lyssnade på nautilus 802or när jag skulle göra min första större investering (om man får kalla det för det) men på Hifibutiken i Stockholm så lät dem aldrig särskilt bra

Jag har ett par special där också, det är en S1 med S3 elementen och portad baslåda, dessutom är filtret externt och byggt med komponenter med högre kvalitet än originalet.
Har alltså inga diamantelement i dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Hallå där
Har äntligen satt samman min nya hifi burk och ska nu komplettera med en DAC. De jag tittat på heter NuPrime Evolution och Moon Neo 380 och båda är intressanta men i denna prisklass vill jag gärna se mig om lite. Hade aldrig hört om Moon innan så det var en riktigt rolig överraskning. Tänkte höra om någon här har någon egen erfarenhet av något liknande?

Simaudio Moon är fin. Jag tycker du gör lite fel prioritering. Inte orkat läsa vad andra skriver. Det finns många olika alternativ i prisklassen. När det gäller hifi är det bara lönt upp till ett visst angivet pris resten är mest lyx. Det är därför det heter High End (lyx). Alla märken har sitt eget sound även fast det som regel är vissa fasta leverantörer som står för chipet. De brukar vara, TI, AKM, Sabre eller CS. Alla dessa chip tweakas med hjälp utav företagets egna metoder för att omvandla digital till analog signal. Vad som passar just dig är bara vad du själv kan avgöra. Själv kör jag Marantz som passar mina behov. Samtidigt när det gäller DAC är det som med hembio. Det kommer ett nytt chip vart år. Att investera i en DAC för många tusen är inte värt det hela i längden. Om du nu ändå är intresserad i High End DAC hade jag rekommenderat att ta en titt på Ayre, Bel Canto, T+A, Burmester, Gryphon, Luxman, Audio Reserach, Esoteric, C.E.C, Acuphase, PS Audio eller en MBL.
Jag har båda fötterna på jorden. Har hört dyrt och skriver utifrån välmående mening. Inga problem att diskutera om det ena eller det andra så länge man skriver ordentligt utan påhopp.

Permalänk
Medlem

@Buddaz112: Håller helt med, ser ingen mening med påhopp heller. På vilket sätt tycker du att jag gör fel prioritering här? Enbart genom att satsa på en dyr DAC som kanske är omodern om några år eller är det något mer du tänker på? Skulle man applicera samma tänk på grafikkort skulle ingen köpa ett 2080ti för alla vet att om några år är det ändå inte särskilt snabbt eller effektivt. Men jag tror att båda de DACar jag tittar på och även från märken som du nämnt så finns inga direkt fel att göra

Andra har varit inne på att DAC nästan är meningslöst, att en DAC för 1 000 - 2 000kr är så pass bra att man endast kan se skillnaden i mätinstrument. Det är något jag har lite svårt att svälja egentligen, för mig är en DAC lite som en person som läser högt ur en bok - beroende vem som pratar så tolkas texten olika.

Håller helt med om att Marantz har en trevlig karaktär och är en bra grund för en fin upplevelse. Min gamla anläggning har Marantz för och slutsteg men vill nu fokusera på en bra tvåkanals upplevelse istället. Ska däremot medges att jag undvikt Burmester för att deras design i mitt tycke är...väldigt oattraktiv om vi är snälla. Marantz och Focal gör i mitt tycke fina produkter vilket är en om inte avgörande så åtminstone viktig del i det hela.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: jag rekommenderar att du tar kontakt med en seriös hifi-butik, som kan guida dig framåt! Vi har många trevliga handlare i landet, så förutsättningar finns. I Stockholmstrakten kan jag varmt rekommendera Perfect Sense (i Bromma) - kolla in dem. Trevliga och hjälpsamma, och de är generösa med hemlån vilket jag personligen ser som ett krav.

Den här eviga debatten om huruvida en DAC påverkar ljudet eller inte, kommer vi aldrig att lösa. Många har bestämt sig för att "så här är det, för så säger min mätning", medan andra enbart lyssnar. De två kommer aldrig komma överens, så är det bara.

Jag hör till kategori två, och med mina öron är det trivialt att skilja en "tekniskt fulländad DAC för 495kr" från vilken seriös DAC som helst. Lita bara dina öron, och vad du själv gillar. I min värld påverkar ALLT ljudkvaliteten, från akustik/möbler till elektronik, kablar, kringutrustning och givetvis källmaterialet.

Egentligen är det rätt lustigt, då jag själv tycker att just DAC är det som verkligen sätter prägeln på hur ett system låter. Matchning med övrig utrustning (kablar i synnerhet) kan göra enorma skillnader.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@Buddaz112: Håller helt med, ser ingen mening med påhopp heller. På vilket sätt tycker du att jag gör fel prioritering här? Enbart genom att satsa på en dyr DAC som kanske är omodern om några år eller är det något mer du tänker på? Skulle man applicera samma tänk på grafikkort skulle ingen köpa ett 2080ti för alla vet att om några år är det ändå inte särskilt snabbt eller effektivt. Men jag tror att båda de DACar jag tittar på och även från märken som du nämnt så finns inga direkt fel att göra

Andra har varit inne på att DAC nästan är meningslöst, att en DAC för 1 000 - 2 000kr är så pass bra att man endast kan se skillnaden i mätinstrument. Det är något jag har lite svårt att svälja egentligen, för mig är en DAC lite som en person som läser högt ur en bok - beroende vem som pratar så tolkas texten olika.

Håller helt med om att Marantz har en trevlig karaktär och är en bra grund för en fin upplevelse. Min gamla anläggning har Marantz för och slutsteg men vill nu fokusera på en bra tvåkanals upplevelse istället. Ska däremot medges att jag undvikt Burmester för att deras design i mitt tycke är...väldigt oattraktiv om vi är snälla. Marantz och Focal gör i mitt tycke fina produkter vilket är en om inte avgörande så åtminstone viktig del i det hela.

Jag anser att du inte behöver lägga 20k och uppåt för det hela. Det är vad jag vill komma till. Håller lagom upp till säg 10k. Där efter är det mest bara annat du betalar för.
Som sagt idag utvecklas det i sådan fart att en bra DAC är gammal om något år. Kommer nytt hela tiden. Rent tekniskt sätt håller det långt till en fin anläggning för det är väldigt lite som skiljer efter man passerar 10k. En bra krets låter bra så länge den är bra gjord resten är mest utsmyckning. Det är vad tekniken har fört med sig. Det har blivit billigare att utveckla och producera samt att många utav de dyrare produkterna är dyra för de byggs i liten skala. Det betyder inte att de är bättre utan man måste prova själv för man kan uttala sig vad som är bättre. Tester säger också väldigt lite för ett test handlar ofta som regel om vad en person gillar och inte gillar.
Burmester är finare i verkligheten än vad de är på bilder. Kör 2 kanal jag också numera. Marantz streamer ihop med Primare slutsteg och KEF högtalare.
Har inte hört så mycket Focal att jag kan säga vad som passar. Har hört Sopra med Naim. Som sagt inget som passade mig.
Hade jag haft mycket pengar hade jag hellre satsat på en Aurender streamer modell med inbyggd DAC.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av osgorth:

@MsSmith: jag rekommenderar att du tar kontakt med en seriös hifi-butik, som kan guida dig framåt! Vi har många trevliga handlare i landet, så förutsättningar finns. I Stockholmstrakten kan jag varmt rekommendera Perfect Sense (i Bromma) - kolla in dem. Trevliga och hjälpsamma, och de är generösa med hemlån vilket jag personligen ser som ett krav.

Den här eviga debatten om huruvida en DAC påverkar ljudet eller inte, kommer vi aldrig att lösa. Många har bestämt sig för att "så här är det, för så säger min mätning", medan andra enbart lyssnar. De två kommer aldrig komma överens, så är det bara.

Jag hör till kategori två, och med mina öron är det trivialt att skilja en "tekniskt fulländad DAC för 495kr" från vilken seriös DAC som helst. Lita bara dina öron, och vad du själv gillar. I min värld påverkar ALLT ljudkvaliteten, från akustik/möbler till elektronik, kablar, kringutrustning och givetvis källmaterialet.

Egentligen är det rätt lustigt, då jag själv tycker att just DAC är det som verkligen sätter prägeln på hur ett system låter. Matchning med övrig utrustning (kablar i synnerhet) kan göra enorma skillnader.

Du behöver inte fundera på om en dac påverkar för det gör den. och det är vaken svårt att mäta eller höra om man fritt får välja objekten som ska jämföras.
Det är dock ofta oerhört svårt att ge entydiga svar på vad som är mest korrekt och/eller låter bäst om man jämför dacar på en hög teknisk nivå.
Jag tillhör de som vill ha korrekt återgivning och byter musiken jag lyssnar på om det låter dåligt.
En del andra ändrar återgivningsanläggningen tills musiken låter som de vill.
Båda metoderna kan ge en bra musikalisk upplevelse och det viktiga är egentligen att hålla isär dem så att man inte likställer låta bra med låta riktigt för det är inte alltid så vilket en del verkar tro.
Det kan (och ska) faktiskt låta skit med korrekt återgivning tex om det är dåliga musiker eller om det är nått tekniskt problem med materialet man återger.
Men det skiljer som sagt på hur man åtgärdar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Buddaz112: Håller helt med, ser ingen mening med påhopp heller. På vilket sätt tycker du att jag gör fel prioritering här? Enbart genom att satsa på en dyr DAC som kanske är omodern om några år eller är det något mer du tänker på? Skulle man applicera samma tänk på grafikkort skulle ingen köpa ett 2080ti för alla vet att om några år är det ändå inte särskilt snabbt eller effektivt. Men jag tror att båda de DACar jag tittar på och även från märken som du nämnt så finns inga direkt fel att göra

Andra har varit inne på att DAC nästan är meningslöst, att en DAC för 1 000 - 2 000kr är så pass bra att man endast kan se skillnaden i mätinstrument. Det är något jag har lite svårt att svälja egentligen, för mig är en DAC lite som en person som läser högt ur en bok - beroende vem som pratar så tolkas texten olika.

Håller helt med om att Marantz har en trevlig karaktär och är en bra grund för en fin upplevelse. Min gamla anläggning har Marantz för och slutsteg men vill nu fokusera på en bra tvåkanals upplevelse istället. Ska däremot medges att jag undvikt Burmester för att deras design i mitt tycke är...väldigt oattraktiv om vi är snälla. Marantz och Focal gör i mitt tycke fina produkter vilket är en om inte avgörande så åtminstone viktig del i det hela.

Bryr du dig mindre om perfekta mätresultat och mer om trevlig karaktär och fin upplevelse så kanske du ska titta på R2R/ladder-DAC. Mäter ofta sämre men anses av många ha en mindre digital/mer analog karaktär på ljudet. Eftersom du verkar ha spenderarbyxorna på så kolla på Aqua La Scala, finns ett par återförsäljare i Sverige. Andra välrenommerade tillverkare är Metrum och Denafrips. Jag hade en R2R av högre klass tidigare och det lät förbaskat trevligt i mina öron.