Förbeställa Oculus Rift S eller vänta tills den kommer in i lager?

Permalänk

Förbeställa Oculus Rift S eller vänta tills den kommer in i lager?

Är väldigt taggad på en Rift S. På Inet står det dock att det inte är i lager förens 15:e april. Detta verkar vara den butik som får in den först igen i Sverige efter koll på Prisjakt.

Är det bäst att köpa den därifrån nu tror ni, eller bättre att vänta för att se om den dyker upp någon annanstans, eller om någon specifik försening skulle uppstå för Inet?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha förbeställt och avbokat ifall jag hittar den någon annanstans innan de får in den

Permalänk

Förboka en i Sverige men håll även koll på Oculus hemsida. Köpte en Rift S där själv för två veckor sedan.
På Oculus hemsida dyker de upp sporadiskt utan förvarning, senast i förrgår om jag inte misstar mig, så man får kolla några gånger om dagen ifall något uppdaterats.

Permalänk
Medlem

Köpte min Rift S i Januari via Oculus hemsida. Kostade ca. 1000 kr mindre där gentemot vad som listas på prisjakt.nu

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk

Många som lovprisar Questen, speciellt när man kan med några trix kan få den att köra Wifi istället för Link-kabel = alla Rift-spel utan sladd, kräver dock lite tryck i Wifit.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Många som lovprisar Questen, speciellt när man kan med några trix kan få den att köra Wifi istället för Link-kabel = alla Rift-spel utan sladd, kräver dock lite tryck i Wifit.

Hur många ms input lag blir det?

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Hur många ms input lag blir det?

Har inte testat själv ännu, men i denna tråden finns det några som har, spelat alyx bla.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1556434-oculus-quest?p...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Hur många ms input lag blir det?

https://www.youtube.com/watch?v=iXkEMvMQdIc

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Efter att ha ägt Rift S i ett par veckor finns det ett par saker som jag har lärt mig som kan vara värda att ha i åtanke innan ett inköp:

  • Det finns ett vanligt problem med den inbyggda mikrofonen (om du planerar använda den) där rösten hos användaren låter "robotisk" med ojämna mellanrum. För vissa, som mig själv, återkom ljudet ca var trettionde sekund och varade en kort stund medan andra exempelvis rapporterar att problemet dyker upp efter tio minuter och att det enda som hjälper är att dra ur Rift S;en ur datorn och kopplar in den igen.
    Då jag önskade använda inbyggda mikrofonen och hade testat olika USB-portar och Y-kablar för att tillräcklig strömtillförsel utan resultat införskaffade jag ett Inateck KI4001 PCI-E USB-kort. Detta löste robotröst problemet för mig (åtminstone för stunden). Jag har trots detta råkat ut för problem där den inbyggda mikrofonen helt enkelt slutar fungera när den känner för det (ett annat rapporterat problem på forumen) vilket är tråkigt.

  • Min Rift S levererades med ett huvudfäste där inbyggda ljudet på vänster sida är ur funktion. Jag har dock inte hittat många rapporter om detta online så jag fick förmodligen ett måndagsexemplar.

  • 3,5mm-porten på Rift S;en har inte stöd för mikrofon. Vill du använda ditt eget headset med egen mick får du köra trådlöst eller dra en kabel längs med Rift S-sladden. Kopplar du in egna lurar i Rift S;ens 3,5mm-port riskerar du att höra ett konstant surrande av varierande grad (det går även att höra i huvudfästets inbyggda ljud om än svagt), något jag själv och andra på nätet fått erfara.

Förutom dessa ovan är jag nöjd med min Rift S.

Bryr du dig inte mycket om ljudet, kan tänka dig dra en extra sladd för ljudet eller planerar att köra trådlöst headset eller dylikt slipper du dock samtliga dessa problem.

Permalänk
Medlem

Kan flika in med att jag hade udda problem med min Rift S när jag inte körde rätt USB-port. När jag bytte till VR-Ready porten så försvann alla problem såsom 'Restart oculus', sporadisk bortfall av tracking, små ljudproblem etc. Den och dess mikrofon har fungerat klanderfritt sedan dess. (4 månader sedan nu)

Har noll surr i min med inkopplade lurar i 3.5-porten med mina lurar i alla fall, så ser noll anledning att köra med extra sladd. Ljudet i den inbyggda micen är långt över förväntan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Köp Questen och kör trådlöst med Virtual Desktop. Funkar klockrent om du kör på 5Ghz nätet samt håller dig på rimligt avstånd från router utan en massa väggar emellan.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Köp Questen och kör trådlöst med Virtual Desktop. Funkar klockrent om du kör på 5Ghz nätet samt håller dig på rimligt avstånd från router utan en massa väggar emellan.

Fan, kanske blir en quest ändå.
Jag har en Airport Extrem som router, då behövs det ny va?
Visst följer link-kabel inte med till Questen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Fan, kanske blir en quest ändå.
Jag har en Airport Extrem som router, då behövs det ny va?
Visst följer link-kabel inte med till Questen?

Ingen kabel hakar på Questen, orginalkabeln kostar en rejäl slant, något som dock reflekteras i dess kvalitet.
Enda värt att tänka på är att det är synliga kompressionsartefakter i Questen när man strömmar, men det är inte säkert att du bryr dig eller märker det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Ingen kabel hakar på Questen, orginalkabeln kostar en rejäl slant, något som dock reflekteras i dess kvalitet.
Enda värt att tänka på är att det är synliga kompressionsartefakter i Questen när man strömmar, men det är inte säkert att du bryr dig eller märker det.

Cool! Kanske inte ens behöver kabel om ja köper ny router? (Kommer troligtvis bara köra Alyx till en början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Cool! Kanske inte ens behöver kabel om ja köper ny router? (Kommer troligtvis bara köra Alyx till en början)

Inte provat Quest trådlöst, så kan inte uttala mig om hur väl det fungerar.. Bara kört över kabel.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nu är jag kanske lite långsam, men hur tänker han med sin side-by-side "bildjämförelse"?
Det är ju båda inspelade på datorn, vilket jag antar innebär att kompressionen kommer efteråt? Det är väl inte så att Virtual Desktop komprimerar och sen avkomprimerar bilden för att visa på datorn? Det skulle ju vara en helt onödig avkomprimering.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av cowabunga:

Cool! Kanske inte ens behöver kabel om ja köper ny router? (Kommer troligtvis bara köra Alyx till en början)

Har en PartyLink USB3.1 Gen 2 kabel på 5 meter liggande som är helt ny (Rekommenderas även av Oculus själva). Beställde den när jag inte fick fart på min originalkabel i början, men i och med uppdateringar i mjukvaran som gjorts så fungerar originalkabeln vilket gjort att jag bara använder den när jag väl kör med kabel. Kan eventuellt kanske sälja den. Verkar vara slutsåld på nätet precis som originalkabeln.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Blev en Quest. Inet hade plötsligt 3 ex inne enli prisjakt. Sen 2 när jag kom till butiken och leverans en dag senare. Efter beställning så stod det dock "försenad inleverans" så får se när fan den kommer

Någon som har tips på bra router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Blev en Quest. Inet hade plötsligt 3 ex inne enli prisjakt. Sen 2 när jag kom till butiken och leverans en dag senare. Efter beställning så stod det dock "försenad inleverans" så får se när fan den kommer

Någon som har tips på bra router?

Grattis jag tror du i det längre kommer vara mer nöjd med Quest än med Rift S.
Då riften bara är PCVR medans Quest får du möjligheten att njuta av båda plattformarna. Har gynnsamma nätverksförhållanden även PCVR trådlöst

Jag rekomenderar att du beställer ett silicone facemask till questen finns billigt på wish eller amazon så det lätt blir svettigt och original i questen suger till sig svett som en svamp.
Siliconskyddet är lätt att torka av.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Grattis jag tror du i det längre kommer vara mer nöjd med Quest än med Rift S.
Då riften bara är PCVR medans Quest får du möjligheten att njuta av båda plattformarna. Har gynnsamma nätverksförhållanden även PCVR trådlöst

Jag rekomenderar att du beställer ett silicone facemask till questen finns billigt på wish eller amazon så det lätt blir svettigt och original i questen suger till sig svett som en svamp.
Siliconskyddet är lätt att torka av.

Tack!
Noob-fråga: hur beställer jag från Amazon? Får felmeddelande om att de ej levererar till Sverige.

Permalänk

Får hem Questen idag!
Behöver jag någon extra kabel för sätt upp och spela Alyx, eller klarar jag mig på det som finns i lådan?