P-bot p.g.a. icke fungerande app

Permalänk
Medlem

P-bot p.g.a. icke fungerande app

Har fått en p-bot p.g.a. att parkeringsappen "Apcoa Flow" som jag använder inte förnyade min periodbiljett som den ska.
Var inne i den tidigare idag (runt 07.10) och såg att man periodbiljett gick ut timmen senare (08.12) och kryssade då i "Automatisk förnyelse" för att slippa tänka på att förnya min biljett senare.

Går vid lunchtid ut och ser då att jag fått en p-bot. Går direkt in o kollar appen och ser att det inte finns någon ny periodbiljett. Ringer upp deras info/support och får då till svar att han inte kan se att någon automatisk förnyelse är lagd men att han ska lägga ett ärende till en tekniker som ska kolla på det. Dock så kommer jag få betala p-boten hur som helst, "då det är upp till varje person att ha en giltig parkeringsbiljett" som person jag talar med kör som ett mantra.

Har jag någon chans att få pengarna för p-boten eller är det bara att bita i det sura parkeringsäpplet?
Vad har företaget för ansvar att se till så att deras app fungerar som den ska m.m. ?

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr du får betala men om de vill ha ett bra rykte och fler kunder så bör de betala dig...
Oavsett så är det riktigt surt för dig.

Permalänk
Medlem

Tyvärr en svår situation
Rent spontant så känns det svårt för dig att bevisa att du "tryckt på knappen" om de inte kan se det i sina system. Du må tala sanning men känns som en ursäkt som många som inte är ärliga kan använda sig av "jag tryckte ju på knappen ju..."

Företaget kommer bara skylla på handhavande fel och att det i slutändan ändå är ditt ansvar att se till att du har biljett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Jo men precis det är det som jag tror med.

Skulle bara gått in och läst lite recensioner på App store, jag är inte ensam om fenomenet.
Tyvärr är det denna app som gäller där jag parkerar vid arbetet...

Permalänk
Medlem

Det är nästan omöjligt att bestrida dessa pbotar oavsett företag eller kommunen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är ditt ansvar att se till att du har en giltig p-biljett, inte parkeringsbolaget tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om de inte kan se att någon förnyelse har lagts in i systemet så har det förmodligen inte gått fram från din telefon.
Inget system är felfritt och jag tycker inte att företaget är ansvariga i detta fallet, felet kan mycket väl ligga i din telefon eller uppkoppling som inte fungerat vid tillfället.

Är nog bara att betala och se glad ut, sen att göra kontroller manuellt att allt faktiskt stämmer
Brukar du få någon form av bekräftelse på att parkeringen eller periodbiljett är startad?

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

@50Spaenn: Nej, man får ingen bekräftelse eller dylikt i appen då man switchar på "Automatisk förnyelse", är ett vanligt "Av/på-reglage" i iphone.
Så här i efterhand borde varningsklockan redan ha ringt där, men eftersom inget felmeddelande presenteras så antar man(jag) att det är aktiverat.

Vanligtvis får jag en bekräftelse i appen i form av en annan vy att mitt biljettköp är genomfört, har aldrig använt mig av den "Automatiska förnyelsen" innan.

Nej inget system är felfritt, men kan som utvecklare tycka att om köp m.m. inte kan genomföras oavsett bakomliggande fel, så ska ett felmeddelande om att detta inte gick göra presenteras och det val "Av/På" ställas om till rätt läge. Som det är nu luras kunder att tro att deras val av förnyelse är aktivt då reglaget visas som "På".

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak med mobill.se. Min parkering uppdaterades inte automatiskt som den skulle men som tur var fick jag ingen bot för de dagar som det gällde. Och det var en ren slump att jag upptäckte det då jag skulle betala parkering för en annan bil. Det känns ju mindre roligt att man inte kan lite på dessa apparna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Vill bara lämna en uppdatering av ärendet.
Betalade snällt in p-avgiften och dagen efter(17:e) jag hade gjort det fick jag ett mail om att dom tittade på mitt ärende och att p-avgiften var pausad under tiden.
Samma dag (17:e) fick jag ett nytt kvitto med den tiden då min automatiska förnyelse skulle skett, jag hade helt plötsligt två giltiga månadsbiljetter i min app.

Summering
Min inbetalda p-avgift betalades tillbaka och igår kom ett mail om att avgiften för en av periodbiljetterna skulle föras tillbaka till mitt kort.
Antagligen har detta hänt många personer då det har tagit en väldigt lång tid att få ordning på det från deras sida. (Idag är det dags för ny biljett igen...)

Så ett tips om någon halkar in på den här tråden och har blivit drabbad, kontakta Apcoa för är osäker på om dom rättar alla automatiskt. (Vet om 5 på min arbetsplats som blivit drabbade, 4 hade fått tillbaka och samtliga hade lagt ärenden till dom vilket inte den 5:e gjort)

Permalänk
Medlem

Bra tråd. Jag försökte använda Apcoa appen vid en större tågstation för längre parkering. Det slutade upp med att jag betalade mer än vad jag behövde i automaten som fanns på området. Applikationen var bedrövlig och inte så himla användarvänlig.

EasyPark och SMSPark är mycket bättre applikationer vad gäller parkering enligt mig. Det finns på tok för många av dessa appar.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy_Ka:

Vill bara lämna en uppdatering av ärendet.
Betalade snällt in p-avgiften och dagen efter(17:e) jag hade gjort det fick jag ett mail om att dom tittade på mitt ärende och att p-avgiften var pausad under tiden.
Samma dag (17:e) fick jag ett nytt kvitto med den tiden då min automatiska förnyelse skulle skett, jag hade helt plötsligt två giltiga månadsbiljetter i min app.

Summering
Min inbetalda p-avgift betalades tillbaka och igår kom ett mail om att avgiften för en av periodbiljetterna skulle föras tillbaka till mitt kort.
Antagligen har detta hänt många personer då det har tagit en väldigt lång tid att få ordning på det från deras sida. (Idag är det dags för ny biljett igen...)

Så ett tips om någon halkar in på den här tråden och har blivit drabbad, kontakta Apcoa för är osäker på om dom rättar alla automatiskt. (Vet om 5 på min arbetsplats som blivit drabbade, 4 hade fått tillbaka och samtliga hade lagt ärenden till dom vilket inte den 5:e gjort)

Skönt att det löste sig och att du inte är ensam.
Alla är barn i början vilket den appen verkar vara, skönt också att de enkelt gav med sig och inte envist hävdade att felet var ditt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Andy_Ka: Toppen att du uppdaterade oss om vad som skedde.

Sedan är det en intressant juridisk fråga. När du installerade appen så godkände du förmodligen ett långt användaravtal där det stod något om "företaget kan inte hållas ansvarig för tekniska problem och kunden är personligen ansvarig för att se till att p-avgiften är giltig". MEN trots detta har vi starka lagar som ska skydda konsumenter och jag kan tänka mig att en app som är så dåligt kodad, speciellt om den är enda alternativet, att kunden lider direkta ekonomiska men kan göra att företaget blir ersättningsskyldig.

Skrivet av Nucky:

EasyPark och SMSPark är mycket bättre applikationer vad gäller parkering enligt mig. Det finns på tok för många av dessa appar.

Visst är det så. Bara i centrum i min lilla stad finns det tre olika system att hålla reda på. Varför kommun och företag inte går samman om ett enda system övergår mitt förstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy_Ka:

Vill bara lämna en uppdatering av ärendet.
Betalade snällt in p-avgiften och dagen efter(17:e) jag hade gjort det fick jag ett mail om att dom tittade på mitt ärende och att p-avgiften var pausad under tiden.
Samma dag (17:e) fick jag ett nytt kvitto med den tiden då min automatiska förnyelse skulle skett, jag hade helt plötsligt två giltiga månadsbiljetter i min app.

Summering
Min inbetalda p-avgift betalades tillbaka och igår kom ett mail om att avgiften för en av periodbiljetterna skulle föras tillbaka till mitt kort.
Antagligen har detta hänt många personer då det har tagit en väldigt lång tid att få ordning på det från deras sida. (Idag är det dags för ny biljett igen...)

Så ett tips om någon halkar in på den här tråden och har blivit drabbad, kontakta Apcoa för är osäker på om dom rättar alla automatiskt. (Vet om 5 på min arbetsplats som blivit drabbade, 4 hade fått tillbaka och samtliga hade lagt ärenden till dom vilket inte den 5:e gjort)

Vem tog du upp frågan med? Jag råkade ut för samma sak och bestred boten hos HOJAB, men de vidhåller boten.
Rätt irriterande.

Permalänk

För mycket SBS utvecklare. Jag vet inte hur länge sedan man började med feedback tillbaka när man styr något, troligen långt före romarriket.
Så man gör ej en knapp med en viktig funktion som enbart i gränssnittet visar att man har tryckt på knappen, utan man ser på något sätt till att om inte server kvitterar signalen så informeras användaren.

Nå som flera skriver så kan du inte göra så mycket åt att utvecklarna bakom appen suger. Om det sedan finns en bekräftelsefunktion i appen, så kan det självklart ändå krångla. Men i 99,99..% procent i fallen så är det användaren som ej har klickat i riktigt.
*edit*
Man kan säga att för viktiga saker så bör användare logga ut och in igen och kolla om ändringen syns. inte fel att göra. Men för en konsumentprodukt där det blir böter för användaren så bör utvecklarna fixa så att detta fel inte uppstår lika lätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sakke:

Vem tog du upp frågan med? Jag råkade ut för samma sak och bestred boten hos HOJAB, men de vidhåller boten.
Rätt irriterande.

Hojab är inte roliga att ha att göra med. Jag har överklagat några P-böter och lyckats typ en gång, men då var det kommunens p-vakter. Några gånger verkade de inte förstå mitt argument och vägrade ge med sig trots att jag hade rätt, och så orkade jag inte tjafsa mer. Exempelvis parkerade jag på nyårsdagen något år på en butiks kundparkering, handlade något och gick sen in på pizzerian bredvid och beställde och käkade en pizza. Sen böter förstås. Jag hävdade att jag var kund i butiken eftersom jag hade handlat där, och för att det inte stod typ "Kundparkering max 10 minuter" eller liknande så kunde jag i princip stå där så länge jag ville. Svaret jag fick var typ: "Jag kollade i butiken, ingen där..." Detta på ett handskrivet brev på fruktansvärd svenska. Efter ett par vändor utan någon förståelse så betalade jag mina 600 eller vad det var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hojab är inte roliga att ha att göra med. Jag har överklagat några P-böter och lyckats typ en gång, men då var det kommunens p-vakter. Några gånger verkade de inte förstå mitt argument och vägrade ge med sig trots att jag hade rätt, och så orkade jag inte tjafsa mer. Exempelvis parkerade jag på nyårsdagen något år på en butiks kundparkering, handlade något och gick sen in på pizzerian bredvid och beställde och käkade en pizza. Sen böter förstås. Jag hävdade att jag var kund i butiken eftersom jag hade handlat där, och för att det inte stod typ "Kundparkering max 10 minuter" eller liknande så kunde jag i princip stå där så länge jag ville. Svaret jag fick var typ: "Jag kollade i butiken, ingen där..." Detta på ett handskrivet brev på fruktansvärd svenska. Efter ett par vändor utan någon förståelse så betalade jag mina 600 eller vad det var.

Sen undrar parkeringsvakter varför de blir hotade och folk tittar på de med avsky, jag hade tappat befattningen helt om det där hänt mig.

Permalänk
Avstängd

Det är alltid ditt ansvar, samma som att glömma en faktura för posten slarvat bort den.

Med det sagt är det horribelt att det kan få gå till såhär. Dessa jävla appar strular ju i tid och otid, och så finns det inget alternativt sätt att betala parkering ofta då de tagit bort många p-automater.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Det är alltid ditt ansvar, samma som att glömma en faktura för posten slarvat bort den.

Med det sagt är det horribelt att det kan få gå till såhär. Dessa jävla appar strular ju i tid och otid, och så finns det inget alternativt sätt att betala parkering ofta då de tagit bort många p-automater.

Jo det är ett problem. Samma med appar för kollektivtrafiken. Här har de som regel att man måste ha köpt sin biljett innan man går på, då många inte köpte biljett förrän de såg kontrollanterna stå vid hållplatsen fordonet var på väg att stanna vid. Men det har strulat ett antal gånger för mig, betalningen kan stå och snurra i minuter exempelvis, eller så vägrar appen starta. Ett tag sköttes betalningen via något annat (icke EU) land så default var kort spärrade för den typen av användning. Rätt frustrerande. Visst kan man ha lite mer framförhållning och typ köpa biljetten innan man ens gått hemifrån eller så, men det är rätt ofta det inte kommer någon spårvagn/buss/färja och då står man där med en värdelös biljett, och så får man klara sig med elsparkcykel, taxi eller något och betala för det också.

Permalänk
Medlem

Det här är helt klart en funktion som bör kvitteras t ex per e-mail.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakke:

Vem tog du upp frågan med? Jag råkade ut för samma sak och bestred boten hos HOJAB, men de vidhåller boten.
Rätt irriterande.

Jag tog upp saken med Apcoa som till slut löste ärendet.

Permalänk
Medlem

Om ansvaret ligger på mig att säkerställa att jag betalat parkeringsavgiften har inte då företaget/kommunen ett åtagande att kunna redovisa för mig att så har skett? Eller ska jag i blindo betala gång på gång vid de tillfällen då "appen" krånglar som också är i detta fallet enda sättet att betala.
Jag funderar starkt på om jag ska ringa varje gång jag betalat bara för att vara 100% säker att så är fallet. Förhoppningsvis kanske det kan bidra till att dom börjar erbjuda stabilare system (bättre app, automat whatever).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy_Ka:

Jag tog upp saken med Apcoa som till slut löste ärendet.

Tack!
Apcoa direkt? När jag kollar på Apcoa Flows hemsida finns det bara telefonnummer till Hojab-stollarna som ett ärende inte leder någonvart med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakke:

Tack!
Apcoa direkt? När jag kollar på Apcoa Flows hemsida finns det bara telefonnummer till Hojab-stollarna som ett ärende inte leder någonvart med.

Törs inte säga vilket nummer som jag ringde till då det var ett år sen.
Ser alla fall i min mailkonversation att jag mailade till info@apcoa.se som tog ärendet vidare till flow.support@apcoa.se

Ser på Apcoas sida att dom har ett nummer för kontakt, kanske kan prova och ringa det. 08 556 306 70
Jag har dock för mig att jag ringde och pratade med HOJAB som inte hade några problem med att pausa betalningen, dock så hade jag redan betalat den så jag fick pengar tillbaka istället.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hojab är inte roliga att ha att göra med. Jag har överklagat några P-böter och lyckats typ en gång, men då var det kommunens p-vakter. Några gånger verkade de inte förstå mitt argument och vägrade ge med sig trots att jag hade rätt, och så orkade jag inte tjafsa mer. Exempelvis parkerade jag på nyårsdagen något år på en butiks kundparkering, handlade något och gick sen in på pizzerian bredvid och beställde och käkade en pizza. Sen böter förstås. Jag hävdade att jag var kund i butiken eftersom jag hade handlat där, och för att det inte stod typ "Kundparkering max 10 minuter" eller liknande så kunde jag i princip stå där så länge jag ville. Svaret jag fick var typ: "Jag kollade i butiken, ingen där..." Detta på ett handskrivet brev på fruktansvärd svenska. Efter ett par vändor utan någon förståelse så betalade jag mina 600 eller vad det var.

Försökte du bevisa din närvaro med kvittot, eller vägrade de titta på det med?
Känns dock ibland som företag som dessa har taktiken att neka tills 85% normalt sett gett upp pga tidskostnaden...

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Om ansvaret ligger på mig att säkerställa att jag betalat parkeringsavgiften har inte då företaget/kommunen ett åtagande att kunna redovisa för mig att så har skett? Eller ska jag i blindo betala gång på gång vid de tillfällen då "appen" krånglar som också är i detta fallet enda sättet att betala.

Man kanske kan säga så här, att om du har fått besked i appen om att p-biljett är köpt, finns det ett avtal mellan dig och den som säljer parkeringsbiljetten om att du köpt en parkeringsbiljett. Sedan är det inte ditt problem om den som säljer parkeringsbiljetten väljer att vänta med att debitera ditt kort för du kan ju inte veta vilka rutiner företaget har för kortbetalningar. Tanken är nog att man ska filma köpet av parkeringsbiljetten så att man har filmen som bevis om den som säljer parkeringsbiljetten skulle ha tappat bort sitt exemplar eller om den som säljer parkeringsbiljetten skulle ha fått för sig att utforma en app som bara informerar köparen men inte säljaren om att avtalet är ingånget.

Skrivet av Kwirek:

Försökte du bevisa din närvaro med kvittot, eller vägrade de titta på det med?
Känns dock ibland som företag som dessa har taktiken att neka tills 85% normalt sett gett upp pga tidskostnaden...

Om ett företag beter sig på det sättet är det nog bättre om man går till Allmänna reklamationsnämnden eller tingsrätten så fort som möjligt. Du ska inte behöva slösa bort extra tid för att motparten valt att anställa kundtjänst som inte vet vad de pratar om eller som på annat sätt är ohjälpsam. Går man till Allmänna reklamationsnämnden skickas nog ärendet till någon som har bättre koll (och även högre lön vilket blir en extra kostnad för företaget).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwirek:

Försökte du bevisa din närvaro med kvittot, eller vägrade de titta på det med?
Känns dock ibland som företag som dessa har taktiken att neka tills 85% normalt sett gett upp pga tidskostnaden...

Nej han verkade inte förstå mitt argument alls, och jag tror inte jag sparade kvittot sannolikt fick jag inte ens något (det var innan kvitton var obligatoriskt). Jag bestred genom att förklara situationen, företaget (som är ett enmansföretag som sysslar med begagnade bilar förutom parkeringen) sa bara att jag inte var i butiken, jag förtydligade och var tydlig med att jag inte säger emot deras påståenden om att jag inte var i butiken när han kollade, men att det inte spelar någon roll för de har inte begränsat kundparkeringen tidsmässigt, fick tillbaka typ samma svar fast med mer utropstecken: "Bilen var parkerad! Ingen var i butik! Jag kollade!..." och så vidare. En sak som komplicerade det hela lite mer var att bilen var skriven på min farsa (försäkringen hade inte varit billig annars då jag väl var typ 20 år) och han blev ganska nervös för de påminnelser som kom, personligen hade jag inte gett med mig för jag hade rätt, men min farsa var väldigt orolig för betalningsanmärkning eller liknande så till slut betalade jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om ett företag beter sig på det sättet är det nog bättre om man går till Allmänna reklamationsnämnden eller tingsrätten så fort som möjligt. Du ska inte behöva slösa bort extra tid för att motparten valt att anställa kundtjänst som inte vet vad de pratar om eller som på annat sätt är ohjälpsam. Går man till Allmänna reklamationsnämnden skickas nog ärendet till någon som har bättre koll (och även högre lön vilket blir en extra kostnad för företaget).

ARN har inget med p-bot att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Man kanske kan säga så här, att om du har fått besked i appen om att p-biljett är köpt, finns det ett avtal mellan dig och den som säljer parkeringsbiljetten om att du köpt en parkeringsbiljett. Sedan är det inte ditt problem om den som säljer parkeringsbiljetten väljer att vänta med att debitera ditt kort för du kan ju inte veta vilka rutiner företaget har för kortbetalningar. Tanken är nog att man ska filma köpet av parkeringsbiljetten så att man har filmen som bevis om den som säljer parkeringsbiljetten skulle ha tappat bort sitt exemplar eller om den som säljer parkeringsbiljetten skulle ha fått för sig att utforma en app som bara informerar köparen men inte säljaren om att avtalet är ingånget.

Man borde ju kunna ta skärmbilder/printscreens på alla steg man gör vid köp av p-biljett via en sådan app.

Sedan tycker jag att många företag, oavsett bransch och vilken typ av köp det gäller, förlitar sig för blint på att deras system är felfria. Kanske lite utanför ämnet, men ombord på bussarna i min hemort Uppsalas kollektivtrafik UL. krånglar ibland traditionella busskort vid ombordstigning och föraren kan säga "ditt kort funkar inte. Gå och byt ut det". När man i nästa stund kollar upp kortet hos UL säger de att kortet är felfritt och fungerar perfekt. Hm... Störande.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Ska man hård dra det så ska kund få en bekräftelse i form av kvitto vid köp. Man kan tycka i detta fall (utgår från att man inte får kvitto/bekräftelse när man aktiverar automatisk förnyelser) att bevisbördan ligger hos företaget då de själva har valt att inte leverera kvitton/bekräftelser.

Troligtvis tänker jag att det kan innebära att man får dra företaget till ARN och om de nekar så kan det behövas dra vidare rättsligt.
Du kan välja att antingen kontakta din kommunala konsumentrådgivare (steget innan ARN) eller bara betala boten och skita i det