Ljudproblem [Hjälp med inkoppling av 5.1-system]

Permalänk
Medlem

Ljudproblem [Hjälp med inkoppling av 5.1-system]

Tjabba tjena hallå. Nu är det så att jag har ett nytt setup och för att kortfatta mig så försöker jag para ihop ett Creative Sound Blaster Audigy Fx med Logitech Z-906 Högtalare (5.1). på min gamla dator använde jag mig av samma ljudkort fast med den äldre högtalarsystemet "z-5500" och då fungerade allting perfekt. Ja jag har dubbelkollat så att kablarna sitter rätt alltså att orange går till orange, svart går till svart och grönt till grönt MEN i Win 10 ljudkonfigurationen när jag ska testa uppsättningen så kommer endast ljud ifrån främre höger och vänster. Inget ljud kommer ifrån center/bas/höger bak/vänster bak. Nu har jag testat att köra lite Spotify och det KOMMER faktiskt ljud ifrån samtliga kanaler MEN det brusar ibland på vissa kanaler och det låter "skumt" på något sätt. Sen på filmer med 5.1 ljud så hörs absolut ingenting ifrån center. Man hör bara kringljud ifrån resterande kanaler med liiiiiiite ljud ifrån konversationer ifrån centern. På filmer med stereo ljud är det inga problem dock. Ja jag har dem officiellt senaste drivrutinerna och ja jag har pillat och meckat så mycket det går på Creative mjukvaran men ändå så släpper det inte. Har testar att lira lite spel som tex : Doom Eternal och där fungerar det perfekt, mestadels av ljudet kommer ifrån centern så som det ska vara. Så mitt problem "om man ska sammanfatta det" är att det verkar som att Win 10 inte vill känna av riktigt att jag har ett 5.1 system, medans Spotify och vlc klarar av att leverera på ett någorlunda sätt. Vart tror ni att problemet kan ligga? Känner inte många som har kopplar upp ett 5.1 system med ljudkort i min omgivning så det är lite av en klurig fråga så jag hoppas verkligen ni kan hjälpa till tack i förhand

Rubrik förtydligad /Kent, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

** Tråd flyttad **

Jag flyttade tråden till forumdelen "Ljud" under "Ljud, bild och kommunikation"
Hoppas fler kunniga hittar tråden och du kan få ditt problem löst

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!