Crysis Remastered bekräftas med fokus på ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Crysis Remastered bekräftas med fokus på ray tracing

Crytek avslöjar att klassiska PC-titeln Crysis får en uppdaterad version till PC och spelkonsoler med stöd för ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen "fokus" på ray tracing när det kommer till Switch?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kommer inte som någon överraskning men ska bli roligt att lira

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur mycket optimering för flerkärniga processorer kommer att göra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Thomas: nej inte just för Switch, men i och med att RT-lösningen är hårdvaruagnostisk är det väl ingen högoddsare att det släpps en version till PS5 och Xbox Series X med stöd för ray tracing framgent

Veckans fråga råkade för övrigt synka rätt väl med Cryteks avslöjande.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

sjukt ballt att det kommer till switch också.

Permalänk
Medlem

Yesssssssssssss! Äntligen lite glädje i all misär.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Kul nyhet! Blir köp!

Kan tänka mig att det ser ut som Borderlands / Fortnite på Switch

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Crysis ska köras på PC ☺️

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd

Hoppas det leder till fler spel som släpps på nytt med nya motorer, raytraciing och kanske annat fixande. Vill gärna t.ex. ha Arkham spelen återsläppta, även Deus Ex, Thief, STALKER spelen..

I C1 så hoppas jag att de fixar till AIn lite, vill inte se fler drunkande AI fast deras huvud är ovanför vattenytan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Ska bli kul att spela igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Hoppas det leder till fler spel som släpps på nytt med nya motorer, raytraciing och kanske annat fixande. Vill gärna t.ex. ha Arkham spelen återsläppta, även Deus Ex, Thief, STALKER spelen..

Gamla Thief med raytracing. Vore helt magiskt!!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se hur det rullar på Switch

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Kommer vi åter igen kunna fråga oss, "men klarar den crysis?"

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

"We have CRYSIS here, everything is being ray-traced!!!"

OnT: Crysis var riktigt mysigt när det kom. Jag minns hur jag alltid undrade vad det var för mystiskt utomjordiskt ljud som härjade på den härliga ön. Medan Crysis kändes mer som linjär kampanj kändes Far Cry-spelen mer som öppna sandlådor utan något slut på eländet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Gamla Thief med raytracing. Vore helt magiskt!!

JA!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"Att spelet körs på Cryengine av senaste snitt innebär sannolikt också att Remastered-utgåvan inte blir lika tungdrivet som originalversionen."

Jag hänger inte riktigt med på denna meningen. Så Remaster-utgåvan kommer alltså vara lättare att dra runt än orginalet på max med RT på samma hårdvara? Och detta faktum baserar vi på att det är en nyare motor? Eller pratar vi relativ prestanda? Men hur kommer då cryengine-versionen in bilden, går det inte att göra ett spel som sänker hårvara med senare versioner?

Känner man Crytek rätt så kommer dom nog lägga overkill inställningar för att sänka hårdvara, dock tyder mycket på att det kommer vara betydligt mer skalbart än orginalet. Dock får man ju inte glömma att det faktiskt lyckades portas till xbox360 och ps3.

Permalänk
Medlem

@AplAy: tyckte Crysis kändes lite som Farcry 1 i hur det spelades. Sedan var nog hela miljön en stor anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

@AplAy: tyckte Crysis kändes lite som Farcry 1 i hur det spelades. Sedan var nog hela miljön en stor anledning.

Första Far Cry var väl t.om. Crytek som gjorde själva?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Tydligen skrivkramp i spelvärlden också, "remastered" är ett gångbart och populärt koncept. Om det görs lika bra som t.ex. RE2 har jag inga problem att slanta upp för ett nygammalt spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Att spelet körs på Cryengine av senaste snitt innebär sannolikt också att Remastered-utgåvan inte blir lika tungdrivet som originalversionen."

Jag hänger inte riktigt med på denna meningen. Så orginalet kommer alltså vara lättare att dra runt än Remaster-utgåvan på max med RT på samma hårdvara? Och detta faktum baserar vi på att det är en nyare motor? Eller pratar vi relativ prestanda? Men hur kommer då cryengine-versionen in bilden, går det inte att göra ett spel som sänker hårvara med senare versioner?

Hm, meningen säger väl om något att remaster-utgåvan kommer vara lättare än originalet, inte tvärt om.
Originalutgåvan är tungdriven nog att en 8700K @ 5 GHz och ett Titan X Pascal kan droppa ner under 40 fps i 4K. Inte helt toppen för ett 12 år gammalt spel!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, meningen säger väl om något att remaster-utgåvan kommer vara lättare än originalet, inte tvärt om.
Originalutgåvan är tungdriven nog att en 8700K @ 5 GHz och ett Titan X Pascal kan droppa ner under 40 fps i 4K. Inte helt toppen för ett 12 år gammalt spel!

Ursäkta jag som skrev fel, det var exakt det jag menade, och det jag ställer mig frågande till. Vi snackar ju inte om portning, utan en remaster. Liksom hur många RT-titlar flyter på med allt på max i 4k? Att vi går till en ny genarion av cryengine säger ju inget om hur mycket eller lite ögongodis Crytek kommer erbjuda här. Det kan lika gärna vara så att dom slänger med super sampling och full ray tracing så spelet blir ospelbart redan i 1080p när man drar upp allt.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på betydligt mer optimerat den här gången så det slipper föddas en ny

  • Can It Run Crysis Remastered?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Känns ju ändå lite tråkigt på nåt sätt om det ska bli lättdrivet. PC master racen borde ju få ha något alldeles eget skötebarn som verkligen skiljer agnarna från vetet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Får hoppas på betydligt mer optimerat den här gången så det slipper föddas en ny

  • Can It Run Crysis Remastered?

Tyckte det fungerade hyfsat med Ati 4850 på 512MB, men det var i stort sett omöjligt att komma nära 60fps även med lägre upplösning, men frameraten i sig var rätt stabil kring 30 om jag minns rätt. Så fullt spelbart.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Får hoppas på betydligt mer optimerat den här gången så det slipper föddas en ny

  • Can It Run Crysis Remastered?

Eftersom vi tydligen idag börjar klaga på ooptimerade titlar så fort utvecklarna är snälla att erbjuda valmöjligheter och roliga grafikalternativ, så hoppas iaf jag att det är i den kontexten väldigt ooptimerat. Rullar spelet med allt på MAX så har inte utvecklaren gjort en ordentlig PC-version Liksom Witcher 2 går fortfarande knappt att spela med ubersampling och allt på MAX, men det behöver knappast betyda att det inte var dåligt optimerat för det, för man sket helt enkelt i den inställningen. Vi har liksom blivit av med brute force alternativ som MSAA osv just pga av att folk gnäller på prestandan, vilket är synd, för det är fortfarande den bästa AA metoden... Liksom släng in så mycket det går och låt oss dra upp inställningarna allteftersom hårdvaran blir bättre, och strunta i folk som blir ledsna i ögat för att det blir dyrt att "maxa", precis som orginal Crysis som iom detta fortfarande ser riktigt bra ut.

Dock får det ju väldigt gärna vara optimerat i den bemärkelsen att det är skalbart, och enkelt att driva på låga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dock får man ju inte glömma att det faktiskt lyckades portas till xbox360 och ps3.

Xbox 360 och ps3 versionen kör en senare version av cryengine skulle nog inte fungera särskilt bra om det kördes på samma version som på pc. Enligt något klipp jag såg på youtube för många år sedan.
Vissa detaljer ser faktiskt bättre ut på konsolversionen typ ljussättningen.

Edit Crysis på pc kör Cryengine 2 Crysis på konsol kör cryengine 3.
Crysis 2 och 3 kör Cryengine 3 på alla plattformar.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CryEngine_games

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Att spelet körs på Cryengine av senaste snitt innebär sannolikt också att Remastered-utgåvan inte blir lika tungdrivet som originalversionen."

Jag hänger inte riktigt med på denna meningen. Så Remaster-utgåvan kommer alltså vara lättare att dra runt än orginalet på max med RT på samma hårdvara? Och detta faktum baserar vi på att det är en nyare motor? Eller pratar vi relativ prestanda? Men hur kommer då cryengine-versionen in bilden, går det inte att göra ett spel som sänker hårvara med senare versioner?

Känner man Crytek rätt så kommer dom nog lägga overkill inställningar för att sänka hårdvara, dock tyder mycket på att det kommer vara betydligt mer skalbart än orginalet. Dock får man ju inte glömma att det faktiskt lyckades portas till xbox360 och ps3.

En stor anledningen till att Crysis var och förblev tungrott var att det inte skalade bra med fler än 4 trådar.
Om jag kommer ihåg rätt så skalade det inte bra ens med 4 trådar men någon kan rätta mig om jag har fel.
Det finns en anledning till att Crytek uppdaterade motorn i spelet till CryEngine 3.0 när det skulle portas till PS3/360.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Ojojoj, vad kommer härnäst, Zork remastered med RT kanske?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Föredetting

Tänk om de bara trollar och släpper originalspelet med en lätt moddad story där man ska rita av en gubbe som heter Ray.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.