Installera Linux för första gången och behöver lite tips

Permalänk

Installera Linux för första gången och behöver lite tips

Hej,

Nu har jag fått nog av Windows 10 och vill sakta men säkert gå över till andra sidan.
Förstår att det finns olika typer eller versioner av Linux och jag vill ställa frågan. Vilken version ska jag använda ? Vilken version kan jag få att likna Win10 så att jag enkelt kan manövrera utan att känna mig vilsen.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu

Permalänk
Medlem

Ubuntu tycker jag personligen alltid har varit väldigt enkelt att sätta sig in i om man normalt är Windows-användare.
https://ubuntu.com/download/desktop

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag fått nog av Windows 10 och vill sakta men säkert gå över till andra sidan.
Förstår att det finns olika typer eller versioner av Linux och jag vill ställa frågan. Vilken version ska jag använda ? Vilken version kan jag få att likna Win10 så att jag enkelt kan manövrera utan att känna mig vilsen.

Tackar!

Ingen, alla.
Ingen kommer vara helt lik Windows. En så "enkel" grej som "Den här datorn" saknar motsvarighet i GNU/Linux - inte för att ingen orkat/kunnat sätta ihop en sådan utan för att det inte passar med filosofin enligt vilken GNU/Linux är uppbyggt.
Ubuntu är populärt bland nybörjare. Kubuntu eller Mint är troligen en trevligare upplevelse om du vill ha en låg instegströskel.
Själv tycker jag bäst om Debian.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Manjaro! Lika enkelt att komma igång med, fler paket tillgängliga per default OCH de är alltid senaste version. Du kommer inte att ångra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ubuntu tycker jag personligen alltid har varit väldigt enkelt att sätta sig in i om man normalt är Windows-användare.
https://ubuntu.com/download/desktop

Att rekommendera Gnome3 till en ovan kan jag tycka är en direkt otjänst - utveckla gärna hur du tänker.
Jag som använt Linux i 15 år nu (och använt Windows på jobbet) blir helt vilsen bara jag vill få upp en filhanterare i Ubuntu.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Alla kommer säga olika saker, men alla ovanstående alternativ duger nog fint. Jag personligen gillar inte ubuntu, men alla har olika smak

Permalänk
Medlem

Jag hade samma tanke första gången jag testade Linux men kom snabbt fram till att det är fel väg att gå för mig. Jag trycker att vill man ha det som windows så dras man med saker som windows gör dåligt och det som windows gör bra görs rätt kasst på Linux, interface wise iallafall.
KDE är hyffsat windows like och Linux Mint likaså.
Jag fastnade för Gnome 3, vilket är standard i Ubuntu nu, de har en liten förändring visuellt med menyn på vänster men annars lika.
Jag använder Linux annorlunda än windows då sök faktiskt fungerar så slipper jag ha saker placerade på ställen så jag hittar dem, två första bokstäverna i program eller inställning så hittas det jag vill åt så allt jag gör är att söka. Starta chrome *CH enter*, bluetooth inställningar *BLU enter*.
Jag skulle säga att du bör välja en version som är enkel att lära sig all core functionality, inte vara likt windows.
Jag har rekommenderat standard Ubuntu för många nya till linux världen för det är enkelt att vara up to speed och enkelt att hitta svar på enkla frågor när så många kör det.
Men det är väldigt personligt hur man vill ha en dator så det som passar mig kan du hata.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag fått nog av Windows 10 och vill sakta men säkert gå över till andra sidan.
Förstår att det finns olika typer eller versioner av Linux och jag vill ställa frågan. Vilken version ska jag använda ? Vilken version kan jag få att likna Win10 så att jag enkelt kan manövrera utan att känna mig vilsen.

Tackar!

Finns som du säger en mängd olika alternativ att välja på. Jag skulle inte säga att det finns en perfekt distrubition som speglar windows i så många avseenden som möjligt. Istället skulle jag ge dig rådet att välja en distrubition som har en stor community och repositories som innehåller många paket. För detta är nog en debian baserade distrubition det lämpligaste. Det viktigaste att ta med sig som nybörjare i linux är att en distrubition bara är något som bestämmer hur och vilka saker är förinstallerade samt vilken pakethanterare man kommer använda sig av. Allt annat går att bygga om och anpassa. Så om du skulle tycka att t.ex Gnome är en svårhanterad "desktop environment" kan du i vilken distro som helst byta till t.ex KDE om det passar dig bättre. Min poäng är att distrubition inte spelar så mycket roll om du väljer en som kommer med många förkonfigruerade och förinstallerade paket. Motsatsen till detta skulle t.ex vara Arch linux där användaren förväntas installera och konfigruera "allt" från grunden.

Men som exempel på några stora distrubitioner:
Ubuntu (debian) använder apt för att hantera paket
Linux mint (debian) apt som pakethanterare
Fedora (red hat) dnf som pakethanterare
Manjaro (arch) packman som pakethanterare

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också tveklöst Ubuntu. Det du kallar "version" heter förresten "distribution". Det borde göra det lättare för dig när du letar. Ubuntu är alltså distributionen och den har egna repon och sådant. Sedan är det du ser en skrivbordsmiljö och där kommer Ubuntu med en lite modifierad version av Gnome. Det är jättelätt att installera olika skrivbordsmiljöer och du kan välja vilken du vill köra på inloggningsskärmen, så var inte rädd för att testa lite olika.

EDIT: SaltyLiquorice förklarade precis samma sak fast mycket bättre.

Permalänk

Var beredd på en resa att lära dig en massa nytt som många innan skriver, jag skulle rekommendera Pop_OS!, det bygger på Ubuntu, men har en del förinställt för att vara en mer komplett out of the box experience och du som ny slipper konfigurera så mycket.

Förvänta dig inte att det kommer vara likt Windows dock, det är olikt av diverse anledningar

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Var beredd på en resa att lära dig en massa nytt som många innan skriver, jag skulle rekommendera Pop_OS!, det bygger på Ubuntu, men har en del förinställt för att vara en mer komplett out of the box experience och du som ny slipper konfigurera så mycket.

Förvänta dig inte att det kommer vara likt Windows dock, det är olikt av diverse anledningar

Det va en som lyckades att få Photoshop 5.5 att funka under det OS:et. Nu testade han bara lite så man vet ju inte om allt funkade, men Pop OS verkar bra och snabbt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Det va en som lyckades att få Photoshop 5.5 att funka under det OS:et. Nu testade han bara lite så man vet ju inte om allt funkade, men Pop OS verkar bra och snabbt

Tack så mycket för alla snabba svar !
Tänkte börja med att installera Ubuntu i min bärbara som jag inte använder till spel och oftast inte alls under veckan.
Förstår att det kommer ta lite tid innan jag känner mig hemstadgad men jag tror att det är värt att göra den resan.

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Ett litet tips för att komma igång är att släppa Windows-tänket att du själv måste ladda ner och installera program och drivrutiner, i Linux använder man för det mesta distributionens pakethanterare istället. Det händer att nybörjare t.ex. försöker ladda ner drivrutiner från tillverkaren och installera själv, vilket brukar leda till katastrof och ett dåligt intryck av Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@Flexiblus: Ett litet tips för att komma igång är att släppa Windows-tänket att du själv måste ladda ner och installera program och drivrutiner, i Linux använder man för det mesta distributionens pakethanterare istället. Det händer att nybörjare t.ex. försöker ladda ner drivrutiner från tillverkaren och installera själv, vilket brukar leda till katastrof och ett dåligt intryck av Linux.

+1

Det största misstaget jag gjorde när jag gav mig in på Linux var att alltid jämföra det med Windows. Vilket ofta resulterade i frustration när ett så enkelt problem som man lätt kan åtgärda i Windows kräver ett annat och till synes helt ologiskt tillvägagångssätt för att fixa i Linux.

Linux är inte Windows även om båda är operativsystem. Försök förstå den nya miljön istället för att försöka få den till nåt den inte är. På det viset sparar du dig en massa huvudvärk.

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja passa på att slå ett slag för Solus:

https://getsol.us/home/

Har kört det antal distributioner genom åren och Solus är den som faller mig bäst i smaken.

För att förbereda en USB-sticka med ISO, är Rufus kompetent:

https://rufus.ie/

/Qn

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Tack så mycket för alla snabba svar !
Tänkte börja med att installera Ubuntu i min bärbara som jag inte använder till spel och oftast inte alls under veckan.
Förstår att det kommer ta lite tid innan jag känner mig hemstadgad men jag tror att det är värt att göra den resan.

Vad spelar du och vad har du för grafikkort? Kan hända att det fungerar utan större problem i Linux, på steam exempelvis med proton så går fler och fler spel att spela efter bara ett klick numera.

Om du verkligen vill byta så är det enligt min egen erfarenhet bäst att kasta sig in i djupa delen av poolen

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag fått nog av Windows 10 och vill sakta men säkert gå över till andra sidan.
Förstår att det finns olika typer eller versioner av Linux och jag vill ställa frågan. Vilken version ska jag använda ? Vilken version kan jag få att likna Win10 så att jag enkelt kan manövrera utan att känna mig vilsen.

Tackar!

Om det är "look and feel" du är ute efter så skulle jag rekommendera att du testar att göra boot stickor av distributioner du får tips om. Det är väldigt enkelt att göra, bara att söka på "bootable USB x" där x är den distro du vill testa. Fördelen är att du inte behöver installera något, utan du köp OSet direkt från USB stickan. Det kommer bli lite långsammare (data laddar över en USB sticka), men du kommer kunna känna på hur det "känns" och var du hittar saker som program, filhanterare och menyer med endast 15 minuters jobb. Du kan även känna på standardprogrammen. Det kan skilja sig rätt rejält mellan olika distros. Hittar du rätt kommer du få ett bättre första intryck. Kom ihåg att boot USBs generellt inte kan spara data, så skapar du ett dokument eller liknande kommer det att försvinna vid omstart!

Jag skulle rekommendera Ubuntu och dess derivat. Anledningen är att det är mycket populärt, även bland nybörjare. Du kommer därför kunna hitta mycket hjälp på internet som är skrivet för en nybörjare. För att få något likt Windows visuellt, titta på Ubuntu Mate, eller linux mint. När du bestämt dig och installerar, se till att du får med "properitära codecs". Vissa distributioner kommer göra det automatiskt, vissa ger dig ett val vid installation och vissa kommer behöva lite manuellt jobb. Inget katastrofalt, men det kan vara surt om viss media inte kan spelas upp utan att veta varför

Permalänk
Skrivet av Grilljohan:

Vad spelar du och vad har du för grafikkort? Kan hända att det fungerar utan större problem i Linux, på steam exempelvis med proton så går fler och fler spel att spela efter bara ett klick numera.

Om du verkligen vill byta så är det enligt min egen erfarenhet bäst att kasta sig in i djupa delen av poolen

Spelar inte på bärbara på den stationära spelar jag ganska tunga spel som Arma 3, F1 2019, Kingdom Come Deliverance etc.
Har ett GTX 1070 som jag använder i speldatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tänkte börja med att installera Ubuntu i min bärbara som jag inte använder till spel och oftast inte alls under veckan.

Helt rätt tillvägagångssätt tycker jag. Att hålla på med virtualisering eller dual-boot som nybörjare är bara krångligt. Dedikerad dator är enklast.

Ubuntu är ett bra val eftersom grafik och ljud brukar gå att få att fungera utan större besvär. Men du kan behöva vara beredd på att byta dist till någon annan där det fungerar direkt.

Mitt tips är att börja undersöka manualsidorna. I princip hela systemet är dokumenterat i systemet självt. Kommandot "man" på kommandoraden används för detta. Testa till exempel "man ls", "man man", "man info" och "man fstab". Även C-programmering i systemet är dokumenterat här, testa till exempel "man fopen".

Manualsidorna är inte enkla att läsa för en nybörjare, men när man kommit igång med det har man stor hjälp av dem för att förstå hur systemet hänger ihop.

Permalänk
Medlem

Ubuntu om du vill ha något som är enkelt och stabilt. Manjaro är dock mer up to date så då får oftast bättre prestanda och nya funktioner men med nackdelen att det bara testats någon vecka innan du får uppdateringar istället för månader så inte lika stabilt. Mint är det många som gillar för det är mest likt windows men jag har inte provat det. Ubuntu ör det lättaste för många. Svårt att göra något galet. Finns många varianter om man inte vill ha gnome.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Spelar inte på bärbara på den stationära spelar jag ganska tunga spel som Arma 3, F1 2019, Kingdom Come Deliverance etc.
Har ett GTX 1070 som jag använder i speldatorn.

Min tanke var att det går snabbare att lära sig genom att bara dyka ner på den djupa änden direkt och försöka använda det så mycket som möjligt, med Pop_OS! som jag nämnde kan du välja nvidia när du laddar ner och du har automatiskt drivrutiner som är up to date och de tre spel du nämner har guld/platinum rating på protonDB så det är bara att klicka installera(om det är Steam du har dem på)

F1 2019
Kingdom come
Arma 3

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Jag gillar också idén att köra fullt spjäll direkt. Installera Pop_OS på speldatorn så får du se hur bra det faktiskt funkar idag. Använd laptopen för att söka efter hjälp om du får så stora problem att du inte kan använda speldatorn alls.

Permalänk
Medlem

Tänker inte rekommendera någon dist då det redan är gjort. Däremot så vill jag uppmuntra dig att inte vara rädd för terminalfönstret och shell. Det är kraftfullt och konfiguerbart och i många fall ett snabbare sätt att arbeta än via fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Att rekommendera Gnome3 till en ovan kan jag tycka är en direkt otjänst - utveckla gärna hur du tänker.
Jag som använt Linux i 15 år nu (och använt Windows på jobbet) blir helt vilsen bara jag vill få upp en filhanterare i Ubuntu.

Det är ju svårt att utgå från någon annan än sig själv så jag respekterar din åsikt men varje gång jag har kört Ubuntu så har allt bara fungerat och filhanteraren har varit självförklarande. Den är bara annorlunda på sitt vis och det låter jättemärkligt att du inte klarar av filhanteraren eller Gnome3 över lag.

Varken du eller jag har någon aning om hur TS skulle uppleva Gnome3 och filhanteraren. Att nämna det som en otjänst att tipsa om att börja med Ubuntu är nog första gången jag hör så du får försöka ha översyn med att jag blir skeptisk.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Slår ett slag för att även köra Linux distributioner virtualiserat.
Detta är busenkelt idag och har du dessutom lite kräm i datorn kan du köra flera maskiner samtidigt och testa dig fram medan Windows vilar tryggt i botten om det behövs
Du slipper dessutom processen av att flyttan ISOn till USB-sticka och göra flera ominstallationer om du vill testa dig fram med olika distros.

För att köra det virtuellt kan du använda
VMWare Player - https://my.vmware.com/en/web/vmware/free#desktop_end_user_com...

Virtualbox - https://www.virtualbox.org (Rekommenderas som nybörjare)

Windows egna Hyper-V. - https://docs.microsoft.com/en-us/virtualization/hyper-v-on-wi...

Virtualbox är mycket enkel att komma igång med och kräver minimalt med förinställningar.
Se dock till att aktivera VT-x eller liknande så att du kan köra x64 bitars distributioner.

Här kan du hitta en uppsjö av olika distributioner: https://distrowatch.com/
Det kan kännas som en djungel i början men populäritetslisten till höger ger en indikation på välkända distros.

Debian är väldigt bra, men installationprocessen ställer mycket frågor som kan göra en novis fundersam, Ubuntu och dess arvingar (Lubuntu, Xubuntu, Kubuntu etc) kräver väldigt få klick för att komma igång. Välj full installation och klicka i tredjepartstillägg så slipper du bekymra dig om småsaker som inte fungerar.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort denna övergång från Windows till Linux. Startade 2008 när jag tyckte att övergången från Windows XP till Vista bara gjorde allting sämre.

Kan väl konstatera att enda sättet att lära sig är att försöka använda det. Kommer krångla jättemycket i början men jag tycker det varit värt det. Krånglet berodde mer på att jag själv var okunnig. Som någon tipsade är virtualisering ett bra sätt att testa sig fram. Alternativt ha någon "skrotdator" att leka med, t.ex. någon gammal laptop.

Du kommer känna dig vilsen oavsett vilken Linuxdist du provar. Det finns heller ingen skrivbordsmiljö som man känner sig helt hemma med direkt som windowsanvändare. I slutändan blir det en smaksak.

Olika distar har olika filosofier när det gäller uppdateringar och uppgraderingar som kan vara intressant att känna till. Något jag störde mig på med ubuntu var de ständigt nya versionerna som kom och som nybörjare tyckte jag det ofta krånglade att uppgradera. Det finns distar som uppgraderar sällan, t.ex. debian stable vilket kan kännas skönt men då får man istället irritation på att programvaror är gamla versioner. Ofta spelar det ingen roll men kan vara problem om man har ny hårdvara som inte stöds av gammal kärna. Finns distar som kör rullande uppgraderingar hela tiden så varje uppdatering blir en mindre uppgraderin kan man säga. Nackdelen då är istället att saker kan "gå sönder" ofta.

En annan sak som skiljer sig är verktygen som används för att hålla systemet uppdaterat. Spelar ingen jättestor roll för man kan lära sig verktygen.

Slutligen är det då val av skrivbordsmiljö. Det är bara att prova sig fram där. Man kan installera flera skrivbordsmiljöer på samma dator och välja vad man vill köra när man loggar in. Personligen gillar jag KDE Plasma och XFCE och tycker själv att de till viss del påminner om windows. KDE är väl då mer likt windows 10 och XFCE mer likt XP om man ska jämföra grovt. Gnome har jag personligen inte blivit kompis med, särskilt inte Gnome 3. Men som sagt var testa dig fram. Det är lite av tjusningen också att man faktiskt kan välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Skulle bara vilja passa på att slå ett slag för Solus:

https://getsol.us/home/

Har kört det antal distributioner genom åren och Solus är den som faller mig bäst i smaken.

För att förbereda en USB-sticka med ISO, är Rufus kompetent:

https://rufus.ie/

/Qn

Precis som @Qn1f3 så gillar jag också Solus.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med Gentoo. Det är mest lärorikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hade börjat med Gentoo. Det är mest lärorikt.

Gentoo aka "Gentoo tegelvägg"?