Apple Macbook Pro 13 får uppgraderad kapacitet och tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Apple Macbook Pro 13 får uppgraderad kapacitet och tangentbord

Hårdvarujätten Apple överger ett kritiserat tangentbord i fler produkter, och kilar in en lättare uppgradering i samma veva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen möjlighet till mer än 16GB i 13"!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Saknar verkligen magsafe. Önskar de hade behållt anslutningen eller skapat något smart för usb-c.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Dock segt att alla Pro modeller numera har touchbar. Lutar nästan åt en air bara för att slippa den..

Permalänk
Medlem

Halleluja att alla Macbooks har bra tangentbord igen. Såg mörkt ut där i några år.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Problemet är främst för de kunder som ej behöver ha en "pro" modell men ändå vill ha en mac.
Billigaste 15,6"-16" ca nästan 30 000kr
Billigaste 13" en en färsk cpu och 16GB ram ca 25 000kr.
Den schyssta mac airen med fyrkärnig cpu och 16GB ram kostar nästan 20 000kr..

Man kan argumentera med typ hitta en bättre dator med samma specifikation. Men det är mycket pengar att lägga ut på en enklare hårdvarumässig dator för privat bruk.

Så min åsikt de är säkert bra men dyra.

Permalänk
Medlem

Är bra att de tar bort det kritiserade tangentbordet, vet inte hur många sådana man sett gå sönder...

Tyvärr så har Apple verkligen kört ner dessa nyare modeller i diket. Nu när allt är limmat, fastlött och ID-kodat så är det nästintill omöjligt att uppgradera eller reparera så kostnaden för dessa är inte längre värd vad du får då datorerna inte har någon längre livslängd längre. Och du kan heller inte byta nåt om disk, minne eller batteri pajar. Så du är fast med de specar du köpt. Det är bara en tidsfråga också innan de ens förbjuder att boota från extern disk utan att originaldiskarna sitter i och funkar, så även om disken pajar så kan du inte adhoc:a genom att boota via thunderbolt.

Tack men nej tack, det var gott så länge det smakade men har sakta gått bort från Apple nu, och har endast en Mac Mini för test, men även den är ett helvete att uppgradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Dock segt att alla Pro modeller numera har touchbar. Lutar nästan åt en air bara för att slippa den..

Instämmer... Hatar skitet som pesten. Fick mig att välja en Lenovo på jobbet istället.

Permalänk
Medlem

Alltså vad håller dom på med?
Ingen 14” och man måste upp tre snäpp för att hamna på 10:e gen CPU?

Permalänk
Medlem

Besviken att det inte blev 14"...
Istället för basmodellen på 17k känns det ju vettigare att köpa Air med i5 för samma pris. 10th gen istället för 8th (visserligen lägre freksvenser), mer lagring, snabbare minne och man slipper touch bar.

Permalänk
Medlem

Vem kommer att köpa en Macbook Pro 13" med 2st Thunderbolt-portar? En Macbook Air specad med quad core i5 är nog för de allra flesta ett betydligt bättre alternativ. Marginell skillnad i vikt, samma antal Thunderbolt-portar, något sämre skärm, något bättre batteritid men 10th gen processor och LPDDR4X RAM. Ser inte TouchBar som någon fördel direkt, snarare nackdel.

Har sett att många "på internet" verkar klaga på prissättningen av Pro-modellen med 4st Thunderbolt. Om man jämför med en Macbook Air specad med i5, 16GB RAM och 512GB SSD så skiljer det sig runt 5000kr. Så frågan man behöver ställa sig är om man kan tänka sig att betala den summan för att få bättre kylning, bättre processor, bättre grafikprestanda, fler Thunderbolt-portar och en något bättre skärm för lite sämre batteritid och marginellt lägre vikt.

Lite synd att RAM-uppgraderingen till 32GB kostar ytterligare 5000:-, annars hade det nog varit ett givet tillval för rätt många.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Vem kommer att köpa en Macbook Pro 13" med 2st Thunderbolt-portar? En Macbook Air specad med quad core i5 är nog för de allra flesta ett betydligt bättre alternativ. Marginell skillnad i vikt, samma antal Thunderbolt-portar, något sämre skärm, något bättre batteritid men 10th gen processor och LPDDR4X RAM. Ser inte TouchBar som någon fördel direkt, snarare nackdel.

Minns faktiskt inte när jag använde mer än en port på min macbook. Två portar räcker långt för dom flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Saknar verkligen magsafe. Önskar de hade behållt anslutningen eller skapat något smart för usb-c.

Finns tredjepartsadaptrar som gör så att usb-c mer eller mindre blir en magsafe-kontakt. Jag vet inte hur bra de fungerar men det kan vara värt att kolla upp ifall man är intresserad. Det hade jag gjort om inte min redan hade en magsafe

Skrivet av mrpijey:

Tyvärr så har Apple verkligen kört ner dessa nyare modeller i diket. Nu när allt är limmat, fastlött och ID-kodat så är det nästintill omöjligt att uppgradera eller reparera så kostnaden för dessa är inte längre värd vad du får då datorerna inte har någon längre livslängd längre. Och du kan heller inte byta nåt om disk, minne eller batteri pajar. Så du är fast med de specar du köpt. Det är bara en tidsfråga också innan de ens förbjuder att boota från extern disk utan att originaldiskarna sitter i och funkar, så även om disken pajar så kan du inte adhoc:a genom att boota via thunderbolt.

Håller med. Jag har ägt flera MBP men den jag har nu kommer troligtvis bli den sista av den enkla anledningen att man inte kan uppgradera eller reparera dom vid behov. Den jag har är från 2012 så om de vill behålla mig som kund måste de skärpa sig inom 2-3 år, knack knack ta i trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Minns faktiskt inte när jag använde mer än en port på min macbook. Två portar räcker långt för dom flesta.

Nja, syftade inte så mycket på att antalet portar var ett problem, utan snarare att Pro-modellen med endast 2st portar ligger kvar på 8th gen processorer och LPDDR3 istället för 10th gen och LPDDR4X som Pro-modellen med 4st portar. Borde förtydligat det.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns tredjepartsadaptrar som gör så att usb-c mer eller mindre blir en magsafe-kontakt. Jag vet inte hur bra de fungerar men det kan vara värt att kolla upp ifall man är intresserad. Det hade jag gjort om inte min redan hade en magsafe

Stannar kvar på min 2014 retina med magsafe, så länge den håller. Klarar mig fint med prestandan och på den här generationen gick det fint att uppgradera SSDn själv. Måste säga att det känns trist att det inte finns någon modern pro-modell som är lika snäll att skruva i som 2012.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kul att de fixat tangentbordet. Men jag är nöjd med min maxade MacBook Pro 15" 2015. SSD som man kan ta lös och byta/uppgradera, MagSafe och andra bra portar. Köper inte en så dyr dator där man löder fast lagringsmedian.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Besviken på att man måste upp till "Tier 3" för att komma åt 10th-gen processorerna och Iris Plus-grafik. Kunde de inte gjort detta tillgänligt på nivå 2? Nu är glappet lite för långt och priset väl saftigt för att motivera.

256GB SSD som standard i minsta modellen är ett steg i rätt riktning men ett litet nja till denna uppdatering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

Saknar verkligen magsafe. Önskar de hade behållt anslutningen eller skapat något smart för usb-c.

Ja, det är trist både p.g.a. funktionen och att det tar upp en C-port.

I övrigt älskar jag dock min Macbook. Varit en Apple-hater i många år, men fan vad bra dator det är.

Permalänk

Synd att det inte vart en 14-tums skärm. Tror inte MacBook Air är ett bättre alternativ pga usel kylning. Processoralternativen är (de gamla) Core i5-8257U, Core i7-8557U och de nya 28W Core i5-1038NG7 och Core i7-1068NG7. Skall bli intressant och se om denna har bra kylning så den klarar att köra 28W för fullt en längre tid.

Permalänk
Medlem

Gick från Macbook Pro 13 till Lenovo Thinkpad x1 Carbon för ett år sen och kunde inte vara mer besviken.
Det beror nog mest på att Lenovon är kass, har bytt både moderkort och skärm på den och får fortfarande problem till och från.

Faktiskt så tycker jag priserna ser bra ut! Om jag får för chefen så är jag sugen på ett köp nu när 32GB minne finns

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

@flukke: Har en maxad Thinkpad x1 Carbon Gen 6, vad för problem har du haft på din? Min har fungerat felfritt i snart ett år nu.

OT: Synd att nya Macbook inte har stöd för .ax, hade definitivt bytt upp nu när .ax börjar bli populärt att rulla ut på flera företag.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Saknar verkligen magsafe. Önskar de hade behållt anslutningen eller skapat något smart för usb-c.

Jag har sparat min gamla retina 2013 med magsafe. Gräset är inte grönare på andra sidan..
Det samlas fullt med magnetiskt damm i kontakten som är jättejobbigt att få bort.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av lambdan:

Halleluja att alla Macbooks har bra tangentbord igen. Såg mörkt ut där i några år.

Äntligen!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Modellen med
13"
Core i5, 4 kärnor
Fyra Thunderbolt portar
16GB RAM
512GB SSD

Är nästan som min MacBook Pro 2018.
Hade fått ha mycket pengar som ligger och skräpar för det skulle kännas värt med en uppgradering.

Skrivet av lambdan:

Halleluja att alla Macbooks har bra tangentbord igen. Såg mörkt ut där i några år.

Min 2018 ska ha en mindre dålig version av det dåliga tangentbordet.
Än så länge har jag inte haft problem med det.
Men så klart är det bättre med ett bättre tangentbord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jag har sparat min gamla retina 2013 med magsafe. Gräset är inte grönare på andra sidan..
Det samlas fullt med magnetiskt damm i kontakten som är jättejobbigt att få bort.

Jag använder dagligen två olika macbookar med magsafe. Har inga problem med magnetiskt damm i porten.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag använder dagligen två olika macbookar med magsafe. Har inga problem med magnetiskt damm i porten.

Hade väl varit värre om du suttit i en mekanisk verkstad och arbetat.
Eller någonstans där det fräser, borrar, kapar, slipar, etc i metall och det finns massa metallspån överallt.
Jag antar att du inte brukar sitta med din macbook i ena handen och vinkelslipen i den andra.

Permalänk
Medlem

äntligen riktigt tbord igen.
Om man ignorerar för en stund priset för hela datorn borde det vara brottsligt att ta 5k extra för att gå från 16 till 32 gb minne.
Helt sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@flukke: Har en maxad Thinkpad x1 Carbon Gen 6, vad för problem har du haft på din? Min har fungerat felfritt i snart ett år nu.

OT: Synd att nya Macbook inte har stöd för .ax, hade definitivt bytt upp nu när .ax börjar bli populärt att rulla ut på flera företag.

Dels drabbades jag av detta:
https://www.notebookcheck.net/ThinkPad-Thunderbolt-3-failure-...
Gick inte att laga och de sa att 1000tals drabbats av samma fel som mig, bara att byta moderkort.

Sen senast min skärm och då främst någon Intel powersaving som forceras igång efter omstart och hänger skärmen.
Panel Self Refresh, om denna stängs av verkar det fungera men den slås på titt som tätt och då slutar skärmen att svara. Ofta resulterar detta i att jag behöver ta till en "norsk omstart".

Så trött på skiten och firman gav 35K för den, man skäms.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Jag använder dagligen två olika macbookar med magsafe. Har inga problem med magnetiskt damm i porten.

Jaså? Eller ja, det är ju inte ett problem. Men mer irriterande att det "bös" i porten. Inget som påverkar funktionen direkt.
Skall väl tilläggas att jag är väldigt noggrann med min elektronik så det kanske bara är jag som stör mig på detta.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Dels drabbades jag av detta:
https://www.notebookcheck.net/ThinkPad-Thunderbolt-3-failure-...
Gick inte att laga och de sa att 1000tals drabbats av samma fel som mig, bara att byta moderkort.

Sen senast min skärm och då främst någon Intel powersaving som forceras igång efter omstart och hänger skärmen.
Panel Self Refresh, om denna stängs av verkar det fungera men den slås på titt som tätt och då slutar skärmen att svara. Ofta resulterar detta i att jag behöver ta till en "norsk omstart".

Så trött på skiten och firman gav 35K för den, man skäms.

Ah, TB3-problemet förklarar vad som hände min jobblaptop häromåret. Fick ny dator. Förutom det så har den kass kyllösning så fläktarna går på högvarv mest hela tiden.