Planerar bygge av en hem-server i sommar, Är det nåt speciellt man ska tänka på?

Permalänk

Planerar bygge av en hem-server i sommar, Är det nåt speciellt man ska tänka på?

Hej! Tänkte bygga en server för att kunna ha en egen VPN, Lagringsutrymme för filer, samt hosta servrar till spel som minecraft och CS:GO. Är det något speciellt jag borde tänka på när det kommer till att köpa delar? Är det till exempel värt att köpa dubbelsocket moderkort? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redpolvin:

Hej! Tänkte bygga en server för att kunna ha en egen VPN, Lagringsutrymme för filer, samt hosta servrar till spel som minecraft och CS:GO. Är det något speciellt jag borde tänka på när det kommer till att köpa delar? Är det till exempel värt att köpa dubbelsocket moderkort? Tack på förhand!

idag skulle jag inte köpa dubbel socket kort för hemma bruk, dock skulle jag se till att det har ipmi så man kan installera op osv via sin vanliga dator, och slippa ha skärm/tangetbord/mus osv till servern.
blev själv sjukt förvånad vilket kontroll man har via ipmi, att kunna slå på servern och gå in i bios på distans var lite en revolution för mig.
nu har jag alltid ett usb i, så vill jag snabbt blåsa om servern (inte raiden) så bootar jag bara på usb pinnen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.