Permalänk
Medlem

WiFi hastighet

Köpte på mig två laptops för ca en månad sen som saknar LAN och den ena datorn har inte klarat av att hålla mig med kontinuerlig internet utan jag har drabbats av ständiga avbrott. Nåja jag kollade upp med TP vad ComHem egentligen levererade till mig och fick till min fasa se att det via tråd var de utlovade 600 Mbit/s och drygt därtill men via WiFi kom jag endast upp i 140 på ena och tokdåliga 12 på den som ideligen lade av.

Jag tog å ringde upp ComHem och visst hade de effektivare routers i sitt sortiment men ville ha betalt för ett sådant. Jag blev mäkta förargad och hävdade att de skulle skicka mig ett utan minsta mankemang helt gratis då jag varit linan trogen sen StjärnTV-tiden och efterföljande UPC. Jodå efter uppkollande med kollegor osv så visst fick jag till slut ett supernytt mig gratis tillsänt och på min ASUS har jag mätt upp 595 Mbit/s som bäst men min Lenovo trilskas fortfarande och vill bara ge mig som högst 160.

Klart jag är lite besviken för detta och i min tråd om köpråd för laptops kan ni se exakt vilka jag köpte. De kostade ju ändå mellan 7 och 8k st så man tycker ju att båda två ska förmå tillhandahålla mig med det nät jag betalar för. Jag har bytt plats för båda datorerna och mätt så det beror inte på placeringen utan det är helt enkelt Lenovon som är så mycket klenare i sin förmåga att ta emot WiFi signalerna från min router.

I instruktionerna jag fick av ComHem i paketet med min nya router kan jag läsa att man måste ha den senaste WiFi-tekniken på enheterna för att få högsta möjliga hastighet. Min fråga är nu: Var kan jag se det? Det senaste ska visst vara - 802.11ac. och antagligen har min ASUS detta men tydligen inte min Lenovo.

En fråga till: Finns det något tillbehör eller liknande som jag kan lägga till min Lenovo så också den kan leverera full speed till mitt surfande?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Köpte på mig två laptops för ca en månad sen som saknar LAN och den ena datorn har inte klarat av att hålla mig med kontinuerlig internet utan jag har drabbats av ständiga avbrott. Nåja jag kollade upp med TP vad ComHem egentligen levererade till mig och fick till min fasa se att det via tråd var de utlovade 600 Mbit/s och drygt därtill men via WiFi kom jag endast upp i 140 på ena och tokdåliga 12 på den som ideligen lade av.

Jag tog å ringde upp ComHem och visst hade de effektivare routers i sitt sortiment men ville ha betalt för ett sådant. Jag blev mäkta förargad och hävdade att de skulle skicka mig ett utan minsta mankemang helt gratis då jag varit linan trogen sen StjärnTV-tiden och efterföljande UPC. Jodå efter uppkollande med kollegor osv så visst fick jag till slut ett supernytt mig gratis tillsänt och på min ASUS har jag mätt upp 595 Mbit/s som bäst men min Lenovo trilskas fortfarande och vill bara ge mig som högst 160.

Klart jag är lite besviken för detta och i min tråd om köpråd för laptops kan ni se exakt vilka jag köpte. De kostade ju ändå mellan 7 och 8k st så man tycker ju att båda två ska förmå tillhandahålla mig med det nät jag betalar för. Jag har bytt plats för båda datorerna och mätt så det beror inte på placeringen utan det är helt enkelt Lenovon som är så mycket klenare i sin förmåga att ta emot WiFi signalerna från min router.

I instruktionerna jag fick av ComHem i paketet med min nya router kan jag läsa att man måste ha den senaste WiFi-tekniken på enheterna för att få högsta möjliga hastighet. Min fråga är nu: Var kan jag se det? Det senaste ska visst vara - 802.11ac. och antagligen har min ASUS detta men tydligen inte min Lenovo.

En fråga till: Finns det något tillbehör eller liknande som jag kan lägga till min Lenovo så också den kan leverera full speed till mitt surfande?

Det blir mycket enklare för alla om du bemödar dig med att skriva ut vilka datorer det gäller och länkar tillverkaren produktsida.

De flesta laptops av normalstorlek har wifikort som går att byta men inte alla.
Förutom det så bör du alltid använda kabel och inte wifi om du vill ha bra nätverksprestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nobbens:

802.11ax aka WiFi 6 är senaste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir mycket enklare för alla om du bemödar dig med att skriva ut vilka datorer det gäller och länkar tillverkaren produktsida.

De flesta laptops av normalstorlek har wifikort som går att byta men inte alla.
Förutom det så bör du alltid använda kabel och inte wifi om du vill ha bra nätverksprestanda.

OK här då:
ASUS VIVOBOOK S14 S432FA-EB055T
Lenovo IdeaPad C340-15IIL (81XJ0036MX)

EDIT: Hm...nu får jag se det där med produktsidan
Lenovo där finns spec >>ASUSen är problemfri

Jo men nu är dessa köpta och på dem finns det inget tråduttag

Skrivet av Machiavellian:

802.11ax aka WiFi 6 är senaste

OK, så vad är då 802.11ac för något, WiFi 5...eller

Kan tillägga att det är 5G jag kör på

Permalänk
Medlem

ser nu vad min Lenovo har
Trådlös 802.11a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.2
Trådlös styrenhet M.2 Card

Är det kortet som ska bytas ut eller vad är att göra?

Min ASUS har detta
Trådlös 802.11ac, Bluetooth 4.2

Inget om något kort

ASUS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

OK här då:

5G har inget med wifi att göra utan är mobilt bredband.
Enligt NoN sidan du länkade >

Så ska den ju ha ett 802.11ac kort som är utbytbart då det sitter socklat.
Men det borde kunna prestera bättre om det inte är nån inställning som är dålig, se över säkerhetsprogram och om det ändras om du byter kanal och kanalbredd i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nja jag har ju jämfört båda laptopsen och har ställt dem på exakt samma platser (skiftat alltså) och då är Lenovon så mycket sämre - kan ju inte ha med routern att göra då eller hur. Jag har plockat väck mcaffe eller va fan det nu heter men det hjälpte nada

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

@mrqaffe: Nja jag har ju jämfört båda laptopsen och har ställt dem på exakt samma platser (skiftat alltså) och då är Lenovon så mycket sämre - kan ju inte ha med routern att göra då eller hur. Jag har plockat väck mcaffe eller va fan det nu heter men det hjälpte nada

Jo det kan bero på inställningarna för de kan ju vara inkompatibla. Du borde egentligen också testa att boota upp datorn via en livelinux för att se om det är nån mjukvara i win som begränsar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5G har inget med wifi att göra utan är mobilt bredband.
Enligt NoN sidan du länkade >

Så ska den ju ha ett 802.11ac kort som är utbytbart då det sitter socklat.
Men det borde kunna prestera bättre om det inte är nån inställning som är dålig, se över säkerhetsprogram och om det ändras om du byter kanal och kanalbredd i routern.

Hm...så här säger ComHem: Måga moderna mobiltelefoner, surfplattor och datorer har idag stöd för WiFi via det nabbare 5 GHz-bandet. Jag var tvungen att fylla i just 5G med namn och lösen för att få mitt WiFi att funka

Permalänk
Medlem

Ni som typ rekommenderar eller iaf pratar om att byta ut nätverkskortet i en sprillans dator - brukar ni typ byta hela motorn i bilen också det första ni gör när den inte funkar till 100?
Dvs exempelvis - handskfacket skramlar lite, BYT MOTORN!
Eller?

Det rimliga är ju att kolla ett par småsaker i datorn först.
- Uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet. (Kör appen Lenovo Vantage)
- Uppdatera BIOSet. (också Vantage)
- Uppdatera Windows 10.
- Kolla hur bra mottagning du har till routern, gärna både hur bra mottagning 2.4ghz-bandet har och självklart även 5ghz-bandet. Det skulle exempevis kunna var glapp på nån antenn eller liknande och har man då nån slags reality check så lämnar man in datorn på garantireparation, inte byter wifikort själv.

AC-standarden ska kunna ge dig åtminstone runt en 600mbit på 5ghz-bandet (det är vad jag får ut på mitt AC-nät hemma).
Ännu mer (~850mbit) om både router och nätverkskort stödjer 160mhz-frekvensbandbredd, men det är irrelevant.

Börja undersöka det jag sa ovan så får man ju ta det därifrån sen

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det kan bero på inställningarna för de kan ju vara inkompatibla. Du borde egentligen också testa att boota upp datorn via en livelinux för att se om det är nån mjukvara i win som begränsar.

Finns ju absolut inget jag kan ställa in på den routern jag fick av ComHem (finns bara två tryckknappar Wi-Fi och WPS) och allt är uppdaterat på mina datorer. Vad är WPS för knapp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Hm...så här säger ComHem: Måga moderna mobiltelefoner, surfplattor och datorer har idag stöd för WiFi via det nabbare 5 GHz-bandet. Jag var tvungen att fylla i just 5G med namn och lösen för att få mitt WiFi att funka

5G är inte detsamma som 5GHz. De wifistandarder som heter nått med a använder 5GHz bandet -a, ac, ax och så finns n som finns på både 2,4 och 5 GHz, b och g finns bara på 2,4 GHz.
Men prova byt kanal och kanalbredd för det kan verkligen påverka och ge olika resultat på olika klienter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Ni som typ rekommenderar eller iaf pratar om att byta ut nätverkskortet i en sprillans dator - brukar ni typ byta hela motorn i bilen också det första ni gör när den inte funkar till 100?
Eller?

- Uppdatera Windows 10.
- Kolla hur bra mottagning du har till routern, gärna både hur bra mottagning 2.4ghz-bandet har och självklart även 5ghz-bandet. Det skulle exempevis kunna var glapp på nån antenn eller liknande och har man då nån slags reality check så lämnar man in datorn på garantireparation, inte byter wifikort själv.

AC-standarden ska kunna ge dig åtminstone runt en 600mbit på 5ghz-bandet (det är vad jag får ut på mitt AC-nät hemma).
Ännu mer (~850mbit) om både router och nätverkskort stödjer 160mhz-frekvensbandbredd, men det är irrelevant.

Ja jävlars nu när jag skulle citera dig så blev det nåt nätverksfel igen - upptäcktes en förändring som det stod - jag har uppdaterat win och där togs även BIOSet med men det blev inte bättre - fan va jobbigt alltså att det nu med nya modemet ändå strulade. Fast OK drivrutinerna till kortet kan ju vara nåt - kan du hjälpa mig med en länk - jag är novis när det gäller sådant - åtminstone när man jämför med er. Gammal gubbe är jag 72 bast --puh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5G är inte detsamma som 5GHz. De wifistandarder som heter nått med a använder 5GHz bandet -a, ac, ax och så finns n som finns på både 2,4 och 5 GHz, b och g finns bara på 2,4 GHz.
Men prova byt kanal och kanalbredd för det kan verkligen påverka och ge olika resultat på olika klienter.

Hur kan jag byta kanal och kanalbredd?

2,4 ger ju sämre speed - å bättre räckvidd dock men jag har ju skiftat platser för datorerna så ... vidden kan det inte bero på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Hur kan jag byta kanal och kanalbredd?

I routern, se manualen för hur du gör, jag har aldrig haft en sån modell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I routern, se manualen för hur du gör, jag har aldrig haft en sån modell.

Jag skrev ju att det inte finns något att göra på routern

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

då är det enkelt, du kan inte ändra nått.
Du borde prova köra via en livelinux för att kunna utesluta win-relaterade problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mätte nu och fick bara 70 ner upp ger den helt bra dvs det jag betalar för 10 men får kring 12 -13

OK går och lägger mig nu och får fortsätta bekymra mig imorgon - skit alltså för denna svaga lenovomaskin

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nobbens:

Inte routern utan i routern
Du ska logga in i routern via webbläsaren

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Inte routern utan i routern
Du ska logga in i routern via webbläsaren

Oj det där verkar för svårt för mig. Är inte risken där att jag då förstör för min andra Laptop som ju funkar perfekt och även för min stationära?

Detta hände mig nu när jag slog på denna usla dator (se länk). Jag har aldrig i hela mitt liv spelat något spel och plötsligt är jag inne mitt i ett livespel. Är det därför jag får så dålig hastighet att någon inträngare förstör för mig. Såg ju spelaren och hörde honom tala med medspelare

https://mixer.com/ninja?utm_source=microsoft&utm_medium=pc&ut...

Jag spelade in en snutt med min videokamera på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Eller?

- Uppdatera Windows 10.

Jag skrev att BIOS uppdaterades via en win-uppdatering men jag kom ihåg fel - det var en lenovosystemuppdatering för någon dag sen

EDIT: kollade nu och det fanns två nya win att uppdatera men det hjälpte icke. I Lenovo var allt uppdaterat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Oj det där verkar för svårt för mig. Är inte risken där att jag då förstör för min andra Laptop som ju funkar perfekt och även för min stationära?

Detta hände mig nu när jag slog på denna usla dator (se länk). Jag har aldrig i hela mitt liv spelat något spel och plötsligt är jag inne mitt i ett livespel. Är det därför jag får så dålig hastighet att någon inträngare förstör för mig. Såg ju spelaren och hörde honom tala med medspelare

https://mixer.com/ninja?utm_source=microsoft&utm_medium=pc&ut...

Jag spelade in en snutt med min videokamera på telefonen.

Menar du att du såg nån stream via webbläsaren utan att du själv valde att titta på nått, Kan det möjligen vara så att det är virus/adware i datorn ?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av nobbens:

OK här då:

Idag ska man kunna förvänta sig i stort sätt perfekt stabilitet över trådlöst nätverk i normalfallet. Luften är ett delat media, så självklart kan grannarna köra störsändare (medvetet eller omedvetet). I ditt fall verkar ju nätet som sådant fungera perfekt då minst en klient fungerar bra.

Tyvärr finns det gott om undermåliga Wifi-klienter, framförallt i de lite prispressade konsumentbaserade bärbara maskinerna.

Kontrollfråga 1: kan du kolla vilken rapporterade länkhastighet på datorerna? Du gör detta så här i Win10

• Högerklicka på Wifi-symbolen i aktivitetsfältet

• Välj "Öppna nätverks- och internetinställningar"

• Välj "Visa nätverksegenskaper"

Posta länkhastigheten, det ser ut så här

Är lite förvånad att du får nästan 600 Mbit/s över Wifi-5 på ASUS-datorn, så börjar undra om din router är inställd på 160 MHz kanalbredd (det kan få vissa buggiga Wifi-klienter att flippa).
Kontrollfråga 2: kan du se på routern vilken kanalbredd du kör med (vi kan eventuellt räkna ut det när du postar rapporterad länkhastighet)?

Fattar inte vad Lenovo har gjort med IdeaPad C340-15IIL. Den verkar har en Ice Lake plattform (i5-1035G1), en plattform som ha integrerat Wifi-6 stöd + BT5.0. Fast Lenovo verkar inte använda detta då specifikationen för den datorn säger Wifi-5 + BT4.2, så frågan är vilken dynga de stoppat i för Wifi. Bästa rådet kan här bli att lämna tillbaka den datorn!

Som du ser ovan kör min Windows dator (Surface Pro 4) med Marvell AVASTAR, det är total dynga och under första året var SP4 instabil över Wifi. Just i det fallet verkar man fått till det med tiden, men mitt Wifi-nät hemma har alltid varit helt stabilt på alla andra klienter.

Kort och gått: en förkrossande majoritet av alla problem folk har med Wifi är orsakade av undermåliga klienter, INTE av att Wifi i sig skulle vara fundamentalt dåligt.

Det gäller även hastigheten. Har två bärbara precis bredvid varandra, SP4 samt en Dell Latitude som har en Wifi-krets från Intel. Båda rapporterar 866 Mbit/s som länkhastighet (vilket är maximala hastigheten för 802.11ac med 2x2 konfiguration, vilket är vad min ComHem router maximalt stödjer). Men faktiskt hastighet är konsekvent ~400 Mbit/s på Dell datorn och allt från 100-200 Mbit/s på SP4

Edit: förtydligande här, om länkhastigheten är X Mbit/s kan man över Wifi räkna med ungefär X/2 Mbit/s prestanda i nätverksapplikationer. Det är helt i sin ordning, länkhastighet är verkligen den rapporterade i det fallet då Wifi har rätt mycket overhead på protokollnivå så applikationer kan bara använda ca hälften av den data som skickas.

Den instabilitet du ser, att du tappar Internet-anslutningen, tyder på att firmware i Wifi-kretsen kraschar och behöver startas om. Finns absolut inget du kan göra åt det mer än att hoppas tillverkaren fixar detta i framtida uppdateringar. Microsoft lyckades med detta i SP4, så även om bandbredden fortfarande är låg och variabel så är det inga problem att sitta hela arbetsveckor med datorn utan att någonsin bli bortkopplad från Internet. Det är nivån på stabilitet man ska förvänta sig av modernt Wifi, för de flesta hemanvändare behöver inte längre sladd då trådlöst är mer än bra nog.

Om det visar sig att du faktiskt kör 160 MHz kanalbredd så har det i alla fall gått att ändra i tidigare ComHem routers. Det borde finnas en "admin" användare till din router, du kanske måste fråga ComHem om lösenord. Så här ser det ut på min ComHem Router

Den stödjer inte mer än 80 MHz och det fungerar bra på i princip alla Wifi-5 klienter. Men du kan alltid testa med 20 MHz, det kommer ge lägre bandbredd men alla Wifi-klienter måste stödja den bredden och ju lägre siffra här ju mindre känsligt blir ditt nät för störningar i omgivningen.

Edit2: ComHem har faktiskt skruvat upp nivån rätt bra på deras routers, denna har Wifi-6 4x4
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Med en sådan kan det vara så enkelt att ASUS-datorn har Wifi-5 3x3, då borde du få ~600 Mbit/s (är då exakt samma effektivitet som mina ~400 Mbit/s på Wifi-5 2x2).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att du såg nån stream via webbläsaren utan att du själv valde att titta på nått, Kan det möjligen vara så att det är virus/adware i datorn ?

Ja så var det - kom upp när jag satte på min dator nu på morgonen - har ju både defender och tidigare det här mcaffe som jag precis har avinstallerat och jag har inte varit ute på sexsidor eller dating dito eller fulstreaming od utan bara etablerade fullgoda sidor så virus tror jag inte på. Senast jag hade något virus är nog i början av år 2000.

EDIT: He he....fick precis ett meddelande från Defender att inga virus eller hot fanns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Idag ska man kunna förvänta sig i stort sätt perfekt stabilitet över trådlöst nätverk i normalfallet. Luften är ett delat media, så självklart kan grannarna köra störsändare (medvetet eller omedvetet). I ditt fall verkar ju nätet som sådant fungera perfekt då minst en klient fungerar bra.

Tyvärr finns det gott om undermåliga Wifi-klienter, framförallt i de lite prispressade konsumentbaserade bärbara maskinerna.

Kontrollfråga 1: kan du kolla vilken rapporterade länkhastighet på datorerna? Du gör detta så här i Win10

• Högerklicka på Wifi-symbolen i aktivitetsfältet

• Välj "Öppna nätverks- och internetinställningar"

• Välj "Visa nätverksegenskaper"

Posta länkhastigheten, det ser ut så här
https://i.imgur.com/tLbzHVq.png

Är lite förvånad att du får nästan 600 Mbit/s över Wifi-5 på ASUS-datorn, så börjar undra om din router är inställd på 160 MHz kanalbredd (det kan få vissa buggiga Wifi-klienter att flippa).
Kontrollfråga 2: kan du se på routern vilken kanalbredd du kör med (vi kan eventuellt räkna ut det när du postar rapporterad länkhastighet)?

Fattar inte vad Lenovo har gjort med IdeaPad C340-15IIL. Den verkar har en Ice Lake plattform (i5-1035G1), en plattform som ha integrerat Wifi-6 stöd + BT5.0. Fast Lenovo verkar inte använda detta då specifikationen för den datorn säger Wifi-5 + BT4.2, så frågan är vilken dynga de stoppat i för Wifi. Bästa rådet kan här bli att lämna tillbaka den datorn!

Som du ser ovan kör min Windows dator (Surface Pro 4) med Marvell AVASTAR, det är total dynga och under första året var SP4 instabil över Wifi. Just i det fallet verkar man fått till det med tiden, men mitt Wifi-nät hemma har alltid varit helt stabilt på alla andra klienter.

Kort och gått: en förkrossande majoritet av alla problem folk har med Wifi är orsakade av undermåliga klienter, INTE av att Wifi i sig skulle vara fundamentalt dåligt.

Det gäller även hastigheten. Har två bärbara precis bredvid varandra, SP4 samt en Dell Latitude som har en Wifi-krets från Intel. Båda rapporterar 866 Mbit/s som länkhastighet (vilket är maximala hastigheten för 802.11ac med 2x2 konfiguration, vilket är vad min ComHem router maximalt stödjer). Men faktiskt hastighet är konsekvent ~400 Mbit/s på Dell datorn och allt från 100-200 Mbit/s på SP4

Edit: förtydligande här, om länkhastigheten är X Mbit/s kan man över Wifi räkna med ungefär X/2 Mbit/s prestanda i nätverksapplikationer. Det är helt i sin ordning, länkhastighet är verkligen den rapporterade i det fallet då Wifi har rätt mycket overhead på protokollnivå så applikationer kan bara använda ca hälften av den data som skickas.

Den instabilitet du ser, att du tappar Internet-anslutningen, tyder på att firmware i Wifi-kretsen kraschar och behöver startas om. Finns absolut inget du kan göra åt det mer än att hoppas tillverkaren fixar detta i framtida uppdateringar. Microsoft lyckades med detta i SP4, så även om bandbredden fortfarande är låg och variabel så är det inga problem att sitta hela arbetsveckor med datorn utan att någonsin bli bortkopplad från Internet. Det är nivån på stabilitet man ska förvänta sig av modernt Wifi, för de flesta hemanvändare behöver inte längre sladd då trådlöst är mer än bra nog.

Om det visar sig att du faktiskt kör 160 MHz kanalbredd så har det i alla fall gått att ändra i tidigare ComHem routers. Det borde finnas en "admin" användare till din router, du kanske måste fråga ComHem om lösenord. Så här ser det ut på min ComHem Router
https://i.imgur.com/6H6x2zn.png
Den stödjer inte mer än 80 MHz och det fungerar bra på i princip alla Wifi-5 klienter. Men du kan alltid testa med 20 MHz, det kommer ge lägre bandbredd men alla Wifi-klienter måste stödja den bredden och ju lägre siffra här ju mindre känsligt blir ditt nät för störningar i omgivningen.

Edit2: ComHem har faktiskt skruvat upp nivån rätt bra på deras routers, denna har Wifi-6 4x4
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Med en sådan kan det vara så enkelt att ASUS-datorn har Wifi-5 3x3, då borde du få ~600 Mbit/s (är då exakt samma effektivitet som mina ~400 Mbit/s på Wifi-5 2x2).

Namn: Anslutning till lokalt nätverk* 1
Beskrivning: Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
Fysisk adress (MAC): e6:aa:ea:9e:92:a1
Status: Fungerar inte
Högsta överföringsenhet (MTU): 1500
IPv4-adress: 169.254.29.82/16
IPv6-adress: fe80::d9e5:6a09:5c2:1d52%13/64
DNS-servrar: fec0:0:0:ffff::1%1, fec0:0:0:ffff::2%1, fec0:0:0:ffff::3%1
Anslutning (IPv4/IPv6): Frånkopplad

Namn: Anslutning till lokalt nätverk* 2
Beskrivning: Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #2
Fysisk adress (MAC): f6:aa:ea:9e:92:a1
IPv4-adress: 169.254.83.107/16
IPv6-adress: fe80::58a6:7479:ea92:536b%8/64

Namn: Wi-Fi
Beskrivning: Qualcomm Atheros QCA9377 Wireless Network Adapter
Fysisk adress (MAC): e4:aa:ea:9e:92:a1
Status: Fungerar
Länkhastighet (mottagning/överföring): 866/433 (Mbps)
DHCP är aktiverat: Ja
DHCP-servrar: 192.168.0.1
DHCP-lån erhållet: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 11:03:42
DHCP-lån upphör: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 12:03:42
IPv4-adress: 192.168.0.5/24
IPv6-adress: fe80::f0d5:c6dd:709:dcd%5/64
Standardgateway: 192.168.0.1
DNS-servrar: 83.255.255.1, 83.255.255.2
DNS-domännamn:
DNS-anslutningssuffix:
Lista över DNS-söksuffix:
Nätverksnamn: COMHEM_9caf48-5G
Nätverkskategori: Offentligt
Anslutning (IPv4/IPv6): Ansluten till Internet / Ansluten till okänt nätverk

Namn: Bluetooth-nätverksanslutning
Beskrivning: Bluetooth Device (Personal Area Network)
Fysisk adress (MAC): e4:aa:ea:9e:92:a2
IPv4-adress: 169.254.147.230/16
IPv6-adress: fe80::b99b:1981:bb05:93e6%17/64

Namn: Ethernet
Beskrivning: ASIX AX88772B USB2.0 to Fast Ethernet Adapter
Fysisk adress (MAC): 00:00:1b:3c:0e:86
Status: Ej tillgängligt
Högsta överföringsenhet (MTU): 0

Ska jag göra samma på min ASUS? Så ni kan jämföra

Permalänk
Datavetare
Skrivet av nobbens:

Fysisk adress (MAC): e6:aa:ea:9e:92:a1
IPv4-adress: 169.254.29.82/16
IPv6-adress: fe80::d9e5:6a09:5c2:1d52%13/64

Fysisk adress (MAC): f6:aa:ea:9e:92:a1
IPv4-adress: 169.254.83.107/16
IPv6-adress: fe80::58a6:7479:ea92:536b%8/64

Beskrivning: Qualcomm Atheros QCA9377 Wireless Network Adapter
Fysisk adress (MAC): e4:aa:ea:9e:92:a1
Länkhastighet (mottagning/överföring): 866/433 (Mbps)
DHCP-lån erhållet: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 11:03:42
DHCP-lån upphör: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 12:03:42
IPv4-adress: 192.168.0.5/24
IPv6-adress: fe80::f0d5:c6dd:709:dcd%5/64
DNS-domännamn:
DNS-anslutningssuffix:

Fysisk adress (MAC): e4:aa:ea:9e:92:a2
IPv4-adress: 169.254.147.230/16
IPv6-adress: fe80::b99b:1981:bb05:93e6%17/64

Fysisk adress (MAC): 00:00:1b:3c:0e:86

Ska jag göra samma på min ASUS? Så ni kan jämföra

Gör samma sak på ASUS, men tror jag redan ser problemet för den låga prestandan. Detta är produktbladet för Wifi-kretsen

"Peak Speed: 433 Mbps
...
MIMO Configuration: 1x1 (1-stream)"

Den stödjer inte mer än 433 Mbit/s länkhastighet, så datorn kan omöjligen få mer än ~200 Mbit/s över luften. Så det verkar vara en riktigt budget-krets, frågan man ställer sig: varför när datorn använder Ice Lake där Wifi-6 är integrerat i plattformen?

Det förklarar inte varför det är instabilt, men det lär bero på dålig kvalité på firmware.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gör samma sak på ASUS, men tror jag redan ser problemet för den låga prestandan. Detta är produktbladet för Wifi-kretsen

"Peak Speed: 433 Mbps
...
MIMO Configuration: 1x1 (1-stream)"

Den stödjer inte mer än 433 Mbit/s länkhastighet, så datorn kan omöjligen få mer än ~200 Mbit/s över luften. Så det verkar vara en riktigt budget-krets, frågan man ställer sig: varför när datorn använder Ice Lake där Wifi-6 är integrerat i plattformen?

Det förklarar inte varför det är instabilt, men det lär bero på dålig kvalité på firmware.

Fysisk adress (MAC): 4c:1d:96:3c:6c:da
IPv4-adress: 169.254.176.106/16
IPv6-adress: fe80::9525:d7b8:bc1c:b06a%13/64

Fysisk adress (MAC): 4e:1d:96:3c:6c:d9
IPv6-adress: fe80::518e:8ef5:35e5:1da2%5/64

Beskrivning: Intel(R) Wireless-AC 9560 160MHz
Fysisk adress (MAC): 4c:1d:96:3c:6c:d9
Länkhastighet (mottagning/överföring): 866/866 (Mbps)
DHCP-lån erhållet: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 11:49:50
DHCP-lån upphör: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 12:49:50
IPv4-adress: 192.168.0.4/24
IPv6-adress: fe80::49a5:88a5:4967:b0a0%18/64
DNS-domännamn:
DNS-anslutningssuffix:

Fysisk adress (MAC): 4c:1d:96:3c:6c:dd
IPv4-adress: 169.254.157.231/16
IPv6-adress: fe80::f4b2:c356:be89:9de7%11/64

Fysisk adress (MAC): 9c:eb:e8:14:ea:c6

Vad är det där ansluten till okänt nätverk för nåt?

Permalänk
Medlem

Lenovo = crap

Jag försökte skicka in en felanmälan till Lenovo men det gick inte den bara stod och ladda hela tiden och jag lät det hålla på i minst 10 minuter och sen är allt jag skrivit försvunnet - aldrig mer en Lenovo - that's for sure

Permalänk
Datavetare
Skrivet av nobbens:

Fysisk adress (MAC): 4c:1d:96:3c:6c:da
IPv4-adress: 169.254.176.106/16
IPv6-adress: fe80::9525:d7b8:bc1c:b06a%13/64

Fysisk adress (MAC): 4e:1d:96:3c:6c:d9
IPv6-adress: fe80::518e:8ef5:35e5:1da2%5/64

Beskrivning: Intel(R) Wireless-AC 9560 160MHz
Fysisk adress (MAC): 4c:1d:96:3c:6c:d9
Länkhastighet (mottagning/överföring): 866/866 (Mbps)
DHCP-lån erhållet: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 11:49:50
DHCP-lån upphör: ‎den ‎10 ‎maj ‎2020 12:49:50
IPv4-adress: 192.168.0.4/24
IPv6-adress: fe80::49a5:88a5:4967:b0a0%18/64
DNS-domännamn:
DNS-anslutningssuffix:

Fysisk adress (MAC): 4c:1d:96:3c:6c:dd
IPv4-adress: 169.254.157.231/16
IPv6-adress: fe80::f4b2:c356:be89:9de7%11/64

Fysisk adress (MAC): 9c:eb:e8:14:ea:c6

Vad är det där ansluten till okänt nätverk för nåt?

"Vad är det där ansluten till okänt nätverk för nåt?"
Använder Windows rätt sparsamt, så har inte örnkoll på det. Men tror det bara betyder att du inte specificerat om detta nätverk är ett känt nätverk eller ej, får man inte en fråga om det första gången man kopplar upp sig?

I alla fall, denna dator har en Intel Wifi-krets, specifikt denna, så inte minsta förvånad att den fungerar bra. När det kommer till Wifi-kretsar ser jag det som en klar fördel om datorn har Intel-kretsar då de under lång tid varit väldigt stabila (både i hastighet och att hålla uppkoppling). Drivers är lysande både till Windows och Linux.

Det verkar ändå handla om en Wifi-5 2x2 "wave-2" krets, så lite förvånad om du lyckades få ut 600 Mbit/s på applikationsnivå. Denna krets har stöd för 160 MHz, så den är fysiskt kapabel till att nå runt 800 Mbit/s över luften (maximal länkhastighet blir då 1733 Mbit/s) om accesspunkten har stöd för 160 MHz.

Däremot antyder detta
"Länkhastighet (mottagning/överföring): 866/866 (Mbps)"
att uppkopplingen är Wifi-5, 2x2 med 80 MHz kanalbredd.

Ändå, kolla om du kan logga in på routern och kika på Wifi-inställningar. Om den tillåter 160 MHz kan du skruva ned det till 80 MHz (som din andra dator stödjer enligt produktbladet).

Wifi-5, 2x2 med 80 MHz kanalbredd ger en maximal länkhastighet på 866 Mbit/s och du borde få upp till strax över 400 Mbit/s i faktiskt hastighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"Vad är det där ansluten till okänt nätverk för nåt?"
Använder Windows rätt sparsamt, så har inte örnkoll på det. Men tror det bara betyder att du inte specificerat om detta nätverk är ett känt nätverk eller ej, får man inte en fråga om det första gången man kopplar upp sig?

I alla fall, denna dator har en Intel Wifi-krets, specifikt denna, så inte minsta förvånad att den fungerar bra. När det kommer till Wifi-kretsar ser jag det som en klar fördel om datorn har Intel-kretsar då de under lång tid varit väldigt stabila (både i hastighet och att hålla uppkoppling). Drivers är lysande både till Windows och Linux.

Det verkar ändå handla om en Wifi-5 2x2 "wave-2" krets, så lite förvånad om du lyckades få ut 600 Mbit/s på applikationsnivå. Denna krets har stöd för 160 MHz, så den är fysiskt kapabel till att nå runt 800 Mbit/s över luften (maximal länkhastighet blir då 1733 Mbit/s) om accesspunkten har stöd för 160 MHz.

Däremot antyder detta
"Länkhastighet (mottagning/överföring): 866/866 (Mbps)"
att uppkopplingen är Wifi-5, 2x2 med 80 MHz kanalbredd.

Ändå, kolla om du kan logga in på routern och kika på Wifi-inställningar. Om den tillåter 160 MHz kan du skruva ned det till 80 MHz (som din andra dator stödjer enligt produktbladet).

Wifi-5, 2x2 med 80 MHz kanalbredd ger en maximal länkhastighet på 866 Mbit/s och du borde få upp till strax över 400 Mbit/s i faktiskt hastighet.

Oj vad tacksam jag är för din hjälp men hur loggar jag in på routern - jag är så usel på detta och lär mig av er