Kraschar slumpmässigt sedan byte av CPU kylare

Permalänk
Medlem

Kraschar slumpmässigt sedan byte av CPU kylare

Hejsan,

Jag skulle verkligen behöver er hjälp då jag stött på ett problem de senaste 2 veckorna.
Tyckte att mina temperaturer var väldigt höga i datorn, så beslöt mig för att byta ut CPU kylare och lägga till 2 stycken fläktar.
Problemet började redan dagen efter, dessa symptom händer:

Tangentbordet och musen slutar lysa och fungerar inte.
Skärmen är frusen i det sista jag gjorde.
Fläktarna fortsätter snurra, men går tillbaka till standard rengbågs färgschema.
Power knappen fungerar inte, så måste använda knappen bakom burken.

Detta händer varannan dag!
Händer slumpmässigt, när jag tittar på film, när jag surfar eller håller på med unity.

Har jag gjort något fel när jag byte cpu kylare?
Ska jag byta tillbaka till originella?

Har inte haft ett ända problem sedan jag byggde min dator i december.

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Ryzen 5 3600X
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO (ny)
Moderkort: ASUS PRIME X570-P
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC
Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB
Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan
Temperaturer: 45-58c när jag surfar och 85c vid belastning

Tackar er väldans mycket för er hjälp!

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Sitter kylaren ordentligt är där någon kylpasta emellan för detta kan hända om datorn blir överhettad, men det ska alltid fungera eller i alla fall 99% av gångerna att hålla in power knappen tills datorn stänger ner sig? kollat så inte något raminne inte satt sig fel när du hållt på med CPU fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BriLiAnT:

Sitter kylaren ordentligt är där någon kylpasta emellan för detta kan hända om datorn blir överhettad, men det ska alltid fungera eller i alla fall 99% av gångerna att hålla in power knappen tills datorn stänger ner sig? kollat så inte något raminne inte satt sig fel när du hållt på med CPU fläkten?

Hålla in power knappen i 1 minut utan att något händer, därför tvingas jag använda knappen på baksidan.

Efter första veckan kollade jag igenom och så att ens ram minnet inte satt ordentligt. Insåg inte att jag bara hade 8 GB ram istället för 16.
Det åter gärde jag och trodde att det var det som problemet var.

Men det har fortsatt att krascha och behöver spara hela tiden i rädsla att förlora arbete.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Hålla in power knappen i 1 minut utan att något händer, därför tvingas jag använda knappen på baksidan.

Efter första veckan kollade jag igenom och så att ens ram minnet inte satt ordentligt. Insåg inte att jag bara hade 8 GB ram istället för 16.
Det åter gärde jag och trodde att det var det som problemet var.

Men det har fortsatt att krascha och behöver spara hela tiden i rädsla att förlora arbete.

Du har inte pillat nått i bios eller fysiskt på moderkortet? för det är konstigt att moderkotet inte svarar efter att du hållt knappen i 1 minut.. Ifall nu knappen fungerar och du startar datron via det förstås..

Permalänk
Medlem

Är inte så kunnig med Bios, så har inte rört det alls.
Moderkortet har rörts fysisk när jag byte cpu kylare.
Tänder datorn med start knappen varje dag. Det går också att stänga av med knappen i normala fall.

Den krashade igen idag,så kommer nog byta tillbaka till gamla cpu kylaren och se om det fortfarande kraschar.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att byte av kylaren kommer att göra något.

Kom du ihåg att skydda dig från statisk elektricitet när du bytte kylaren? Låter som att moderkortet kunde ha tagit skada...

Har du testat cleara CMOS? Att cleara cmos innebär alltså att reseta moderkortet, vilket på din bräda görs genom att koppla ihop två pins i nedre högra hörnet av moderkortet. Det finns en bild i manualen i kapitel 1 sida 8 (underkapitel 1.1.6) där du ser vilka pins det är fråga om.

Stäng av datorn och koppla ur elen. Håll en skruvmejsel eller liknande (som leder el) mot båda polerna i 30 sekunder. Starta sen datorn.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Sen kunde det kanske också bero på att en pin på processorn har skadats. Plockade du alls ur processorn ur sockeln?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tror inte att byte av kylaren kommer att göra något.

Kom du ihåg att skydda dig från statisk elektricitet när du bytte kylaren? Låter som att moderkortet kunde ha tagit skada...

Har du testat cleara CMOS? Att cleara cmos innebär alltså att reseta moderkortet, vilket på din bräda görs genom att koppla ihop två pins i nedre högra hörnet av moderkortet. Det finns en bild i manualen i kapitel 1 sida 8 (underkapitel 1.1.6) där du ser vilka pins det är fråga om.

Stäng av datorn och koppla ur elen. Håll en skruvmejsel eller liknande (som leder el) mot båda polerna i 30 sekunder. Starta sen datorn.

Må hända jag glömde använda skydd från statisk elektricitet, kan vara problemet.
Kommer testa imorgon det du rekommenderade och se om det blir någon skillnad!
Tack för förslaget!

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Må hända jag glömde använda skydd från statisk elektricitet, kan vara problemet.
Kommer testa imorgon det du rekommenderade och se om det blir någon skillnad!
Tack för förslaget!

Lycka till!

Tyvärr skulle jag bli förvånad om det löser sig med att cleara cmos, men det är en bra sak att kontrollera. Mera sannolikt är tyvärr att någon komponent på moderkortet har skadats av statisk elektricitet, eller att en pin på processorn har böjts.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Ceronic: Du nämnde att minnet inte satt ordentligt. Ta bort den. Minnen och platsen den satt på har orsakat fel. Testa 1 minne i taget i alla platser. Upprepa testet med nästa minnen. Man kan också ladda ned memtest och testa minnena. Man kan avbryta så fort den börjar hitta fel.

Du behöver nog ta isär hela datorn och bygga ihop den igen för att utesluta glapp mm. Ta loss och sätta tillbaka har fixat konstiga fel trots att man aldrig upptäckte orsaken.

Sätt bara tillbaka det som behövs. Lättare att felsöka med färre grejer/kablar inblandade och nästan allt som folk trodde inte spelade roll har orsakat fel.

Permalänk
Medlem

Så att cleara CMOS hjälpte tyvärr inte.
Använde mig av windows memory test, som visar inga problem.

Datorn krashar fortfarande slumpmässigt (Just nu).

Skulle någon vägleda mig hur jag gör memtest? förstår bara inte hur det laddas ner och används.
(Försökte ladda ner memtest86 och boota med USB, men datorn ignorera det helt och hållet).

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Ceronic: Du nämnde att minnet inte satt ordentligt. Ta bort den. Minnen och platsen den satt på har orsakat fel. Testa 1 minne i taget i alla platser. Upprepa testet med nästa minnen. Man kan också ladda ned memtest och testa minnena. Man kan avbryta så fort den börjar hitta fel.

Du behöver nog ta isär hela datorn och bygga ihop den igen för att utesluta glapp mm. Ta loss och sätta tillbaka har fixat konstiga fel trots att man aldrig upptäckte orsaken.

Sätt bara tillbaka det som behövs. Lättare att felsöka med färre grejer/kablar inblandade och nästan allt som folk trodde inte spelade roll har orsakat fel.

Det var var ram minnet!
Sedan jag tog bort det har datorn fungerar jättebra!
Nu vet jag bara inte om det är själva minnet eller socketen det är fel på 😛

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Det var var ram minnet!
Sedan jag tog bort det har datorn fungerar jättebra!
Nu vet jag bara inte om det är själva minnet eller socketen det är fel på 😛

Testa stoppa in den stickan som fungerar i den sloten där det inte fungerade så vet du

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce