Veckans fråga: Använder du VPN privat?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du VPN privat?

Säkerhet, anonymitet och möjlighet att nå geografiskt begränsade tjänster är några anledningar till att använda VPN. Hur gör du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder VPN mestadels säkerhetsskäl när telefon/padda ansluts till andra wifi än mitt eget. Men det gör jag allt mer sällan då den mobila surfpotten ökar mer och mer samt roamingalternativen är bättre nuförtiden. Men jag använder VPN även av anonymitetsskäl.

Permalänk
Avstängd

Jag använder den för att jag inte vill bli spårad lika rätt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Använder aldrig VPN om jag inte måste för kringgå geolocation spärrar.
VPN för mig känns 100% meningslöst annars.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att använda VPN för att ha tillgång till Indien, USA och Storbritannien tex pga geolocation.

Tips på nån relativt billig (ej gratis äckelVPN som snor uppgifter) som går att aktivera och avaktivera relativt enkelt?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar på att använda VPN för att ha tillgång till Indien, USA och Storbritannien tex pga geolocation.

Tips på nån relativt billig (ej gratis äckelVPN som snor uppgifter) som går att aktivera och avaktivera relativt enkelt?

Mullvad

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Nej, har inget att dölja.

Permalänk
Medlem

För att komma åt tjänster i nätet hemma när jag inte är hemma.

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar på att använda VPN för att ha tillgång till Indien, USA och Storbritannien tex pga geolocation.

Tips på nån relativt billig (ej gratis äckelVPN som snor uppgifter) som går att aktivera och avaktivera relativt enkelt?

nordvpn använder jag de har 70% rea lite nu och då samt har man refunder aktivt när man handlar så får man upp till 20% tillbaka när man handlar så det blir riktigt bra pris i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Bara på jobbet för att VPNa in på jobbets intranät och övriga tjänster, privat så hade jag Bahnhofs VPN men jag har lagt ned det och kör utan.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nej, har inget att dölja.

Då kan du väl börja med att publicera alla dina kontouppgifter

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Räknas vpn tunnel ?

Permalänk
Medlem

Skulle jag skaffa vpn så hade det varit för att nå geografiskt begränsade tjänster

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Bor i Kina, VPN är ett måste för att kunna leva ett normalt liv här.

Permalänk
Medlem

Hemma använder jag Bahnhofs vpn men nu är jag sällan hemma och använder mest min iPad och har inte testat vpn på den än.

Permalänk
Medlem

Nej, jag tycker inte det skulle ge några fördelar för mig i dagsläget, och kan ställa till det med olika typer av tjänster, så totalt sett negativt för mig.

Men jag skulle kunna tänka mig att ha det tillfälligtvis för att komma runt olika former av geoblockering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ja, jag använder det för att ringa hem till mitt eget nätverk. Jag använder alltså ingen VPN-leverantör, utan jag själv står för VPN-servern för att nå mitt eget nätverk hemma.
Har ingen anledning att surfa anonymt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Nej!

Permalänk
Medlem

Ja, kör Mullvad sen ett tag tillbaka. Har använt en massa andra tidigare. Mullvad är överlägset bäst hittills.

Använder VPN för samtliga tre ändamål - att kringgå (onödig) geoblockering, säkerhet och anonymitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:
Skrivet av hellmix:

nordvpn använder jag de har 70% rea lite nu och då samt har man refunder aktivt när man handlar så får man upp till 20% tillbaka när man handlar så det blir riktigt bra pris i slutändan.

Mullvad är något jag har tittat på, är det värt priset?

NordVPN har jag väldigt lite förtroende för men det kanske är obefogat från min sida?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

@cnohall: Hur ofta behöver du byta VPN?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enda gången som jag känner att VPN hade varit något av intresse är när tjänsteleverantörer så som Netflix inte visat vissa serier som jag vill se för Sverige men för NA,SA& andra länder i EU. Annars är jag för fullständig övervakning på nätet så att folk blir tvingade att ta konsekvenserna av sina handlingar. Lagarna gäller på nätet på samma sätt som dom gäller ute på gatan.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Använder bara VPN för att att komma åt NASen på kontoret så är inte riktigt privat.
Har fixat VPN till min privata NAS hemma också men behöver inte riktigt använda den, mest trevligt att ha. Är bara för att komma åt någon fil då, inte för att "gömma" mig på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Mullvad är något jag har tittat på, är det värt priset?

NordVPN har jag väldigt lite förtroende för men det kanske är obefogat från min sida?

Har kört Mullvad länge nu, väldigt sällan haft några problem och bra hastighet.

NordVPN hade väl någon skandal här ganska nyligen?

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Lego Master

Ibland, och isåfall av säkerhetsskäl. Tex när jag är i utlandet och vill göra bankrelaterade grejjor på ett osäkrat wifi.
Håller inte längre på med saker som rent praktiskt kräver anonymitet, och hela big data-diskussionen har jag gjort en fet opt-out på.

EDIT:
Integrity från Bahnhof med Wireguard är det som gäller då.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Givetvis. Både i arbetet och privat.
Privat, OVPN med Wireguard ftw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nej, har inget att dölja.

Denna mentalitet leder till ...

Skrivet av cnohall:

Bor i Kina, VPN är ett måste för att kunna leva ett normalt liv här.

Permalänk
Lego Master

@Zipparn:
Så du menar att Kinas styrelseskick är en direkt konsekvens av avsaknad av VPN på femtiotalet?

EDIT:
Lägger till en för detta är ju uppenbarligen en överdrift från min sida, jag vill bara peka på att det finns olika förutsättningar på olika platser, och att jag personligen väljer att tro att jag inte har något att dölja kommer förmodligen inte leda till att Sverige blir en toppstyrd diktatur som en direkt konsekvens av detta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Yes, kör Mullvad/Wireguard hemma samt i mobilen. Finns flera uppsidor tycker jag!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av cnohall:

Bor i Kina, VPN är ett måste för att kunna leva ett normalt liv här.

Känns riskabelt, är det folk som har åkt fast för dom har använt det där?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?