Permalänk
Medlem

Köpråd tv 65"

Hej hopp

Ska flytta om några veckor och tänker förverkliga drömmen om att byta upp mig till en bättre tv. Men efter att ha läst otaliga recensioner och besökt varuhus är jag inte så mycket klokare. Tänker jag söker lite vägledning här, kanske någon som äger någon av mina tänka modeller som kan ge en personlig åsikt. Vet inte hur mycket man kan lita på tester man läser, många känns lite köpta eller vad man ska säga. Kommer mest titta på Netflix, bluray och spela playstation (kommer köpa en ps5 när de släpps)

Modeller det står i mellan är dessa, 3 oled och en qled:
Samsung Q90T
Sony AG8
LG B9s
Philips 854

Har även tittat på LG CX och Sony AG9, men känns svårt att motivera priset som då hamnar ca 10 000 upp. Övriga tips på bra modeller mottages också såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeetro:

Hej hopp

Ska flytta om några veckor och tänker förverkliga drömmen om att byta upp mig till en bättre tv. Men efter att ha läst otaliga recensioner och besökt varuhus är jag inte så mycket klokare. Tänker jag söker lite vägledning här, kanske någon som äger någon av mina tänka modeller som kan ge en personlig åsikt. Vet inte hur mycket man kan lita på tester man läser, många känns lite köpta eller vad man ska säga. Kommer mest titta på Netflix, bluray och spela playstation (kommer köpa en ps5 när de släpps)

Modeller det står i mellan är dessa, 3 oled och en qled:
Samsung Q90T
Sony AG8
LG B9s
Philips 854

Har även tittat på LG CX och Sony AG9, men känns svårt att motivera priset som då hamnar ca 10 000 upp. Övriga tips på bra modeller mottages också såklart

Man kan bolla hur länge som helst mellan olika modeller, men för att börja någonstans så är detta resultatet efter min egna research jag gjorde i två år inför mitt TV-köp.

Samsung Q90T: Om du vill ha en TV som är balanserat riktigt duktig på allt från gaming till film (bäst anpassad för väldigt ljusa rum och om du är livrädd för inbränning som idag inte är en lika stor biggie)

Sony AG8: Om du värdesätter korrekt bildåtergivning och vill ha marknadens bästa inbyggda TV-högtalare och rörelsehantering (Men är beredd att betala ett prispremium. Något högre input lag för spelande.)

LG B9 Om du är ute efter marknadens lite ljusstarkare och mest prisvärda OLED med bästa flytet bland menyer. Bäst input lag bland OLED (Om prisvärdhet är en viktig faktor)

Philips 854 Om Ambilight är ett behov, om TVn's design tilltalar väldigt mycket, eller om du helt enkelt är en Philips-fanboy. (Annars låt bli. Philips OLED erbjuder inget unikt gentemot sina konkurrenter)

Kan säkert skriva en lite mer korrekt uppsats om det skulle vara av värde, men just nu får detta lite snabba ihopskrivande räcka!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Och Ambilight går att få till med t. ex Philips Hue-produkter i efterhand

(även om det är ganska dyrt)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tittar man mycket på Netflix så är det även bra att veta att Samsung inte har Dolby vision och går bort direkt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tittar man mycket på Netflix så är det även bra att veta att Samsung inte har Dolby vision och går bort direkt.

Bra, där sa du något!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@YamahaDGX630: Stort tack! Det där var kortfattat men värdefullt

@Defender: Tack, en detalj jag aldrig kommit på själv!

Känns som philips går bort och troligen även Samsung, då står det mellan Lg och Sony, 2 apparater som överlag verkar mottagits väl på marknaden. Lg:n vinner lite i priset men Sony verkar som sagt ha ett bra chip. Tror ni den sämre inputlagen i Sony är något man kommer märka av som "vanlig svensson" som lirar lite med ungarna ibland?

Ser LG har hdmi 2.1 men hört att det inte riktigt stämmer, att det inte är riktig 2,1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Tittar man mycket på Netflix så är det även bra att veta att Samsung inte har Dolby vision och går bort direkt.

Går den verkligen bort på grund av det? Jag märker ingen skillnad med eller utan Dolby Vision och de flesta tester säger väl att skillnaden är minimal?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeetro:

Känns som philips går bort och troligen även Samsung, då står det mellan Lg och Sony, 2 apparater som överlag verkar mottagits väl på marknaden. Lg:n vinner lite i priset men Sony verkar som sagt ha ett bra chip. Tror ni den sämre inputlagen i Sony är något man kommer märka av som "vanlig svensson" som lirar lite med ungarna ibland?

Ser LG har hdmi 2.1 men hört att det inte riktigt stämmer, att det inte är riktig 2,1?

LG har
eARC
120hz 4k 4:4:4 hdr
ALLM
G-sync

Sony har bara eARC vad jag vet.

Slutsats av detta? Köp B9/C9, du kommer bli nöjd.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Zeetro

Vad som uppskattades extremt mycket för min egen del var Rtings tester: https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-type/oled

Med detaljerade bilder på produkten i sig men också bilder på menyer och kringutrustning så blir det genast mycket enklare att se vad det är man köper. Dessutom underlättar deras poängsystem enormt när man jämför modeller emellan!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ja det lutar allt mer åt Lg:n med lägre pris och fördelarna som nämns kring HDMI 2.1.

Jag ska kika in Rtings tester, tack!

Om jag tolkar mina sökningar rätt finns inte längre C9 att köpa i 65", annars hade det helt klart varit en kandidat

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Bra, där sa du något!

Vet inte om samsung har så längre, men tidigare modeller hade inga anslutnignar i tvn, utan det gick en sladd till en box där anslutningar satt. Det gick fetbort för mig.
Jag har en förkärlek till Sonys tv-apparater.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vet inte om samsung har så längre, men tidigare modeller hade inga anslutnignar i tvn, utan det gick en sladd till en box där anslutningar satt. Det gick fetbort för mig.
Jag har en förkärlek till Sonys tv-apparater.

Precis, deras Connect Box hänger fortfarande kvar! Jaa, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte oftast föredrog Sony

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Precis, deras Connect Box hänger fortfarande kvar! Jaa, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte oftast föredrog Sony

För mig som har allt uppsatt på väggen går det bort eftersom jag inte vill ha några boxar.
Dock såg jag hyr dyr Sonys modell var. Hade nog föredragit Oled LGn i detta fall med tanke på plånboken

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeetro:

Övriga tips på bra modeller mottages också såklart

I den klassen hade jag utan att tveka gått på en Panasonic TX-65GZ960E. Men tipset gäller förutsatt att du sätter bildkvalitet allra högst och inte har ett superljust rum till din tv.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

För mig som har allt uppsatt på väggen går det bort eftersom jag inte vill ha några boxar.
Dock såg jag hyr dyr Sonys modell var. Hade nog föredragit Oled LGn i detta fall med tanke på plånboken

Poängen är väl helt enkelt att man ska förvara boxen i en TV-bänk under, och på så sätt åstadkomma en tunn nästintill genomskinlig kabel som inte ska dra uppmärksamheten till sig

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@[SH]: Ok ska kika på den, ingen modell jag stött på innan varken i butik eller i nått test. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Poängen är väl helt enkelt att man ska förvara boxen i en TV-bänk under, och på så sätt åstadkomma en tunn nästintill genomskinlig kabel som inte ska dra uppmärksamheten till sig

exakt! de som har en låda. Jag har bara tvn på väggen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Går den verkligen bort på grund av det? Jag märker ingen skillnad med eller utan Dolby Vision och de flesta tester säger väl att skillnaden är minimal?

Tveklöst. jag ser iaf skillnad med DV On.
Skulle aldrig köpa en TV utan DV efter att haft det innan.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Går den verkligen bort på grund av det? Jag märker ingen skillnad med eller utan Dolby Vision och de flesta tester säger väl att skillnaden är minimal?

Skrivet av Defender:

Tveklöst. jag ser iaf skillnad med DV On.
Skulle aldrig köpa en TV utan DV efter att haft det innan.

Vad jag har kunnat läsa mig till så är Dolby Vision inte lika aggressiv i ljussättningen som andra alternativ, utan i vissa fall väldigt försiktig. Med det sagt vill jag förtydliga att även Dolby Vision gör sig riktigt läckert på min TV iaf

https://youtu.be/voePq29-U6M?t=684

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeetro:

@[SH]: Ok ska kika på den, ingen modell jag stött på innan varken i butik eller i nått test. Tack!

Ett test:
https://www.ljudochbild.se/test/tv/panasonic-tx-65gz960e/?_gl....#lesvidere

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

@[SH]: Tack, ser helt klart ut som en lovande kandidat. Kul!