Guide för att skapa CMS till hemsida

Permalänk
Medlem

Guide för att skapa CMS till hemsida

Så, jag har googlat runt lite, YouTube och dylikt men inte hittat någonting riktigt som förklarat detta. Därav vänder jag mig hit.
Har byggt lite små hemsidor med html, css och javascript än så länge. Precis läst klart mitt första år där jag läser Kandidatprogrammet i Datavetenskap.

Skulle gärna ta mig an små projekt för företag som vill ha en simpel hemsida. Bra sidoinkomst och bra för att lära mig och samtidigt få en liten peng för det. Men känner rent spontant att jag behöver lära mig CMS först så de på något vis kan gå in och ändra innehållet utan att behöva pilla i koden.

Hur går man enklast till väga, är det WordPress? Eller något annat som är ännu smidigare? Ni får jättegärna länka någon video där de har en färdig hemsida och sedan bara applicerar ett CMS på den.

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

WordPress är rent krasst det mest populära. Men sen finns det en hel drös med andra CMSer som kör headless. Alltså att ditt CMS endast levererar att API som du sedan använder. WordPress går så klart också att köra headless, men mycket bra features försvinner då. t.ex enkelheten för personerna som använder sidan. Om de vill installera ett plugin som gör något speciellt måste man in i koden och peta ifall man kör headless.

För att komma igång med valfritt cms så leta upp guider för det. Finns hur mycket som helst att titta på. Vill du köra headless behöver du så klart lära dig att jobba i valt CMS men även lära dig hantera APIer osv.

Inte superkonkret men det kanske hjälper

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Wordpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Så, jag har googlat runt lite, YouTube och dylikt men inte hittat någonting riktigt som förklarat detta. Därav vänder jag mig hit.
Har byggt lite små hemsidor med html, css och javascript än så länge. Precis läst klart mitt första år där jag läser Kandidatprogrammet i Datavetenskap.

Skulle gärna ta mig an små projekt för företag som vill ha en simpel hemsida. Bra sidoinkomst och bra för att lära mig och samtidigt få en liten peng för det. Men känner rent spontant att jag behöver lära mig CMS först så de på något vis kan gå in och ändra innehållet utan att behöva pilla i koden.

Hur går man enklast till väga, är det WordPress? Eller något annat som är ännu smidigare? Ni får jättegärna länka någon video där de har en färdig hemsida och sedan bara applicerar ett CMS på den.

Mvh

Wordpress om du vill in i ett träsk med plugins och spaghetti PhP.

Annars har du andra möjligheter, du kan köra headless och integrera det med din egen sida. Det är bara att googla runt, finns t.ex. Strapi som bygger på nodeJS eller Contentful. Även Wordpress går att köra headless.
Fördelen med headless är att du kan integrera samma CMS till flera applikationer, eller redan befintlig hemsida.

Sen har du static site generators som t.ex. https://www.netlifycms.org/ som är väldigt enkelt att komma igång med. Finns med färdiga starter templates för Gatsby som är rätt populärt nu och en drös med tutorials.