Uppgradera eller behålla 8 år gammal PSU

Permalänk

Uppgradera eller behålla 8 år gammal PSU

Hej!
Jag funderar på att uppgradera min 8 år gammla setup. Frammför allt är det MB, CPU och minnen jag har tänkt uppgradera. Behåller chassi och GPU (uppdaterade förra året), men står och tvekar om man ska uppgradera PSU när man ändå håller på.

Det jag har i dagsläget är ett OCZ modxstream pro på 600W. Förutom att kablarna är i kortaste laget så har det fungerat utan problem sen jag köpte den. Då jag siktar på att uppgradera med b450, R5 3600och 16 GB minne så borde 600W räcka.

Men borde man byta ut PSU för att förhindra framtida problem? Jag får mardrömmar av att PSU kommer fela och steka resten av setupen. Är jag bara nojjig, eller är det befogad oro?

Permalänk
Viking

Om jag var du skulle jag uppgradera nätagget, eftersom det gått 5 år sedan garantin gick ut och för att det endast är 80+ certifierat.
Köp ett nytt med 10 års garanti och guld-certifiering (bl.a)
Sedan skulle jag också köpt ett B550 med tanke på att Zen 3 snart är här.
Det här skulle jag rekommendera:

Alternativt med det här moderkortet istället (finns även billigare om du vill ha det):

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

Tack så mycket för svaret @Donnerstal

Det var lite i de tankebanorna som jag själv funderade i angående PSU. Du har nog också rätt i att det är bättre att gå på B550 så man är lite mer framtidssäker.

Permalänk
Medlem

@hyllevask:

Det är ingen större risk att din PSU steker resten av komponenterna även om den skulle gå sönder, men i ditt ställe skulle jag nog skaffa ny PSU när du ändå håller på och uppgraderar saker. PSUn är gammal, och var inte så superbra ens som ny. Att få en PSU med längre kablar är ju också praktiskt när man bygger.