Permalänk
Medlem

Bästa CPU för att streama spel?

Jag hade tänkt att köpa en ny dator, och hade tänkt köpa en intel i7 9700k för att den verkar väldigt snabb överklockad och jag har tillit till intel märket (min nuvarande intel cpu har hållt 9,5 år överklockad).

Jag har läst en hel del om hur AMD's ryzen cpu'er är mycket bättre på att encoda video vilket måste göras för streaming, om man vill ha bra bildkvalité på sin stream. Och huvudorsaken till att de är bättre för streaming är antalet kärnor och hyperthreading, vilket gör att processorn kan arbeta med fler saker samtidigt. Så jag känner att intel i7 9700k som är nästan den enda top-end cpu i dagsläget som inte har hyperthreading vore sämsta valet för streaming.

Men hur mycket bättre vore egentligen en Ryzen R7 3700x eller respektive R9 3900x än en intel i7 9700k för att streama? Finns det någon vettig benchmark som visat detta?

Hur skiljer sig intel i7 10700k från Ryzen R7 3700x när det gäller streaming? För I7 10700'an har ju hyperthreading 16 trådar precis som Ryzen. Vilken vore bäst av de 2? Är det fortfarande AMD?

För övrigt, kan AMD processorer överklockas lika väl som intels? Har AMD generellt samma livslängd som intels?

En sista fråga, jag har läst mycket om streamers som streamar med 2 datorer, och det verkar som att i dessa fall så behöver inte huvuddatorn (den man spelar på) göra video encoding alls, för man kan använda OBS NDI och skicka över rå video till andra datorn som gör all encoding med dennes cpu. Jag har även läst om Nvidias Nvenc teknologi som kan göra video encoding åt en från GPU. Kan i dessa fall då intel i7 9700k vara ett bra val för streaming eller är det fortfarande dumt?

Permalänk
Medlem

Angående överklockning, AMDs processorer kommer mer eller mindre maxade ur lådan, de har nonexistent OC potential och tappar spelprestanda vid OC då PBO kan trycka enstaka kärnor högre än manuell all core klockning.

Angående prestanda är det svårt att hitta relevanta benchmarks.

https://www.youtube.com/watch?v=h8dv0LT06qU

Enligt denna slår 3900X 9700K medans man streamar, 9900K kan dra iväg en liten bit vid överklockning. Men ett RTX kort och NVENC encoding drar ifrån allt annat.

Skulle definitivt säga 3900X pga frametimes dock om det kommer till ren CPU streaming, och undvika 9700K helt. Vill det has hög spelprestanda kombinerat med streaming så 9900K/3900X/10700K/10900K parat med ett kraftigt RTX kort och NVENC encoding. Men helst 3900X.