Fractal Design Define 7 Compact – en värdig uppföljare till Define C

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av evil penguin:

Det här verkar helt i min smak, särskilt då varianten utan glas.

Funderar allvarligt på att flytta över min befintliga arbetsstation till ett sånt här.
Hade egentligen tänkt byta ut chassit vid den senaste uppgraderingen men det blev inte av. (Sitter i ett 8 år gammalt Define R3 som både sett bättre dagar vid det här laget och slösar en massa plats på diskplatser som gapar tomma, känns som att det är mer än dags att byta ut det.)

Nu är det gjort, iaf. Överlag trevligt chassi, tycker jag.
Kan bara hålla med Jonas om att det är riktigt trevligt att man kan ta av taket, blev genast riktigt smidigt att komma åt alla kontakter högst upp på moderkortet som annars är lite pillriga att komma åt ordentligt.

Skrivet av Kent:

Cons: Hårddiskburen (surprise ) Urdumt att man måste vända upp och ner på chassit, plocka bort dammfiltret, lossa 4 skruv, plocka bort plasttäckskivorna som täcker "tunneln" och sedan försöka lirka ut buren där plasttäckskivorna satt. Solklart att buren ej är gjort för detta chassi.

Just det där med att vända chassit uppochned är väl dock valfritt, går ju även bra att lägga det på sidan för att komma åt skruvarna i botten.

Den där buren är ju som alla konstaterar inte någon lösning som lär vinna några designpriser direkt.
Personligen flyttade jag den bara längst fram, mest utifall att jag senare skulle vilja montera fler än de 2 SATA SSDer som jag satte på moderkortsplåtens baksida.
Det blir väl förstås lite renare (och väldigt stort tomrum) om man tar bort buren helt, men jag tyckte det verkade enklast att ha den kvar om den eventuellt skulle behövas senare, var inte särskilt trångt längre med buren flyttad längst fram.

Skrivet av Kent:

Plasttäckskivorna sitter med pyttesmå tabs är som gjort för att gå sönder.
Frontpanelen som går att rycka bort. Misstänker att plastlupparna kommer att gå av efter ett tag alt. att fronten inte kommer att sitta helt tight om x år.

Ja, sånt där känns som irriterande snållösningar som riskerar att gå sönder.
Just de där täckskivorna känns för mig lite främmande att man skulle hålla på med så mycket att det skulle bli ett problem i verkligheten.

Fronten däremot är ju värre om den går sönder. Den kändes inte sådär värst oroande tyckte jag, men man får väl se hur det fungerar i längden.

Skrivet av Kent:

Normalpriset ligger runt 1250-1300:- vilket är för högt imo.

Ja, det är väl lite saftigt. Jag köpte mitt för 945kr, vilket väl var anledningen till att jag faktiskt gjorde slag i saken.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2020

Hade lite innestående på Netonnet i form av presentkort och bonusar, så gjorde slag i saken och tog ett sådant här - den med metallsida då det skall bli mediadator i bion av den så småningom så den skall bli så tyst som möjligt.

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.