Permalänk
Medlem

Jag går fortfarande till gymmet. Brukar aldrig vara mycket människor där då det är en lyftarklubb och inte något större gym som STC eller SATS.
Folk håller bra hygien och distans då ingen vill bli sjuk

Men folk blev lite nojiga igår när polaren började hosta som en idiot pga sin astma. Ingen har brytt sig om någon hostar förrän nu 😅

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Avstängd

IKEA-Kasserodd är det som gäller här hemma iaf.

Permalänk
Medlem

Haha, va i helvete?

Actic håller öppet, men det sitter numera flaskor med ytdesinfektion bredvid tvålvattnet. Vi som tränade igår var i alla fall sansade. Det roliga är ju att det inte hjälper ett dugg. Droppsmitta som överlever tre timmar i luften tar man inte död på med ytdesinfektion på bänkar och handsprit på händerna. Du har ju redan tagit i dörrhandtaget när du gick in, tagit i skåpdörrarna, kanske gått och pissat på muggen osv. Det är kört innan du hunnit lägga ryggen på den första svettiga bänken och ryckt tag i kablarna.
Tänk er passen. 30 pers står och frustar med en meters lucka, svetten och saliven flyger åt alla möjliga håll, någon är snuvig och kletar snor på det mesta, sen duttar man lite sprit på händerna, ler fönöjt och känner sig säker.

Den här förklarar det bra

När jag pluggade använde vi Virkon (bl a klorföreingar i) och speciella dragskåp (LAF-bänkar) med övertryck, handskar tejpade på ärmarna på labrockarna, sterila verktyg och hela armarna dränkta i sprit typ. För att inte "smitta ned" våra cellkulturer vi odlade. Ändå misslyckades det ibland.

Det går säkert bra ikväll också, men jag ser inte fram emot måndag kväll. Jag kan allt för lätt föreställa mig hur jag hamnar i diskussion med någon tant för att jag inte spritar hantlarna efter att jag använt dom. Varpå smidiga jag kommer att med hög och tydlig röst förklara att det inte hjälper ett dugg och att tant redan blivit smittad om jag är sjuk i och med denna onödiga diskussion. Är man rädd för Covid på gymmet kanske det bästa man kan göra är att hålla sig hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Hur gör ni nu under corona-tider? Går ni till gymmet ändå eller kör ni annan träning där ni inte behöver vistas bland människor på samma sätt?

Jag kör precis som vanligt. Jag tänker att jag lika gärna kan bli sjuk på jobbet eller var som helst annars där jag möter människor. Om det nu är typ 80% chans att få Covid tänker inte jag inskränka min vardag då jag säkerligen kommer att få det ändå. Skitsamma när eller hur. Men jag går naturligtvis inte till gymmet om jag är sjuk, det gör jag aldrig.

Permalänk
Medlem

Jag kör på som vanligt. Tränar dock på en Atletklubb med mestadels väldigt seriösa personer. Har dock märkt av att det är lite mindre folk än vanligt där nere. Gymmet på jobbet kommer dock vara stängt från och med imorgon så kan inte ha det som backup tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tränar hemma då jag har löpband, träningsbänk och lite vikter. Täcker det mesta. Grundbehovet liksom. Föredrar självklart gym-miljön men det är inte så jobbigt att vara lite extra försiktig ett par månader.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades klämma till med ett PB på 250kg i böjen igår

https://www.youtube.com/watch?v=1vCGpi5XLAs

Superkrafter av Corona? Kanske.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@frong
Snöggt! Kändes inte lekande lätt som det såg ut att vara?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@frong
Snöggt! Kändes inte lekande lätt som det såg ut att vara?

Tack

Haha. Kändes nog som 9/10 i alla fall, 10kg till kanske skulle gå.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tack

Haha. Kändes nog som 9/10 i alla fall, 10kg till kanske skulle gå.

Riktigt snygg knäböj. Jag ligger ungefär 100kg under dig, än så länge, hehe. Vad väger du in på?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Riktigt snygg knäböj. Jag ligger ungefär 100kg under dig, än så länge, hehe. Vad väger du in på?

Tack! 150 är inte pjåkigt heller!

Jag har faktiskt precis börjat på en liten diet innan sommaren, skulle gissa på 106-107kg på 185cm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tack! 150 är inte pjåkigt heller!

Jag har faktiskt precis börjat på en liten diet innan sommaren, skulle gissa på 106-107kg på 185cm.

Ah ja, får vara nöjd med mina 75kg på 180cm då. Haha. Nä, 150 duger, det ökar åtminstone.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ah ja, får vara nöjd med mina 75kg på 180cm då. Haha. Nä, 150 duger, det ökar åtminstone.

2x kroppsvikten med dem kilona på den längden är grymt imo

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag lyckades klämma till med ett PB på 250kg i böjen igår

https://www.youtube.com/watch?v=1vCGpi5XLAs

Superkrafter av Corona? Kanske.

Nice form

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag lyckades klämma till med ett PB på 250kg i böjen igår

https://www.youtube.com/watch?v=1vCGpi5XLAs

Superkrafter av Corona? Kanske.

Stiligt, highbar dessutom. Har du provat lowbar?

Ska köra böj idag jag med. Med safety bar som vanligt. Känns det bra idag så kanske jag går på ett försök på 200kg i den. För er som aldrig testat safety bar så kan jag säga att det är ungefär som en frontböj fast man har vikten bak istället för fram. Gjorde 190kg relativt enkelt för lite över en vecka sedan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Nice form

Tackar!

Skrivet av Kalium:

Stiligt, highbar dessutom. Har du provat lowbar?

Ska köra böj idag jag med. Med safety bar som vanligt. Känns det bra idag så kanske jag går på ett försök på 200kg i den. För er som aldrig testat safety bar så kan jag säga att det är ungefär som en frontböj fast man har vikten bak istället för fram. Gjorde 190kg relativt enkelt för lite över en vecka sedan.

Lite av en hybrid är det nog, inte lika upprät och smalt som en sann highbar imo. Yes, böjde mycket med Converse förr och körde mer lowbar. Gillar dock detta mer även om 1RM kanske blir några kilon mindre.

Gick 200 upp?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tackar!

Lite av en hybrid är det nog, inte lika upprät och smalt som en sann highbar imo. Yes, böjde mycket med Converse förr och körde mer lowbar. Gillar dock detta mer även om 1RM kanske blir några kilon mindre.

Gick 200 upp?

Nä det blev ingen böj igår, blev så jäkla sent och var trött och slut i kroppen. Körde ett kort ryggpass istället. Körde böj idag istället men sov lite inatt och har renoverat badrum elva timmar i sträck idag så blev bara ett lugnt böjpass idag. 5x5 på 152kg safety bar, första två seten utan bälte och sista tre seten med bälte.

Får se ifall det blir något försök nästa vecka istället kanske.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

NSFW (formbild)

Dold text

107.4 efter passet på gymmets våg. Dagen efter 105kg efter ett pass, är osäker på min morgonvikt då jag kör utan våg hemma just nu.

Träningen går bra, motivationen fortsatt uppåt.

Jag tränar just nu efter ett egenkomponerat högfrekvensprogram där jag går igenom dem flesta muskelgrupper 5ggr/v, samtidigt kör jag ett chins-program som innebär att jag kör 5 set chins varje dag. Utöver det kör jag även CoC (Captains of Crush) någon eller ett par dagar i veckan.

Hur går det för er andra?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Har försökt komma igång med träningen under tre år nu, motivationen och träning går bra, dock har jag trasig rygg och trasiga knän som sätter käppar i hjulen på mig, gång på gång. Kommer igång, börjar bli stark och börjar öka vikten, sen pajar det. Vilket gör att jag får ta det lugnt ett tag för att sedan börja om igen.

Träningen var egentligen bara ett medel för att orka forsätta åka skidor, vandra och klättra livet ut trots alla skador. Men på senare har det blivit ett intresse i sig.

Har iaf nu fått ett program av en sjukgymnast som jag håller på att ta mig igenom. Men för varje gång jag ökar träningen börjar det strula igen. Skillnaden denna gång är att jag försöker bita ihop, och efter några veckor verkar kroppen vänja sig, för att sedan börja om igen vid nästa ökning. Får väl se hur länge jag orkar med denna process, är verkligen ansträngande mentalt och fysiskt. Förhoppningsvis blir jag stark nog för att komma igenom besvären, utan att behöva antingen sluta eller behöva operera något.

Målet inom en ett års period är iaf att nå upp till följande:

3x10 Benböj kroppsvikt
3x10 Marklyft kroppsvikt
4x5 Bänk kroppssvikt -10kg
3x10 pull-ups

Samt ligga på en 7B nivå för inneklättring och 7A ute.

Och viktigast av allt... Göra det smärtfri!

Permalänk
Medlem

Känner någon till ett bra hemmaträningsprogram för nybörjare som är lätt att följa och som inte kräver någon utrustning? Kör just nu med Fitify appen vilket fungerar ganska bra, vill dock se om det finns något bättre. Att ingen utrustning ska krävas är väldigt viktigt, förutom kanske hantlar.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Känner någon till ett bra hemmaträningsprogram för nybörjare som är lätt att följa och som inte kräver någon utrustning? Kör just nu med Fitify appen vilket fungerar ganska bra, vill dock se om det finns något bättre. Att ingen utrustning ska krävas är väldigt viktigt, förutom kanske hantlar.

Varför köper du inte ett gymkort? Du kommer aldrig att få samma resultat i hemmet, som om du går till ett fullutrustat gym. Det är värt det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför köper du inte ett gymkort? Du kommer aldrig att få samma resultat i hemmet, som om du går till ett fullutrustat gym. Det är värt det.

Jag föredrar helt enkelt hemmaträning. Sen nu med Corona så finns det inte en chans att jag går på gym. Att jag inte får bästa möjliga resultat är jag okej med.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Känner någon till ett bra hemmaträningsprogram för nybörjare som är lätt att följa och som inte kräver någon utrustning? Kör just nu med Fitify appen vilket fungerar ganska bra, vill dock se om det finns något bättre. Att ingen utrustning ska krävas är väldigt viktigt, förutom kanske hantlar.

Här är en sida med lite olika program:
https://www.alomoves.com/

Du kan kolla på "TRUE STRENGTH" -serierna, med Dylan.
Gratis att prova i 14-dagar. Man kan behöva block till några övningar, men du kan ju ta en bok eller vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Känner någon till ett bra hemmaträningsprogram för nybörjare som är lätt att följa och som inte kräver någon utrustning? Kör just nu med Fitify appen vilket fungerar ganska bra, vill dock se om det finns något bättre. Att ingen utrustning ska krävas är väldigt viktigt, förutom kanske hantlar.

Otippat nog har Försvarsmakten en bra app för det! FMTK - FörsvarsMaktens TräningsKlubb. Mängder med bra övningar du kan göra "i fält" vilket går precis lika bra hemma i vardagsrummet som civil

Hemmaträning med enbart kroppsvikt är toppen. Du blir mer eller mindre tvungen att experimentera och improvisera vilket i min egen erfarenhet leder till att du läser mer och därmed lär dig mer. Om man senare känner att man "växer ut" det så bygger man sig ett ordentligt hemmagym eller går till gymmet i stan, men det kan man vänta med i år.

Mitt bästa tips för "hemmaträning" är l att gå till lekplatser. Egentligen inte hemma men det är gratis och befintliga saker används, så förutsättningarna är desamma. Du kan träna större delen av kroppen på klätterställningen. Se bara till att gå dit väldigt tidigt eller sent när det inte är fullt med barn där. Vi småbarnsföräldrar undrar då vad svettiga män gör där

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Vilka träningsklockor kör ni med?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Fyfan mitt gymkort ligger och dammar...dammade även innan Coronan slog till.
Bra sugen börjar man bli.
Vart utbränd för ett tag sedan och för en gång skull hade man energi en dag och drog till gymmet, fyfan vad skit man mådde dagarna efter + träningsvärk från helvetet i bla vaderna så man knappt kunde gå, är nog mest därför jag dragit mig från att gå dit på senare tid.

Så är ni utbrända, ta promenader och träna extremt lätt första tiden. Be smart.

Permalänk

Ingen som tränar/tävlar i Brasiliansk Jiu Jitsu och har d som del utav sin vardagsmotion?

Permalänk

@Dashio:

Kör Xiaomi mi band 4
från inet
https://www.inet.se/produkt/6608558/xiaomi-mi-band-4-svart?gc...

vettefan tycker det e en bra klocka med 2veckors batteritid.

Finns säkert fler saker göra med den men använder den främst till byta låt på spotify, bli notifierad om mail,sms och puls givetvis stegräknare med.

E min 3dje.
Fick 2 från kina förra året tryckte tummen rakt igenom displayen när jag skulle trycka ur den ur banden.

Annars prisvärd liten klocka/aktivitets armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vilka träningsklockor kör ni med?

Garmin 245 Music. Underbart att kunna dra ett riktigt långt träningspass med gps och puls-tracking samt musik i hörlurarna, utan att behöva ha med någon telefon.

Permalänk

Hej gott folk!

Jag började gymma regelbundet inte så långt innan COVID bröt ut och jag kom av mig helt när jag började jobba hemifrån. Nu tänkte jag att jag måste komma igång igen. Sambon tänkte haka på och träna också men hon vill inte gå till gym (inte exakt social fobi men något sånt) och jag skulle ändå vilja testa att träna hemma.

Frågan är var man kan få tag på utrustning?
Jag är inte alls vältränad då jag som sagt precis börjat gymma, som referens: jag tar inte mycket mer än 50kg i squats. Så jag behöver inte köpa på mig supermycket för att ändå kunna komma igång igen. Tänkte köpa en skivstång, en bänk (måste vara hopfällbar), ett par hantlar och lite olika vikter. Kanske även ett motståndsband eller vad det nu heter.

Har ni något tips på bra onlinebutik för det?