Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Tobi the Dobi:

Vad har ni för tips för att lära sig rätt form på grundövningar med fria vikter för någon som enbart tänkt träna hemma? Jag har börjat träna med skivstång hemma och jag har aldrig styrketränat innan. Jag har filmat mig själv och jämför med videor på YT, men som nybörjare så är det svårt att veta vilka detaljer som är viktiga.

Tips är att börja med 5x5 (Googla så får du all info) det är ett bra sätt o bygga grunden i ca 6mån och även i framtiden om du vill köra på annars brukar man byta till MADCOW upplägg.

Börja med stång och känn efter rejält vart det tar i musklerna och börja verkligen från 0 o uppåt. Första veckorna bör vara

Stång tills du känner att du drar allting rätt i musklerna -> lägg på lite vikt se till att det bara drar i musklerna det ska (Googla varje övning så ser du vilka muskler som ska aktiveras) -> lägg på lite till osv osv

Bästa tipset är alltså att känn efter rejält gå inte tungt i början utan form

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Videos på YT som förklarar hur man ska röra sig tycker jag är ett bra sätt.

Jeff Nippard och Athlean-x är personliga favoriter för just det.

Skrivet av Clasito:

Jeff Nippard och Eugene Teo på Youtube. Förklarar detaljer i lugn och ro med tydliga argument. De är inte heller som klassiska "Gym bros" vilket är skönt att slippa

Skrivet av sKRUVARN:

Träna framför spegel/filma är väldigt bra verktyg för att träna på teknik initialt. Sen kanske det inte är så dumt att fundera över att boka ett pass eller två med en PT för att lära sig grunderna, speciellt om man har rörelseproblematik. För vissa kommer det det ju väldigt naturligt, och för vissa så är det desto svårare så beror ju väldigt mycket på vart du själv ligger idag.

Lägger till squatuniversity i den listan. Stronglifts guider är också rätt bra

https://stronglifts.com/squat/
https://stronglifts.com/deadlift/

Skrivet av andra94:

Tips är att börja med 5x5 (Googla så får du all info) det är ett bra sätt o bygga grunden i ca 6mån och även i framtiden om du vill köra på annars brukar man byta till MADCOW upplägg.

Börja med stång och känn efter rejält vart det tar i musklerna och börja verkligen från 0 o uppåt. Första veckorna bör vara

Stång tills du känner att du drar allting rätt i musklerna -> lägg på lite vikt se till att det bara drar i musklerna det ska (Googla varje övning så ser du vilka muskler som ska aktiveras) -> lägg på lite till osv osv

Bästa tipset är alltså att känn efter rejält gå inte tungt i början utan form

Tack för alla tips! Nu blir det att kötta instruktionsvideor i helgen

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Tack för alla tips! Nu blir det att kötta instruktionsvideor i helgen

Ett tips är att ha saker redo så du kan prova övningarna när du tittar.

Lättaste hantlarna, ett sopskaft (eller stång om du har och orkar).

Har ofta stått i gymmet med videos och nött form på övningar

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Tack för alla tips! Nu blir det att kötta instruktionsvideor i helgen

Kom ihåg att man lär sig praktik väldigt illa från teori. Även praktisk teori. Istället för att nöta videos där du garanterat kommer få motsägelsefulla tips så skulle jag välja 1 video på varje lyft och följa det. T.o.m folk som tränat i 10 år får 20 tips på hur de kan förbättra sitt marklyft om de frågar vilken coach eller expert som helst. Det är omöjligt att lyfta perfekt. Så förvirra inte dig själv i början med för mycket teori.

Sedan några månader in så kan man börja kolla lite andra videos och då kommer du få nya tips som faktiskt kan prova att implementera utan att glömma allt annat.

Permalänk

Halloj gymclockers! Eller har vi några hemmagymclockers snarare, som kan ge mig lite tips?

Jag har nyligen skaffat mig en större lägenhet så jag har plats för lite av ett hemmagym.
Har i dagsläget en curlstång, några hantlar, lite vikter och en bänk. Har inga tyngre vikter att sätta på än 5kg just nu, kommer inte upp i mer än totalt 30kg på curlstången vilket förstås inte räcker nånstans för de flesta övningar. Jag är rätt tanig, har inte direkt gymmat i mitt liv annat än några månader precis innan pandemin, men nu tänkte jag hårdsatsa.

Så var ska man köpa mer grejer? Gymgrossisten?

Det jag tänkte köpa är:
- En riktig skivstång
- En ställning som kan hålla stången vid olika höjder
- Fler och tyngre vikter
- En tjockare gummimatta

Har ni några andra rekommendationer på vad man borde införskaffa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Halloj gymclockers! Eller har vi några hemmagymclockers snarare, som kan ge mig lite tips?

Jag har nyligen skaffat mig en större lägenhet så jag har plats för lite av ett hemmagym.
Har i dagsläget en curlstång, några hantlar, lite vikter och en bänk. Har inga tyngre vikter att sätta på än 5kg just nu, kommer inte upp i mer än totalt 30kg på curlstången vilket förstås inte räcker nånstans för de flesta övningar. Jag är rätt tanig, har inte direkt gymmat i mitt liv annat än några månader precis innan pandemin, men nu tänkte jag hårdsatsa.

Så var ska man köpa mer grejer? Gymgrossisten?

Det jag tänkte köpa är:
- En riktig skivstång
- En ställning som kan hålla stången vid olika höjder
- Fler och tyngre vikter
- En tjockare gummimatta

Har ni några andra rekommendationer på vad man borde införskaffa?

Stång och eventuellt ställning lönar sig nog att köpa nytt om man håller på en längre tid (> 6 månader). Men jag skulle kolla runt på begagnat marknaden efter viktskivor. Dom blir snabbt dyra beroende på hur mycket man ska ha.

Permalänk

@willesakken:
Ja viktskivorna kan jag förstå passar bra att köpa begagnat. Rummet tänkte jag ha i princip permanent som ett gymrum och det får väl kosta en del men jag betalar gärna inte onödigt mycket.

Brukar inte köpa begagnat mycket. Tradera? Blocket?
Och som sagt när det gäller att köpa nytt, jag känner bara till gymgrossisten och jag vet inte om de är bra/dåliga, dyra/billiga osv?

Jag var på väg att skriva "jag saknar något motsvarande prisjakt för gymgrejer", sen kollar jag prisjakt.
Det finns ju iaf grejer där, men är de "vettiga"?
https://www.prisjakt.nu/c/viktstall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@willesakken:
Ja viktskivorna kan jag förstå passar bra att köpa begagnat. Rummet tänkte jag ha i princip permanent som ett gymrum och det får väl kosta en del men jag betalar gärna inte onödigt mycket.

Brukar inte köpa begagnat mycket. Tradera? Blocket?
Och som sagt när det gäller att köpa nytt, jag känner bara till gymgrossisten och jag vet inte om de är bra/dåliga, dyra/billiga osv?

Jag var på väg att skriva "jag saknar något motsvarande prisjakt för gymgrejer", sen kollar jag prisjakt.
Det finns ju iaf grejer där, men är de "vettiga"?
https://www.prisjakt.nu/c/viktstall

Ställningarna duger säkert. Har du tänkt lyfta själv är väl någon typ av safety bra att ha (pinnar som tar emot att du inte fastnar under stången) och någon typ av höjdjustering att det passar dig.
Ang. begagnat marknaden i Sverige så finns det säkert personer här som vet mera än mig då jag inte bor där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Tror tyvärr det blir svårt för oss att rekommendera hur du ska träna, med tanke på din historik och bakgrund. Men det låter som att det där med operationen kan ha påverkat din bålstyrka/stabilitet vilket gör att du får problem. Stående striktpress är riktigt krävande för bålen och får du inte tillräcklig stabilitet från magmusklerna så är det inte konstigt att du får ont i ryggen. Personligen kör jag alltid bälte i striktpress, och då ett rejält bälte (Inzer 10mm single prong).

Svaghet i botten i knäböjen kan också vara pga problem med bålen men även problem med höften alternativt rörligheten som ställer till det. Men högst troligt en kombination och höft och bål-instabilitet skulle jag säga, utan att ha sett dina böjar.

Angående dina max så skulle jag säga att bänken ligger bra till, marklyften en bit efter bänken och böjen ligger väldigt långt efter. Ser man på klubbkompisarna nere på atletklubben som bänkar runt 110 som mest så brukar dom flesta böja runt 160-180 och dra närmare 200 i marklyft. En del mindre, en del mer. Beror lite på hur man är byggd också. Militärpressen är lite svår att jämföra tycker jag för det beror alldeles på om man tränar det regelbundet eller inte. Har styrkelyftare nere på klubben som bänkar 130-140 men som knappt pressar 60 över huvudet. Själv låg jag på 132.5kg i bänk (numera 140 dock) och striktpressade 93kg över huvudet. Kan säga att det finns dom på klubben som bänkar 160-170 utan att pressa 90 över huvudet. Som jämförelse så är mina PBn 221 i böj, 140 bänk, 245 på tävling. Vägde runt 98-100 när jag gjorde böjen och bänken på träningspass, marklyftet gjorde jag på tävling vägandes ca 90kg och har inte gjort mer sedan dess, men har inte tränat marklyft så mycket heller. Rent subjektivt så tycker jag att både bänken och marken ligger lite efter i förhållande till min knäböj. Tycker att om jag böjer ~220 så borde jag i alla fall bänka runt 150 och dra typ 260 i mark. Men ja, det beror alldeles på hur man är byggd och vad man har för historik. Jag har haft problem med en axel senaste 6-7 åren (har tränat av och till i tio år) så har inte kunnat köra så mycket bänkpress som jag hade viljat göra.

Att du ser folk som är taniga men starka är nog för att dom tränat väldigt specifikt för styrka och troligtvis har bra gener för det. Har en vän som är världselit i styrkelyft, väger 60kg men böjer 170+ och drar en bit över 200 i marklyft. Det är en väldigt liten karl men nog fan är han stark för sin storlek. Jag ser inte heller så stark ut, speciellt när jag vägde runt 90kg, men ändå klarade jag hyfsade siffror. Visserligen inte tanig på 90kg, men ser inte biff ut på något sätt heller. "Klent byggd", smala armar och vader, handleder och fotleder som en liten flicka, och lårmusklerna sitter "långt upp" på låret så med lite längre shorts så ser det ut som att jag skippat leg day.

Har du något tips kring bål/höft-stabilitet? Har oerhörda problem att hålla ihop i botten sen jag gick ner till 74an. Mixtrat med platta/lyftarskor, fotbredd m.m. Men så fort jag kommer ner till parallellt så är det något i höften/bålen som inte vill säg.. Funkade betydligt bättre när jag vägde runt 80kg~, jag kanske är för smal helt enkelt.. (180cm)

Permalänk
Medlem

Vilka favoritövningar har ni som gymmar? Personligen gillar jag tricepsträning bäst. Extensioner över huvudet, pushdowns och skullcrushers är några favoriter, skönt att kunna variera grepp och vinklar vid kabelhissen tills man hittar det perfekta läget där det drar ordentligt i musklerna. Pulldowns var en favorit för några år sedan då jag lyckades få till riktigt bra kontakt med latsen men nu har jag tappat det.

Hatövningen är helt klart knäböj.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

@Parmenides Low incline för alla press övningar. Perfekta combon för att få mer övre bröst samtidigt som den nedre delen känns bra med. Lite skönare för axlarna också. Bästa tweaken jag har gjort senaste åren.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Just nu ligger nog bänkpressen på topplistan, trots att det är den övning jag är absolut sämst på av alla styrkelyfts övningar.

Tråkigaste är nog nån dragövning med hög biceps aktivering, typ chins. Avskyr biceps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Har du något tips kring bål/höft-stabilitet? Har oerhörda problem att hålla ihop i botten sen jag gick ner till 74an. Mixtrat med platta/lyftarskor, fotbredd m.m. Men så fort jag kommer ner till parallellt så är det något i höften/bålen som inte vill säg.. Funkade betydligt bättre när jag vägde runt 80kg~, jag kanske är för smal helt enkelt.. (180cm)

Gör du några övningar för att stärka där?

Jag är dålig i höft/nedre rygg/bål och min PT tog bort vanliga benböj, benpress och militärpress för mig.

Övningar jag fick för att fixa är (massa stretching av höfter), utfallssteg på Bosuboll, benböj i hacklift/hack squat (så ryggen är stadig) och marklyft med lägre vikter (började på kettlebell fast jag nog kunde tagit 100kg+).

Sen varje dag stretcha höften på olika sätt och köra plankan. Något som kallas stålmannen på en boll två gånger i veckan också (30st per pass).

Blir ju att jag inte lyfter tunga häftiga vikter, men när jag kört programmet mår jag bättre överlag.

Skrivet av Parmenides:

Vilka favoritövningar har ni som gymmar? Personligen gillar jag tricepsträning bäst. Extensioner över huvudet, pushdowns och skullcrushers är några favoriter, skönt att kunna variera grepp och vinklar vid kabelhissen tills man hittar det perfekta läget där det drar ordentligt i musklerna. Pulldowns var en favorit för några år sedan då jag lyckades få till riktigt bra kontakt med latsen men nu har jag tappat det.

Hatövningen är helt klart knäböj.

Tricepspress var helt klart en favorit innan jag flyttade, skaffade kort på ett nordicwellness här i gbg och kan inte köra tricepspress med kablar för maskinen är så låg. Måste stå på knä för att köra...
Gymmet var överlag så dåligt att det helt dödade min motivation att träna så behöver hitta något bättre ställe. I hela gymmet finns det två bänkar t.ex, man kan behöva vänta 30-60min på en bänk.

Skullcrushers är nog favoriten just nu. Rodd med TRX band är kul med (så dra upp min egna kroppsvikt mot taket). Hat övning är Ryggresningar (Back raises).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Gött! Hade glömt bort denna tråd.

Har köttat 10 gympass nu under 2,5 veckors tid nu i stilen: överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila, vila, överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila, vila, överkropp, underkropp (idag). Trycker 1,5 dl proteinpulver var 3:e timme 2-3 ggr efter träningspass och även på vilodagar.

Favoritövningar är benböj i smith och liggande benböj (hacklift squat eller vad det nu heter, när man ligger ned och trycker vikter uppåt dock i en slags båge och inte helt rakt upp). Dessa är favoriter för då känner jag mig stark då jag är som starkast i benen.

Övningarna som är jobbigast rent mentalt och då även pga. bristande styrka är ryggresningar i bänk och magövningen benlyft i luft hängandes i "ab straps". Ryggövningen är lite klurig för man vill inte ta i för hårt och råka bli förlamad resten av livet så den övningen är alltid smått läskig. Magövningen är utmanande för jag kör 5x20 och under andra eller tredje setet efter 10-15 reps så känner jag att ryggen verkar vilja kompensera trots att det är magen som skall arbeta.

Jag ska bannemig posta mina träningspass här för att inspirera andra att börja kötta träning mer. De erfarna som kanske även hänger på Kolozzeum får gärna inflika om jag skall slänga in varierande övningar för diverse muskelgrupper.

Alla medicinskt friska klarar 3-4 gympass i veckan lätt, dock möjligen olika vikter! För bövelen, på mornarna är det jag och massa pensionärer (vissa överviktiga) som är där och köttar. Kan de & jag så kan Du med!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gör du några övningar för att stärka där?

Jag är dålig i höft/nedre rygg/bål och min PT tog bort vanliga benböj, benpress och militärpress för mig.

Övningar jag fick för att fixa är (massa stretching av höfter), utfallssteg på Bosuboll, benböj i hacklift/hack squat (så ryggen är stadig) och marklyft med lägre vikter (började på kettlebell fast jag nog kunde tagit 100kg+).

Sen varje dag stretcha höften på olika sätt och köra plankan. Något som kallas stålmannen på en boll två gånger i veckan också (30st per pass).

Blir ju att jag inte lyfter tunga häftiga vikter, men när jag kört programmet mår jag bättre överlag.

Försöker få in volym på lägre vikter, skulle säga att tekniken håller ihop upp till 85%~ av 1RM. Så det är ju inte katastrof.

Men det hade varit "roligare" att bomma max lyft på att inte presstyrkan räcker till istället för att kollapsa i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Vilka favoritövningar har ni som gymmar? Personligen gillar jag tricepsträning bäst. Extensioner över huvudet, pushdowns och skullcrushers är några favoriter, skönt att kunna variera grepp och vinklar vid kabelhissen tills man hittar det perfekta läget där det drar ordentligt i musklerna. Pulldowns var en favorit för några år sedan då jag lyckades få till riktigt bra kontakt med latsen men nu har jag tappat det.

Hatövningen är helt klart knäböj.

Sjunger gärna med i kören om hatet mot knäböj. Jag hatar den men respekterar den. Kör den inte ens just nu men jag VILL börja köra den. Måste bara tvinga/lura mig att börja gilla den på något vis..

Angående favoritövning så har jag sedan jag börjat tränat verkligen fokuserat på att hitta mina favoritövningar, snarare än att följa specifika program och sånt. Kör ingen övning just nu som gör att jag drar mig för att gå till gymmet. Det är nice.

Men för att nämna ett par särskilda favoriter så är det nog just nu rumänsk marklyft, bicep curl (rak skivstång) och lat pulldown (med rodd-handtag). Är också särskilt motiverat kring bänkpress just nu för den känns bra och jag tror jag ska försöka slå PR om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

@Parmenides Low incline för alla press övningar. Perfekta combon för att få mer övre bröst samtidigt som den nedre delen känns bra med. Lite skönare för axlarna också. Bästa tweaken jag har gjort senaste åren.

Bra tips! Jag har själv problem med rak bänk men press över huvudet går bra, jag ska testa low incline nån gång denna vecka och se hur det känns.

Skrivet av BergEr:

Tricepspress var helt klart en favorit innan jag flyttade, skaffade kort på ett nordicwellness här i gbg och kan inte köra tricepspress med kablar för maskinen är så låg. Måste stå på knä för att köra...
Gymmet var överlag så dåligt att det helt dödade min motivation att träna så behöver hitta något bättre ställe. I hela gymmet finns det två bänkar t.ex, man kan behöva vänta 30-60min på en bänk.

Skullcrushers är nog favoriten just nu. Rodd med TRX band är kul med (så dra upp min egna kroppsvikt mot taket). Hat övning är Ryggresningar (Back raises).
https://www.youtube.com/watch?v=d_KZxkY_0cM

Bra video där, gillar tekniken där man inte har fullt 90* mellan arm och överkropp i slutet av rörelsen. Konstant last på muskeln och mycket träningsvärk...

Skrivet av nidarg:

Sjunger gärna med i kören om hatet mot knäböj. Jag hatar den men respekterar den. Kör den inte ens just nu men jag VILL börja köra den. Måste bara tvinga/lura mig att börja gilla den på något vis..

Angående favoritövning så har jag sedan jag börjat tränat verkligen fokuserat på att hitta mina favoritövningar, snarare än att följa specifika program och sånt. Kör ingen övning just nu som gör att jag drar mig för att gå till gymmet. Det är nice.

Men för att nämna ett par särskilda favoriter så är det nog just nu rumänsk marklyft, bicep curl (rak skivstång) och lat pulldown (med rodd-handtag). Är också särskilt motiverat kring bänkpress just nu för den känns bra och jag tror jag ska försöka slå PR om några dagar.

Böjen är en respekterad fiende Jag har lite samma filosofi, om någon övning är så jobbig att jag drar mig för att gå till gymmet går den bort. Hellre 0,05% mindre gains för att man väljer bort nån "superövning" än att träningen ska bli tråkig. Övet tid tror jag man tjänar på att vara motiverad och ha roligt. Lycka till med bänken.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nidarg:

Sjunger gärna med i kören om hatet mot knäböj. Jag hatar den men respekterar den. Kör den inte ens just nu men jag VILL börja köra den. Måste bara tvinga/lura mig att börja gilla den på något vis..

Angående favoritövning så har jag sedan jag börjat tränat verkligen fokuserat på att hitta mina favoritövningar, snarare än att följa specifika program och sånt. Kör ingen övning just nu som gör att jag drar mig för att gå till gymmet. Det är nice.

Men för att nämna ett par särskilda favoriter så är det nog just nu rumänsk marklyft, bicep curl (rak skivstång) och lat pulldown (med rodd-handtag). Är också särskilt motiverat kring bänkpress just nu för den känns bra och jag tror jag ska försöka slå PR om några dagar.

Jag körde alltid knäböj/benböj fel, dvs., stod för långt ut med knäna från stången så det blev snarare knäna som arbeta och inte knäna. För att komma bort från det så körde jag först två hantlar (10 kg/st) och körde riktiga benböj för att vänja mig vid "the pain that is Benböj!" och sedan gick det till slut att gå över till vanlig stång (dock kör jag i smith, skall påpekas) med mycket tyngre vikter.

Marklyft är något jag måste komma igång med då jag tror att ryggresningar i 45 graders lutande ryggbänk inte är tillräckligt. Dessutom verkar de ha plockat in en annan bänk nu som gör att mina vader och baksida lår tycks kompensera åt min rygg som i tidigare ryggbänk (innan pandemin) var helt perfekt isolerande för mina nedre ryggmuskler. Några förslag att komma igång med diverse olika varianter av marklyft för rygg?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag körde alltid knäböj/benböj fel, dvs., stod för långt ut med knäna från stången så det blev snarare knäna som arbeta och inte knäna. För att komma bort från det så körde jag först två hantlar (10 kg/st) och körde riktiga benböj för att vänja mig vid "the pain that is Benböj!" och sedan gick det till slut att gå över till vanlig stång (dock kör jag i smith, skall påpekas) med mycket tyngre vikter.

Marklyft är något jag måste komma igång med då jag tror att ryggresningar i 45 graders lutande ryggbänk inte är tillräckligt. Dessutom verkar de ha plockat in en annan bänk nu som gör att mina vader och baksida lår tycks kompensera åt min rygg som i tidigare ryggbänk (innan pandemin) var helt perfekt isolerande för mina nedre ryggmuskler. Några förslag att komma igång med diverse olika varianter av marklyft för rygg?

Romanian Deadlift stärkte min ländrygg rätt bra. Den är ju också bra för att öva in tekniken inför vanliga deadlift då man gör halva rörelsen ungefär. Kräver inte så mycket vikt heller i början vilket gör att man inte blir helt slut efter några sets.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

Romanian Deadlift stärkte min ländrygg rätt bra. Den är ju också bra för att öva in tekniken inför vanliga deadlift då man gör halva rörelsen ungefär. Kräver inte så mycket vikt heller i början vilket gör att man inte blir helt slut efter några sets.

Det är viktigt för min del som gärna kör överkropp under ett och samma pass (bröst, rygg, mage, biceps, triceps, baksida axlar/övre rygg då oxå(?), axlar). Skall kika upp hur övningen görs, tack för tipset! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Gött! Hade glömt bort denna tråd.

Har köttat 10 gympass nu under 2,5 veckors tid nu i stilen: överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila, vila, överkropp, underkropp, vila, överkropp, underkropp, vila, vila, överkropp, underkropp (idag). Trycker 1,5 dl proteinpulver var 3:e timme 2-3 ggr efter träningspass och även på vilodagar.

Favoritövningar är benböj i smith och liggande benböj (hacklift squat eller vad det nu heter, när man ligger ned och trycker vikter uppåt dock i en slags båge och inte helt rakt upp). Dessa är favoriter för då känner jag mig stark då jag är som starkast i benen.

Övningarna som är jobbigast rent mentalt och då även pga. bristande styrka är ryggresningar i bänk och magövningen benlyft i luft hängandes i "ab straps". Ryggövningen är lite klurig för man vill inte ta i för hårt och råka bli förlamad resten av livet så den övningen är alltid smått läskig. Magövningen är utmanande för jag kör 5x20 och under andra eller tredje setet efter 10-15 reps så känner jag att ryggen verkar vilja kompensera trots att det är magen som skall arbeta.

Jag ska bannemig posta mina träningspass här för att inspirera andra att börja kötta träning mer. De erfarna som kanske även hänger på Kolozzeum får gärna inflika om jag skall slänga in varierande övningar för diverse muskelgrupper.

Alla medicinskt friska klarar 3-4 gympass i veckan lätt, dock möjligen olika vikter! För bövelen, på mornarna är det jag och massa pensionärer (vissa överviktiga) som är där och köttar. Kan de & jag så kan Du med!

Varför trycker du så mycket pulver?

Börja med ett ett enkelt schema och följ det i ett halvår. Börja inte optinojja.

Lär dig att köra knäböj, marklyft, bänkpress, någon form av rodd (Pendlay är min favorit) och militärpress ordentligt. Lämpligt progressionsschema med två olika pass, ABA-BAB. Lägg på 2.5/5kg i veckan ifall du klarar bestämda reps. Lägg till accessoarer om du vill, men bygg grunden och tekniken först

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Varför trycker du så mycket pulver?

Börja med ett ett enkelt schema och följ det i ett halvår. Börja inte optinojja.

Lär dig att köra knäböj, marklyft, bänkpress, någon form av rodd (Pendlay är min favorit) och militärpress ordentligt. Lämpligt progressionsschema med två olika pass, ABA-BAB. Lägg på 2.5/5kg i veckan ifall du klarar bestämda reps. Lägg till accessoarer om du vill, men bygg grunden och tekniken först

Flera orsaker:
- Det håller på att gå ut i bästföredatum så jag måste göra någon nytta med det
- Protein är mer mättande än kolhydrater så det hjälper till att hålla kaloriintaget lågt
- Protein är vad som bygger muskler (och mer) vid vila, inte träning, sistnämnda håller endast MPS i högvarv

Jag kör progressivt (ökning i vikter per vecka) då jag dokumenterar varenda kört set för varje muskelgrupp så jag kan se om jag har ökat något genom att följa vart jag failar i och med progressionen. Optinojja är för bodybuilders, jag är ingen bodybuilder.

Jag är bara en som vill göra något lite mer ordentligt om jag ändå ska göra det. Alldeles för mycket "terapisamtal" på gymmet och för lite köttande!

Gör mig inte förbannad så att jag blir irriterad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Lär dig att köra knäböj, marklyft, bänkpress, någon form av rodd (Pendlay är min favorit) och militärpress ordentligt. Lämpligt progressionsschema med två olika pass, ABA-BAB. Lägg på 2.5/5kg i veckan ifall du klarar bestämda reps. Lägg till accessoarer om du vill, men bygg grunden och tekniken först

Imo kan man byta ut bänken mot annat. Bänk är främst bra om man vill lyfta mer i bänk, för majoriteten bygger man bröst och triceps bättre med andra övningar. Plus att det är enkelt att skada sig med bänkpress.

Personligen kan jag köra 3x10x80kg bänk och inte känna något i bröstet efter. Men gå till 25kg hantlar eller peckdeck och helt köra sönder bröstet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Flera orsaker:
- Det håller på att gå ut i bästföredatum så jag måste göra någon nytta med det
- Protein är mer mättande än kolhydrater så det hjälper till att hålla kaloriintaget lågt
- Protein är vad som bygger muskler (och mer) vid vila, inte träning, sistnämnda håller endast MPS i högvarv

Jag kör progressivt (ökning i vikter per vecka) då jag dokumenterar varenda kört set för varje muskelgrupp så jag kan se om jag har ökat något genom att följa vart jag failar i och med progressionen. Optinojja är för bodybuilders, jag är ingen bodybuilder.

Jag är bara en som vill göra något lite mer ordentligt om jag ändå ska göra det. Alldeles för mycket "terapisamtal" på gymmet och för lite köttande!

Gör mig inte förbannad så att jag blir irriterad!

Det finns protein i andra livsmedel än proteinpulver.. Optinoja är inte alls något exklusivt för bodybuilding.

Om du är för köttande så slutar du direkt med smith-rack och börjar köra tunga böj och mark.. 500 kg klubben väntar!

Vanligt att man i början fokuserar så mycket på det som är oviktigt. Var själv sådan, fokuserade på protein hit och dit, optimera hypertrofi och styrka, etc. Släppte det mesta, fokuserade på att ta i och äta bra oxh kom snabbt upp till stora siffror

Onödigt att optimera enstaka procentförbättringar när man inte ens kan aktivera CNS ordentligt i ett marklyft. Ta det senare när du verkligen vill få upp böjen från 175 till 180kg.

Skrivet av BergEr:

Imo kan man byta ut bänken mot annat. Bänk är främst bra om man vill lyfta mer i bänk, för majoriteten bygger man bröst och triceps bättre med andra övningar. Plus att det är enkelt att skada sig med bänkpress.

Personligen kan jag köra 3x10x80kg bänk och inte känna något i bröstet efter. Men gå till 25kg hantlar eller peckdeck och helt köra sönder bröstet

Det kan jag hålla med om. Har själv slutat köra bänk då hantelpress går att göra snabbare (finns fler fristående bänkar än bänkar för bänkpress).

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av wille61:

Försöker få in volym på lägre vikter, skulle säga att tekniken håller ihop upp till 85%~ av 1RM. Så det är ju inte katastrof.

Men det hade varit "roligare" att bomma max lyft på att inte presstyrkan räcker till istället för att kollapsa i botten.

Vill du faila vid max använd gummiband med lättare vikter för att få till progressivt motstånd. Lite meckigt, men fungerar förvånansvärt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=BX0cMiw-Gxg

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Det finns protein i andra livsmedel än proteinpulver.. Optinoja är inte alls något exklusivt för bodybuilding.

Om du är för köttande så slutar du direkt med smith-rack och börjar köra tunga böj och mark.. 500 kg klubben väntar!

Vanligt att man i början fokuserar så mycket på det som är oviktigt. Var själv sådan, fokuserade på protein hit och dit, optimera hypertrofi och styrka, etc. Släppte det mesta, fokuserade på att ta i och äta bra oxh kom snabbt upp till stora siffror

Onödigt att optimera enstaka procentförbättringar när man inte ens kan aktivera CNS ordentligt i ett marklyft. Ta det senare när du verkligen vill få upp böjen från 175 till 180kg.

Proteinpulver är billigare än andra proteinkällor. Jag äter också kycklingfilé och ägg. Men äggen är egentligen för att få i mig nödvändiga näringsämnen och inte främst protein. Jag skulle inte kalla det för "optinoja" utan snarare, "Göra det ordentligt om jag ändå ska göra det."

Du har rätt att smith-rack inte är riktigt köttande. Jag kommer att övergå till non-smith-racks övningar inom kort. 500 kg låter överdrivet, kommer jag upp i 300 kg i marklyft så är jag mer än nöjd. Jag ska bygga muskelmassa/volym främst, att jag sedan även får styrka på köpet kan jag leva med!

Hursomhelst så väntar överkroppspass nu vid 07:30. Kötta på, ät på & sov på!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Proteinpulver är billigare än andra proteinkällor. Jag äter också kycklingfilé och ägg. Men äggen är egentligen för att få i mig nödvändiga näringsämnen och inte främst protein. Jag skulle inte kalla det för "optinoja" utan snarare, "Göra det ordentligt om jag ändå ska göra det."

Du har rätt att smith-rack inte är riktigt köttande. Jag kommer att övergå till non-smith-racks övningar inom kort. 500 kg låter överdrivet, kommer jag upp i 300 kg i marklyft så är jag mer än nöjd. Jag ska bygga muskelmassa/volym främst, att jag sedan även får styrka på köpet kan jag leva med!

Hursomhelst så väntar överkroppspass nu vid 07:30. Kötta på, ät på & sov på!

500kgs klubben är ett aggregat av knäböj, marklyft och bänkpress. Du bör nog nöja dig med betydligt lägre vikt än 300kg marklyft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vill du faila vid max använd gummiband med lättare vikter för att få till progressivt motstånd. Lite meckigt, men fungerar förvånansvärt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=BX0cMiw-Gxg

Ah, ingen dum idé. Ska genast prova!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

500kgs klubben är ett aggregat av knäböj, marklyft och bänkpress. Du bör nog nöja dig med betydligt lägre vikt än 300kg marklyft

Aha, jag förstår. Jag kan inte med byggkulturens uttryck och fraser. Jag bara tränar, äter proteinpulver (och annat), och sover regelbundet samt finjusterar saker och ting vid varje träningspass.

Som sagt var struntar jag egentligen fullständigt i ökad styrka. Har ingen "e-penis" i den bemärkelsen. Jag kan däremot leva med att det blir en oundviklig bieffekt när muskelmassan ökar, hähä!

Jag vill bara se lite mer muskulösare ut och samtidigt trimma bort lite fett så är jag 100% nöjd.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Aha, jag förstår. Jag kan inte med byggkulturens uttryck och fraser. Jag bara tränar, äter proteinpulver (och annat), och sover regelbundet samt finjusterar saker och ting vid varje träningspass.

Som sagt var struntar jag egentligen fullständigt i ökad styrka. Har ingen "e-penis" i den bemärkelsen. Jag kan däremot leva med att det blir en oundviklig bieffekt när muskelmassan ökar, hähä!

Jag vill bara se lite mer muskulösare ut och samtidigt trimma bort lite fett så är jag 100% nöjd.

Inte professionell kanske, men bodybuilder är vad du är.