HP introducerar Reverb G2 – VR-headset i samarbete med Valve och Microsoft

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Ragin Pig:

lite orolig över wmr, trodde man mer eller mindre kastat in handduken. Med headset verkar ju ticka många checkboxar och kan bli intressant.

Jag har aldrig riktigt förstått varför alla medier dödförklarat WMR varannan minut sedan den kom.

Orginalen kom ut ett och ett halvt år efter Rift och Vive, sen kom Samsung med revisioner och strax efter Index och Rift S så kom den första Reverben. Redan nu kommer det en ny Reverb. De enda andra headseten som kommit sen dess är väl de nya Cosmos?

Jag förstår inte varför alla nyhetssidor är överens om att plattformen som konstant får ny hårdvara är den som är övergiven. Det enda som tyder på det är att Microsoft inte gör någon reklam för headseten.

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Och

En sleten laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligg: Rulla: Spela Död
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av dblade:

Har själv kört igenom samtliga headsets inklusive Varjo XR-1 och måste säga att detta ser väldigt lovande ut. Känns som dom har med det viktiga. Bra paneler, RGB-stripes, ljud, komfort och jag förstår inte alls kritiken mot deras tracking-metod. Görs den bra, så föredrar jag den över bas-stationer. Bas-stationer är faktiskt inte alltid bäst. Om du är långt från dina stationer så får du inte alls samma precision. Med Rift S så har du faktiskt alltid samma precision oavsett var du är i rummet. Du har heller inte samma bekymmer med speglande material i ditt rum. Det blir förmodligen också betydligt smidigare installation.

Men.. jag kör vidare med Valve Index tillsvidare. Knuckles-kontrollerna är fortfarande roligast att använda.

90Hz får duga med dessa högupplösta paneler. Väldigt sällan jag rattar in 120-144Hz..

Hur är Varjo XR-1? Skarp, gissar jag, men funkar den att använda som vilket annat VR-headset som helst eller bara nischtillämpningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Det börjar närma sig en ny marknad iaf. Jag lägger aldrig pengar på ny teknik och är rätt kräsen. Testa andras vr var en kul grej. Men nu börjar det vara nåt att ha tror jag.

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2003

Hur ska detta orka drivas, försökte hitta lite minimumkrav men kunde inte se något. Jag lyckas inte köra Assetto Corsa Competitizione i ens 90 fps utan drops på i princip allt på LOW settings, och SteamVR fungerar inte alls lika bra som Oculus med reprojection så det blir väldigt konstigt. ACC var dock extremt dåligt optimerat för VR, så det är kanske i mjukvaran felet ligger där.

Annars kan tycka att det borde funka bättre med ett RTX2080 och 3900X med en Index... Hur ska då detta gå med så mycket mer pixlar? Låter dock spännande ändå, man kanske får vänta in nästa generations GPU också.

Jag håller mig för övrigt helst till 120Hz, till en början blev jag motion-sick av att gå från Rift till 120Hz, nu blir jag motion-sick av att gå ner på 90, trodde faktiskt inte det skulle spela så stor roll...

Internet är coolt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av WebMaximus:

Hade även hoppats på en lite smidigare kabel. Eftersom den på nuvarande version är rejält tjock och knölig. Spelar inte så stor roll när man sitter still som jag.

Enligt den här videon så ska det vara en påtagligt smidigare kabellösning den här gången:
https://www.youtube.com/watch?v=0KQaJk8M2Yw (ca 7:30 in i videon och framåt)
En potentiell nackdel är att den inte längre har 3.5mm ljudutgång, men den har ju ljudlösningen från Index som alla verkar gilla.

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Feb 2020
Skrivet av pasen:

Hur ska detta orka drivas, försökte hitta lite minimumkrav men kunde inte se något. Jag lyckas inte köra Assetto Corsa Competitizione i ens 90 fps utan drops på i princip allt på LOW settings, och SteamVR fungerar inte alls lika bra som Oculus med reprojection så det blir väldigt konstigt. ACC var dock extremt dåligt optimerat för VR, så det är kanske i mjukvaran felet ligger där.

Annars kan tycka att det borde funka bättre med ett RTX2080 och 3900X med en Index... Hur ska då detta gå med så mycket mer pixlar? Låter dock spännande ändå, man kanske får vänta in nästa generations GPU också.

Jag håller mig för övrigt helst till 120Hz, till en början blev jag motion-sick av att gå från Rift till 120Hz, nu blir jag motion-sick av att gå ner på 90, trodde faktiskt inte det skulle spela så stor roll...

Vet inte om du såg deras vanliga rekommendation, idk om den kan räknas som minimum.

System Requirements
Graphics Recommendation:
DX12 Capable Graphics. NVIDIA RTX 2080, NVIDIA Quadro RTX5000, AMD Radeon Pro WX8200, equivalent or better

Processor Recommendation:
Intel Core i7, Xeon E3-1240 v5, equivalent or better

Memory Recommendation:
16GB RAM or more

(wth HP, ingen AMD CPU rekommenderad? )

Mårar åpå men int på mårona

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Roger W:

Enligt den här videon så ska det vara en påtagligt smidigare kabellösning den här gången:
https://www.youtube.com/watch?v=0KQaJk8M2Yw (ca 7:30 in i videon och framåt)
En potentiell nackdel är att den inte längre har 3.5mm ljudutgång, men den har ju ljudlösningen från Index som alla verkar gilla.

Vad schysst, tack för länken!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Halldin:

Hur är Varjo XR-1? Skarp, gissar jag, men funkar den att använda som vilket annat VR-headset som helst eller bara nischtillämpningar?

Den är ju skarp i mitten av synfältet. Man måste också använda VarjoSDK eftersom det kräver 4 kameror som skall rendrera grafiken istället för normalt 2 kameror. Eye-tracking är ju rätt nice också men jag skulle förmodligen inte rekommendera den särskillt mycket tillämningar ännu. Varjo jobbar dock hårt med förbättringar och den har grym potential. Det är ju lite speciellt att verkligen se knivskarpt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Här var en intressant video filmad genom linsen på G2:an:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=248&v=vWhOA-PJAek...

HL Alyx ser grymt detaljerat ut

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Här kommer en recension/förhandstitt på en pre-production version av Reverb G2:
https://www.youtube.com/watch?v=8HGxh_K5jMM

Verkar riktigt imponerande!

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Roger W:

Här kommer en recension/förhandstitt på en pre-production version av Reverb G2:
https://www.youtube.com/watch?v=8HGxh_K5jMM

Verkar riktigt imponerande!

Verkligen! Oslagbar med det priset och den prestandan. Risk för köp på typ black friday.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av cracko:

Verkligen! Oslagbar med det priset och den prestandan. Risk för köp på typ black friday.

Rätt stor risk det blir en G2 som ersättare för min Rift CV1
Problemet är väl GPU-prestanda: behöver nog köpa ett RTX 3xxx som ersättare till mitt 1080

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Jag är vansinnigt sugen på att skaffa ett vr headset nu och g2an är egentligen det enda som hindrar mig från att skaffa en Quest. Är dock även jag fundersam över hur pass tungdriven upplösningen kan bli. Sitter i dagsläget på ett rtx 2070 och det är ju inte direkt ett kort för 4k vid traditionellt spelande men vr spel är kanske mer lättdrivna? Kan det vara en idé att rendrera spelen i en lägre upplösning? Någon som har erfarenheter från andra headsets?

| Ryzen 2600@4ghz | Asus prime x470 pro | Msi rtx 2070 | Corsair 16gb 3ghz | Samsung 970 evo plus | Asus mg279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Ragin Pig:

Jag är vansinnigt sugen på att skaffa ett vr headset nu och g2an är egentligen det enda som hindrar mig från att skaffa en Quest. Är dock även jag fundersam över hur pass tungdriven upplösningen kan bli. Sitter i dagsläget på ett rtx 2070 och det är ju inte direkt ett kort för 4k vid traditionellt spelande men vr spel är kanske mer lättdrivna? Kan det vara en idé att rendrera spelen i en lägre upplösning? Någon som har erfarenheter från andra headsets?

Spel som är "tungdrivna" kan man som i vanliga spel ändra detaljnivå.
Löttdrivna spel behövs det sällan, det finns ett läge så att säga.