Lian Li perforerar Lancool II Mesh-källaren i jakt på luftflöde

Permalänk
Melding Plague

Lian Li perforerar Lancool II Mesh-källaren i jakt på luftflöde

Luftflödesoptimerade lådor är på modet och Lian Li knackar hål i ytterligare en panel för att öka ventilationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Vad värdesätter du hos ett chassi?"

1. Utrymme för många 3,5 hårddiskar. Samt att dom är lätta att komma åt och att dom inte stör luftflödet.

2. Inga vassa kanter, som många av dom billigare har.

3. Vibrationsdämpande hårddiskplatser.

4. Plats för stor luftkylare.

5. Lätt.

6. Handtag för transportering.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Montera 6 stycken mekaniska hårddiskar i chassit, på med sidopaneler. Och mät resonans/vibrationer, de flesta chassina på marknaden kommer ge ett tydligt ljudligt hum som sticker ut som en sur tumme i natten.

Jag värderar mest av allt en extremt kraftig stomme som minskar resonansen som sprider sig i chassit och förvandlar sidopaneler till högtalare för resonansen. Och sedan släng på lite ljuddämpande material på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1. Utrymme för många 3,5 hårddiskar.

5. Lätt.

Bruh…

Permalänk
Medlem

Såg ju inte alls dåligt ut, tack och lov har jag hittat en underbar låda redan.

"Vad värdesätter du hos ett chassi?"

1. Luftflöde.
2. Lättarbetat.

Mycket nöjd med mitt CM HAF XB.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd

"Vad värdesätter du hos ett chassi?"
1. Luftflöde.
2. Portabilitet (vikt, storlek, men handtag är inte så viktigt för man kan transportera den i en väska)
3. Plats för max 1x 5.25" (helst slim). Vem använder fler än så?!
4. Diskret. Jag vill inte ha RGB-ljus eller så, som stör när man tittar på en film!
5. Plats för stor CPU-luftkylare.
6. Plats för stora fläktar.
7. Vibrationsdämpande hårddiskplatser.
8. Plats för ett stort grafikkort.

Permalänk
Medlem

???
Tänker du på vikten EFTER att hårddiskarna är monterade??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såg att Gamers Nexus gillade förbättringarna, men påpekade också en rätt puckad detalj: det gapande hålet i frontens underkant, som i praktiken innebär att luften självklart tar minsta motståndets väg och drar med sig damm in i chassit, vilket dödar poängen med meshen. Så Gamers Nexus tips är att tejpa igen det hålet (vilket de gjorde i ett av deltesten, som förstås innebar aningen försämrad kylning pga minskad luftgenomströmning).

Min önskelista:

  • Så få dammfilter som möjligt (helst ett enda)

  • Enkelt åtkomliga dammfilter (det ska inte behövas någon som helst form av demontering i stil med att ta loss någon panel)

  • God luftgenomströmning

  • Någon form av ljuddämpning (exempelvis helst inga chassiöppningar riktade direkt mot mig)

  • Plats för ATX-nätagg (pga att jag inte litar på ljudnivån hos SFX eller SFX-L-nätagg, jag har inga goda erfarenheter)

  • Plats för ett gigantiskt grafikkort

  • Plats för en rejäl tornkylare (alternativt plats för en ordentlig AIO, även om jag aldrig doppat mina tår i det träsket)

  • Plats för minst M-ATX-moderkort så jag kan använda 10 Gbps nätverkskort (annars räcker ITX)

  • Inte större än nödvändigt (behöver ingen plats för varken 2,5", 3,5" eller 5,25"-enheter)

  • Enkelt avtagbara paneler, inga skruvar.

Det Silverstone FT05 jag haft ganska länge nu är det som fortfarande kommer närmast att uppfylla önskningarna, men det vore kul om det kom något som passade mig ännu bättre (vilket Silverstone Alta F1 tyvärr inte verkar bli, den blir nog snarare en försämring i mitt fall).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivmaskin

@SCORPIUS @Euroman @Backfeed Gedigna listor, imponerande! Har ni hittat någon chassimodell som kombinerar önskemålen helt eller till stor del?

Jag har alltid gillat chassin som komponent, men mest betraktat olika modeller på avstånd eftersom det är så jobbigt att byta oftare än nödvändigt. När jag bytte för några år sedan gjorde jag sport av "så mycket låda som möjligt till liten peng" och landade i Fractal Design Focus G för några hundralappar. Senaste bytet blev till Cooler Masters Silencio S400, eftersom det är en av få modeller som kombinerar Micro ATX-formfaktor med plats för en 5,25-tumsenhet

Högst upp på min lista över saker jag värdesätter hamnar nog "Väldisponerat" eller något i den stilen. Eftersom jag inte ämnar slänga in en custom loop och åtta hårddiskar i just min dator, vill jag heller inte ha massvis med extra utrymme. I denna punkt ingår ju förstås en del grejer som är specifika för mina behov vid byggets tidpunkt. Ljudnivå och hyfsat avskalad estetik hamnar på plats två och tre.

Permalänk
Medlem

Vad jag värdesätter hos et chassi:

- Pris
- Små yttre mått, framförallt på djupet
- luftflöde
- lätt att bygga i

Jag tyckte väldigt mycket om Zalman ZM-T2 som jag hade för ett par år sedan. Så jävla kompakt!

Permalänk
Medlem

Detta chassie fyller en hel del av mina krav, för spelburken i alla fall, för serverbruk har jag andra krav men för just en spelburk med varma grejer så är detta en bra kompromiss, enligt tester så är det bland det bäst kylda chassiet man kan få tag i och det har mer än tillräckligt antal platser för lagring i just en spelburk.

Kör just nu med 2st 3,5 diskar plus en samling ssd's i spelburken så detta skulle funka prima och det gäller nog för en hel del användare, vill man ha massvis av HDD platser så finns det andra kandidater, enda dumma som redan nämnts av andra är hålet i botten av frontpanelen, det är en rätt bisarr miss av Lian Li, annars är det svårt att klaga på så mycket annat egentligen.

Har just nu 15 diskar i servern så där blir det andra krav...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Utan inbördes ordning prioriterar jag följande:

* Design. Tycker om ren och funktionell design.

* Luftflöde och plats för radiatorer. Även vattenkylning behöver ju bra luftflöde.

* Tyst. Fast det hör mycket ihop med ovan (bra luftflöde ger ett tyst chassi).

* Bra filter. Hatar att städa burken från damm.

* Lättjobbat och bra byggkvalitet. Jag vill att allt är lätt att komma åt, saker passar som det ska, inget rangel eller ömtåliga saker som går sönder (på mitt tidigare chassi från Phanteks brukade ramen t.ex. flexa - hatar sånt även om det inte skapade några problem).

* Utrymme för stora komponenter som kylare, reservoarer, grafikkort m.m. Även om jag inte alltid har behov av det just nu är det jäkligt skönt att veta att utrymmet är väl tilltaget. Har ändå burken på golvet bredvid skrivbordet, så varför snåla med utrymmet?

* USB C på frontpanelen. Det är 2020 och hög tid att fasa ut USB A.

Har idag ett Meshify S2 är väldigt nöjd med det. Enda jag har att klaga på är att fronten är onödigt restriktiv, kabelhärvan som fäster i frontpanelen så den blir svår att ta loss samt att power-knappen är oskön (vadfan liksom, Define har ju en asskön power-knapp).

Permalänk
Medlem

Enda chassit jag vill se en reinkarnation av är som jag sagt förut Silverstone FT02 anpassad för m-ATX/mini-ITX.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Är väldigt nöjd med mitt Lian Li PC-O11 Dynamic.
- Gott om utrymme utan att vara för stort.
- Möjlighet för "bling" om man vill det.
- Kabelhantering <3
- Massa möjligheter för kylning.

Hade bara problem med utrymme för hårddiskar innan jag fixade min hemmaserver med hårddiskarna som NAS istället

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk

En eller två 5,25" hade varit kanon.

Permalänk
Medlem

Lian Li Lancool 215 verkar mer lovande med 2x200mm RGB fläktar i fronten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Verkar väl vara ett ok chassi, men vad är ens poängen med massa mesh för bottensektionen? Hur är det tänkt luftflödet ska vinna på det? Känns som ett designval snarare än ett funktionsval.

...

Vad jag värdesätter i ett chassi är tex luftflöde, utrymmeseffektivitet, funktionalitet, ljudnivå, kvalitet och lågmäld stilren design.

Fönster och RGB är något jag helst undviker.
Vattenkylning är i princip ointressant i alla former: jag önskar inte en extra komponent som kan låta och gå sönder, och hela principen med vatten i datorn känns fortfarande onödigt riskfylld. (jepp jag är gammal)
Låg ljudnivå är viktigt men behöver balanseras mot vettigt luftflöde och med luftfilter som är lätta att rengöra.
Chassit ska vara riktigt stadigt (tungt är OK) och estetiskt tilltalande, men utan att ta upp onödigt utrymme och vara fyllt av massa onödig luft. (som exempel Define S2 ser ju ut som en tom lagerlokal om man inte har någon reservoar eller bamsestor AIO i fronten)
3.5 tums platser har i princip helt spelat ur sin roll för egen del - tror inte jag kommer sätta en vanlig hårddisk i min dator igen.. Men några bör man väl kanske ha för bakåtkompatibilitet, så länge de även stödjer 2.5 tums diskar.
5.25 tums platser klarar jag mig utan. Ser inget behov längre.
ATX och mATX är tänkvärt, men ITX är lite väl kompromissat när det gäller flexibilitet och storlek. (jag byggde ett Ncase M1-bygge och blev lite avskräckt)
...
Alla tycker vi lite olika

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Hej.
Ja någorlunda. Jag har ett Cooler Master CM Storm Stryker. Det är gott om utrymme i det och det finns plats för diskar samt har handtag.
Men det är så tungt med allt i att det är nästan att räkna som stöldskydd.
Jag ska en dag dra om alla kablar och göra om hur hårddiskarna sitter och även flytta bort det en bit från dess nuvarande plats.
Då blir jag nog mer nöjd. Jag ska bara...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ful frontpanel
Hade hellre sett en helt slät/rundad typ 400A

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Avstängd

@Wittwang. Åh, bra att du påminde mig, ljudnivå är också viktigt för mig, bara inte chassit blir för tungt pga det.
Jag köpte ett Aerocool QS-183 Advance mATX dator-chassi senast.
Aerocool QS-183 Advance information
Den är portabel (relativt liten och lätt men inte av aluminium), den enda större nackdelen med den är att den har inte plats för en större fläkt än 80mm på baksidan. Den får inte heller plats med en CPU-kylare som är högre än 150mm.

extra info
Permalänk
Medlem

”Vad värdesätter du hos ett chassi?”. Byggkvalitet, material, kabel-slang utrymme, vettig flödesriktning på ventilation, lättåtkomliga hållbara komponenter som används mest (usb-portar, dammfilter, knappar).

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

* diskret
* litet
* ljuddämpat
* inga leds eller fönster

Förr brydde jag mig om lättskruvat och kanter.
Nu för tiden skruvat jag i sakerna en gång, byter på sin höjd en disk eller kompletterar innan dags för nytt bygge.
Släpar aldrig med mig datorn någonstans. Den står på sin plats om den ens gör det.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Avstängd

Det perfekta chassit finns inte. Men t.ex. Antec p180 har mycket tjockare väggar och även tjockare metall på insidan än dagens modeller.

Man bör kunna ha 2x 140mm ut, varav ena uppe, men den ska delvis täckas så att ljudet inte läcker ut för enkelt. P180 var öppet där uppe, men det vara bara ta fram svart eltejp och täcka för hålen (luften kommer ändå ut).
Plats för 2x Scythe quietdrives som jag fortfarande använder (de ligger på skumgummi, vibrationer är annars hemska även från 5400rpm hårddiskar, och nej dagens diskar är inte tillräckligt tysta)
En 5.25" plats, bränner fortfarande cd-r skivor ibland för hemmatränandet och har lite skivor som jag vill kunna rippa ifall det behövs.
Frontpanel som på p180 och define 7 som kan stängas och blockerar en del ljud från optisk enhet, samt inte öppnar chassit för att läcka ut ljud från fronten.
Alla moderna uttag bör finnas på fronten
Låt mig slippa massa LEDs, ingen bling-bling gör utseendet mer tidslöst
Finns det t.ex. 3 fläktar i chassit, släng med en enkel fläktkontroller som finns i t.ex. BeQuiet 601/801.
Fönster? WTH, GTFO

Man ska kunna bära lådan utan "alla" bitar lossnar, lätt hänt med en låda som Define 7. Lite vettigt placerade tumskruvar är faktiskt toppen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Låt mig slippa massa LEDs, ingen bling-bling gör utseendet mer tidslöst
Finns det t.ex. 3 fläktar i chassit, släng med en enkel fläktkontroller som finns i t.ex. BeQuiet 601/801.
Fönster? WTH, GTFO

Det förvånar mig alltid att många tycks vilja ha ett "tyst" chassi, gärna med bra luftflöde men above all else: fönster.

Fönster kan aldrig bli bra för ljudbilden eller kylningen. Jag kan förstå om man vill ha det på en LAN-låda eller något blingbling-system som man vill kunna visa upp. Men jag skulle tro att 99% av alla system står still i ett rum utan att flyttas på. Så att verkligen ALLA chassin nuförtiden skall ha fönster är minst sagt störande. Det hade varit mer rimligt om det är ett tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Verkar väl vara ett ok chassi, men vad är ens poängen med massa mesh för bottensektionen? Hur är det tänkt luftflödet ska vinna på det?

Som jag förstått det är det väl främst tänkt som ett sekundärintag till grafikkortskylare. Minns inte vad Gamers Nexus sa om det i sitt test dock (dvs om det faktiskt gör någon skillnad).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som jag förstått det är det väl främst tänkt som ett sekundärintag till grafikkortskylare.

Hmm, perforeringen är väl bara i undre kammaren såvitt jag kan se, så hur ska det hjälpa grafikkortet?
Bild på chassit från Sweclockers

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, perforeringen är väl bara i undre kammaren såvitt jag kan se, så hur ska det hjälpa grafikkortet?
Bild på chassit från Sweclockers

Kammaren har ett tak under gpu'n detta tak har plats för 2 fläktar, på bilderna sitter det ssd's monterade i samma platser, man kan nämligen välja själv hur man vill nyttja dom.

Citat:

I botten av huvudkammaren finns därtill två 2,5-tumsplatser, men dessa är primärt avsedda för dubbla 120 mm-fläktar som hämtar luft från den nedre kammaren.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

"Det finns inget perfekt chassi och om det skulle finnas ett hade vi inte haft något jobb" - Gamers Nexus (ungefär)

Tycker personligen att både Phanteks P500A och Lancool II Mesh gör nästan allt rätt men inte hela vägen.

Lancool II Mesh har tre nackdelar:
1. Hårddiskburen går inte att ta bort (utan våld)
2. 120mm fläktar istället för 140mm
3. Det stora hålet i botten på frontpanelen (ja, det går att tejpa men varför i hela världen är det där?)

Sen har jag förstått att det är lite litet vilket gör det svårt att montera AIOs på alla ställen. Dock har det många fördelar också, tex:

1. Fläktmonteringsanordningen
2. Sidomeshen
3. GPU kylningen (!!!) perfekt för varma kort som 2080Ti
4. Plåtarna som gömmer kablarna
5. Bra möjlighet till vertikal GPU montering

Tycker det är ruskigt svårt att välja mellan P500A och Lancool II Mesh, båda har för och nackdelar som är lika bra/dåliga.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mesh front.
Fläkthubb(ar)
2x eller helst 3x140mm front.
Top loaded för radiatorer.
No RGB.
Pris.

Vad jag INTE vill betala för:
RGB
Hårddiskplatser
Dyra och dåliga fläktar

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vilka är lian Li? har ej hört talas om dem innan sen nu kommer dem in med riktigt bra chassin va?