Microsoft Flight Simulator 2020 lanseras i augusti

Permalänk
Medlem

Otroligt taggad! Blir till att börja med standardversionen.

Någon som vet om Force Feedback kommer stödjas likt förra mfs?

Permalänk
Medlem

Skulle ju va jäkligt nice med en DLC som har flygplan ifrån WWII. Kanske inte är korrekt målgrupp för spelet, men så länge vapnen är borttagna, varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Skulle ju va jäkligt nice med en DLC som har flygplan ifrån WWII. Kanske inte är korrekt målgrupp för spelet, men så länge vapnen är borttagna, varför inte?

Finns gott om WWII plan till FSX/P3D så kommer nog, men de är inte de lättaste planen...

DCS World kan jag tipsa om annars, där går vapnen att använda också...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Fick just announcement från Orbx att de kommer utveckla addons till MSFS2020.

Detta kommer bli riktigt bra!

Min Yoke är redo, nu väntar vi bara på att throttle:n släpps också:
https://www.komplett.se/search?q=Honeycomb

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Finns gott om WWII plan till FSX/P3D så kommer nog, men de är inte de lättaste planen...

DCS World kan jag tipsa om annars, där går vapnen att använda också...

Körde flertalet år ett online "MMO" WWII flygsim som hette Warbirds, samt Aces High, Aces High II & III, deras flygmodellering ansågs då iaf vara hyffsat "realistiska" så det ska nog gå ok om det släpps. DCS kanske är snäppet värre dock när det kommer till realismen.

Edit : Honeycomb ser ju bra nice ut

Permalänk

När VR-support kommer så slår jag till...
Finns ingenting som slår flightsims med VR

Permalänk
Medlem

Jag ser framemot alla youtubers som kommer att försöka landa på/lyfta från flygplatser som Tenzing-Hillary, Paro och Gustaf III med så stora plan som möjligt.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Blir nog att skaffa xbox live game pass (eller vad det nu heter) och prova.

Frågan är bara om man ska ta och köpa sig en joystick....

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Blir nog att skaffa xbox live game pass (eller vad det nu heter) och prova.

Frågan är bara om man ska ta och köpa sig en joystick....

Jag har den här joysticken: https://www.inet.se/produkt/6606656/logitech-extreme-3d-pro-p...

Enligt Microsoft ska den gå att använda. Joystick förbättrar spelupplevelsen i flygsimulatorer med ca 2000%.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Hedersmedlem

@Nasso Jag har sett många rekommendera just den joysticken, så det är nog ett säkert kort för priset.
Jag har själv en Thrustmaster T16000M FCS som är snäppet högre precision pga magnetsensorer, men tyvärr så använder rotations-axeln en potentiometer, som ofta går sönder inom ett år. Det går ofta att fixa till, men det gör det svårt att rekommendera den, åtminstone om du inte gillar att mecka med halvpilliga prylar (eller utnyttja garantier).
I mitt fall började det efter kanske 8-9 månader varav kanske 4-5 där den inte användes alls. Skruvade isär den och skar bort typ en millimeter plast som pressade mot potentiometern och nu är den som ny.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag impulsköpte en VKB Gladiator K tidigare i somras när jag fick för mig att prova på att flyga lite. Satans grym känsla som har gett mer mersmak. Lite dyrare men lär överleva flertalet billigare varianter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag impulsköpte en VKB Gladiator K tidigare i somras när jag fick för mig att prova på att flyga lite. Satans grym känsla som har gett mer mersmak. Lite dyrare men lär överleva flertalet billigare varianter.

Dom hade fina grejjer du, konstigt att de inte har en throttel i sortimentet när de har så mycket annat bra att erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Dom hade fina grejjer du, konstigt att de inte har en throttel i sortimentet när de har så mycket annat bra att erbjuda.

Ja, har läst lite om det och det är på gång, men att det varit så under lång tid. Ingen direkt info mer än förhoppning innan årsskiftet.

Måste säga att jag blev redigt nöjd med min sticka iaf, och ser fram emot "när" throtteln släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fick just announcement från Orbx att de kommer utveckla addons till MSFS2020.

Detta kommer bli riktigt bra!

Min Yoke är redo, nu väntar vi bara på att throttle:n släpps också:
https://www.komplett.se/search?q=Honeycomb

Samma här, samma setup hos mig också

Jag kommer gå premium direkt utan tvekan! Finns ingen anledning att snåla in på det. Jag har väntat på detta spel så länge nu och ser fram emot att börja upptäcksflyga och titta på allt vackert runt om i världen, detta är det optimala coronaspelet om man tänker efter

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Nasso Jag har sett många rekommendera just den joysticken, så det är nog ett säkert kort för priset.
Jag har själv en Thrustmaster T16000M FCS som är snäppet högre precision pga magnetsensorer, men tyvärr så använder rotations-axeln en potentiometer, som ofta går sönder inom ett år. Det går ofta att fixa till, men det gör det svårt att rekommendera den, åtminstone om du inte gillar att mecka med halvpilliga prylar (eller utnyttja garantier).
I mitt fall började det efter kanske 8-9 månader varav kanske 4-5 där den inte användes alls. Skruvade isär den och skar bort typ en millimeter plast som pressade mot potentiometern och nu är den som ny.

Har spanat lite på den faktiskt. Lite nice att kunna köpa bara joysticken och sen uppgradera till hotas med gasreglaget. Eller bara köpa hela paketet direkt

Permalänk

@Mindfighter:

Hoppas att dom skapar en AH-64, så jag kan åka till Afghanistan

Permalänk

Ni som letar joysticks. Jag har haft dom där dyra sakerna med lysande knappar och yadda yadda. Men ingenting slår 3dconnexion. En 3dmus avsedd för 3d modellering.
Precisionen är 110%
Är som gjord för elite dangerous / helikoptrar i arma / flygsimulatorer
https://www.3dconnexion.eu/products/spacemouser.html

Permalänk
Medlem

Nu medans man sitter och väntar (Not really) på att spelet ska droppa ner så kollar man ju runt vad man ska bygga ut sin hemma simulator med.
Sitter just nu på en Honeycomb Alpha Yoke, heeelt oslagbar och väldig värd priset. Honeycomb Alpha

Men jag måste ju komplettera med en throttle till denna och deras egna bravo är ju ett självklart val Honeycomb Bravo
men sen har denna dykt upp som jag tycker verkar intressant, var tror ni om den? Thrustmaster TCA

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nu medans man sitter och väntar (Not really) på att spelet ska droppa ner så kollar man ju runt vad man ska bygga ut sin hemma simulator med.
Sitter just nu på en Honeycomb Alpha Yoke, heeelt oslagbar och väldig värd priset. Honeycomb Alpha

Men jag måste ju komplettera med en throttle till denna och deras egna bravo är ju ett självklart val Honeycomb Bravo
men sen har denna dykt upp som jag tycker verkar intressant, var tror ni om den? Thrustmaster TCA

Jag hadde nog kört på Honeycomb för enhetlighetens (är det ett ord?) skull.

Permalänk
Medlem

@LastNinjas:
Ja den är jävligt nice, får hålla ut till september innan den skickas ut bara (iallafall från komplett) Vi får se

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Men jag måste ju komplettera med en throttle till denna och deras egna bravo är ju ett självklart val Honeycomb Bravo
men sen har denna dykt upp som jag tycker verkar intressant, var tror ni om den? Thrustmaster TCA

Har en förbeställning inne på honeycomb bravo, tror det blir bra, kör mest GA-plan.

Thrustmaster verkar komma slutet av september, men smutt om man vill flyga airbus:
https://www.aerosoft.com/en/hardware/manufacturer/thrustmaste...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter: Jag flyger också mest eller rättare sagt enbart GA, lutar mest åt att jag kommer köpa den också för den är väldigt komplett i sitt utförande, men man vet aldrig för thrustmaster ser jävligt nice ut också, skulle dock isåfall enbart köra med throtteln därfirån. Jag kommer aldrig släppa min yoke och flyga nått annat

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen som tänkt köpa den fysiska utgåvan på 10 DVD?

https://forum.aerosoft.com/index.php?/topic/154700-aerosoft-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@Mindfighter: Jag flyger också mest eller rättare sagt enbart GA, lutar mest åt att jag kommer köpa den också för den är väldigt komplett i sitt utförande, men man vet aldrig för thrustmaster ser jävligt nice ut också, skulle dock isåfall enbart köra med throtteln därfirån. Jag kommer aldrig släppa min yoke och flyga nått annat

Man ska aldrig säga aldrig, skulle vilja ha en:
https://www.virtual-fly.com/en/shop/controls/yoko?gclid=CjwKC...

...men man är ju bara halvt gjord av pengar, så det får vänta.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Ingen som tänkt köpa den fysiska utgåvan på 10 DVD?

https://forum.aerosoft.com/index.php?/topic/154700-aerosoft-o...

hahaha nej, helt galet egentligen.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med yoke, då dom flesta planen har det. Vet att Airbus kör med joystick med verkar vara dom enda utav planen som är med iaf? Kan alltid komplementära med en joystick senare om jag blir sugen på å flyga Airbus.

Permalänk
Hedersmedlem

@Zyriak Det finns några till (inkl GA-plan) som använder joystick (samt helikoptrar då naturligtvis), men om man inte är ute efter rejäl realism så känns det inte så viktigt IMO. Jag kör Airbus, Boeing och GA med joystick och känner inte att några tusen på en yoke skulle ge supermycket i dagsläget.
Hade jag köpt en yoke från början istället så skulle jag sannolikt köra allt med den istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

hahaha nej, helt galet egentligen.

Redan på 00-talet kom X-Plane med sju DVD (kan minnas fel om exakta antalet) för "Global Scenery", dvs terrängdata för all landmassa mellan -60 och +60 grader, tror jag det var, baserat på höjddata från SRTM. DVD:erna hade terrängdata för en kontinent eller del av kontinent i taget, så man kunde köpa t ex enbart för Europa och spara pengar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Redan på 00-talet kom X-Plane med sju DVD (kan minnas fel om exakta antalet) för "Global Scenery", dvs terrängdata för all landmassa mellan -60 och +60 grader, tror jag det var, baserat på höjddata från SRTM. DVD:erna hade terrängdata för en kontinent eller del av kontinent i taget, så man kunde köpa t ex enbart för Europa och spara pengar.

Jo men att det har funnits innan gör det inte mindre galet Det jag reagerar mest på är att sälja som mediet i XX antal DVD skivor. För det första så är det nog rätt få som faktiskt ha en optisk enhet i sin dator och sedan att sitta och skyffla dvd:er vid installation nej tack. Om man vill ha något fysiskt så kanske företagen säljer låsta USB drives istället kanske? Kan kanske acceptera det som något collectible men nä, jag håller mig till nätutgåvorna

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns fortfarande som att en prenumerationsmodell hade passat bättre och fallit fler i smaken.

Det går utmärkt redan nu. Om du vill testa simulatorn under en viss period, utan att köpa egen fast perpetuallicens (vilket jag tror är bäst för de flesta redan bitna entusiaster) så är det bara att prenumerera på Game Pass.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/