Permalänk
Medlem

Sambons Identitet kapad?

Undra vad det var för Nisse som ringde upp min sambo och sa att hennes personnummer ligger ute på nätet vilket jag har för mig gör det för alla pga offentlighetsprincipen. Klickade av innan han han fortsätta skrämma upp min sambo. Någon som råkat ut för liknande?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Undra vad det var för Nisse som ringde upp min sambo och sa att hennes personnummer ligger ute på nätet vilket jag har för mig gör det för alla pga offentlighetsprincipen. Klickade av innan han han fortsätta skrämma upp min sambo. Någon som råkat ut för liknande?

Låter skumt alla personnummer ligger ju uppe på nätet om du inte har skyddad id, dock inte inte fyra sista siffrorna.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Låter knepigt, alla personnummer finns på nätet. Även de 4 sista om man så vill.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

De brukar ringa lite då och då och vilja sälja försäkringar.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Låter skumt alla personnummer ligger ju uppe på Eniro om du inte har skyddad id, dock inte inte fyra sista siffrorna.

Du får hela personnumret på Ratsit.

Till OP: 99 % bara någon som försöker skrämmas och vill sälja identitetsskydd eller nå annat skit.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du får hela personnumret på Ratsit.

Till OP: 99 % bara någon som försöker skrämmas och vill sälja identitetsskydd eller nå annat skit.

Ja detta kan vi tacka Sverige för ingen integritet alls.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Tre proaktiva gratisgrejer man kan göra för att minska risken att sin identitet blir kapad är att:
1. Skaffa en e-brevlåda (typ Kivra)
2. ”Spärra obehörig adressändring” hos Skatteverket
3. Skaffa ”Adresslåset” hos Svensk Adressändring

Har man gjort de tre sakerna så är det mycket svårare att någon skall kunna kapa din identitet. Den första minskar risken att någon får tag på din myndighetspost, etc. samt att du får t.ex kreditupplysningar direkt ifall någon försöker, den andra så att ingen kan ändra din folkbokföringsadress utan ditt Bank-ID och den tredje så att ingen kan begära eftersändning/lagring av din post utan ditt Bank-ID så att de kommer åt den på det sättet.

Som sagt var gratis, och gör mycket vad "företaget" som ringde upp skulle göra, plus att du slipper hamnar i deras register med all din data och inte behöver betala dem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Någon som råkat ut för liknande?

Gissningsvis hundratusentals svenskar. Vanligt upplägg från telefonförsäljare som vill sälja id-skydd eller liknande trams.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tänkte det, enligt samtal med sambon ville de sälja en försäkring, och numret som ringde var 0731251005. Hitta SE.På bruten svenska sa påstod han att hennes identitet var kapad och är inte det ett brott i sig?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

2. ”Spärra obehörig adressändring” hos Skatteverket
3. Skaffa ”Adresslåset” hos Svensk Adressändring

Vad är det för skillnad på Skatteverket och Svensk Adressändring? Jag har låst min via Skatteverket menar du att nån ändå kan låsa upp den?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Nej, de gör olika saker.
Skatteverket skyddar ju mot att någon ändrad din folkbokföringsadress, medans Svensk Adressändring gör att ingen kan eftersända/lagra din post.

Så även om de inte kan ändra din folkbokföringsadress på Skatteverket så att breven med informationen de är ute efter hamnar på en annan adress, så kan man ju fortfarande eftersända din post och ändå få tag på informationen, därav behövs det att man spärrar på båda ställena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@crew seven: Nej, de gör olika saker.
Skatteverket skyddar ju mot att någon ändrad din folkbokföringsadress, medans Svensk Adressändring gör att ingen kan eftersända/lagra din post.

Skumt att det är uppdelat så, intressant dock vad man kan tjäna på att eftersända någons post? Det enda jag får hem är Mitt I, lever annars mitt liv helt digitalt och de paket jag får hem bestämmer jag ju själv vart dom ska skickas.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@crew seven: Nej, de gör olika saker.
Skatteverket skyddar ju mot att någon ändrad din folkbokföringsadress, medans Svensk Adressändring gör att ingen kan eftersända/lagra din post.

Så även om de inte kan ändra din folkbokföringsadress på Skatteverket så att breven med informationen de är ute efter hamnar på en annan adress, så kan man ju fortfarande eftersända din post och ändå få tag på informationen, därav behövs det att man spärrar på båda ställena.

Detta hade jag ingen aning om och bra info av dig och de andra. Blir att spärra bara för att det går. Ju mer lager av säkerhet man har...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@crew seven: Kan ju tänka att skatteverket inte vill hålla på att ta hand om alla eftersläpningarna som folk gör när de åker till sina sommarhus, studenter som är hemma över sommaren etc. Svensk Adressändring var väl en del av posten innan den blev privatiserad kan tänka.

Finns säker blanketter som man kan beställa i någon annans namn, och har de även satt en eftersändning på personen så kommer den aldrig att märka något.
Sedan kommer ju åtminstone konto/kredit-kort rakt i lådan vad jag vet, och när man nu kan handla för några hundra utan någon form av kod, så vore de guld värt för suspekta personer.

@yrfhar: Ingen orsak. Absolut värt att göra båda, tar ju egentligen ingen tid att göra samt är att det är helt gratis.
Tycker nästan att de borde vara på som standard istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@crew seven:
Sedan kommer ju åtminstone konto/kredit-kort rakt i lådan vad jag vet, och när man nu kan handla för några hundra utan någon form av kod, så vore de guld värt för suspekta personer.

Men de måste man väl ändå va inloggad på banken för att beställa?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Tycker att banken skickar ut ett automatisk när ditt gamla börjar gå ut.
Och får du normalt ingen post i lådan så märker du inte det direkt, utan kommer stå där med ett kort som inte fungerar när de har börjat använda ditt nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@crew seven: Tycker att banken skickar ut ett automatisk när ditt gamla börjar gå ut.
Och får du normalt ingen post i lådan så märker du inte det direkt, utan kommer stå där med ett kort som inte fungerar när de har börjat använda ditt nya.

Är det nå nytt dom börjat med? Jag har alltid loggat in och bett banken om nytt kort.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Har aldrig bett om nytt kort, förutom när jag beställde kort på kort, alltid kommit ett nytt när det gamla börjar gå ut. Skillnad mellan banker kanske.

Läste på mer om Svensk adressändrings lås på deras hemsida och förutom att de spärrar för eftersändning/lagring så kontaktar de även dig ifall att någon skulle försöka ändra hos dem eller hos skatteverket

https://adresslaset.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det nå nytt dom börjat med? Jag har alltid loggat in och bett banken om nytt kort.

Kanske beror på bank. Jag har handelsbanken och har de senaste 20 åren fått nya kort utskickade automatiskt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men de måste man väl ändå va inloggad på banken för att beställa?

Inte hos Skånetrafiken. Du kan beställa resa för flera tusen utan varken ID eller bank-ID. Skimmers paradis och gäller vissa flygbolag också. Har haft en riktigt spydig kontakt med Skånetrafiken om detta 2019 och de bara slog ifrån sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@crew seven: Har aldrig bett om nytt kort, förutom när jag beställde kort på kort, alltid kommit ett nytt när det gamla börjar gå ut. Skillnad mellan banker kanske.

Läste på mer om Svensk adressändrings lås på deras hemsida och förutom att de spärrar för eftersändning/lagring så kontaktar de även dig ifall att någon skulle försöka ändra hos dem eller hos skatteverket

https://adresslaset.se/

Ja jag skaffade bägge nu (just in case) lite roligt det här först bestämmer man att allt ska va offentligt, sen märker man att det inte funkar då ska man ha olika tjänster för att känna sig "säker".

Skrivet av Nioreh83:

Kanske beror på bank. Jag har handelsbanken och har de senaste 20 åren fått nya kort utskickade automatiskt.

Tycker jag verkar lite scary ta till exempel när jag flyttade för några år sen hade jätte problem med att få saker till rätt ställe. De borde ju i alla fall kunna ringa och kolla vart man bor innan.

@yrfhar Åfan sen kollar det väl inte att du är du när personen reser. Detta borde åtgärdas på en gång.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Jo, visst är det så. Men kan ju även vara en säkerhetsrisk med att de två skall vara kopplade till samma tjänst.
Med tanke på att ena är en statlig myndighet och det andra är en tjänst som Postnord och Bring har.
Är ju en anledning till att man skall inte bara ändra sin adress på Skatteverket när man flyttar utan att göra en adressändring hos Svensk Adressändring också (gärna med eftersändning under en övergångsperiod) för att vara säker.

Angående adressändring så finns det ju tyvärr suspekta bolag som tar ut hutlösa priser för att göra adressändringen åt dig på den officiella (Svensk Adressändring). Så man behöver passa sig där med, men Google kanske har fått ordna det nu så att den riktiga sidan kommer upp överst när folk söker efter funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Undra vad det var för Nisse som ringde upp min sambo och sa att hennes personnummer ligger ute på nätet vilket jag har för mig gör det för alla pga offentlighetsprincipen. Klickade av innan han han fortsätta skrämma upp min sambo. Någon som råkat ut för liknande?

Var det en viss herre från "Loxy*oft" (s) som ringde? en släkting råkade ut för det för någon vecka sedan, mycket påstridig herre.
Försöker sälja "skydd mot id-kapning". Slå på numret på hitta, så kan det finnas en tydlig koppling till företaget.
Struntar i Nix.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tre proaktiva gratisgrejer man kan göra för att minska risken att sin identitet blir kapad är att:
1. Skaffa en e-brevlåda (typ Kivra)
2. ”Spärra obehörig adressändring” hos Skatteverket
3. Skaffa ”Adresslåset” hos Svensk Adressändring

Har man gjort de tre sakerna så är det mycket svårare att någon skall kunna kapa din identitet. Den första minskar risken att någon får tag på din myndighetspost, etc. samt att du får t.ex kreditupplysningar direkt ifall någon försöker, den andra så att ingen kan ändra din folkbokföringsadress utan ditt Bank-ID och den tredje så att ingen kan begära eftersändning/lagring av din post utan ditt Bank-ID så att de kommer åt den på det sättet.

Som sagt var gratis, och gör mycket vad "företaget" som ringde upp skulle göra, plus att du slipper hamnar i deras register med all din data och inte behöver betala dem..

Tackar, du fick mig att ta tummen ur ock faktiskt göra dom där sakerna. La in mitt nummer i NIX på samma gång.
Tog nog inte mer än 10min totalt att göra allt. Vet inte varför det är så svår att komma igång och fixa saker ibland hehe.

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Bra det.
NIX är ju absolut ett bra komplement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja jag skaffade bägge nu (just in case) lite roligt det här först bestämmer man att allt ska va offentligt, sen märker man att det inte funkar då ska man ha olika tjänster för att känna sig "säker".

Det är tyvärr för att lagarna är skrivna med ett annat syfte men idag missbrukas grovt. De är menade för att alla ska kunna kontrollera staten men pga datorer och databaser samt pressfrihet har det vridits på till de brister för att folk ska kolla sina grannar samt för bekvämlighet mm
De är sega att anpassa för att man vill inte svänga fel lagligt sett med överkorrigeringar så ändringarna är små och långt mellan då det även är grundlagar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tre proaktiva gratisgrejer man kan göra för att minska risken att sin identitet blir kapad är att:
1. Skaffa en e-brevlåda (typ Kivra)
2. ”Spärra obehörig adressändring” hos Skatteverket
3. Skaffa ”Adresslåset” hos Svensk Adressändring

Har man gjort de tre sakerna så är det mycket svårare att någon skall kunna kapa din identitet. Den första minskar risken att någon får tag på din myndighetspost, etc. samt att du får t.ex kreditupplysningar direkt ifall någon försöker, den andra så att ingen kan ändra din folkbokföringsadress utan ditt Bank-ID och den tredje så att ingen kan begära eftersändning/lagring av din post utan ditt Bank-ID så att de kommer åt den på det sättet.

Som sagt var gratis, och gör mycket vad "företaget" som ringde upp skulle göra, plus att du slipper hamnar i deras register med all din data och inte behöver betala dem..

Tack för tipset!

Jag hade 1 och 2 sedan innan men 3e tipset var jag ej medveten om

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Tre proaktiva gratisgrejer man kan göra för att minska risken att sin identitet blir kapad är att:
1. Skaffa en e-brevlåda (typ Kivra)
2. ”Spärra obehörig adressändring” hos Skatteverket
3. Skaffa ”Adresslåset” hos Svensk Adressändring

Har man gjort de tre sakerna så är det mycket svårare att någon skall kunna kapa din identitet. Den första minskar risken att någon får tag på din myndighetspost, etc. samt att du får t.ex kreditupplysningar direkt ifall någon försöker, den andra så att ingen kan ändra din folkbokföringsadress utan ditt Bank-ID och den tredje så att ingen kan begära eftersändning/lagring av din post utan ditt Bank-ID så att de kommer åt den på det sättet.

Som sagt var gratis, och gör mycket vad "företaget" som ringde upp skulle göra, plus att du slipper hamnar i deras register med all din data och inte behöver betala dem..

Tack för tipsen. Hade bara nr 1 men har precis gjort nr 2 också. Dock funkade inte nr 3, fick ingen verifieringskod via SMS trots upprepande försök.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gjorde denna tråden förra året med lite tips som redan nämnts i tråden:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1563918-vett-och-etike...