Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk

Jag är lite nyfiken på hur skärmen är för användning till annat än gaming med. Är ute efter en skärm som är grym att spela på men även bra till att arbeta/plugga på. Någon användare som har lust att ge lite input på hur det känns att läsa text på skärmen längre stunder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Jag är lite nyfiken på hur skärmen är för användning till annat än gaming med. Är ute efter en skärm som är grym att spela på men även bra till att arbeta/plugga på. Någon användare som har lust att ge lite input på hur det känns att läsa text på skärmen längre stunder?

Den är jättebra tycker jag som allround-skärm. Just nu har jag tre webbläsare uppe (med luft i mellan) samt Outlook delvis skymd till vänster.

Fyra webbläsare i bredd är inga problem. Excel trivs jättebra också. På min andra dator som nu har den gamla AOC 35" så ser det plötsligt lite smalt ut

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Vet nån hur denna funkar med dockor? Typ WD19TB. Tänkte har den som jobbskärm också.

Permalänk
Skrivet av Dragnet:

Den är jättebra tycker jag som allround-skärm. Just nu har jag tre webbläsare uppe (med luft i mellan) samt Outlook delvis skymd till vänster.

Fyra webbläsare i bredd är inga problem. Excel trivs jättebra också. På min andra dator som nu har den gamla AOC 35" så ser det plötsligt lite smalt ut

https://i.imgur.com/fySrfrM.jpg

Härligt, låter lovande! Passar på att fråga några grejer till. Vad har du hunnit lira för spel på den och hur kändes dem? Hur tänker du kring avsaknaden av DP2.0 / HDMI2.1 inför framtiden? Hur känns bildkvaliteten jämfört med gamla skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Härligt, låter lovande! Passar på att fråga några grejer till. Vad har du hunnit lira för spel på den och hur kändes dem? Hur tänker du kring avsaknaden av DP2.0 / HDMI2.1 inför framtiden? Hur känns bildkvaliteten jämfört med gamla skärmen?

Jag kör Dirt Rally 2.0, Assetto Corsa Competizion och Wreckfest i 240 Hz (kan ligga på 120-140 FPS ibland. Project CARS 2 skalar jättemysko så den låter jag bli. Bredden ger en klart bättre känsla i bilspel. Klart bra flyt i allihop med High och sparsamt med AA.
(2080 Ti OC.)

Flyger med IL2-Sturmovik i 240 Hz (¨140 FPS) och där är bredden jättebra (dock så tittar man ofta uppåt i flygspel också men man kan ju inte få allt ).

I 60 Hz kör jag UBOAT och Three Kingdoms, den första gör sig alldeles utmärkt på bredden och den senare gillar ju mycket skärmyta.

120 Hz undviker jag för jag har fått flimmer där i spelen ovan samt i OneNote i Windows.

Jag tittar inte på film på denna skärm så det är inte en faktor, dvs HDMI och HDCP är inte viktigt för mig. Så länge grafikkortet stödjer DSC så är jag nöjd.

Jag jämför med min gamla AOC Agon 35" 100 Hz (VA) och då har Samsung klart bättre vinklar (där är Agon inte bra alls) och ljustyrka finns det massor av nu fast jag har ställt ner den från 100 till 45 (!).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag fick min G9:a igår (nån på Inet hade skickat tillbaka den, så fick den lite billigare dessutom). Jag förstår inte varför folk gnäller så mycket på skärmen - den är ju jättefin. Den enda anmärkning jag kan ha är att den blir lite ljus på tre ställen (två nedtill och en upptill) om man har en svart bakgrund - men det är också allt det lilla.

Den funkade fint med dockan också. Tyvärr kommer den bara upp i 120 HZ med mitt Geforce 1060 kort - så får köpa ett nytt när 3000-serien kommer.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Nu har även min skärm fått problem med att fästet lossat kring skärmen. Det blir en retur med andra ord... Hoppas Samsung löser detta snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Uppdatering: Nu har även min skärm fått problem med att fästet lossat kring skärmen. Det blir en retur med andra ord... Hoppas Samsung löser detta snart.

Aj då!

Var på ramen har det hänt?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

@Dragnet: Uppe till vänster. Ungefär samma ställe som för alla andra. Inet var snälla och lät mig behålla skärmen tills Samsung fått in nya iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Hej, jag kopplade upp min Samsung Odyssey G9 igår (Fr komplett) och idag drar jag på semester så naturligtvis strulade något som fick mig att sitta uppe till 0230 imorse för att försöka lösa X-)

Jag har några frågor till andra ägare av denna skärm, eller er som kan ha input i övrigt:

Har ni problemet att ni inte kan gå in i bios/uefi? (X99-a plattform med ett Asus Strix 2080ti här)? Skärmen är helt död(standby) tills loginskärmen i Windows visas. Men problemet är större än så för det går inte ens att komma in i uefi, via DEL eller avancerad startup.

Vid Cold boot (från helt avstängd alltså) så måste jag manuellt trycka igång skärmen för att systemet skall gå igång. Innan jag gjort det startar inte tangentbord mm upp och det förefaller som om datorn väntar på att jag ska starta skärmen.

Om man kör skärmen i 240hz säger Nvidias kontrollpanel att skärmen inte är hdcp-certifierad. Är det så för er med?

För övrigt händer andra märkligheter när skärmen körs i 240hz. GPU har då endast fyra upplösningar att välja från (ur minnet 5120x1440, 1920x1200, 1600x1440 och någon till skum variant). Dvs spel har problem sätta rätt upplösning i fullscreen exclusive. Det här verkade eventuellt lösa sig genom att gå fram och tillbaka mellan 120hz och 240hz ett par gånger. SAMT sätta skärmskalning till display (inte GPU).

Jag misstänker att pga av ovanstående var det problem öppna vissa spel där skärmen fastnade i ngn blinkande loop. Specifikt DMC5. När jag använde task manager för att döda processen var vänstra hälften av den blåa ctrl alt delete skärmen ljusblå och den andra mörkare. Gick till sig efter en power cycle av skärmen.

Allt som allt .misstänker jag att en annan DP kabel kan ev lösa problemet. Kan detta vara pin20 problematiken (se annan tråd här). Jag använde såklart den medföljande vid testet igår kväll.

Några tankar eller feedback? Ngn som känner igen eller har liknande problem?

Uppdaterade firmware till senaste .1004 btw. Min förra CRG9 skärm funkar perfekt på samma system.

Vänliga hälsningarä

Så då är man tillbaka från semestern och kan ge lite ytterligare uppdatering.

Jag har provat ikväll att använda en deltaco 8k sladd, men det gjorde ingen skillnad för ngt. Likaså uppdatering till senaste firmware 1005.3. Likaså uppdatering till nvidias senaste drivrutin 451.85.

1. Jag hittade anledningen till problemet med att starta datorn från cold-boot. Om mus och tangentbord är inkopplat i skärmen så startar iaf inte min dator.

2. Jag lyckas gå in i BIOS/UEFI om jag manuellt drar igång skärmen precis innan jag hamrar på DEL-knappen. (dock hjälpte det inte att ändra displayport version som omnämns i manualen)

Slutsatserna just nu är:
A. Om jag kör skärmen i 120hz, verkar allt fungera. Skärmen är HDCP-certifierad. GPU-skalning fungerar. Alla upplösningar är tillgängliga. HDR Funkar. Freesync fungerar.

B: Om jag kör skärmen i 240 hz så är den inte HDCP-certifierad, endast display-skalning fungerar, annars är bara fyra udda upplösningar tillgängliga. HDR verkar inte fungera. Freesync är helt avaktiverat och funkar inte (OSD säger att det är aktiverat vilket nog lurar folk en aning, men freesync är alltså inte aktiverat)

Så i huvudsak har jag samma problem som nämns av andra. I övrigt gillar jag skärmen skarpt och bara nVidia/samsung löser barnsjukdomarna blir det great.

Några små tillägg:

Min skärm har lite freesync-flimmer beroende på skillnader i ljusstyrka vid olika skärmuppdateringsfrekvens. CRU anger att freesync range är 60-120hz i 120hz läget. När/om adaptive sync via uppdaterade drivrutiner börjar fungera i 240 hz så bör det vara en smal sak att med CRU ändra freesync range till exempelvis 90-240hz vilket tillsammans med LFC bör göra underverk och förmodligen eliminera flimret. Återstår att se alltså.

Det finns ett sätt att justera pixelrespons och low latency mode under freesync. verkar vara en odokumenterad finess. Om man slår av adaptiv synk i skärmens menyer, justerar pixel response och low latency mode, och sen slår igång adaptiv synk igen så behåller skärmen inställningarna. Lätt att verifiera med ögat att åtmistone pixelresponsen ändras. Low latency mode inte lika lätt för jag ser ingen skillnad med den av respektive på.

Till syvende och sist så notifierar jag nog komplett.se där jag köpte skärmen om att skärmen inte fungerar som den ska i dagsläget. Så har jag iaf gjort det om nvidia inte löser via drivrutiner så skärmen funkar bra även i 240hz. Jag tror inte jag tycker det är speciellt värt att uppgradera från CRG9 annars.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Undvik G serien

Samsung är väldigt tyst om denna skärmen om varför många ställen inte längre säljer denna, enligt reddit trådar så noterar folk att MicroCenter inte säljer denna skärmen även om de har de i stock och mycket tyder på just att skärmpanelen lossnar.

Antal problem

  1. Skärmpaneler lossnar

  2. Gsync flicker

  3. TEST Black Equalizer flicker | Tråd

Nackdelar mot CRG9 som jag själv noterat

  1. 60Hz i PIP medans CRG9 klarar 100Hz

  2. Inga snabbknappar

  3. Går inte aktivera local dimming utan HDR

Jag fick min G9 av Komplett vid lansering pga en retur av CRG9 (Samsung försökte laga den 3ggr då den led av vita blinkande pixlar över hela skärmen) "Uppgraderade" till G9 men kontaktade samsung om att jag hade flera lysande subpixlar samt flicker problemen. De hämtade den igår för reklamation eftersom "delarna inte kunde levereras inom rimlig tid".

Jag börjar tro faktiskt att det är en recall som är igång här, speciellt när samsung är så tysta och den låga åtgången.

Skrivet av KGB91:

Vet nån hur denna funkar med dockor? Typ WD19TB. Tänkte har den som jobbskärm också.

Jag kör med med TB16 dockan och funkar bra. Kör med en Asus 27" 100Hz och Samsungen via USB C på 60Hz

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Tack! Vi får väl se hur det blir med recallen. Jag har kvar min så länge. Det värsta som kan hända är ju att de återkallar den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

@Commander: Tack! Vi får väl se hur det blir med recallen. Jag har kvar min så länge. Det värsta som kan hända är ju att de återkallar den...

Har du flicker problemen på gifen ovan?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Jo, med Gsync har jag det. Men skärmpanelen har lossnat ändå så jag kommer få skicka in på garanti. Jag har dock ett Nvida Geforce 1060 (ska byta till 3070/3080 när de kommer), så jag kan inte testa hur det är i 240 HZ.

Permalänk
Medlem

Tja, jag har också en G9'a och driver den med ett 1080 Ti, kan ej köra mer än 120 Hz pga mitt gamla grafikkort (kommer uppgradera när 3000-serien släpps är tanken).
Jag kör ej med adaptive sync på, dvs G-sync, då det flimrar på hela skärmen vid låg FPS. Jag tror det har att göra med att det fortfarande inte finns en drivrutin för G9'an. Tittar man på Nvidias lista så står det vid G9 att support ges av "upcoming driver":
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Har upppdaterat till senaste firmwaren nu men den där GIF-bilden ni länkat till gör att det flimrar på hela skärmen ändå. Inget jag märkt någon annan gång dock, så det kan jag leva med. Vore ju kul att få använda g-sync känner jag dock.

Är det Samsung man bör kontakta eller är det ens återförsäljare? Jag tänker att jag gör det om allt inte löser sig med nya drivrutinen från Nvidia.

Det enda jag stört mig på i övrigt är att man inte kan ställa overdriven/"response time" när man har adaptive sync aktiverat på skärmen. Det märks rätt tydligt när man scrollar bland text att det blir som en ljus aura bakom texten. Denna försvinner när man kör standard.

Permalänk
Medlem

Trodde denna skärm dragits tillbaka. I Asien och delar av USA har de slutat sälja den trots att man lagerhåller den har jag läst. Dags för Samsung att gå ut med något.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Tja, jag har också en G9'a och driver den med ett 1080 Ti, kan ej köra mer än 120 Hz pga mitt gamla grafikkort (kommer uppgradera när 3000-serien släpps är tanken).
Jag kör ej med adaptive sync på, dvs G-sync, då det flimrar på hela skärmen vid låg FPS. Jag tror det har att göra med att det fortfarande inte finns en drivrutin för G9'an. Tittar man på Nvidias lista så står det vid G9 att support ges av "upcoming driver":
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Har upppdaterat till senaste firmwaren nu men den där GIF-bilden ni länkat till gör att det flimrar på hela skärmen ändå. Inget jag märkt någon annan gång dock, så det kan jag leva med. Vore ju kul att få använda g-sync känner jag dock.

Är det Samsung man bör kontakta eller är det ens återförsäljare? Jag tänker att jag gör det om allt inte löser sig med nya drivrutinen från Nvidia.

Det enda jag stört mig på i övrigt är att man inte kan ställa overdriven/"response time" när man har adaptive sync aktiverat på skärmen. Det märks rätt tydligt när man scrollar bland text att det blir som en ljus aura bakom texten. Denna försvinner när man kör standard.

Kontakta allihopa skulle jag säga. jag kontaktade komplett.se igår och skramlade lite och lär väl fortsätta med både samsung och nVidia.

Se mitt tidigare inlägg här ovan om hur man kan justera pixelresponsen med adaptive sync påslaget.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Mjo, jag fick tag i ett retur-ex på Inet som såldes billigare. Resonerade som så att om det var nåt fel på den så får jag tillbaka en ny skärm ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

@Commander: Jo, med Gsync har jag det. Men skärmpanelen har lossnat ändå så jag kommer få skicka in på garanti. Jag har dock ett Nvida Geforce 1060 (ska byta till 3070/3080 när de kommer), så jag kan inte testa hur det är i 240 HZ.

Så om du stänger av Gsync/Freesync så flimmrar den inte på gifen?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Så om du stänger av Gsync/Freesync så flimmrar den inte på gifen?

Jo, du har rätt - det får jag även utan Gync. :/ Ja, Samsung får nog göra en recall på denna.

Permalänk
Medlem

Jag får oxå flimmer på den Gifen men det är oxå den enda gången jag har sett flimmer i 60 eller 240 Hz. (Och jag tittar inte på testbilder på dagarna )

Jag kan stänga av och på Local Dimming utan att ha HDR på.

Som sagt, inget flimmer med G-Sync i 60 eller 240 Hz och 2080 Ti. I 120 Hz så får jag det dock i två spel (båda kan ha någon FR limiter inbyggd) och i OneNote/W10 (den har någon skum och svag transparens i sin bakgrund=.

Så jag är nöjd även utan ny driver från nVidia

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag får oxå flimmer på den Gifen men det är oxå den enda gången jag har sett flimmer i 60 eller 240 Hz. (Och jag tittar inte på testbilder på dagarna )

Jag kan stänga av och på Local Dimming utan att ha HDR på.

Som sagt, inget flimmer med G-Sync i 60 eller 240 Hz och 2080 Ti. I 120 Hz så får jag det dock i två spel (båda kan ha någon FR limiter inbyggd) och i OneNote/W10 (den har någon skum och svag transparens i sin bakgrund=.

Så jag är nöjd även utan ny driver från nVidia

Fast stänga av och på, menar du Auto och Off? Eftersom CRG9 så har du också utöver detta On.
Auto menas att den kommer göra detta när HDR content finns.
On gör att den gör detta oavsätt om det är HDR eller inte så länge det är svart.
Riktigt trevligt då man låser skärmen och den "stänger av sig" utan att behöva stänga av skärmen vilket får OSet att flippa då den tror att skärmen inte är inkopplad.

Gifen är endast test då den verkar vara väldigt enkel att trigga på skärmarna oavsätt EQ inställning. Jag har dock hittat att kör man dark mode så kan exempelvis Gmail eller skriva något i Chrome's url som visar resultat kan trigga flimer (beroende på vilken EQ du har).
Youtube kan också lyckas trigga det. CRG9 flimmrar inte på Gifen men man ser att den ändrar lite nyans när den presenteras. Iofs ingen "kvalite" känsla även där men mycket bättre än det flimret man får på G9an.

Men är ju riktigt sunkigt att man betalar 16k+ för en skärm som sedan kanske kommer flimra beroende på vad du tittar på eller spelar.
Bara antalet firmware's de har släppt till den sen launch är ju skrämmande.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag får oxå flimmer på den Gifen men det är oxå den enda gången jag har sett flimmer i 60 eller 240 Hz. (Och jag tittar inte på testbilder på dagarna )

Jag kan stänga av och på Local Dimming utan att ha HDR på.

Som sagt, inget flimmer med G-Sync i 60 eller 240 Hz och 2080 Ti. I 120 Hz så får jag det dock i två spel (båda kan ha någon FR limiter inbyggd) och i OneNote/W10 (den har någon skum och svag transparens i sin bakgrund=.

Så jag är nöjd även utan ny driver från nVidia

Jag tror inte du har fungerande gsync compatible i 240hz tyvärr. Därav No flimmer. Drivrutiner/firmware needed...

För att testa, så enabla gsync indicator I nvidia kontrollpanelen och kör typ pendulum demo eller något spel. I 120hz funkar det dock

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

När jag kör pendulum-demot så flimrar det bara när G-sync är på och det är lägre än 60-70 FPS. Det ser ut som att det bara är bakgrunden som flimrar. Ibland kan det bli något enstaka flimmer även vid hög fps.
Så fort jag väljer No Sync så slutar det flimra och allt ser jättebra ut.

Väljer jag HDR i windows och kör pendulum-demot så kan jag inte aktivera g-sync, är det bara jag eller?
(Skärmen kör jag i 120 Hz pga mitt sopiga grafikkort.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

När jag kör pendulum-demot så flimrar det bara när G-sync är på och det är lägre än 60-70 FPS. Det ser ut som att det bara är bakgrunden som flimrar. Ibland kan det bli något enstaka flimmer även vid hög fps.
Så fort jag väljer No Sync så slutar det flimra och allt ser jättebra ut.

Väljer jag HDR i windows och kör pendulum-demot så kan jag inte aktivera g-sync, är det bara jag eller?
(Skärmen kör jag i 120 Hz pga mitt sopiga grafikkort.)

Det är typ min observation också (även lägre än 60 flimrar). Därför jag tror det kan ändå bli bra när man kan köra gsync compatible I 240hz så småningom (knock on wood) och justera freesync range till 90-240hz med LFC såklart för att dubbla och trippla frekvensen för att komma över 90 Hz

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Jag tror inte du har fungerande gsync compatible i 240hz tyvärr. Därav No flimmer. Drivrutiner/firmware needed...

För att testa, så enabla gsync indicator I nvidia kontrollpanelen och kör typ pendulum demo eller något spel. I 120hz funkar det dock

Gync filmar för mig i 120 HZ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Gync filmar för mig i 120 HZ.

Ja, för mig med när uppdateringsfrekvenserna är låga. Dock inte över typ 70Hz

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen G-Sync uppenbarligen men jag har å andra sidan inte sett tearing eller flimmer när jag kör mina bil- och flygspel i 240 Hz.

Rätt, Local Dimming är bara Auto eller Off. Stör mig dock inte i dagsläget eftersom jag inte har något HDR-spel och jag ser inte på film på denna skärm.

Inget flimmer i bakgrunden i Pendulum i 60 Hz eller 240 Hz, även vid låga FPS.

Ja, den har sina barnsjukdomar men om man inte är beredd på det så skall man ju inte köpa skärmen i lådan s.a.s. Eller för den delen lägga ut en förmögenhet på Nvidias kommande nya alster än på många månar.

Nu skall jag prova att lägga in 1.005 - life on the bleeding edge, time waits for no one

EDIT: nu har jag lagt in 1.005 och jag kan starkt rekommendera att sätta dit en USB-förlängningskabel i serviceporten för detta ändamål, nu slapp jag brottas med bakplåten

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Nej, ingen G-Sync uppenbarligen men jag har å andra sidan inte sett tearing eller flimmer när jag kör mina bil- och flygspel i 240 Hz.

Rätt, Local Dimming är bara Auto eller Off. Stör mig dock inte i dagsläget eftersom jag inte har något HDR-spel och jag ser inte på film på denna skärm.

Inget flimmer i bakgrunden i Pendulum i 60 Hz eller 240 Hz, även vid låga FPS.

Ja, den har sina barnsjukdomar men om man inte är beredd på det så skall man ju inte köpa skärmen i lådan s.a.s. Eller för den delen lägga ut en förmögenhet på Nvidias kommande nya alster än på många månar.

Nu skall jag prova att lägga in 1.005 - life on the bleeding edge, time waits for no one

EDIT: nu har jag lagt in 1.005 och jag kan starkt rekommendera att sätta dit en USB-förlängningskabel i serviceporten för detta ändamål, nu slapp jag brottas med bakplåten

Fast att skärmen fysiskt går sönder för så många är ju mer än en barnsjukdom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KGB91:

Fast att skärmen fysiskt går sönder för så många är ju mer än en barnsjukdom.

Jo, det är givetvis värre men jag har svårt att tänka mig att majoriteten av skärmarna har detta problem. Lite som en stor risk för flera döda pixlar som vissa skärmar dras med. Och går ramen sönder så byter man ju på garanti, ingen diskussion.

Glitcharna vi pratar här om har ju alla med lite olika framträdande beroende på grafikkort, användningsområde, känslighet etc.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.