Testpilot: LG 27GN950-B – lyxig 4K Nano-IPS i 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: LG 27GN950-B – lyxig 4K Nano-IPS i 144 Hz

LG:s 27-tummare utmanar högpresterande allt-i-alloskärmar, Testpilot Björn "Deriveh" Höjing Burle sätter den på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Enda egentliga felet med produkten för mig är att jag vill ha den men i 32". Tycker den känns snudd på perfekt i övrigt.
Acer XB271HU till LG 32GN950-B (eller hur en sån skulle betecknas) hade jag gillat skarpt.

Bristen på grafikkort att driva den fullt ut kan jag personligen inte belasta LG för. Mitt egna kort räcker definitivt inte till, men förr eller senare ska även den bytas ut.

Permalänk
Medlem

@anon5930

Verkar som du sitter på ett 1080 ti. Vill du kunna utnyttja 4k 144hz samt ultra så är alla gpuer för klena. Jag spelar i 4k med ett 980. Det handlar bara att hitta en kompromiss man är nöjd med. Fast nu börjar kompromisserna bli oacceptabla för min del. Om du nu är sugen på att gå med i 4k master race kan jag starkt rekommendera att du kollar igenom denna video:https://www.youtube.com/watch?v=d5ZsaavKNR8

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd

Känns 4K verkligen värt det på 27 tum?

Nu vet jag att jag ser lite väl suddigt för att kunna uttrycka mig skarpt i alla lägen, men efter att ha suttit i fåtölj med en 49" 4K på 1-2 armlängders avstånd och 32" QHD på kontoret så vill jag verkligen inte gå tillbaka till mindre än 30 tum som primärskärm. Det blir för nära helt enkelt, och känns fruktansvärt instängt.

Hade jag haft korrigerande glasögon för att sitta riktigt, riktigt nära utan att det var superansträngande så hade nog 20" kunnat vara okej för att spara utrymme.

8K kommer vara helt otroligt när hårdvaran orkar driva det ordentligt, men eftersom 50" är typ gyllene storleken för 4K (mot kostnaden och utrymmet det tar) så kommer 8K verkligen inte vara värt det för fem öre på storlekar mindre än 50".
Och det tror jag också talar för att 27" är för litet för att skärpan ska märkas tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Känns 4K verkligen värt det på 27 tum?

Huruvida det är värt det skiljer sig mycket från person till person.
Jag märker stor skillnad på hur text ser ut på min 15tums laptop.

Permalänk
Medlem

Tar hellre en bra 34" ultrawide för det priset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

@anders190

Verkar som du sitter på ett 1080 ti. Vill du kunna utnyttja 4k 144hz samt ultra så är alla gpuer för klena. Jag spelar i 4k med ett 980. Det handlar bara att hitta en kompromiss man är nöjd med. Fast nu börjar kompromisserna bli oacceptabla för min del. Om du nu är sugen på att gå med i 4k master race kan jag starkt rekommendera att du kollar igenom denna video:https://www.youtube.com/watch?v=d5ZsaavKNR8

Precis, de mest krävande spelen går inte att maxa med nuvarande skärmen längre. Och då kör jag min bara i 144Hz, ej klockad dvs. Har även en LG OLED som gjorde mig aningen besviken över hur uselt mitt 1080Ti presterade. Och då maxar min i 60Hz, 120Hz i 1080p.

Vill gärna ha ett högt tak, adaptiv synkronisering sköter resten för min del. Jag har ofta mina skärmar väldigt länge. Har skärmar jag kört medans jag bytt grafikkort ett antal gånger. Så när jag köper skärm idag är det ett långsiktigt köp. Är rädd för att det kommer ta många år innan vi får kort som klarar 4K/UHD i 144Hz i spel som kräver något.

Men ja, lite I-landsproblem kanske. Sedan är jag sugen på en ersättare till min X34A med. Max 90Hz på mitt ex, lite småsugen på att snedgradera till Xiaomis 144Hz'are men vill nog egentligen ha något mer påkostat.

Ska snegla på klippet med!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bonega:

Huruvida det är värt det skiljer sig mycket från person till person.
Jag märker stor skillnad på hur text ser ut på min 15tums laptop.

Kör du någon skalning?

Satt vid ett tillfälle med en mobil workstation på 14" där man stoppat i en skärm med upplösning 2560x1600 utan skalning. Inte jättebehagligt för mina ögon, och då var jag strax över 20. Nu har jag inte bra syn heller, vilket nog ställer till det.

Men panel med hög upplösning och skalning är inte illa heller, om skalningen fungerar bra dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kör du någon skalning?

Satt vid ett tillfälle med en mobil workstation på 14" där man stoppat i en skärm med upplösning 2560x1600 utan skalning. Inte jättebehagligt för mina ögon, och då var jag strax över 20. Nu har jag inte bra syn heller, vilket nog ställer till det.

Men panel med hög upplösning och skalning är inte illa heller, om skalningen fungerar bra dvs.

Jag har 4k på min XPS 13 och det är fullkomligt meningslöst, får köra 200% skalning.

Permalänk
Medlem

Till synes intressant skärm, förutom kanske utseendet (de röda accenterna kan hoppa i kanalen och ta den hiskeliga foten och RGB-spyorna med sig). Gillar att LG haft vettet att placera kontakterna enkelt åtkomliga, man ska inte behöva rotera en skärm till porträttläge för att komma åt dem.

Skrivet av Ricerunner:

Känns 4K verkligen värt det på 27 tum?

Ja. Har kört 4K på 27" i ganska många år nu, och ser fram emot 8K i samma storlek. När jag inte kan urskilja enskilda pixlar överhuvudtaget, hur mycket jag än försöker, så är jag i mål.

Så det beror på vad man är ute efter. Som alltid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam

Den stora frågan innan man investerat i nästa och nästnästa generations topgpuer och vill ha en balans mellan 4K desktop och rimlig gaming:

Hur skalar skärmen 1080P och 1440P renderat till 4K matris?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Till synes intressant skärm, förutom kanske utseendet (de röda accenterna kan hoppa i kanalen och ta den hiskeliga foten och RGB-spyorna med sig). Gillar att LG haft vettet att placera kontakterna enkelt åtkomliga, man ska inte behöva rotera en skärm till porträttläge för att komma åt dem.

Ja. Har kört 4K på 27" i ganska många år nu, och ser fram emot 8K i samma storlek. När jag inte kan urskilja enskilda pixlar överhuvudtaget, hur mycket jag än försöker, så är jag i mål.

Så det beror på vad man är ute efter. Som alltid.

Är det inte en massa spel och program som har svårt att skala rätt?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har ofta mina skärmar väldigt länge. Har skärmar jag kört medans jag bytt grafikkort ett antal gånger. Så när jag köper skärm idag är det ett långsiktigt köp. Är rädd för att det kommer ta många år innan vi får kort som klarar 4K/UHD i 144Hz i spel som kräver något.

Håller med helt och hållet. Skärmar är en "invertering", grafikkort är förbrukningsvara. När jag kollar tillbaka i skärmarnas historia tycker jag alltid de som är snabba på tåget får den bästa upplevelsen. Finns människor som fortfarande sitter på 1080p 120hz från 2010 för att inte prata om de som hoppade på 1440p 144hz G-Sync några år senare har kunnat njuta av tekniken under många år.

Jag sitter också med en oled (c9). Jag tror dock att vi kommer få 4k 120hz ganska snart. De nya konsolerna verkar kombinera pc-komponenter och 4k , vilket jag tror kommer resultera i bättre optimering framöver. Dock kan jag vara helt ute och fiska

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

27" är perfekt för mig men 10 000 kr är för dyrt (speciellt i mitt fall, se #18529898 där jag skrivit mer). Utbudet av denna kategori av skärm är så pass liten att LG kan ta 10 000 kr för en så pass liten panel. Att tillverkare gör så respektive fortsätter spotta ut 1080p-/1440p-skärmar är verkligen trist. Tills dess kör jag på min Philips 276E8VJSB!

Permalänk
Medlem

Ja som andra redan är inne på: Denna i 32" hade kittlat köpnerven ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Känns 4K verkligen värt det på 27 tum?

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1562039-25-1440p-vs-27-2...

Permalänk
Medlem

Yikes kontrasten var inget vidare, synd såg ut som en trevlig skärm annars!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

För produktivitet är 27” 4K kanske inte värt det då 1440p är perfekt för den storleken imo. Men spel i 4K är en annan historia. Har svårt att gå tillbaka till 1440p. Tar hellre den extra skärpan som 4K ger över hög uppdatering. Det är dock svårdrivet även med ett 2080Ti, men ligger i snitt över 60 fps på de spel jag spelar. För spel som kräver högre uppdateringsfrekvens så får man ställa (eller skala) ned upplösning. Det enda störiga med min skärm är den inbyggda fläkten som kan föra ett jävla liv ibland.

Edit:
Ändå roligt med fler skärmar i övre segmentet. Det ör vi inte direkt bortskämda med och förhoppningsvis får vi se lite lägre priser i och med detta(?).

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Det här skulle vara ett givet köp om den bara var 32 tum. FASEN.

Permalänk
Medlem

Testa spela på en 4K-skärm i 4K och sedan ändra till 1440p. Det är en jättestor skillnad.

Skrivet av Jud1th:

För produktivitet är 27” 4K kanske inte värt det då 1440p är perfekt för den storleken imo. Men spel i 4K är en annan historia. Har svårt att gå tillbaka till 1440p. Tar hellre den extra skärpan som 4K ger över hög uppdatering. Det är dock svårdrivet även med ett 2080Ti, men ligger i snitt över 60 fps på de spel jag spelar. För spel som kräver högre uppdateringsfrekvens så får man ställa (eller skala) ned upplösning. Det enda störiga med min skärm är den inbyggda fläkten som kan föra ett jävla liv ibland.

Edit:
Ändå roligt med fler skärmar i övre segmentet. Det ör vi inte direkt bortskämda med och förhoppningsvis får vi se lite lägre priser i och med detta(?).

Visst är det stor skillnad. Jag kör hellre på lägsta och i 4K, tyvärr har skärmen bara 60 FPS och är ingen spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Testa spela på en 4K-skärm i 4K och sedan ändra till 1440p. Det är en jättestor skillnad.

Fast talar du om att köra 1440p på en 4K-skärm eller att köra 1440p på en 1440p-skärm? För det är klart att det förstnämnda inte ger vidare kvalitet.

Permalänk
Medlem

Angående detta med att 4K är tungdrivet så finns ju alternativet att använda heltalsskalning och köra 1080p. Jag vet att det är lite magstarkt att ta det så lågt, men 1080p med heltalsskalning ser bättre ut på en 4K-skärm än på en 1080p-skärm pga den tätare pixelmatrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast talar du om att köra 1440p på en 4K-skärm eller att köra 1440p på en 1440p-skärm? För det är klart att det förstnämnda inte ger vidare kvalitet.

Aha, jag trodde att monitorer skalade det utan problem men så är det tydligen inte. Kanske går bättre på Xbox One X där detta finns. Jag har en 1440p- och 75Hz-skärm men kör bara på 4K nu (som är 5" mindre än 1440p-skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Är det inte en massa spel och program som har svårt att skala rätt?

Det förekommer då och då fortfarande, men det minskar kontinuerligt och är inte i närheten lika illa som i början. Dpi-awareness blir allt vanligare.

Värst hittills var ett spel som trodde att jag körde 2560x1440 pga att jag har 150% dpi inställt, och lät mig inte flytta musen utanför den ytan, men det gick att fixa med kompatibilitetsinställningar. Minns dock inte vilket det var.

I normalfallet är det värsta som kan hända att gränssnittet skalas upp och blir lite suddigt, men det har jag dels inget problem att leva med och som sagt så sker det mer och mer sällan. Det dröjde t.ex. tämligen länge innan Steam blev dpi-aware (vilket jag kan tycka var pinsamt eftersom Steamklienten i huvudsak är baserad på Chromium i botten, som ju haft dpi-awareness länge), men till slut så...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast talar du om att köra 1440p på en 4K-skärm eller att köra 1440p på en 1440p-skärm? För det är klart att det förstnämnda inte ger vidare kvalitet.

Det beror lite på hur panelen skalar. På vissa skärmar ser det för jävligt ut och på andra bra till ok.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Någon mer som testat än?

Är fortfarande i valet och kvalet. Vill egentligen ha 32 tum, men har kört 27 länge så det kanske skulle kännas för stort med 32 ändå. Eller är det för lite för 4K? Är det ens vettigt att köpa en 4K-skärm när det är typ omöjligt att komma upp i 144 fps idag? Känns ju ovärt att köpa 4K-skärm och sedan ständigt behöva skala ner allting.

Jag sitter ca 90 cm från skärmen btw. Vad säger ni i mitt läge? 27 eller 32?

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna mot Acers XB273KS som nu ligger i ung samma pris? Är fortfarande lite tveksam till allt vad GSync compatible osv heter jämfört med riktig GSync. Verkar vara en del bök även med skärmar som ska vara både certifierade och godkända, flimmer osv. Jag betalar gärna för att slippa det om jag har möjliget.

Finns det förresten någon GSync variant av denna skärm? Eller är "äkta" GSync på väg bort iom den extra kostnad det innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja. Har kört 4K på 27" i ganska många år nu, och ser fram emot 8K i samma storlek. När jag inte kan urskilja enskilda pixlar överhuvudtaget, hur mycket jag än försöker, så är jag i mål.

Nu är jag väl en hyfsat bit norr om 40 men jag tycker nog det är hyfsat svårt att se pixlarna även på 4K i 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nu är jag väl en hyfsat bit norr om 40 men jag tycker nog det är hyfsat svårt att se pixlarna även på 4K i 27"

Med antialias/subpixelrendering så syns det inte särskilt mycket (det är därför jag kör 2xAA när jag spelar), men med 8K så behövs det förhoppningsvis ingen AA alls. Det är mitt mål!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med antialias/subpixelrendering så syns det inte särskilt mycket (det är därför jag kör 2xAA när jag spelar), men med 8K så behövs det förhoppningsvis ingen AA alls. Det är mitt mål!

De individuella pixlarna lär dock inte veta om ifall du kör AA osv så det kanske inte är just pixlarna i sig du menar?