Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Permalänk
Medlem

Bästa är att de försvinner härifrån..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Unicorn:

Tveksamt att dom kommer få något undantag. Men om dom börjar med att försöka få undantag från regeringen så kan man ju bara börja fundera på vilka saker dom kommer försöka komma undan med mot dom betydligt svagare facken.

Jag gissar:
1. Sverige sätter ner foten.
2. Danmark eller annat lämpligt mindre nogräknat land ser en möjlighet att tjäna lite snabba pengar och låter sig köras över av Amazon
3. Amazon byter centrum för Norden

Detta är Amazons modus operandi.
Man spelar ut leverantörer mot varandra, och länder.

Permalänk
Musikälskare

Dom kommer lätt få igenom det, vår regering kommer lägga sig platt skulle jag gissa på hmm vi får se!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nästa grej blir kanske att de vill slippa kollektivavtal, svårare att behandla anställda som skit om man har ett.

Kommer det göra som andra företag Sverige kommer de bara ha timanställda på de lägre posterna. Då kan de skippa många av de avtalen och avgifterna som behövs när man anställer folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Copyswede är föråldrat och borde ersättas med en skattefinansierad ersättning.

Det håller jag inte med om. Ska en skatt gå direkt till underhållningsföretag? Nej tack.

Permalänk
Medlem

Hoppas de lyckas med att slippa kemikalieskatten och privatkopieringen m.m.. Är bara svammel att vi har det i Sverige.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robby:

Finansministern kommenterade för två dagar sedan.

”I svensk rätt gör vi inte specifika undantag eller överenskommelser med vissa företag

Man blir mörkrädd över att detta ens behöver sägas.
Amerikaner som låtsas att de vurmar för marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Man blir mörkrädd över att detta ens behöver sägas.

Med tanke på hur detta kommentarfält ser ut så är det uppenbart att det behövs dock..

Skrivet av flashen:

Dom kommer lätt få igenom det, vår regering kommer lägga sig platt skulle jag gissa på hmm vi får se!

Så det är därför historien visat sig att detta inte slutat på det sättet du tror? Fråga bara KFC tex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

De kommer inte ha makten för evigt, och när andra gänget kommer in igen så ökar statsskulden igen. Knappast bra sak.

Bezos är stormrik, the Bezos bör inte slippa undan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Som jag noterat - om det etableras i ett område med hög långtidsarbetslöshet så kan jag tänka mig en skatterabatt under begränsad tid.

Men annars så är det som jag ser det inte aktuellt med någon skatterabatt. De skall få spela på samma regler som alla andra på marknaden och inte subventioneras.

Permalänk
Sötast

Hahaha, varför skulle de inte få undantag?

Citat:

I svensk rätt gör vi inte specifika undantag eller överenskommelser med vissa företag, utan vi har generella skatteregler som gäller lika för alla. I det långa loppet skapar det ett förutsägbart och rättvist företagsklimat

Citat:

Regeringen har också sänkt elskatten med 97 procent för nätjättarnas serverhallar. Samtidigt som nätjättarna kunnat ta del av etableringsstöd – hittills har Facebook mottagit sammanlagt 140 miljoner kronor från den svenska statskassan.

https://www.expressen.se/dinapengar/natjattarnas-svenska-sats...

Nejdå, inga undantag alls!
Skattereduktion på 97% och 140 miljoner kronor etableringsbidrag för ett företag som är värt mer pengar än mindre länder.

Jag vill också ha fina reduktioner tack!
Va sa ni ?
Böja mig fram?
SURE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nordrassil:

För vad? Privatkopiering? Hur ofta tror du det sker i dagen samhälle?
Ska möbeltillverkare få ersättning för hobbysnickare som kopierar deras möbler för eget bruk?

Skrivet av m4gnify:

Det håller jag inte med om. Ska en skatt gå direkt till underhållningsföretag? Nej tack.

För att förtydliga, jag är ingen vän av denna skatt, har heller aldrig varit, skälet är också föråldrat, de flesta av oss lyssnar numera på strömmande musik eller ser strömmande video.
Men jag tror att det är svårt att helt slippa det, borde dock ses över, nya tider nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skattereduktion på 97% och 140 miljoner kronor etableringsbidrag för ett företag som är värt mer pengar än mindre länder.

Jag vill också ha fina reduktioner tack!
Va sa ni ?
Böja mig fram?
SURE

Har stört mig på detta länge, hur kunde Annie Lööf vara stolt över detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan vad är det för jävla amatörer som inte håller koll på svensk lagstiftning?

Klart att de visste vilka regler och avgifter vi har i Sverige. Men det är enklare att förhandla bort dem när man kommit in en bit i förhandlingen än om de tagit upp det under första samtalet.

Jag tycker att de mer än gärna kan få copyswede-avgiften skrotad men kemikalieskatten bör vara kvar om man frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har för mig den rabatten gäller alla energitunga industrier, dvs alla företag som uppfyller de kraven får rabatten. Dvs inte specifikt till ett företag.

Permalänk
Medlem

Mycket skit har man läst i sina dagar vad gäller teknik etc men helt ärligt, det här är...ja, top 10 iaf. Jag tycker verkligen mindre om Amazon ju mer jag läser om skiten.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Varför ens ha lagar om man ska bestämma allt själv, undrar hur Amazon tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Har för mig den rabatten gäller alla energitunga industrier, dvs alla företag som uppfyller de kraven får rabatten. Dvs inte specifikt till ett företag.

Stämmer bra, det är inte till ett specifikt företag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bästa är att de försvinner härifrån..

Absolut, skatterna och avgifterna bör försvinna omgående.

Permalänk
Medlem

Om detta fungerar, ska jag ochså registrera mitt företag i Sverige och hävda att jag missat svensk skattelag totalt och det är därför det skall slopas i mitt fall.
Får se vad dom säger då.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Fult gjort av Amazon.
Är det nån här som vet om Amazon är "woke"? Har senaste året sett allehanda företag och tidningar som utger sig för att stötta social rättvisa och gått till kamp för detta, osv, men när sanningen väl kommit fram har det visat sig att de själva motarbetat facklig verksamhet på egen front, minimilöner, och haft ett järnstyre. Så hur ligger det till med Amazon kring detta? Det skulle ju verkligen vara pricken över i-et om dom profilerar sig som samhällsrätts/miljökämpar, m.m.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lastninja:

Fult gjort av Amazon.
Är det nån här som vet om Amazon är "woke"? Har senaste året sett allehanda företag och tidningar som utger sig för att stötta social rättvisa och gått till kamp för detta, osv, men när sanningen väl kommit fram har det visat sig att de själva motarbetat facklig verksamhet på egen front, minimilöner, och haft ett järnstyre. Så hur ligger det till med Amazon kring detta? Det skulle ju verkligen vara pricken över i-et om dom profilerar sig som samhällsrätts/miljökämpar, m.m.

Anställda på Amazon tvingas kissa i flaskor
”Slavliknande” förhållanden på Amazons lager i England
Amazons väntade Sverige-lansering sätter press på svenska fack

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Gör ju inte att jag ogillar Amazon mindre nu direkt. Fy fan, mår illa.....

Hoppas att så många som möjligt fattar att man måste bojkotta Amazon.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Skrivet av nordrassil:

För vad? Privatkopiering? Hur ofta tror du det sker i dagen samhälle?
Ska möbeltillverkare få ersättning för hobbysnickare som kopierar deras möbler för eget bruk?

Den finns redan för köp av snickerivirke.
£5 den som erhåller virke av snickeriklass II eller högre erlägges med en skatt om 25%. Hälften av denna skatt skall återföras de inhemska möbelsnickarna i det län virket köptes.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Som jag noterat - om det etableras i ett område med hög långtidsarbetslöshet så kan jag tänka mig en skatterabatt under begränsad tid.

Men annars så är det som jag ser det inte aktuellt med någon skatterabatt. De skall få spela på samma regler som alla andra på marknaden och inte subventioneras.

Nej det tycker jag inte. Varför ska man få miljoner i skatterabatt om de anställer enstaka tiotal? Som det verkar röra sig om nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

De får ju jättegärna ifrågasätta detta och försöka bli av med dem. Men jag hoppas ju för guds skull att de inte får ett undantag av regeringen så att de slipper betala skatter och avgifter som alla andra företag måste göra.

Permalänk
Medlem

Underbart att dom försöker få igenom detta. Verkligen....🙄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Både copyswe och kemikalieskatten är helt värdelösa men kan inte acceptera att amazon skulle slippa undan den. Vi kan inte ha ett system där ett företag får en enorm fördel och kan i längden skapa monopol.

Om Amazon skulle få någon eller båda att helt sluta gälla alla är jag helt för.

Permalänk
Medlem

Är kraftig motståndare till privatkopieringsersättningen, men är också kraftigt emot att bolag kan ställa sig över demokratin.

Det tragiska i detta är att år av tiotusentals klagomål från medborgarna på copyswede inte intresserat en enda politiker, men kommer ett flashigt storbolag från USA å skickar ett par mail så blir det plötsligt liv i skutan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Likadana regler för dem som för andra.
Jag är dock inte förtjust i vare sig kemikalieskatten eller avgiften till Copyswede.
Copyswede är föråldrat och borde ersättas med en skattefinansierad ersättning.

Varför ska de4 skänkas någon ersättning överhuvudtaget?
Om jag betalar för något vill jag ha något i gengäld! Dessutom går väl de flesta pengarna rakt ut ur landet. Sjukt.