Bill Gates: "Stora teknikbolag förtjänar att grillas ordentligt av staten"

Permalänk
Melding Plague

Bill Gates: "Stora teknikbolag förtjänar att grillas ordentligt av staten"

Uttalandet syftar på den pågående kongressutfrågningen mot amerikanska teknikbolag som Apple, Google, Amazon och Facebook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bill Gates är förjävla vettig ändå, på många sätt.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med honom. Det behövs absolut starka motpoler till storföretagen då de har en enorm makt, och det behövs såklart också tydliga ramar för de politiker som ska utgöra denna motpol (i rollen som folkets företrädare). Man kan aldrig slappna av och förvänta sig att de med makt ska agera etiskt av sig själva.

Permalänk
Medlem

Det är ju lätt att säga det när man står med en fot i graven och redan håvat in alla pengarna.

På senare tid har ju Bill Gates varit riktigt filantropisk och en humanitär, men jag tvivlar starkt på att han hade haft samma uppfattning för 20 år sedan.
Det fifflades rätt friskt när han drog i tåtarna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kanske pessimistisk men ofta handlar det väl om att de ska se tuffa ut och grilla någon vilket ser bra ut för väljarna men sen händer inte mycket ändå.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju lätt att säga det när man står med en fot i graven och redan håvat in alla pengarna.

På senare tid har ju Bill Gates varit riktigt filantropisk och en humanitär, men jag tvivlar starkt på att han hade haft samma uppfattning för 20 år sedan.
Det fifflades rätt friskt när han drog i tåtarna.

Det ligger något kanske i talesättet ”När fan blir gammal blir han religiös”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju lätt att säga det när man står med en fot i graven och redan håvat in alla pengarna.

På senare tid har ju Bill Gates varit riktigt filantropisk och en humanitär, men jag tvivlar starkt på att han hade haft samma uppfattning för 20 år sedan.
Det fifflades rätt friskt när han drog i tåtarna.

Tänkte precis skriva det, på 90-talet så var det andra bullar

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Lodisen: Gates var synligt besvärad under utfrågningarna 2001, men samtidigt utvecklas ju hans personliga mognad och värderingar under livets gång precis som hos alla andra. Mina moraliska och principiella värderingar från när jag var ung var inte desamma som de är nu när jag .... är inte riktigt lika ung

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Mina moraliska och principiella värderingar från när jag var ung var inte desamma som de är nu när jag .... är inte riktigt lika ung

Kan inte annat än hålla med! 👍

Permalänk
Medlem

Apple är å sin sida ansatta av flera bolag för deras affärsmodell i applikationsbutiken App Store för mobila enheter. Företag som Spotify och Epic Games anklagar Apple för att inneha en monopolistisk ställning, där Epic Games rättsliga process mot Apple får medhåll från bland annat Microsoft. USA:s kongress ska publicera en rapport med nästa steg i processen framöver, men konstaterar också att samtliga bolag visar tecken på monopolverksamhet som behöver regleras.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Lodisen: Gates var synligt besvärad under utfrågningarna 2001, men samtidigt utvecklas ju hans personliga mognad och värderingar under livets gång precis som hos alla andra. Mina moraliska och principiella värderingar från när jag var ung var inte desamma som de är nu när jag .... är inte riktigt lika ung

De hade nog svängt ytterliggare om du fått in ett par miljarder på kontot och inte behövt umgås med pöbeln.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju lätt att säga det när man står med en fot i graven och redan håvat in alla pengarna.

På senare tid har ju Bill Gates varit riktigt filantropisk och en humanitär, men jag tvivlar starkt på att han hade haft samma uppfattning för 20 år sedan.
Det fifflades rätt friskt när han drog i tåtarna.

Gates startade sin fond, som idag är världens största välgörenhetsorganisation, 1994. Han har varit en relativt schysst snubbe rätt länge...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lodisen:

Det är ju lätt att säga det när man står med en fot i graven och redan håvat in alla pengarna.

På senare tid har ju Bill Gates varit riktigt filantropisk och en humanitär, men jag tvivlar starkt på att han hade haft samma uppfattning för 20 år sedan.
Det fifflades rätt friskt när han drog i tåtarna.

Säkert "you wouldn't believe the shit I got away with".

Därav vet han vad alla andra från Silikon Valle sysslar med.

Ungefär som många fäder med döttrar ifrågasätter dotterns potentiella pojkvänner.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Lodisen: Jag är rätt övertygad om att man utvecklas som person under livets gång, oavsett ens finansiella situation

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Lodisen: Jag är rätt övertygad om att man utvecklas som person under livets gång, oavsett ens finansiella situation

Hur lång tid tar det att "utvecklas" för att man ska ha någorlunda normal moral?

Det är många som blivit rika på fula/omoral sätt för att sedan långt in i åldern rena samvetet med pengar och ståt. Jag håller med ovanstående hade Bill Gates varit VD så hade han gjort samma sak, men nu har han inga aktieägare bakom hans rygg som kliar efter större utdelningar.

Jag köper det inte att helt plötsligt så blir man god och glad när man börjar närma sig en 60+ ålder. Om det tar en sådan lång tid till att utveckla något som är självklart så skulle jag bara säga att man är filantrop för att få folk att minnas det goda och glömma det dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Bill Gates är förjävla vettig ändå, på många sätt.

Till skillnad från hans företags operativsystem!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Gates startade sin fond, som idag är världens största välgörenhetsorganisation, 1994. Han har varit en relativt schysst snubbe rätt länge...

Ja, efter att han trampade på folk och levde rövare tills han fick >$100 miljarder.

Jag kan tänka mig att jag också skulle dra en 180 om jag varit ett kräk mot folk och försökt rentvå mitt samvete om jag var den rikaste människan i hela världen. (Innan andra gick honom så var han det, så vi slipper den rättelsen)

Nu säger jag inte att Bill Gates har varit en rutten människa, hjärtat sitter nog på rätt ställe i och med att han ändå gör mycket för mänskligheten nu.

Jag tror att många, om inte de flesta som suttit där med riktigt rikedom i sikte hade tagit beslut som var övervägande negativa för andra (speciellt folk man aldrig träffat) för att förbättre sin egen position med ett par tiotals miljarder hade tagit samma beslut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Bill Gates=Lying, Hypocritical Egomaniac.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Det är ju lätt att säga när man redan har cashat ut, om inte annat.

Permalänk
Medlem

OneDrive/G Drive/iCloud etc behöver också ses över. Som det är nu kan ju företagen se innehållet som man sparar. Många som förlorat bilder, filmer, etc pga ändrade policyer etc. Galet. Innehållet måste bli krypterat så företagen inte kan se innehållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielwerner:

Bill Gates är förjävla vettig ändå, på många sätt.

Mycket intelligent, humanistisk och samtidigt ödmjuk. En fantastisk förebild tycker jag.

Permalänk
Avstängd

En intressant rolig sak är att Victoria Silvstedt när hon var som vackrast vägrade ha sex med Bill Gates, hon sa det för c.a 10 år sedan och att ingenting han skulle ge henne skulle få henne att ligga med honom.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Mycket intelligent, humanistisk och samtidigt ödmjuk. En fantastisk förebild tycker jag.

Han har en säkrad plats för evigt i helvetet.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Mycket diskussioner om Gates och vad han (med microsoft) pysslade med för 30+ år sedan.

Vilken tur att man kan växa upp och förändras, då. Varför vill man attackera sin allierade i detta fallet? Han har erfarenhet av vilka shady affärsbeslut som tas och står upp emot det trots att han inte behöver göra det.
Han har dessutom med råge sonat sina egna felsteg genom att ha räddat livet på otaliga miljoner människor genom sin välgörenhetsorganisation.
Sluta bita handen som ger er mat.

Permalänk
Medlem

Bill Gates : "You Don't Have A Choice"

https://m.youtube.com/watch?v=BE518ans5dM

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av KrilleD:

En intressant rolig sak är att Victoria Silvstedt när hon var som vackrast vägrade ha sex med Bill Gates, hon sa det för c.a 10 år sedan och att ingenting han skulle ge henne skulle få henne att ligga med honom.

Gissar på att han sa samma sak 😁

Skrivet av KrilleD:

Han har en säkrad plats för evigt i helvetet.

Såja såja, det finns nog väääldigt många fler som förtjänar det mer än Gates? 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Apple är å sin sida ansatta av flera bolag för deras affärsmodell i applikationsbutiken App Store för mobila enheter. Företag som Spotify och Epic Games anklagar Apple för att inneha en monopolistisk ställning, där Epic Games rättsliga process mot Apple får medhåll från bland annat Microsoft. USA:s kongress ska publicera en rapport med nästa steg i processen framöver, men konstaterar också att samtliga bolag visar tecken på monopolverksamhet som behöver regleras.

Upplägget är att ställa upp de fyra största för att klämma åt dem allihop så att det blir ”rättvist”, på något sätt. Apple är ganska lätt - deras svaghet är App Store och alla deras godtyckliga regler. Hade de verkligen tagit 30% av alla och varit konsekventa så hade det kanske gått, men nu vet alla att man kan få en bättre deal om är stor nog, och det är i praktiken orimligt att de skall få 30% av all försäljning alltid. Ett s.k. consent decree här hade kunnat lösa problemen på ett som alla blir nöjda med (utom möjligen Apples aktieägare).

Facebook är de som ligger riktigt skrynkligt till. Det hade varit ganska lätt, och en effektiv metod, att tvinga dem att avyttra Instagram och Whatsapp. Det är antagligen det många i den där kommittén gärna vill. Facebook har åkt dit så många gånger nu att något måste hända snart.

Google och Amazon är svårare. Amazon råkade lite illa ut i de här förhören, där det visades hur de hade tvingat en konkurrent (diapers.com) att sälja sig till dem, och det var mycket om hur de gynnat sina egna produkter i butiken, men det är inte lätt att komma på någon bra metod för att förhindra det i framtiden. Vad gäller Google... det är klart att man kan tvinga fram en försäljning av typ Youtube och säkert en del annat, men det gör liksom inget åt något viktigt, och det är rätt svårt att ringa in vad Google har gjort som är olagligt.

Nånstans tror jag att Demokraterna ville sätta dit Facebook, fick som motargument att ”men Google då?”, var tvungna att ta med Amazon av Republikanerna (många av dem hatar Bezos) och hade man tre kunde man ju lika gärna ta med den största också. Det är Facebook alla vill åt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av uPipe:

Bill Gates : "You Don't Have A Choice"

https://m.youtube.com/watch?v=BE518ans5dM

*suckar*
Konspirationsteorier är rent av fördummande.

"BG: Well, it won't go to zero, but it will shrink. Global GDP is going to take probably the biggest hit ever. Maybe the Depression was worse or 1873, I don't know. But in my lifetime this will be the greatest economic hit. But you don't have a choice. People act like you have a choice..."
https://www.ft.com/content/13ddacc4-0ae4-4be1-95c5-1a32ab1595...

Han talar alltså om hur ekonomin skadas.
Gates har inte någon position där han kan tvinga folk ta vaccinationer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

En intressant rolig sak är att Victoria Silvstedt när hon var som vackrast vägrade ha sex med Bill Gates, hon sa det för c.a 10 år sedan och att ingenting han skulle ge henne skulle få henne att ligga med honom.

Hur menar du att det är intressant/roligt och när är man vackrast?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Ett sidospår åkte i papperskorgen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord