Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD smyger ut Radeon RX 5300 – "Navi"-kort med siktet på 1080p-spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror man kan se detta som 5000 seriens motsvarighet till RX 550 och de korten släpptes för typ 1400kr. Finns nu en del för en bit under 1000kr.

Skulle den kosta 1400 blir det nog en storsäljare, plötsligt ett kort som faktiskt är okej till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Saknar "tabelljämförelsen" mellan detta kort och de andra navi-syskonkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Saknar "tabelljämförelsen" mellan detta kort och de andra navi-syskonkorten

Finns en bra här https://videocardz.com/newz/amd-quietly-launches-radeon-rx-53...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av HappyPie:

Saknar "tabelljämförelsen" mellan detta kort och de andra navi-syskonkorten

Lade till en sådan i artikeln

Permalänk
Medlem

Sådana här kort är riktigt intressanta för oss som bygger system för allt annat än fps-spel utan där fokus är att få ett lite mer snappy system utan att vare sig effekt eller fläktoljud skjuter i höjden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Rätt spännande att man så ofta ser folk som han du svarade på, som verkar tro att det inte finns någon marknad utanför haloprodukterna.

Hur skulle det se ut om folk köpte grafikkort för under 20 000kr ?
Det är ju lika befängt som att fler skulle köpa bilar från Volvo, Volkswagen och Honda än från Lamborghini, Ferrari och McLaren.

Permalänk
Medlem

@Wittwang: Lite låg minnesfrekvens på 1'400 MHz. I övrigt så verkar kortet OK

Edit: Såg nu att frekvensen ökat, perfekt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur skulle det se ut om folk köpte grafikkort för under 20 000kr ?
Det är ju lika befängt som att fler skulle köpa bilar från Volvo, Volkswagen och Honda än från Lamborghini, Ferrari och McLaren.

Självfallet Koenigsegg, allt annat är skräp
Förstår ju alla... Eller?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Självfallet Koenigsegg, allt annat är skräp
Förstår ju alla... Eller?

Va dum jag är.
Så klart har du rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Snark... 3 dagar innan ampere? Lägg ner

Så du förväntar dig att Nvidia i morgon presenterar en direkt konkurrent till denna, med lägre pris och bättre prestanda?

Skrivet av Birkus:

Kommer väl "budgetkort" så småningom även i den serien, inte långt kvar till AMD's nästa generation heller. Onödigt släpp vid det här laget tycker jag

Tyvärr lär ju även budgetkorten baserade på RDNA2 ligga en bit bort i tiden. Något år eller så?
Jag hade förväntat mig att ett kort motsvarande detta skulle släppts tidigare, men bättre sent...

Permalänk
Medlem

Hoppas att detta inte blir OEM-exklusivt, kortet känns hyfsat lämpat till ex. folding, videoaccelerering (VCN) m.m.
Tyvärr ligger det strax norr om 75W som hade varit optimalt för att slippa extra strömtillförsel.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så du förväntar dig att Nvidia i morgon presenterar en direkt konkurrent till denna, med lägre pris och bättre prestanda?

Tyvärr lär ju även budgetkorten baserade på RDNA2 ligga en bit bort i tiden. Något år eller så?
Jag hade förväntat mig att ett kort motsvarande detta skulle släppts tidigare, men bättre sent...

Varför ställa första frågan när svaret finns i andra citatet

Tvivlar på att det tar ett år. Skulle gissa på max ett halvårs relevans för det här kortet. Borde ha lanserats tidigare, som du sa. Sen får de göra vad de vill på AMD förstås. Kan nämnas att jag generellt inte är särskilt intresserad av budgetkort till att börja med. Det bidrar ju en del till gäspreflexen

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Birkus:

Tvivlar på att det tar ett år. Skulle gissa på max ett halvårs relevans för det här kortet.

Varför det? Polaris t.ex. har varit en riktig långkörare. RX 480 kom ut för 4 år sedan, och är fortfarande ett relevant grafikkort för nya budgetdatorer idag i form av den minimalt upphottade refreshen RX 580, som fortfarande konkurrerar väl med uppföljaren RX 5500 XT.

Det här ska man väl främst se som en slags ersättare till RX 570. I det segmentet har man inget att konkurrera med som är modernt, och det är ju öppet mål att konkurrera med Nvidias GTX 1650 (icke-super) i den priskategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför det? Polaris t.ex. har varit en riktig långkörare. RX 480 kom ut för 4 år sedan, och är fortfarande ett relevant grafikkort för nya budgetdatorer idag i form av den minimalt upphottade refreshen RX 580, som fortfarande konkurrerar väl med uppföljaren RX 5500 XT.

Det här ska man väl främst se som en slags ersättare till RX 570. I det segmentet har man inget att konkurrera med som är modernt, och det är ju öppet mål att konkurrera med Nvidias GTX 1650 (icke-super) i den priskategorin.

Prestanda/krona har ökat väldigt sparsamt under perioden du nämner. Förhoppningen är att den trenden inte fortsätter framöver, men det går inte att göra mer än spekulera kring det i nuläget. Om vi har tur blir Navi utdaterat till nästa år, och RX 5300 ett kortlivat kort

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Prestanda/krona har ökat väldigt sparsamt under perioden du nämner. Förhoppningen är att den trenden inte fortsätter framöver, men det går inte att göra mer än spekulera kring det i nuläget. Om vi har tur blir Navi utdaterat till nästa år, och RX 5300 ett kortlivat kort

Tur?

Är ju upp till konsumenterna som vanlig, eller här OEM.
Prisvärda kort har alltid varit långlivade i förhållande till halo produkter!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Prestanda/krona har ökat väldigt sparsamt under perioden du nämner. Förhoppningen är att den trenden inte fortsätter framöver, men det går inte att göra mer än spekulera kring det i nuläget. Om vi har tur blir Navi utdaterat till nästa år, och RX 5300 ett kortlivat kort

Känns mer som att budgetkorten lever längre och längre... Polaris släpptes ju för bövelen 2016 och är fortfarande relevant i lägre segmentet (gamla mellanklassen på upp till 2000kr). Detta kort kommer troligen ersätta dessa men kommer nog leva väldigt länge denna med. Anledningen är de låga marginalerna och höga volymerna som måste till för att tjäna in investeringen på utvecklingen av en krets helt enkelt. På stora kretsarna är marginalerna mångdubbelt högre. Min känsla är att toppkorten kommer ersättas eller iaf bumpas årligen och att det blir segare och segare utveckling under dom successivt. Detta kort kommer nog finnas på hyllorna om 3 år också utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Tvivlar på att det tar ett år. Skulle gissa på max ett halvårs relevans för det här kortet. ...

Varför då? Radeon 5700 släpptes för 14 månader sedan och det här kortet har inte nått marknaden ännu.
Räkna med ungefär fyra månader innan vi ser de första grafikkorten med RDNA2 på marknaden. Då är det bara ytterligare åtta månader till året. Om AMD väntar femton månader, som med RX 5300, har det gått nästan två år från nu tills vi ser dem.

Sannolikheten för ett 1500-kronors RTX-kort i Ampere-serien på marknaden i närtid känns lika låg som ett motsvarande kort med RDNA2.

Skrivet av medbor:

Känns mer som att budgetkorten lever längre och längre... Anledningen är de låga marginalerna och höga volymerna som måste till för att tjäna in investeringen på utvecklingen av en krets helt enkelt.

Observationen att budgetkorten lever längre är korrekt, men jag tror på andra orsaker:
1. Behovet av grafikprestanda ökar inte alls lika snabbt som tidigare, inte ens i spel så länge man nöjer sig med 1080p >30 fps. Därför finns för de flesta inget behov av att byta "ofta" och efterfrågan blir relativt låg.
2. Priset på grafikprestanda har i princip legat still i flera år. För att en användare ska byta ut sitt befintliga kort till ett nytt i samma prisklass måste det nya kortet leverera signifikant bättre prestanda. Detta sänker efterfrågan ytterligare då en del som vill (och i enlighet med Moore's lag borde kunna) byta upp sig inte har råd. (Jag själv väntar på ett kort runt 2500kr som presterar signifikant mycket bättre än GTX 1060.)

Med låg efterfrågan och bibehållna höga priser på befintliga modeller finns ingen motivation att komma med nya modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Varför då? Radeon 5700 släpptes för 14 månader sedan och det här kortet har inte nått marknaden ännu.
Räkna med ungefär fyra månader innan vi ser de första grafikkorten med RDNA2 på marknaden. Då är det bara ytterligare åtta månader till året. Om AMD väntar femton månader, som med RX 5300, har det gått nästan två år från nu tills vi ser dem.

Sannolikheten för ett 1500-kronors RTX-kort i Ampere-serien på marknaden i närtid känns lika låg som ett motsvarande kort med RDNA2.

Observationen att budgetkorten lever längre är korrekt, men jag tror på andra orsaker:
1. Behovet av grafikprestanda ökar inte alls lika snabbt som tidigare, inte ens i spel så länge man nöjer sig med 1080p >30 fps. Därför finns för de flesta inget behov av att byta "ofta" och efterfrågan blir relativt låg.
2. Priset på grafikprestanda har i princip legat still i flera år. För att en användare ska byta ut sitt befintliga kort till ett nytt i samma prisklass måste det nya kortet leverera signifikant bättre prestanda. Detta sänker efterfrågan ytterligare då en del som vill (och i enlighet med Moore's lag borde kunna) byta upp sig inte har råd. (Jag själv väntar på ett kort runt 2500kr som presterar signifikant mycket bättre än GTX 1060.)

Med låg efterfrågan och bibehållna höga priser på befintliga modeller finns ingen motivation att komma med nya modeller.

Oavsett alla bakomliggande anledningar så kvarstår det att korten lever längre. Jag kommer ihåg mitt HD4830 som jag köpte för 1000kr, det fanns inget bättre för de pengarna på många år efter (visserligen saknade jag DX11, men ändå)

Har varit seg utveckling för budgetkorten väldigt länge