Microsoft lyfter på locket – Xbox Series X kostar 5 695 kronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

EA play ingår i Gamepass ultimate framöver!

https://i.imgur.com/U4gyen0.png

Detta är sinnessjuk valuta för pengarna!

Xbox Live Gold (Onlinespel+ Games With Gold)
Xbox Game Pass Console
Xbox Game Pass PC
Game Pass Perks (In-Game Content, 3rd Party Subscriptions)
Project X-Cloud
EA Play Console
EA Play PC

Jävlar vad bra! Peta in Ubisoft så täcker nästan allt mitt spelande av Game Pass. Det lilla jag vill spela som inte ingår bör inte bli några stora summor ändå.

Permalänk
Medlem

Nja, nu finns det ännu mindre anledning till att uppgradera datorn för spelens skull.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av anon5930:

Jävlar vad bra! Peta in Ubisoft så täcker nästan allt mitt spelande av Game Pass. Det lilla jag vill spela som inte ingår bör inte bli några stora summor ändå.

Jag betalar redan för GWG, och gamepass ultimate kostade EN DOLLAR! Fick 3 år av det för EN DOLLAR!

Microsoft skänker ju fan bort grejer här, helt sinnessjukt. Problemet är väl att min dator med ett 2080Super står 2 meter från TVn, så jag kan lika gärna spela på den. Äh, kommer köpa xbox ändå, kul med nya prylar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt under 6k är okej, speciellt med 1TB NVME SSD

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Allt under 6k är okej, speciellt med 1TB NVME SSD

512 GB väl ? Räcker till fem spel

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jävlar vad bra! Peta in Ubisoft så täcker nästan allt mitt spelande av Game Pass. Det lilla jag vill spela som inte ingår bör inte bli några stora summor ändå.

Tänkte samma sak,
EA Play är ju en bra bonus om man redan har Gamepass - om man dessutom undviker att spela deras spel tjänar man pengar i mikrotransaktioner man slipper köpa!
Men jag kommer nog att ta mig en titt på Fares spel A way out.

Ubisoft nog sitt på det torra, med Assassin creed och Watchdogs Legion som releasespel på konsollerna så blir det nog många som hoppar på de spelen i avsaknad av stora 1st party releaser från microsoft...

Har man någon självkännedom så klarar man sig nog med att bara köpa de spelen man tänker spela när man behöver dom,
är det inte direkt vid release hela tiden så behöver det inte bli så dyrt.

Permalänk
Medlem

@moire: XSX är 1TB~, XSS är 512GB~

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Först detta och sen pekar AMD om info om Big Navi (eller zen3) på twitter. Poof så steg aktien igen. Tror det kommer bli ett enormt lyft vid faktiskt release om inte både zen3 och BN floppar totalt (osannolikt).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Tror det är tveksamt om Microsoft faktiskt räknat med kemekalieskatten och privatkopieringsavgiften. Totalt handlar det väl om ca 1000 sek som Microsoft annars sväljer åt konsumenten? Men visst om man kunde sälja One S för 990 förra julen så varför inte.

Det finns nog utrymme för regionala skillnader när det kommer till prissättning, t ex så ökade väl inte tidigare konsoler i pris efter kemikalieskatten gick i kraft?

Vad jag kan se så inkluderas spelkonsoler av maxtak på 80kr, kemikalieskatten kan väl ändå inte vara 900kr?

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan när lagringsutrymmet börjar bli för litet på PS5 lär det ju bli jättedyrt att köpa en större SSD till PS5 om det är någon special-ssd?

På denna punkt tycker jag nog PS5 verkar bättre än Xboxen. PS5 har en expansionsslot för vanliga NVMe SSD diskar istället för att använda custom special SSDs för expansionen.

Det är väl bara så att de diskar som är ute på marknaden i dagsläget är inte snabba nog för PS5 (De måste vara snabbare än den inbyggda SSDn som är på 5.5 GB/s). Sedan måste den även få plats fysiskt i utrymmet på PS5 så NVMe SSDn får inte heller vara för stort kort eller ha stora kylflänsar.
Sony ska släppa en lista med kompatibla SSD diskar som de har bekräftat att de fungerar med PS5 allt eftersom det kommer nya PCIe 4.0 NVMe SSDs.

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Game Pass PC är nog det mest prisvärda jag skaffat i spelväg. Om man nu får allt det där plus en series X för 35 usd i månaden kan jag inte annat än hålla med dig. Sjukt bra valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

@moire: Eller två Warzones.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Avstängd

Grymt pris för vad som finns i den! Gillar att de släppt Series S också med den enda skillnaden att man satsar på 1440p 60/120fps istället för 4K 60/120fps som i X för 3500:-. Heja Microsoft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad jag kan se så inkluderas spelkonsoler av maxtak på 80kr, kemikalieskatten kan väl ändå inte vara 900kr?

160kr per kilo spelkonsoll, 4,5kg verkar den väga, så 720kr kemikalieskatt då, så gör som du ska och köp ett brädspel istället!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Är det priset (5695kr) inklusive alla skatter såsom kemikalieskatt etc?

Permalänk
Medlem

Priset för X känns ju inte orimligt direkt, men både S för vad den är och vid jämförelse för den rätt mycket mindre än spekulerade merkostnaden upp till X känns ju istället jäkligt dyr. Framförallt som den dessutom kommer bli mycket dyrare att äga.

Verkar ju helt klart som de siktat in sig på hyrköp-modellen för S. kanske därför priset är så högt rent av, så att lyxfällefolket känner att de kommer undan billigare på krita, rent psykologiskt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Denna prissättning var helt rimlig. Däremot behöver endast Sony lägga in ett pris på 5999 så har man redan vunnit över de flesta.
Microsoft har ju fortfarande inte presenterat tillräckligt med intressanta spel för att vinna releasefönstret.

Sen förstår jag inte varför man delar upp sitt community så fruktansvärt med series x och s

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

160kr per kilo spelkonsoll, 4,5kg verkar den väga, så 720kr kemikalieskatt då, så gör som du ska och köp ett brädspel istället!

Maxtaket på kemikalieskatten ligger väl fortfarande på 440kr dock?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag gick från att vara icke-kund till högst-troligt-kund i och med Xbox Series S och nyheten om att EA Play inkluderas i game pass ultimate. Well played Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benq123456789:

Maxtaket på kemikalieskatten ligger väl fortfarande på 440kr dock?

550kr inklusive moms (eftersom man betalar moms på skatten precis som för el )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Sen förstår jag inte varför man delar upp sitt community så fruktansvärt med series x och s

Hur delar de upp sitt community så fruktansvärt?

Permalänk

Då är frågan, jag som ändå har xbox game pass ultimate, dottern kör xbone och jag kör PC. Värt att hoppa på all access dealen istället för att köpa en låda separat 🤔

Permalänk
Medlem

Just Xbox series x och PS har gjort att Nvidia sänkte priserna på sina nya 30 serie kort. Många protesterade när jag, för ett antal månader sedan, pratade om att de kommer tvinga Nvidia att gå ner i pris på sina nya kort. Facit visar att just det skedde. (Är "inofficiellt" bekräftat från källor inom Nvidia dessutom).
Lådorna som kommer är verkligen riktiga konkurrenter till PC spel inom vissa områden. Med de nya lådorna och en del kommer gå över till att spela på dem istället. Nvidia var tvungen att bromsa utvecklingen ditåt genom att sänka priserna rejält på sina kort från 20 serien till 10 seriens Nivå. De hade garanterat stannat på 20 seriens prisnivå hade inte lådorna varit så grymt starka som de verka vara. Tror AMD har satsat på rätt kort här. Att de sen inte kommer slåss om toppkronan i PC marknaden är ganska klart och har varit så länge. De har inte tillverkat ett rent "spelkort" för absolut högsta segmentet på väldigt länge. (Nej, Radeon VII, Vega, fury är eg inte rena spelkort utan kort som anpassats från profesionella marknaden till spel.) De har länge endast satsat på övre mellansegmentet och neråt och jag tror de fortsätter med det. Så ett "toppkort" som hamnar kanske 10-15% från 2080 är nog det rimligaste. (Ja jag har trott de kommer satsa på toppen men verkar inte så, så där har jag varit ute o cyklat lite). Tror dessutom vi kan vänta oss ganska bra prisbild på AMDs RDNA2.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Denna prissättning var helt rimlig. Däremot behöver endast Sony lägga in ett pris på 5999 så har man redan vunnit över de flesta.
Microsoft har ju fortfarande inte presenterat tillräckligt med intressanta spel för att vinna releasefönstret.

Sen förstår jag inte varför man delar upp sitt community så fruktansvärt med series x och s

Jag tycker varken Sony eller Microsoft har presenterat något superintressant till release.

Delar upp community? Snarare sammanför man x-box med pc i sin nya strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jag tycker varken Sony eller Microsoft har presenterat något superintressant till release.

Delar upp community? Snarare sammanför man x-box med pc i sin nya strategi.

Det är väl ganska smart strategi eller? Du får en krysslåda till priset av vad ett motsvarande grafikkort kostar på ett ungefär. Det får många att tänka... varför ska jag satsa så hiskeligt på att få en bra speldator? Köper jag en krysslåda så får jag allt det, spel som är optimerade, plus massa annat i samma veva. Datorn kan jag då koncentrera på att den funkar för mina "övriga datasysslor" eller rentav skippar stationär och använder laptop.
Självklart är det lite av ett elände i längden för datorentusiaster, för försvinner många "bara spelar" från pc så blir hårdvaran för spelande på pc, mindre i variation, dyrare osv.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

Om Series X hamnar mellan de två PS5 modellerna i pris har Microsoft trättat sweet spot av de två.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@EvonS: Jag håller med! Jag ifrågasatte påståendet att Microsoft skulle dela upp sitt eget community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrissoid:

Då är frågan, jag som ändå har xbox game pass ultimate, dottern kör xbone och jag kör PC. Värt att hoppa på all access dealen istället för att köpa en låda separat 🤔

Snarlik situation här hemma, fast tvärtom (gubben vill sitta i soffan och spela medan grabben kör pc). Missade först att EA play ingår, det börjar bli intressant och ”kostnadsneutralt”, eftersom man då kan byte ut xbox-et. Blir nog en sjysst spelhöst...

Permalänk
Medlem

Vet vi vad Xbox All Access priset blir i Sverige? Jag hittar inget på elgiganten?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Dolby Vision spel kommer 2021, undra om de blir någon nice förbättring från vanliga HDR

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…