Ska man vänta på nya Ryzen eller köpa 3000 serien? Röstning

Permalänk
Medlem

Ska man vänta på nya Ryzen eller köpa 3000 serien? Röstning

Hej,

Ska man vänta på nya Ryzen eller köpa 3000 serien?

Rösta nedan Röstning pågår till 2021-03-01

Permalänk
Medlem

Jag är kluven. Klart man vill ha det senaste... men första batchen av nya produkter brukar inte vara mycket att hurra för.

Diskutera gärna trevligt i tråden hur ni tänker

För min egen del kommer jag nog vänta, mest för att det inte går någon nöd på mitt projekt samt att jag tycker priserna på Ryzen 3000 är lite dyra just nu. Fortfarande mycket CPU för pengarna dock.

Permalänk
Medlem

Inga jätteskillnader mellan batch:er nuförtiden, lite annan kvalitetskontroll än det var på 70-talet. Skulle inte tveka öht att köpa från första batchen. Gällande hårdvaran ska sägas, buggig microkod/bios kan man alltid råka ut för, men det går ju att fixa till. (är väl därför mjukvaru-utvecklare tummar på sin yrkesstolthet och släpper ifrån sig buggiga leveranser... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ja det kan nog vara sant. Kanske inte är så mycket kvalitets problem längre med nya batcher

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simoneriksson:

Ja det kan nog vara sant. Kanske inte är så mycket kvalitets problem längre med nya batcher

När det gäller dagens CPU:er så brukar de sällan komma ska vi säga söndriga, så varför du inte skulle vänta tills den nya serien ser jag som ... konstigt. de har ju dessutom garanti på dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vill vänta på nya serien för att se hur priserna förändras på 3000. Sedan om 4000 visar sig vara ett stort kliv och inte kostar alltför mycket kanske man köper den endå.

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 4790k och funderar starkt på 3900x, och är i behov att att uppgradera datorn.
Men svårt o veta hur den klarar av nya 3000 serie gpu så kanske man ska vänta tills dem har släppts och kika på benchmarks?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 3600 och tänker köpa en 4xxx sedan

Permalänk
Medlem

Jag hade 3 månader av super problem med 3700x och olika x570 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Jag hade 3 månader av super problem med 3700x och olika x570 moderkort.

Vad för problem?!

Permalänk
Medlem

Tänker avvakta tills AMD släpper AM5 plattformen... :P.
Vem vet kanske t o m Intel har fått tummen ur på sin 10nm vid det laget på stationärsidan ;P

Sitter på en Intel 6700k samt gtx 1080 idag, så det blir varken ny cpu eller gpu inom 24 månader (i runda slängar) för mig. Klarar mig på det idagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Tänker avvakta tills AMD släpper AM5 plattformen... :P.
Vem vet kanske t o m Intel har fått tummen ur på sin 10nm vid det laget på stationärsidan ;P

Sitter på en Intel 6700k samt gtx 1080 idag, så det blir varken ny cpu eller gpu inom 24 månader (i runda slängar) för mig. Klarar mig på det idagsläget.

Detta är ju sant, nya ryzen lär ju bli sista serien som kör AM4.

Permalänk
Medlem

@Borked:

Vet inte exakt lämna in det där jag köpte till slut och sa fixa.

Permalänk
Medlem

Sitter i lite knepig sits jag med. Min 4770K börjar kännas trött i nyare spel. Skulle behövt en ny CPU helst igår.. kommer blir en riktigt dyr höst med plattformsbyte till Zen3. Väntat lite för länge med en uppgradering så nu sitter man bara o väntar..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk

Får jag tag på ett 3080 nästa vecka köper jag ett helt nytt system med en temporär 3600 tills nya 4000 serien kommer. Annars väntar jag tills AMD fått tummen ur med kommande releaser.

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk
Avstängd

Inget köp innan tester gjorts här på swec och är absolut nyfiken på vad AMD har att komma med både på CPU och GPU-sidan.
Har ingen panik att köpa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stay true:

Får jag tag på ett 3080 nästa vecka köper jag ett helt nytt system med en temporär 3600 tills nya 4000 serien kommer. Annars väntar jag tills AMD fått tummen ur med kommande releaser.

De nya Ryzen 4000 kommer 28/10 om jag inte fått fel på datumen. Iaf i slutet på nästa månad.

Edit: De verkar komma redan den 8/10 så håll i hattarna......

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Inga jätteskillnader mellan batch:er nuförtiden, lite annan kvalitetskontroll än det var på 70-talet. Skulle inte tveka öht att köpa från första batchen. Gällande hårdvaran ska sägas, buggig microkod/bios kan man alltid råka ut för, men det går ju att fixa till. (är väl därför mjukvaru-utvecklare tummar på sin yrkesstolthet och släpper ifrån sig buggiga leveranser... )

Jag kanske håller med i allmänhet, men första batcherna Ryzen hade ju faktiskt ett stabilitetsproblem under särskilda laster.
Jag köpte min först Oktober 2017, dvs mer än ett halvår efter release, och fick ändå ett ex jag blev fick byta ut. (Köpte den för att kompilera saker under Linux, så det kändes ganska relevant för mig.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

När kan man förvänta sig en CPU från nya Ryzen serien som motsvarar 3600 egentligen? Antar att dem kommer släppa Ryzen 7 innan 5 och dem kommer väl presentera dem först i början av Oktober?
Så som tidigast har man Ryzen 7 tillgänglig veckan efter, hur länge får man vänta på 5an och vad tror ni priserna kommer vara för vad som kanske kommer heta Ryzen 5 4600?
Funderar på att slå till på en 3600 så jag endast sitter på en b320 bräda och inte riktigt har budget för att köpa ett 550 kort.

Permalänk
Medlem

Vad är en rimlig förväntning på nya Ryzen egentligen? Kommer de slå Intels 10700/10900 med hästlängder eller pratar vi endast några procent?

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur bråttom man har.
Behöver man en ny dator/CPU nu så är det bara att slå till på Ryzen 3000 serien (eller Intel 10k serien om man är lagd åt det hållet.)
Om det däremot inte är någon brådska så är det ju lika bra att vänta, åtminstone för att se vad AMD kommer att släppa. Ingen mening med att uppgradera bara för att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Hur brukar det se ut med priser efter ny release?
Går priserna ner på 3000 serien?
Kommer priserna att öka på moderkorten när nya serien kommer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RCA56:

Hur brukar det se ut med priser efter ny release?
Går priserna ner på 3000 serien?
Kommer priserna att öka på moderkorten när nya serien kommer?

Det brukar faktiskt vara så med Ryzen att de verkar gå ner i pris i närheten efter släpp av nya serier, så ja det kan hända även denna gång.... vi får avvakta och se. Moderkorten vet jag inte, som vanligt är det tillgång och efterfrågan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Ska uppgradera från min 4790k och tänkte vänta till 28/10 för att se vad de släpper men 1690:- hos elgiganten för Ryzen 3600 är väl ett bra pris? Vad göra?
Dessa val!

Skrivet av Jalle64:

De nya Ryzen 4000 kommer 28/10 om jag inte fått fel på datumen. Iaf i slutet på nästa månad.

Edit: De verkar komma redan den 8/10 så håll i hattarna......

Var hittar du den infon?

Permalänk
Medlem

Jag väntar. Vet däremot inte om det blir köp direkt vid lansering men förhoppningsvis inte långt därefter. Blev dock sugen när jag såg 3600 på Elgiganten för 1690kr

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det fina med att köpa en t.ex Ryzen 3600 idag är att den antagligen kommer gå fint att sälja den på marknaden här för de personerna som sitter med B350/B450/X370/X470(?) moderkort som inte får stöd för 4000 serien.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Jag väntar. Vet däremot inte om det blir köp direkt vid lansering men förhoppningsvis inte långt därefter. Blev dock sugen när jag såg 3600 på Elgiganten för 1690kr

Bra strategi tror jag, gör nog som dig och avvaktar.

Ok, tack!

Permalänk
Medlem

För er som var med på tidigare zen lanseringar hur långt tid tar det från lansering tills man kan beställa den? Specifikt 3900 versionen.

Permalänk
Medlem

Blev också riktigt sugen när man såg kampanjen på Elgiganten. Sitter på en 4770K idag och har tänkt vänta tills dem nya AMD cpuerna släpps. När kan man förvänta sig att ha dem nya Zen cpuerna i handen?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless