Servrar för labbmiljö

Permalänk
Medlem

Servrar för labbmiljö

Halloj!

Jag sitter för tillfället och kollar på att köpa in lite servrar för att labba med. Dessa kommer alltså inte att gå hela tiden utan endast när jag behöver köra något. Har kollat på Dell R710 då dessa kan byggas rätt fläskiga för sin storlek. Dock vet jag ju att tex Fujitsu och HP och gör rack-servrar. Jag kommer ha plats för 2 stycken R710, men finns det någon anledning till att kolla på en modell från ett annat märke? Kommer att köra virtuella maskiner genom Proxmox är tanken.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nya saker så kolla på Supermicro, du får samma hårdvara men slipper betala för ett premium-märke. mullet.se är en bra återerförsäljare i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Ska du köpa nya saker så kolla på Supermicro, du får samma hårdvara men slipper betala för ett premium-märke. mullet.se är en bra återerförsäljare i Sverige.

Jag funderade på att beställa från Ebay i tyskland, och nya prylar blir det inte tal om, har som jag skrev kollat på R710 hittills. Mullet verkar lite dyra i jämförelse med Ebay

Permalänk
Medlem

R710 är stabila maskiner även om de har några år på nacken. De går att speca upp rätt hyfsat, men det kan löna sig att köpa en tom maskin och jaga komponenter på ebay etc. Kan hända att det dyker upp ett par på marknaden här snart också
Dell R720 börjar komma ner i pris så det kan även vara värt att söka efter såna.

Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Inaktiv

Gick i samma tankar som dig, slutade med att jag köpte en helt ny workstation och maxade den.

Fungerar super bra. Kör min labbmiljö med workstation PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

R710 är stabila maskiner även om de har några år på nacken. De går att speca upp rätt hyfsat, men det kan löna sig att köpa en tom maskin och jaga komponenter på ebay etc. Kan hända att det dyker upp ett par på marknaden här snart också
Dell R720 börjar komma ner i pris så det kan även vara värt att söka efter såna.

Intressant, R720 är ju grymma! Jag behöver egentligen inte kunna köra supertungt, men det ska finns stor bredd, i.e många maskiner och mycket ram.

Permalänk
Medlem

Kolla hos GG Srverparts, finns på Tradera, men även egen webbutik:
https://ggsp.se/